angående singelspeed...Hilfe!!! Done!!!

jag har en liten fundering kring singelspeed. måste man ta bort bakdreven/klingorna? har en 8vxl shimano på.

kan man inte bara korta kedjan å ta bort växelföraren?? eller blir det nåt knas då?

tackar för svar!!

Senast redigerad av en moderator:
Visst kan du göra det, iaf för utvärdering av hela saken. PatrikB körde så med sin räser ner till Trosa och tillbaka förra våren på Raid de Culotte..
Sen blir det mer en fråga om kedjan kan spännas eller inte.

Det funkar säkert som du beskriver. Vill du däremot ha optimal kedjelinje för en speciell storlek på klinga krävs spacers och separat klinga.
Våra Svenska grossister har fått upp ögonen för ss och börjar få prylar i sitt sortiment.
Jofrab har redan ombyggnadssats i sitt sortiment och Duells kommer snart fram med grejor också.

//Martin

http://www.cykelforum.se

Martin O skrev:
-------------------------------------------------------
> Våra Svenska grossister har fått upp ögonen
> för ss och börjar få prylar i sitt sortiment.
> Jofrab har redan ombyggnadssats i sitt sortiment
> och Duells kommer snart fram med grejor också.

Ooooh. Kommer nån av dem ta in Boone-drev?

/Eric.

Jag säger att det kommer gå ett tag. Dreven är optimerade för att växla lätt och om man kör på ett gupp så hoppar kedjan i sidled och en växling är ett faktum. Om den växlar till ett större drev så blir det väldigt tajt. Har man horisontala 'dropouts' så kommer kedjan spännas så hårt att hjulet vrider sig och fastnar mot kedjestaget. Ganska otrevligt, kedjan tenderar att hoppa som mest när man står upp och trampar som hårdast. Nu kanske det inte är ett problem första veckan men kedjan slits och blir längre. Och då kommer problemet. Satsa på kuggar som är gjorda för att kedjan ska ligga kvar. Spänna kedjan kommer man ändå få göra..

hmm okej! men om jag tar låt säga drev/växel 5 å ser till att kedjan inte kan hoppa. asså spänner den tillräckligt. finns det ändå risk att den kommer hoppa över till den mindre drevet/6:an?? kanske är det så att dreven inte sitter fast som på ett vanligt enkeldrev??

Lita på mig, jag har provat, det är inte värt besväret. Det fungerar en vecka och sen börjar det strula. När det hugger så står man på örona. Antingen för att det blir stopp eller för att allt motstånd plötsligt försvinner.

Martin O skrev:
-------------------------------------------------------

> Våra Svenska grossister har fått upp ögonen
> för ss och börjar få prylar i sitt sortiment.
> Jofrab har redan ombyggnadssats i sitt sortiment
> och Duells kommer snart fram med grejor också.

Man kan inte annat än imponeras av hur snabbt den svenska cykelbranschen agerar för att möta hotet från fultyskland ;-)

så här vart det! får väl se om det håller eller inte! :)

Bilagor

• ss.jpg
    ss.jpg
    87.8 KB · Besök: 23
Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp