Am Hardtail
johanhej skrev:
-------------------------------------------------------
> Har pratat med Commencal nu, och de menade att jag
> skulle tycka large var behagligt. Mätte mitt
> grenmått till 91 cm (juvelspräckarmått), vilket
> verkar sjukt långt på mina 183 cm.
>
> Largen från Commencal har 620 mm Effective tube
> length, och 445 mm reach (uträknat från given
> geometri). Verkar inte detta väldigt stort för
> min längd? Deras egna storlekstabell säger <188
> cm för large, med grenmått <91.1 cm.
>
> Är hemskt tacksam för all hjälp jag kan få.
> Är första finare cykeln, så har dessvärre
> inget att jämföra med. Eftersom det inte finns
> möjlighet att provköra så är andras åsikter
> och tankar allt jag kan gå på.
Jag skulle också placera dig i Large, generellt. Har kikat på geometritabellen och för generell stigcykling med fokus åt det busiga hållet skulle jag placera dig som L. Om du kör fort och gillar en än mer utsträckt position eller ska köra mer XC skulle du troligen kunna ha XL också, men troligen kommer L passa dig väldigt bra för skogsknix!
Du verkar ha långa ben för din längd, vilket talar mot att gå på längre hoj. Troligen kommer L med hög sadelhöjd vare bättre för dig än XL med lägre. Viktigt om man har långa ben och ska köra med hög sadel är att köpa en hoj med brant sadelrörsvinkel (för att inte sadeln ska hamna för långt bak så du tippar över vid klättring) vilket ger att sadelrörsvinkeln bör vara 73 el brantare. Commencalen har 73 och kommer dessutom sagga fram, så borde vara 74 eller 75 när du sitter på hojen. Blir troligen bra för dig!
Som referens är jag 187.5 och vill ha reach > 430. Men bäst cyklar jag om jag får 440-455, då kan jag jobba ännu mer framåt-bakåt med kroppsvikten och får en mer aggressiv position ståendes samt mer tryck på framhjulet. Kör 60-stam och 760-styre med låg rise, vilket ger mig en aggressiv cockpit-setup.
-------------------------------------------------------
> Har pratat med Commencal nu, och de menade att jag
> skulle tycka large var behagligt. Mätte mitt
> grenmått till 91 cm (juvelspräckarmått), vilket
> verkar sjukt långt på mina 183 cm.
>
> Largen från Commencal har 620 mm Effective tube
> length, och 445 mm reach (uträknat från given
> geometri). Verkar inte detta väldigt stort för
> min längd? Deras egna storlekstabell säger <188
> cm för large, med grenmått <91.1 cm.
>
> Är hemskt tacksam för all hjälp jag kan få.
> Är första finare cykeln, så har dessvärre
> inget att jämföra med. Eftersom det inte finns
> möjlighet att provköra så är andras åsikter
> och tankar allt jag kan gå på.
Jag skulle också placera dig i Large, generellt. Har kikat på geometritabellen och för generell stigcykling med fokus åt det busiga hållet skulle jag placera dig som L. Om du kör fort och gillar en än mer utsträckt position eller ska köra mer XC skulle du troligen kunna ha XL också, men troligen kommer L passa dig väldigt bra för skogsknix!
Du verkar ha långa ben för din längd, vilket talar mot att gå på längre hoj. Troligen kommer L med hög sadelhöjd vare bättre för dig än XL med lägre. Viktigt om man har långa ben och ska köra med hög sadel är att köpa en hoj med brant sadelrörsvinkel (för att inte sadeln ska hamna för långt bak så du tippar över vid klättring) vilket ger att sadelrörsvinkeln bör vara 73 el brantare. Commencalen har 73 och kommer dessutom sagga fram, så borde vara 74 eller 75 när du sitter på hojen. Blir troligen bra för dig!
Som referens är jag 187.5 och vill ha reach > 430. Men bäst cyklar jag om jag får 440-455, då kan jag jobba ännu mer framåt-bakåt med kroppsvikten och får en mer aggressiv position ståendes samt mer tryck på framhjulet. Kör 60-stam och 760-styre med låg rise, vilket ger mig en aggressiv cockpit-setup.