Aluminium och rostfritt = galvanisk korrosion

Miche

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag såg i en annan tråd att Hope Pro II har aluminiumbody och aluminium ihop med rostfritt är ju ingen lyckad kombination, det blir galvanisk korrosion. Hur skyddar man sig mot att aluminiumet korroderar? Till fallet här att jag har rostfria ekrar, ios ytbehandlade med svart färg, men räcker det?

Bodyn bör man alltid ha ett lager med fett på innan man monterar kassetten. Angående ekrarna så vet iaf inte jag många nav (förutom på gamla damcyklar)där flänsen med ekerhålen inte är gjord i aluminium. Det brukar ju fungera att köra med de flesta nav och ekerkombinationer och naven är ju även eloxerade oftast vilket gör att motståndskraften mot korrosion ökar markant. Däremot alunipplar bör man hålla sig ifrån, det har hänt för fler än en att nipplarna blivit till smulor efter någon säsong eller två.

Tack för ditt svar Anders G! Jag valde mässings nipplar av den anledningen men tänkte inte så mycket på bodyn då. Men ok, det verkar inte vara något problem iaf.

De flesta aluminiumdelar (alla?) på en cykel är eloxerade elle anodiserade, och detta minskar väl risken för galvaniska spänningar?

Äh, det är inget att vara orolig för. Jag har inte brytt mig under de snart 15 år jag hojat och än har ingen av mina cyklar fått korrosionsskador.

liksom jomper har jag aldrig haft problem med korrosion (mer än estetiskt)

tror du måste förvara hojen i saltvatten för att att det ska hända något dramatiskt

Tillbaka
Topp