ang. ultraljudstvätt

husse

Ny medlem
ang. ultraljudstvätt
I ett par tidigare trådar har ultraljudstvättar nämnts, främst i samband med kedjetvätt.
Jag undrar om det rör sig om industrimodeller eller något i stil med detta:

40491.jpg

Ultraljudsrengöringsbad
1400 ml tank (lev i augusti)  
Tanken rymmer hela 1,4 liter, vilket gör att större produkter kan rengöras i CD-4800.
Vikt med tom tank: 1,75 kg. Mått: 230x180x160 mm. Drivs på 230V. Effekt: 70W.  

Dom som har provat: är ni nöjda med resultatet?

ang. ultraljudstvätt
Det gör sjukt ont. Med den stora tvätten så går nog handen sönder.

Den där ultraljudstvätten från kjell&co har varit slut i evigheter.

ang. ultraljudstvätt
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Den där ultraljudstvätten från kjell&co har
> varit slut i evigheter.
>
Jaha, så det är därför...I see...

Senast redigerad av en moderator:
ang. ultraljudstvätt
Jilster skrev:
> Rickard!
>
> Vad händer om man stoppar ner handen?
>
>
>
> Bald head dread.
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-07-29
> 14:36 av Jilster.

Har för mig blodet kaviterar och skapar luftbubblor i blodsystemet då ultraljudstvättarna
får tvättvätskan att kavitera och lösgör smutsen på det som ska rengöras.

Detta kan skilja sig från sanningen till vissa delar då det har glömmts bort en del... =)

ang. ultraljudstvätt
swerider skrev:
> Har för mig blodet kaviterar och skapar
> luftbubblor i blodsystemet då ultraljudstvättarna
> får tvättvätskan att kavitera och lösgör smutsen
> på det som ska rengöras.
>
>
> Detta kan skilja sig från sanningen till vissa
> delar då det har glömmts bort en del... =)
>
> Rickard.

det enda problemet är att det förutsätter att det finns en hel del gas fritt i blodet för att skapa "luftbubblor", eftersom hela syresättnignen/koldioxidbortförseln bygger på att de bara finns i tillräckligt låga koncentrationer för att vara lösta i blodet så verkar det för mig konstigt att detta skulle förändras vid skakning
det som skulle vara värre är om blodkropparna spräcktes av påfrestningen... förutsatt att du inte håller handen särskilt länge så borde det inte vara livshotande i sig, men klart onödigt att ha en massa lyserade celler som immunsystemet måste ta hand om

ang. ultraljudstvätt
Börjar bli klart sugen på en sådan där, det kanske vore ett sätt att få ren min gamla cykeltröja i ull. Det fungerar tydligen att tvätta tyg i sådana där också. Ni som använder dem, blir kedjorna superrena eller bara ok?

ang. ultraljudstvätt
Jag har provat att sticka handen i en väldigt liten ultraljudsstråle av den sorten som används. Det kändes ungefär som att få en rejäl nål genom fingret och man drar instinktivt bort handen väldigt fort. =)

ang. ultraljudstvätt
Jag och Tobe har jobbat extra på en firma som gör såna där tandläkarprylar.

Ultraljudstvätten i inlägg 1 fungerar rätt OK för att göra rent kedjor osv med, lite klen kanske. Hade inte lagt 700:- på den om jag fått betala hela själv.

ang. ultraljudstvätt
Ja, om du läser inlägget innan ditt så får du min kommentar. Rikard, Oxr, Mytis och Rippa som också är delägare kanske har något att säga de också. Men som sagt, 700 pix är den inte värd imho.

ang. ultraljudstvätt
jomper skrev:
> Ja, om du läser inlägget innan ditt så får du min
> kommentar.

Hehe, framgick inte riktigt om det var egen erfarenhet eller hörsägen, men läser jag långsamt och med glasögon på så inser man att du har provat den. Hmmm... man kanske ska spänna bågen lite högre, det finns ju folk i mitt mekgarage som kanske vill göra rent större motordelar, och då räcker nog inte en sån liten...

ang. ultraljudstvätt
Jag som är verktygsnerd tycker iofs att den är värd 700, men 100W är inte mirakelmycket, Det går att köra en kedja, men den funkar bättre på smågrejjer. Lagom med avfettning och varmvatten hjälper.

Men som så mycket annat så är det ett bra verktyg först när man lärt sig knepen. Förvänta dig inga mirakel mao.

Tillbaka
Topp