Am Hardtail

mikipedia_

Aktiv medlem
Am Hardtail
Am Hardtail
Kul med AM HT! :D
Av de två skulle jag ha valt On-One:en! Kanske byta upp sig i växlar kanske och sen känna eftersom på resten av komponenterna som vanligt! ;)

Kanske inte är vassaste kniven här i lådan ang specifikationer på cyklar, men jag hade satsat starkt på on-one

Am Hardtail
Lite tight kanske att plocka ihop en BFe för 10k om man inte har en massa grejer liggande redan skulle jag säga.

Av de två du lagt upp skulle jag lätt ta Onone, framförallt bättre bromsar och gaffel vid en hastig titt

Am Hardtail
Senast ändrad:
Am Hardtail
Ramones är rolig, men det är ju lite budget. Fast jag har köpt en igen.... Fast jag vet inte hur 2013 modellen då de ändrat geometrin som varit samma mellan 2010-2012. Men specen är inte så fantastisk, On-One Evon har mycket bättre komponenter men vilket pris du får avgör ju.

Men med 10% koden SE10 som kom idag från CRC blir väl priset på Commecal mer OK. :)

KjellF - skulle jag byta till långslagig HT 29:er skulle Kona Honzo eller Taro kanske vara alterativ om du vill ha nåt färdigt, annars är det bara att grotta ner sig i ramträsket där Canfield Yelli Screamy (Sic) befinner sig högt på min önskelista. Nimble 9 & Transition TransAm samt Banshee Paradox brukar nämnas i trådar som även innefattar Mason (som nämnt tidigare i tråden).

Am Hardtail
Okej. Det lutar åt 456:an iaf men vilken får plats med fetast däck? Kan man köra utan slang med fälgarna som är orginal? Lr blir det ghettostyle? Tack för bra svar:-)

Am Hardtail
långslags HT i EU är lite av en typiskt engelsk nisch, med vissa inslag av US. Tyskarna verkar mer inne på xc.Vill du ha färdigt kanske SC Chameleon, saracen Zen, revolution triad är tänkvärda. Ragley säljs ju också kompletta.

Am Hardtail
Min ragley blue pig-x rockade i hafjells BP (med 2.35 1ply och Nobby 2.4) sen att den kan ta 30.9 dropper stolpe och klättrar som en gud, får man se som en bonus!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    131.7 KB · Besök: 39
Am Hardtail
Onone har superpris på 456 i stål med x9 och rev-gaffel just nu, 999pund tror jag det var i ngt utskick jag fick. Svårt att hitta roligare hoj för de pengarna tror jag

Am Hardtail
£900 för X5:an är ju redan väldigt konkurrenskraftigt i det här segmentet (delvis för att det inte finns så mycket färdigbyggt att välja på visserligen) - X9 och Rev för £999 låter smått fantastiskt. Jag skulle slå till direkt om jag var ute efter färdigbyggd trail/AM-hoj.

Am Hardtail
Diamondback och Shan var ruskigt läckre!

Finns några mer som gör 29" t ex Transition TransAM 29. Cotic har deras Solaris med max 120mm.

Någon som vet status på Ragley? Inte sett några 2013 modeller från de ännu.

Am Hardtail
Ragley har 2013-modellerna M74 och Marley på CRC.

Skall komma en Blue pig 2 sägs det (men det skulle ju komma heldämpade också, så...)

Edit: M74 + aktuell budget = sant. Men kolla upp om det där med 456 m. X9 och rev för 1000 pund finns först.

Senast ändrad:
Am Hardtail
Seeman skrev:
-------------------------------------------------------
> (men det skulle ju komma heldämpade också, så...)

De gick väl upp i rök när Brant lämnade Ragley och gick tillbaka till on-one.
(Synd, för de såg vettiga ut. Men de, eller något liknande, kanske dyker upp i on-ones portfölj nu :))

/Johan

Am Hardtail
Om man har tur, fast jag tror inte det. Jag skulle gissa att det designarbete som har gjorts tillhör Ragley, onone har ju Titus som heldämpat märke ser det ut som, de verkar ju utveckla de modellerna hela tiden. Hade Ragley-modellerna varit i Onones ägo tror jag vi hade sett dem för länge sen tyvärr

Am Hardtail
Jag hittar inte On One 456 Evo med Revelations, däremot X5/Sektor för 899 vilket känns rätt bra. Intressanta geo med 65.7 i styrvinkel! Synd att sadelrörsvinkeln bara är 71.2. Rätt kort reach i alla storlekar också.

Am Hardtail
hmmm, jag fick den i nyhetsbrevet, kan vara slut redan i och för sig. Westie, tänk på att geometrin på en hardtail blir lite annorlunda eftersom den inte saggar bak.
Dynamiskt blir sadelröret nog 1-2 grader brantare än motsvarande 150mm fs, samma sak med styrröret

Am Hardtail
Ja riktigt bra pris på 456 idag. Synd att det är smalt sadelrör, många är positiva till det men ska jag handla am-ht så vill jag ha dropper. Ingen som har en begagnad Blue pig i 18"?

Am Hardtail
Am Hardtail
crippan skrev:
> Ja riktigt bra pris på 456 idag. Synd att det är
> smalt sadelrör, många är positiva till det men
> ska jag handla am-ht så vill jag ha dropper.

Helt rätt inställning, jag kan inte tänka mig köra bus-HT utan.

Am Hardtail
Egentligen, en AM-hoj innebär ju att den ska fungera både utför och uppför, eller hur?
Bör inte valfri, trevlig HT med saftig gaffel och grova hjul fungera?

En AM är väl en kompromiss? ;)

Am Hardtail
Jag skulle inte vilja slänga på en "saftig gaffel" på en vanlig XC-maskin, om det är det du syftar på. Skulle inte heller vilja utsätta den för den typen av cykling som jag definierar som AM.

Am Hardtail
KjellF skrev:
> Jag är sugen på en 29" AM hardtail men jag vill
> ha lite längre fjädringsväg än 100 mm. Har ni
> några tips?
>
> Den enda jag har hittat är:
> http://www.diamondback.com/mason-mountain-29er
>
> KjellF

Bang on! Mitt i prick! Sån har jag klurat på länge. Hoppas även se en 29er 4x snart å DH så klart mer än bara Intense 2951.

Tillbaka
Topp