Ang vred på ram-växelreglage!

harrukurre

Ny medlem
På min gamla racer sitter växelreglagen nere på ramen. Vid sidan av växelreglaget sitter ett vred som man kan låsa vajern. Hur gör jag för att få den perfekt inställd?

Ja, frågeställningen var otydlig, men när du senare anger modell blev det kanske lättare.
Hoppas du har överseende med att nätet inte reagerade inom 52 minuter på ditt första inlägg.

Suntour Cyclone MII är en kollosalbra växel från början av 80-talet och har en lite unik egenskap, när man växlar bak så justerades framväxeln en liten aning åt samma håll för att eliminera eventuellt skrap mot kedjan. (På moderna växlar löser man det genom att "skulptera" framväxeln så så att problemet aldrig uppstår)

Det kom flera versioner av Cyclone MII. Den jag har och som fortfarande är i sporadiskt bruk, saknar alla former av kompletterande "vred". Och vad jag saknar på den växelkonstruktionen är just ett litet "trim-vred" för att justera vänster/högerreglagen i förhållande till varandra, eftersom vajrarna töjs olika mycket...
Kanske kom detta på en senare modell. Är det så (d v s att det är ett extra trim-vred som det rör sig om), ska du lägga kedjan maximalt i kors och trimma så att skrapet fram just försvinner. Lägg sedan maximalt i kors åt andra hållet och kolla...
Kanske får du inte bort skrapet i ytterlägena, men det bör fungera bra i alla andra lägen, d v s de lägen som normalt används.
Cyclone MII är byggd för 6-7 delade kransar, som ju är något smalare än t ex 8-delade.
Om du tar isär reglaget för service, så håll råkoll på alla brickor (trä upp på en ståltråd, rättvända), det är ett helvete att få ihop det annars.
/Lasse

Tillbaka
Topp