Alu vs kolfiberstyre vs svett?

JockeS

Aktiv medlem
Har sett ett par läbbiga bilder på landsvägs alustyren som gått av under ett trainerpass och även utomhus pga att dom försvagats av svetten som fräter på godset under passen.

Så tanken går då till kolfiberstyre istället.
Men hur påverkas ett sånt styre av svett när cykeln står inomhus på en trainer under vinterhalvåret?

Senast ändrad:
Alla styren är ju behandlade med någon ytbehandling. Den måste ju frätas sönder innan godset skadas av svetten. Det borde synas..

Oavsett material så bör de inte gå av pga. ditt svett förutsatt att du torkar av styret efteråt.
Ett alustyre är anodiserat vanligtvis och anodiseringen fräts inte sönder av att du svettas på det en timme och sen torkar av.
Ett kolstyre är i regel lackat och lacken äts inte upp på din trainertimme heller.

Så att styret gått av pga. svetten håller jag för föga rimligt om inte svetten frätit sönder ytbehandlingen vilket kräver rätt bra svettmängder under lång tid.

Om man köper styret från Aliexpress då kan man bara skylla sig själv. Oavsett material. Vätskor med salter påverkar kolfiber men bara om den har inte ytbehandling eller har den blev utsatt för de för länge. Så nej, svett från trainerpass är troligen för liten faktorn det måste ha varit mer bakom historien

Om man får svett på styret cyklar man för långsamt! Har svårt att se det hända ens vid stående cykling i brant backe och medvind, faktiskt.

geologen sa:
Om man får svett på styret cyklar man för långsamt! Har svårt att se det hända ens vid stående cykling i brant backe och medvind, faktiskt.
"Men hur påverkas ett sånt styre av svett när cykeln står inomhus på en trainer under vinterhalvåret?" stod det visst.

Ok, men det problemet löser man med fläktar. Det finns ingen anledning för en endaste svettdroppe att landa på cykeln om man har korrekt fläktförsörjning.

Jag kör utan fläkt för att simulera en varm sommardag i kraftig medvind.
Kör dock med handduk på styret. Tänkte ta bort det när utesäsongen börjar (börjat).

Senast ändrad:
Svettfrätningar borde man se eller hamnar svetten på undersidan av styret och fräter i godan ro.

Har sett försvagningar pga galvaniska strömmar eller hur man kan förklara det. Eller om det alstrade gnistor. Det blev som små svarta gropar i styrröret som var av stål, närmast styrlagret. Kanske uppstår ström av hjulrotation i lagren eller kanske bromsskivans friktion mot klossen.
Det var på DH och med den hinner man inte köra så många mil med. Jäkla konstigt fenomen.

Det sägs att spinningcyklarnas lager kan ta skada av svett. Vad vet jag kanske en skröna. Men om man använder racern med trainer borde det bli rätt mycket svett som rinner lite varstans.

Jomen på spinningcyklar ber dem ju alltid folk att torka av cykeln efteråt samt lossa sadel, styre mm. för att undvika att saker korroderar fast och spinningcyklar har sällan alltför fancy ytbehandling, tätningar samt att gymägarna ofts tycker att typ 5-56 är ett bra smörjmedel.

Rostiga styrlager mm. kan vara ett problem även på trainercyklar om folk inte håller efter och låter svettdropparna rinner ner i lagret gång på gång. Därför finns svettskudd att spänna över cockpit.

Alu är känsligt, med reservationen att det varierar beroende på vilken legering som använts.

Kolfiber påverkas inte alls, som jag uppfattat saken. :)

frid!

Senast ändrad:
Hihi. Bra där!

Men är jag den enda som störs av vinden av en fläkt i ansiktet?

Jag älskar nästan kyla. Svettas när det går över nollan. Har shorts 9 månader om året osv.

Men till ts. Mina styren har hållit för min svett, då håller dom nog för din.

Konkret sa:
Hihi. Bra där!

Jag älskar nästan kyla. Svettas när det går över nollan. Har shorts 9 månader om året osv.

Shorts är för barn, byxor året runt.
Har du underklädesplagget t-shirt som ytterkläder med?

Bruka allvar :)

Jag har iof haft sönder lagerna i framhjulet för svetten rann ner där. Trodde inte min lbs först men i med nya lager sen stoppade jag in papper mellan nav och gaffel och de blev dyngsura av svett när jag körde :)

Raggamuffin sa:

Raggamuffin sa:
Jag har iof haft sönder lagerna i framhjulet för svetten rann ner där. Trodde inte min lbs först men i med nya lager sen stoppade jag in papper mellan nav och gaffel och de blev dyngsura av svett när jag körde :)

Prova att knäppa upp skjortan och vik upp byxbenen ett par varv så minskar svettningen. :)

åberg sa:
Raggamuffin sa:

Raggamuffin sa:

Prova att knäppa upp skjortan och vik upp byxbenen ett par varv så minskar svettningen. :)

Jag går inte på stan i cykelkläder och jag kör inte trainer hemma i vanliga kläder.

Raggamuffin sa:
Konkret sa:
Hihi. Bra där!

Japp!

Jag har fått många knull tack vare mina shorts och tshirt!

Konkret sa:
Raggamuffin sa:
Konkret sa:
Har shorts 9 månader om året osv.

Japp!

Konkret blir beskylld för att vara vulgär och svarar direkt med världens upptrappning. Ska bli spännande att se vad överheten dänger till pöbeln med nu. :)

åberg sa:
Konkret sa:
Raggamuffin sa:
Konkret sa:

Japp!

Konkret blir beskylld för att vara vulgär och svarar direkt med världens upptrappning. Ska bli spännande att se vad överheten dänger till pöbeln med nu. :)

Men dom andra dagisungarna tyckte det var coolt iaf.

åberg sa:
Konkret sa:
Raggamuffin sa:
Konkret sa:

Japp!

Hahahaha!

Det är inte vulgärt, det är sanning. Sanningen måste fram!

Tillbaka
Topp