alu-rester i gänga

fredrikw

Aktiv medlem
alu-rester i gänga
Lyckades dra sönder justerbulten till mitt HTII-vevparti, vilket innebar att det sitter alu-rester kvar i gängorna på axeln. Har försökt med skalpell och en liten skruvmejsel, men det har verkligen segat sig fast i gängorna.

Något tips någon? Kanske hitta en mekanisk verkstad som har lämplig gängtapp (diametern är 19mm, men är det en standardgänga?), eller det finns kanske något annat sätt att bli av med aluminium-resterna? Värmepistol? Besvärjelser? Tips mottages tacksamt.
 
alu-rester i gänga
Det finns ingenting att få tag på dessvärre, varken före eller efter jag har försökt skrapa loss det med skalpellen. Det är tre stycken knappa centimeter långa områden i gängorna som ser ut ungefär som om man hade hällt i alu-färgat lim...
 
alu-rester i gänga
Kan det inte underlätta med något som kryper in och lägger sig mellan materialen? Typ 5-56 eller liknande. Vet inte om det är det bästa för alu.
 
alu-rester i gänga
Jo, gängtappen var det första jag tänkte på själv också. Någon som kan tipsa om en mekanisk verkstad som kan ha nödvändiga verktyg för detta?

Kryper in mellan säger du. Jag vet inte riktigt, jag har kanske sabbat förutsättningarna för detta genom att försöka skrapa bort aliminiumet, satt det inte nedtryckt längst ner förr så gör det dessvärre nu...

Hittade precis en syl som verkar funka bättre, sakta men säkert skrapar jag loss aluminiumet, men det går frusterande långsamt och det kanske är så att jag inte kommer tillräckligt långt ner för att få bort allt.
 
alu-rester i gänga
Alltså, jag har verkligen ingen aning. Men i en tråd för någon dag sedan sades att ammoniak är bra mot fastmuggade sadelstolpar? Varför ammoniak skulle vara bra vet jag inte - alltså vilket effekt det skulle ha på aluminium. Men någon annan som vet bättre kanske kan utveckla? Kissa på den, således.
Det kanske inte ens var alu i sadelstolpen i fråga... bara en tanke.
 
alu-rester i gänga
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo, gängtappen var det första jag tänkte på
> själv också. Någon som kan tipsa om en mekanisk
> verkstad som kan ha nödvändiga verktyg för
> detta?


Eftersom det inte skrivs i tråden var du bor antar jag att du inte bor där jag bor.
Annars kunde du kommit förbi jobbet i GBG så kunde jag fixat gängan där.

Mekanisk verkstad med lite renommé är dit du borde vända dig - medtag fikabröd så fixar dom gratis.

När du säger 19mm gänga menar du fm. hålets invändiga diameter?

Då borde det vara metrisk M20x1 gänga. (ren chansning)
Japsen sluta använda tum-systemet för länge sedan och M20x1 är vanlig "M20 fingänga"

För hål till metrisk gänga används formeln Gängstorleken minus stigningen= borrdiameter

Därav min gissning på gängan.

Hoppas det löser sig till slut.
 
alu-rester i gänga
ja, kanske borde skrivit stockholm också =) tack för erbjudandet dock.

19mm är hålets invändiga diameter, så M20 är nog rätt dimension.

går loss med sylen just nu, och den är tillräckligt stabil i handen för att jag verkar närma mig målet, fortfarande är det något som kärvar när jag har skruvat i skruven ca 75%, att jämföra med utgångsläget när jag knappt fick den att fästa i gängorna...

så, om nu inte detta funkar, är det någon som har tips på en mekanisk verkstad med gott renommé i huvudstaden?
 
alu-rester i gänga
Blås rent med tryckluft? Finns på sprayburk på CO om du inte känner någon med kompressor, men det kanske inte ger samma tryck.
 
alu-rester i gänga
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Blås rent med tryckluft? Finns på sprayburk på
> CO om du inte känner någon med kompressor, men
> det kanske inte ger samma tryck.

Har en kompressor, men jag tror nog inte att det går att blåsa rent med tanke på hur mycket kraft jag har fått anbringa när jag har skrapat ren gängorna med sylen. Visuellt ser det rent ut nu, men det finns uppenbarligen fortfarande aluminium kvar i gängorna någonstans. Men jag ska kanske ta fram den och testa.

Jag har i alla fall lärt mig att ett glapp i vevlagret inte går att justera bort med hjälp av att spänna justerskruven på vevaxeln...
 
alu-rester i gänga
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> plast är ganska praktiskt...

japp, såhär i efterhand hade det klart varit att föredra. eller att jag tänkte mig för. dock hittar jag inte rewind-knappen så jag kan dessvärre inte få det ogjort. :-/
 
alu-rester i gänga
någon stålborste modell flaskborste? eller är det för mjukt kanske..

äh fuckit, i dont know.. :) det kanske är klart redan?
 
alu-rester i gänga
mattel skrev:
-------------------------------------------------------
> någon stålborste modell flaskborste? eller är
> det för mjukt kanske..

har ett par små borstar av olika hårdhet som jag började med att testa, men det hjälpte inte alls.


> äh fuckit, i dont know.. :) det kanske är klart
> redan?

ska på det igen när jag kommer hem från jobbet, så får vi se vad som händer. det mest frustrerande nu är att det inte längre syns i gängorna att det finns något kvar som gör att det kärvar, men det kärvar lik förbannat.

hmm, nu när du sa borstar förresten, kanske man skulle kunna koppla någon sorts borstinsats till dremeln, som är hårdare än alu men som inte skadar gängorna i stålaxeln. skulle det funka?
 
alu-rester i gänga
Lite svårt att få tag i, och lite liknande din syl, men iaf: En såndär "krok" tandläkare använder för att undersöka tänderna! Jag har faktiskt använt en sådan för ett liknande problem. Materialet är riktigt hållbart och kroken är vass som f-n.
 
alu-rester i gänga
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> *Mikael* skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sprit är bäst för bigmollo
>
> +1.


Hahaha, jäklar vad Happy är molloinriktat just nu.
 
alu-rester i gänga
magnus skrev:
-------------------------------------------------------
> Lite svårt att få tag i, och lite liknande din
> syl, men iaf: En såndär "krok" tandläkare
> använder för att undersöka tänderna! Jag har
> faktiskt använt en sådan för ett liknande
> problem. Materialet är riktigt hållbart och
> kroken är vass som f-n.

Precis en sån satt jag och tänkte på när jag gick lös med sylen, kanske en fulvariant från clas ohlson skulle funka? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134440684 risken är förstås att de är för trubbiga... kanske någon hobby-butik har lämpliga don.


slhap skrev:
-------------------------------------------------------
> Gängtapp ffs!
> Välj en

Ja ja, lugn och fin nu. Jag kan förstås också söka på hitta.se. Dock hade jag försiktigt hoppats att någon likt Peadalisten hade haft utrustning tillgänglig på sitt jobb eller kände någon som kunde hjälpa till, istället för att ringa runt lite på måfå.
 
alu-rester i gänga
Syl brukar funka okej med tanke på hur grovt (icke fullt ändamålsenligt) redskap det är. Har rensat ett par ramars vevlagergängor med syl och det är okej. Gängorna blir aldrig som nya igen men det går att komma förbi de pajade gängorna och till friska gängor med skruv-delen. En syl med 90-gradersböj är bäst, finns på Biltema/clas ohlson har jag för mej.
 
alu-rester i gänga
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja ja, lugn och fin nu.

Lugnare kan ingen bli.. ;)
Jag menade bara att alla mekaniska verkstäder har gängtappar. Detta är inget avancerat jobb och tar således högst ett par minuter. Med en vetekringla under armen får du det där fixat i vilket industriområde som helst. Visst kan du ha otur och hamna på "Sur-Leffes plåt och gäng" men de flesta verkstäder blir glada när man kommer med bullar, skulle de ha arslet fullt med "viktiga" jobb så kan de säkert peka dig till nån granne/konkurrent som fixar.
 
alu-rester i gänga
det låter lovande. Det verkar som gängorna i vevaxeln är oskadda, den är i stål och justerskruven är i aluminium. Får kolla efter en vinklad syl, den jag har nu är rak och svår att komma åt med längre in.
 
alu-rester i gänga
slhap skrev:
-------------------------------------------------------
> Lugnare kan ingen bli.. ;)
> Jag menade bara att alla mekaniska verkstäder har
> gängtappar. Detta är inget avancerat jobb och
> tar således högst ett par minuter. Med en
> vetekringla under armen får du det där fixat i
> vilket industriområde som helst. Visst kan du ha
> otur och hamna på "Sur-Leffes plåt och gäng"
> men de flesta verkstäder blir glada när man
> kommer med bullar, skulle de ha arslet fullt med
> "viktiga" jobb så kan de säkert peka dig till
> nån granne/konkurrent som fixar.

Det största problemet är nog snarare att hinna tid på arbetstid... och att jag skulle känna mig lite osäker när jag väl står där, men stärkt av dina ord kanske jag ska våga mig dit. Men först ska jag ge sylen en ärlig chans till :)
 
alu-rester i gänga
du var snabb Skogling :)

enligt Peadalisten kan det vara en M20x1, men jag antar att det finns verktyg för att mäta detta i din verkstad också. kan du kolla det vore det kanon.
 
alu-rester i gänga
Då syns vi inte i veckan då.
icon_waving.gif
 
Tillbaka
Topp