Ändra Geometri Epic 2018?

kakan_polen2

Aktiv medlem
Har en Epic 2018 som jag är sugen på att göra mer "trail" downcountry. Jag har beställt en Bikeyoke för att kunna byta bakdämpare... å funderingar är:

Händer det mycket om jag sätter dit en 184x44 dämpare istället för original 190×50?

Slaglängden blir kortare d är lugnt för mej.
Gaffelvinkeln bör väl bli flackare?
Sadelstolpen blir också flackare men det gör mej inget då jag har både långa ben å armar :)
Har även beställt en airshaft för att förlänga gaffeln från 100mm till 120mm.

Vad tror ni om dessa förändringar?!
20200503_115451.jpg

funkar det med kortare dämpare på den utan att baktriangel/däck slår i framtriangeln? Vissa ramar har ganska tight även med standarddämpare.

Annars om det funkar så borde du som du skriver få flackare gaffelvinkel och sadelvinkel, lite lägre vevpartihöjd blir det väl också. Lägger du till en längre framgaffel så blir det ännu flackare vinklar förstås. Jag hade tyckt att det var negativt med flack sittrörsvinkel iom att du har hög sadel, det blir rätt otrevligt när sadeln närmar sig baknavet och det blir dessutom svårt att få till en vettig tramprörelse.

Är det inte bättre med ett angle set styrlager om det är flackare gaffelvinkel du vill ha?
Works har upp till 2 grader. 1.5 grader gjorde stor skillnad på min cykel. Om du vill behålla din övriga geometri på cykeln men vill ha flackare vinkel på gaffeln skulle jag vinklat fram gaffeln och gjort den lite längre.

Senast ändrad:
funkar det med kortare dämpare på den utan att baktriangel/däck slår i framtriangeln? Vissa ramar har ganska tight även med standarddämpare

Vet inte... Men tänker som så att standard dämpare blir 140mm lång ihoptryckt å en 184 blir också 140mm ihoptryckt... Så d bör väl funka?!
Eller tänker jag fel?

Är det inte bättre med ett angle set styrlager om det är flackare gaffelvinkel du vill ha?
Works har upp till 2 grader. 1.5 grader gjorde stor skillnad på min cykel. Om du vill behålla din övriga geometri på cykeln men vill ha flackare vinkel på gaffeln skulle jag vinklat fram gaffeln och gjort den lite längre.

Epic har lite udda mått på sitt styrlager så här inte hittat nåt som passar :(
Sen är d lite kul å få en Epic med 120mm fram å 88mm bak... en ny form av Evo

Kul med folk som leker runt lite med geometrin! Personligen hade jag nog behållt orginal slaget bak och kört 130-140 på gaffeln, bytt styrstam o breddat styret.

smällde på en 170 gaffel på min stumpy o fy satan så mkt trevligare hojjen är nu när det är brant och stökigt! Coil bak gjorde storl skillnad med!
Hoppas du blir nöjd!
Ha i åtanke bara att du kommer ha mer tyngd bakåt så kompensera med mer luft i dämparen, kanske rent av köra aningen mindre sag för att få jämnare balans på dämpare o gaffel, jobbigt om du inte får ner tyngden i framdäcket utan att behöva hänga på styret

Det snackas om angleset i den här tråden. Lagerskålarna är väl limmade i kolfibern? Det finns väl inga angleset som passar sådana ramar, eller? Om det finns så vill jag också ha ett sådant.

Det snackas om angleset i den här tråden. Lagerskålarna är väl limmade i kolfibern? Det finns väl inga angleset som passar sådana ramar, eller? Om det finns så vill jag också ha ett sådant.

Stämmer bra det, i alla fall enligt google (mtbr tråd) så det blir nog till o höjja gaffeln lite extra.

blir svårare att hålla framhjulet i backen men bara hänga sig över styret lite mer, kanske placera om spacers på stammen som kompensation.

droppa i en token eller två i gaffeln för o få lite extra mid stroke support kanske inte är helt fel heller

Jag har en epic (model innan nuvarande). Jag gjorde följande:
- En excentrisk bussning i främre dämparfästet
- Höjde gaffeln från 100 till 110mm
- Gick ner i däcksdimension aningens ibak.
- Skippade autosag och ställde in efter tycke och smat.

Dessa fyra åtgärder tillsammans tycker jag ändrade hojens karaktär en hel del.

Jag var en 130 mm Fox på min Epic, när jag servar bakdämparen nästa gång ska jag beställa en offset-bussning för att få ner BB lite.

Tillbaka
Topp