Am Hardtail

Am Hardtail
Ja, jag var inget fan av den gul-blåa färgen, men i 917-färger är det nog den snyggaste cykeln jag sett. Synd att den ligger över budgeten för mitt vinterbygge, men kanske i framtiden. :)

Am Hardtail
happymtb.fr skrev:
-------------------------------------------------------
> Kort nästan-OT-fråga: vad är skillnaden mellan
> en AM hardtail och en 4X hoj?
> /E

En 4x är lägre och kortare. Inte gjord för att sittas på.

Am Hardtail
Ofta också brantare, och kortare kedjestag, men inte alltid. Sen är en AM optimerad för 140-160mm gaffel för det mesta, medan en 4x kör man med 100mm

Senast ändrad:
Am Hardtail
Anders P skrev:
> ICE-stolpen är justerbar, prisvärd och passar
> 27.2. Mekanisk i 3 steg. Den gjorde min AM-cykling
> dubbelt så kul.

Var/vilken modell köpte du?

C-dale skrev:
> Nytt o tyskt: 2Soulscycles
>
>
>
> Härligt korta kedjestag: 416 -430mm.
> http://www.mtb-news.de/news/2012/11/26/2soulscycle
> s-quarterhorse-2013-alle-informationen-zum-neuen-s
> tahl-hardtail/
>
> /S

Ruskigt fräckt med så korta stag!

Am Hardtail
lundatok skrev:
> Hendryx skidor har en modell med samma
> inspirationskälla, mycket snygga dom också.

Hendryx fick ett brev från Porsches advokater, så till 2013 vågade dom inte ha kvar Gulf-Porsche färgerna tyvärr.

Am Hardtail
Det kanske kvittar på en AM men vill man verkligen släpa på typ ett kilo i onödan? på en HT.

Shan ramen väger 2600g i medium.
Transition Transam 29 ramen väger 2800g i medium.

Tycker det verkar otroligt tungt även om dom ska tåla mycket stryk.

Am Hardtail
Vill man verkligen köra AM på nånting som väger som en fjärt?

Om svaret är ja så får man väl köpa en aluram. Eller en C456. Eller en Soul.

Senast ändrad:
Am Hardtail
Nu har jag hittat en m74 som troligtvis kommer köpas inom några veckor men vilken size? Är 185 lång spontant tror jag på 18" men det kanske blir litet? Vad tror experterna?

Am Hardtail
Jag är 179 och har en 17" Blue Pig (samma märke som m74). Den känns helt perfekt i skogen, liten och smidig utan att någonsin kännas kort. Kör skiten ur de flesta XC-hojar bara det är nog mycket stök.

Men den är i minsta laget när man bara sitter och matar grusväg, i alla fall med 400 mm sadelstolpe och 50 mm styrstam. Byter jag till längre styrstam och skjuter bak sadeln max funkar den till väg-åka också. Ska du köra skog tror jag 18" är rätt. Vad rekommenderar Ragley?

Am Hardtail
Det finns ingen info om m74 ang geo +annat varken på ragley lr crc. Vet bara att det finns 16 18 20". Det kommer att bli mest stig/utför kan man jämställa m74 med någon annan av deras modeller?

Am Hardtail
sugen på en Evo 456, men vad är Summer season för någon? Skillnad? Jag är sugen på en aggrohoj. Har en Piglet dock, men Onone 456 är lite mer aggro eller vad säger ni som kört båda? Kort reach på 16" verkligen. Kedjestagslängden är samma.

Senast ändrad:
Am Hardtail
Sitter också och kikar på HT ram och har fastnat för antingen 456 carbon, Cotic BFe eller Ragley Blue pig. 456:an verkar ju vara ca 1kg lättare än de andra och har liknande geometri som Blue pig. BFe:n verkar ju ha ca 1cm kortare kedjestag än de andra, är det något man märker av?

Am Hardtail
Så här ser väl en AM hardtail ut? Bakåtlutad med lång gaffel.

bagger288.jpg

Am Hardtail
Lars.E skrev:
> j3n5 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Charges 29a verkar ju funka.
> > http://chargebikes.com/products/cooker-ti/
>
>
> Snygg!
> men... på vilket sätt räknas den som en AM med
> sin relativt branta gaffelvinkel, kort
> fjädringsväg och relativt långa kedjestag.
> Borde inte den klassas som XC/sport?

Skitsnygg men 2.1" däck, trippelvevparti utan styrare, 450 mm stag och rek gaffel 80-100mm är väl nästan så fjärran från AM man kommer...

Am Hardtail
Kristoffer R skrev:
> Lars.E skrev:
> --------------------------------------------------

> > Snygg!
> > men... på vilket sätt räknas den som en AM
> med
> > sin relativt branta gaffelvinkel, kort
> > fjädringsväg och relativt långa kedjestag.
> > Borde inte den klassas som XC/sport?
>
>
> Skitsnygg men 2.1" däck, trippelvevparti utan
> styrare, 450 mm stag och rek gaffel 80-100mm är
> väl nästan så fjärran från AM man kommer...

Sant, var nog snarare look o åkning jag fastnade för..

Am Hardtail
Det känns som AM är ett utryck för de som inte vill kalla sig för svetto cyklister. Vad en Am HT har för vinklar och däck dimensioner spelar många gånger ingen roll om det är rätt person som håller i styret och vad personen har för mål med sin "AM" cykling

Min scott scale sub 9kg med 2,0 däck går minst lika snabbt utför som min 456EVO gör. Och troligtvis där det gör skillnad på vinklar och däck dimensioner skulle jag troligen inte använda mig av en HT.

Am Hardtail
Bumpar/kapar denna tråd.

Är sugen på att köpa en am hardtail i stål. Vill helst ha en 27.5a. Alternativen verkar väldigt begränsade. Flera märke har cyklar som kommer vara tillgängliga 2014, men finns det något att köpa just nu? Helst komplett cykel.

Am Hardtail
Polarbear skrev:
> Commencal meta HT kommer med 650b och 150mm gaffel
> i fram i komplett utförande till 2014. Både i
> stål och aluminium.

+1, den skulle jag slå till på.

Am Hardtail
Commencalen är fin, men känner mig osäker på geon. Medium har ettl på 595 mm, och large 620 mm.

Jag är 183 cm med långa ben. Känns som man hamnar mittemellan.

Synd att stålen bara kommer i svart. Den limegröna aluramen är ju döcool.

EDIT: Har förövrigt hört mycket snack om att Commencals ramar ska vara sådär vad gäller kvalitet. Ligger det någon sanning i det?

Senast ändrad:
Am Hardtail
johanhej skrev:
> Commencalen är fin, men känner mig osäker på
> geon. Medium har ettl på 595 mm, och large 620
> mm.
>
> Jag är 183 cm med långa ben. Känns som man
> hamnar mittemellan.

Ja, Medium brukar på de flesta märken vara ca 173-182. Och Large 179-187. Beroende på märke, men du ligger helt klart i glappet så att du hamnar olike beroende på modell.

Men ett tips är att jämföra reach istället för effektiv topprörslängd, det blir bättre.

>
> Synd att stålen bara kommer i svart. Den
> limegröna aluramen är ju döcool.
>
> EDIT: Har förövrigt hört mycket snack om att
> Commencals ramar ska vara sådär vad gäller
> kvalitet. Ligger det någon sanning i det?

Commencal hade några omgångar som sprack 2007-2009 men de senare generationerna har inte haft några problem. Så jag tror det är obefogat.

Am Hardtail
Ok. Dessvärre verkar inte commencal benämna reach i sin geo. De har en storlekstabell där jag faller in som large. Är min första finare cykel och har fått för mig att ettl ska vara omkring 610 mm för mig. Livrädd för att köpa något för stort/litet.

Edit:ser nu att det kan beräknas utifrån given geometri!

Edit2: 444,7 reach på largen. Känns väldigt mycket :/

Senast ändrad:
Am Hardtail
johanhej skrev:
> Bumpar/kapar denna tråd.
>
> Är sugen på att köpa en am hardtail i stål.
> Vill helst ha en 27.5a. Alternativen verkar
> väldigt begränsade. Flera märke har cyklar som
> kommer vara tillgängliga 2014, men finns det
> något att köpa just nu? Helst komplett cykel.

Ragley Blue Pig rymmer ett 27,5 hjul.... Har jag läst nånstans, Googla och hitta. Men det kan ju skilja mellan årsmodellerna också.

Am Hardtail
Själv så har jag nästan bara kört "am" hardtails (utöver en epic jag hade ett tag). Med gafflar på 100-120mm.
Nuvarande är en stålrams HT ifrån Sunn av modell Modular S1. Har ingen aning om hur Sunn är som märke egentligen, om nån vet nåt om Sunn´s hojjar är jag nyfiken att höra vad!? :)
Tyckte bara den var så förbaskat snygg så kunde inte motstå! :D
Kör den med nån halvdann rockshox just nu på 120mm, samt xtr bak och xtr reglage med breett carbånstyre..

Har kikat mycket på ragley-hojarna och det verkar ju underbara!! Faller lätt för pigletten och m74:an verkar fin också.

Am Hardtail
rooth skrev:
> Nya Trans Am 27,5 ska vara tillgänglig i
> november.
>
> http://www.bikerumor.com/2013/08/28/transition-tak
> es-a-ride-on-the-wild-side-joins-27-5-craze-with-t
> hree-new-models-plus-new-downhill-bike/

Väldigt olik geo från Commencalen. Lång ettl och kort reach.

Problemet är att jag inte har något att jämföra med. Kanske lägger för stor vikt vid storleken.

Am Hardtail
Har pratat med Commencal nu, och de menade att jag skulle tycka large var behagligt. Mätte mitt grenmått till 91 cm (juvelspräckarmått), vilket verkar sjukt långt på mina 183 cm.

Largen från Commencal har 620 mm Effective tube length, och 445 mm reach (uträknat från given geometri). Verkar inte detta väldigt stort för min längd? Deras egna storlekstabell säger <188 cm för large, med grenmått <91.1 cm.

Är hemskt tacksam för all hjälp jag kan få. Är första finare cykeln, så har dessvärre inget att jämföra med. Eftersom det inte finns möjlighet att provköra så är andras åsikter och tankar allt jag kan gå på.

Tillbaka
Topp