alu vara eller inte vara i en racerram

Spindelbenen

Aktiv medlem
Om man (läs jag) funderar på att gå från min fulkines till en "riktig" racerram, mest för att det är kul att ha ett riktigt märke mellan benen och inte för att den egentligen känns bättre finns det ju en uppsjö av olika ramar att välja på. Vill man ha ett "riktigt" märke och kolfiber ligger ramarna runt 20 000:- men om man väljer aluminium verkar ju priset gå ner rätt rejält.

Jag kör ju min fulkines i kolfiber och min CX i aluminium och i ärlighetens namn vet jag inte om jag känner någon skillnad när jag väl sitter på hojarna, i alla fall inte gällande materialet.

Naturligtvis är ju planen att helst köpa något i kolfiber men om jag får för mig att vara lite mer nykter i mitt letande kanske en ram i aluminium skulle funka, även fast jag är oerhört avancerad i min cykling.

Som ett exempel så finns ju Specialized Allez som ser finfin ut och som i utlandet ligger på runt $1200
8108.jpg ht=300

Naturligtvis kostar den mer här hemma men kan ju ändå hamna rätt ok i pris, iaf rätt långt ifrån vad en Tarmac Comp kostar (kan man ju hoppas i alla fall) och då kan man ju satsa på lite roligare komponenter istället.

Cannondale har ju sina CAAD10, Canyon sin Ultimate AL och Giant sin TCX och det finns säkert många fler.

Det känns som att alu inte alls är på väg bort och man kanske kan göra ett "klipp" genom att välja bort kolfibret mot aluminium, alternativt köpa en beggad kolfiberram såklart, fast garantier är ju sköna att ha ibland.

Jag har för mig att AJ/PJ gjorde någon recension för något är sedan där dom kom fram till att dom i alla fall inte kände någon direkt skillnad mellan de hojar som dom testade (en alu och en i kol) och nu när jag försöker vara lite vuxen och inte så impulsiv (jag har alltså ingen brådska) kanske den rätta vägen är alu..

Ni som hojar mycket racer och har haft möjligheten att testa båda världarna, vad säger ni?

Ska du ha en rippacykel, Johan? Vad har hänt? Om du ändå ska ha ett bojsänke kan du väl i alla fall svetsa ihop den själv?

Facit är att alu skulle visst funka. Men sen kommer du köpa en plast iaf. :-) Det kommer ju iaf jag göra. Någon gång. Att den här tråden har potential är iaf säkert.

Fast, varför gå 'omvägen' via en aluhojj, när du ändå kommer köpa en märkes-kokosfiber cykel snart iaf. Frugan kanske du lurar, men inte mig.

Det är roligare att cykla ifrån plastcyklar med swooschhjul på plåtcykel, än att cykla ifrån plåtcykel med lågprofilare på plasthoj med inbyggt swischljud.

/E

bjorre skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast, varför gå 'omvägen' via en aluhojj, när
> du ändå kommer köpa en märkes-kokosfiber cykel
> snart iaf. Frugan kanske du lurar, men inte mig.

+1.

Johan A skrev:
> alternativt köpa en beggad kolfiberram såklart, fast
> garantier är ju sköna att ha ibland.

Du vet att du vill....
Garantierna kan vi nog lösa :-)

> Ni som hojar mycket racer och har haft
> möjligheten att testa båda världarna, vad
> säger ni?

Definiera mycket.
Jag upplevde det som en stor skillnad när jag gick från instegsram till dyrare ram.
Jag upplevde inte någon större skillnad när jag bytte från aluminium till kolfiber.
Jag har inte kört speciellt mycket på någon top-of-the-line-ramar i aluminium.

EDIT: inte efter Mårtens påpekande...

Senast redigerad av en moderator:
Tille (fd tillmann) skrev:
> Jag har kört speciellt mycket på någon
> top-of-the-line-ramar i aluminium.

Vilken eller vilka ramar då?

> Tack mzi.
>
> EDIT: inte ovan

nedanför? eller är du inte van att göra något?

mzi skrev:
> Ska du ha en rippacykel, Johan?

Ha ha ha ha ha ha....

Till ämnet:

En CAAD ram i fin-alu blir ju ett utmärkt statement i dessa plastramstider. Fin-alu är det nya retro-stål. Dock utan dess viktnackdel. Det där"vertical compliance/laterally stiff"-nyset som plastcyklar brukar ståta med skulle jag personligen ta med en stoooor nypa salt.

hehe.. :D

johan, köp du en plasthoj från början. du kommer ångra dig och sakta börja fundera på uppgraderingar utan att förstå att det är ramen som gör det. snart nog blir det en dyrköpt läxa.

om du känner skillnad eller inte spelar ju ingen roll, det är inte den delen av hjärnan som ska belönas utan vad du VILL HA. :)

Jag håller med Rippa som alltid: ska man vara speciell idag så ska man nog ha en aluhoj. Dock är det mycket snyggare med en 953-stålhoj med sina smäckra rör än en oversize-alu-ram.

Du kommer hur som helst inte skaka sönder på någon ram nu när vi alla vet att man ska ha minst 25:or på och inte så jämrans högt tryck.

mattel skrev:
> hehe.. :D
>
> johan, köp du en plasthoj från början. du
> kommer ångra dig och sakta börja fundera på
> uppgraderingar utan att förstå att det är ramen
> som gör det. snart nog blir det en dyrköpt
> läxa.
>
> om du känner skillnad eller inte spelar ju ingen
> roll, det är inte den delen av hjärnan som ska
> belönas utan vad du VILL HA. :)

Jo, jag är medveten om det men ville försöka tänka lite vuxet/smart/nyktert på detta. En plastram känns ju roligare såklart och att köpa beggat kan jag ju tänka mig, gärna svart så Mirja inte ser någon skillnad är ju det bästa. Skrev detta nu även fast planen är att göra inköpet lite längre fram i vår när alla julklappar och skit är avklarade och blodpuddingen är uppäten.

Du kan ju snacka med Rising också om hur man handlar smart. Hans inte-helt-svarta specz är ju något visningsex som inte kostade riktigt lika mycket som den borde ha gjort.

Fast vad johan egentligen behöver är ett cykelförråd som bara han har nyckel (eller kännedom om) så att han kan smuggla in vad fan som helst. Lös den frågan först så löser sig resten av sig självt ;)

Johan A skrev:
> En plastram känns ju roligare såklart
+1

> och att köpa beggat kan jag ju tänka mig,
+1

> gärna svart så Mirja inte ser någon skillnad är ju det bästa.
+1

Det finns en lokal på Hammarby Allé 92 ledig just nu. 127kvm yta att ha hojar på och 74kvm att dricka bira på. Det borde väl räcka året ut i alla fall?

En cannondale alu-ram känns ju bra mycket roligare än en enklare kolfiberhoj. I tester brukar de bli helt lyriska över hur "rätt" cannondale känns. Dessutom är Cannondales finare alu-ramar bättre än vad man vann girot på för inte speciellt länge sedan.

Så - alu från Cannondale tycker jag ;)

Någon som vet vad en CAAD 10 ram kostar?

Haft en Caad7 i tiderna och det var en riktigt kul cykel. Skillnaderna är mest i hjulen i alla fall.

castrello skrev:
> Någon som vet vad en CAAD 10 ram kostar?
>
> Haft en Caad7 i tiderna och det var en riktigt kul
> cykel. Skillnaderna är mest i hjulen i alla fall.

Inga priser vad jag såg. Men en 105-utrustad komplett skulle visst gå på ca 1500 USD. Så nog finns det slantar att spara om man kan tänka sig plåt istället för plast. Undrar vad motsvarande top of the line plastram (med 105) hade landat på?

Jag cyklade på en CAAD4:a tills nyligen. Ja den är faktiskt inte pensionerad ännu fast den fått en nyare kompis i stallet.... det fungerar utmärkt med aluminium.

Cannondale SuperSix går på 2100 USD med 105-grupp. Inte deras Top of the Line-ram, men vad jag läst mig till så är det bara en viktskillnad mellan SuperSix och SuperSix Hi-mod. De ska samma mätvärden mm.

Trodde vi gick igenom det där igår Johan, du skulle ju ha en fincykel, ingen gammal re-cyklad ölburk? :)
Följ nu planen och hitta en bra kolplastram, instämmer med alla som säger att du ändå hamnar där förr eller senare.

Vete f*n om det är så bra pris- kollade lite snabbt på google och tyska priser. t.ex. cannondale caad 10 dura ace som i stort sett är med ultegra + bakväxeltrimning och duraace-handtag och shimano rs 80-hjul kostar 2599 € i Tyskland. Inte superdyrt för vad man får, men känns inte superrea direkt heller.

För att jämföra med något annat (t.ex. canyon?) så får man en canyon cf 9.0 sl med i stort sett komplett duraace-grupp, motsvarande hjul (ksyrium elite) och lite finare komponenter för 2699.

Säger inte vilken som är bättre eller sämre, men superprisvärt känns caad10:an inte. Blir intressant att se rampriser för där kan det kanske bli intressant.

Red Bulls alucyklar med 105 på har fått fina utlåtanden i Tour...... privärdare blir det nog inte men det kanske känns tråkigt....

> Johan A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En plastram känns ju roligare såklart
> +1
>
> > och att köpa beggat kan jag ju tänka mig,
> +1
>
> > gärna svart så Mirja inte ser någon skillnad
> är ju det bästa.
> +1

Mmmmmmm, let me know om du inte blir av med den....

Jag funderar på att sälja min aluram
en wilier Lampre teamram som cyklades på i giro di italia 07 av Patxi Vila

pm:a vid intresse

castrello skrev:
> Någon som vet vad en CAAD 10 ram kostar?

De är inte jätteprisvärda vad ja vet. 8-10k någonting. Får en 105utrustad Caad10a för 14k i Sverige. Kolla in http://www.rockmachine-germany.de och räkna 1€=10kr så blir det som svenska lbspriserna.

Johan A skrev:
> Mmmmmmm, let me know om du inte blir av med
> den....

Det här var väl första försöket.

Johan A skrev:
> Om man (läs jag) funderar på att gå från min
> fulkines till en "riktig" racerram, mest för att
> det är kul att ha ett riktigt märke mellan benen
> och inte för att den egentligen känns bättre
> finns det ju en uppsjö av olika ramar att välja
> på. Vill man ha ett "riktigt" märke och kolfiber
> ligger ramarna runt 20 000:- men om man väljer
> aluminium verkar ju priset gå ner rätt rejält.
...

> Naturligtvis är ju planen att helst köpa något
> i kolfiber men om jag får för mig att vara lite
> mer nykter i mitt letande kanske en ram i
> aluminium skulle funka, även fast jag är
> oerhört avancerad i min cykling.
>
> Som ett exempel så finns ju Specialized Allez som
> ser finfin ut och som i utlandet ligger på runt
> $1200

Varför inte en BRA kolfiber-ram till 'alu-pris'

'Det Nya Svarta' för 2011 är ju aeroramar för lvg, därför reas många av toppmodellerna från 2010 ut.

S-Tec säljer Merida Scultura Evo Team ram-set för 1333 €.
Merida-Scultura-Evo_m.jpg

http://s-tec-essence.eshop.t-online...Shop38023/Products/MSEP/SubProducts/MSEP-0002

Den var en av 27 kolfiberramar som testades av Tour i nr 3/2010 och den fick RIKTIGT bra betyg
Här finns hela testet: http://content.delius-klasing.de/interfaces/payment/?id=6734
Ram                          Betyg    Vikt         Stab.   Stab.    Vevparti   Komfort   Komfort
                                    ram/gaffel     ram     gaffel    styvhet    ram      gaffel
                                     gram         Nm/grad   N/mm     N/mm      N/mm      N/mm
Merida Scultura Evo Team      1,9    917/364       104      44       57        249       85

Jmf med några andra ramar från samma test

Ram                          Betyg    Vikt         Stab.   Stab.    Vevparti   Komfort   Komfort
                                    ram/gaffel     ram     gaffel    styvhet    ram      gaffel
                                     gram         Nm/grad   N/mm      N/mm      N/mm      N/mm
Cannondale CAAD9              2,5   1355/620        65       62        61        272       104
Cannondale SuperSix           2,0    948/399        91       62        60        330       120
Canyon CF SLX Evo             1,7    936/333        98       59        64        168        97
Canyon Ultimate AL            2,0   1316/318       101       64        65        223        95
Specialized Roubaix SL2       2,5   1182/419        92       40        55        175       102
Specialized Tarmac SL3        1,7    892/351       116       61        65        198       135
Specialized Tarmac SL3 -11    1,7    880/334       112       57        72        211       123
Storck Fascenario             1,6    894/276       106       49        67        205        82
Trek Madone                   2,0    860/383        88       41        58        226        84

Här förklaras hur Tour gör sina mätningar http://www.tour-magazin.de/?p=1589
Tyska betygsskalan: http://sv.wikipedia.org/wiki/Utbildning_i_Tyskland#Betyg

CAAD9-test: http://www.tour-magazin.de/?p=9224
Ultimate AL-test: http://www.tour-magazin.de/?p=9227
Komplett test: http://content.delius-klasing.de/interfaces/payment/?id=6859
Roubaix SL2 test: http://www.tour-magazin.de/?p=6276
Kompletta Trek Madone-testet finns här: http://content.delius-klasing.de/interfaces/payment/?id=6734

/Håkan

Redigerat: La till CAAD9 och Ultimate AL från Tour 4/2010 + Roubaix SL2 och länk till Trek Madone-testet.
Nu även Tarmac SL3 -11.

Senast ändrad:
HåkanC skrev:
> Varför inte en BRA kolfiber-ram till 'alu-pris'
>
> 'Det Nya Svarta' för 2011 är ju aeroramar för
> lvg, därför reas många av toppmodellerna från
> 2010 ut.
>
> S-Tec säljer Merida Scultura Evo Team ram-set
> för 1333 €.
Merida-Scultura-Evo_m.jpg

Den där ser ju både bra ut och ligger bra till i pris...

Johan A skrev:
> Den där ser ju både bra ut och ligger bra till i pris...

Kolla bara att geometrin funkar för dig
Geometrie-905-evo.jpg

Och, förstås, att den finns kvar i passande storlek....

/Håkan

mzi skrev:
> Ska du ha en rippacykel, Johan? Vad har hänt?

Han såg hur snabb och pigg Rippa var på sin alu-hoj på Saltå-turen. Det måste ju vara cykeln.

Tillbaka
Topp