Ange din vilopuls

Ange din vilopuls
Jag menar att de flesta som är villiga att ange sin vilopuls gör det bara för att visa hur bra de är. Alltså samma anledning som någon som är villig att uppge sin penislängd lär ha.

"Jag har lägre vilopuls än du!" = "Jag har större snopp än du!"
Faktum är att mkt är genetiskt, är mest därför som Åstrandtest inte alltid funkar på individnivå.

Ange din vilopuls
Jag menar att de flesta som är villiga att ange sin vilopuls gör det bara för att visa hur bra de är. Alltså samma anledning som någon som är villig att uppge sin penislängd lär ha.

Nja, det vettefan.
Ser inte mina värden som något att skryta med.

Ange din vilopuls

Du verkar vara väldigt fixerad vid vad andra mäter. Chilla och bry dig inte så mycket om vad andra har i vilopuls, eller hur snabbt dom kan cykla?

Ange din vilopuls
Jag tror (hoppas) min Garminklocka spelade mig ett spratt nyss. Låg stilla på sängen och plötsligt larmade den om ”Abnornal heart rate detected” och visade på drygt hundra. Tämligen säker på det inte stämde dock…

Ange din vilopuls
När jag hade förmaksflimmer åt jag medicin...när vilopulsen var nedåt 40, eller strax under, kände jag att det var lågt.
Nu efter ablation...mår så bra...kan cykla och träna.

Jag vet inte vad min vilopuls är, men mellan 60-70 tror jag. Får se om jag orkar kolla det.

Ange din vilopuls
När jag varit frisk och kunnat träna en tid är den 38. Vid sjukdom är den runt 47-49.
Nu är jag frisk men helt otränad med vilopuls om 42-43.

Ange din vilopuls
Sedan jag bytte från TraineRoad till Garmins dagliga träningspass så har vilopulsen (vaken) sjunkit. 37 har jag aldrig sett innan.

IMG_3630.jpeg

IMG_3631.jpeg

Ange din vilopuls
50 i vilopuls just nu, blodtryck 120/72. För några år sedan låg jag runt 40, ibland under, och det var inte riktigt bra. I samma veva skulle jag operera bort åderbråck på ena benet, fick fentanyl, och de blev nervösa när pulsen sjönk ner mot 30. De fick hålla på och ropa och klappa på mig. Otrevligt. Kommer ihåg att jag var helt dränkt i kallsvett. Jag hade sk vasovagal tendens.

Ange din vilopuls
50 i vilopuls just nu, blodtryck 120/72. För några år sedan låg jag runt 40, ibland under, och det var inte riktigt bra. I samma veva skulle jag operera bort åderbråck på ena benet, fick fentanyl, och de blev nervösa när pulsen sjönk ner mot 30. De fick hålla på och ropa och klappa på mig. Otrevligt. Kommer ihåg att jag var helt dränkt i kallsvett. Jag hade sk vasovagal tendens.
Anal Insufficiens?

Ange din vilopuls
Enligt Garmin. Väldigt stabilt senaste året iallafall.

1718031326312.png

Kanske skall göra några mätningar med Omron blodtrycksmätaren också, men man blir väl stressad när den börjar pumpa på.

Ange din vilopuls
Enligt Garmin. Väldigt stabilt senaste året iallafall.

Visa bilaga 704955

Kanske skall göra några mätningar med Omron blodtrycksmätaren också, men man blir väl stressad när den börjar pumpa på.
Oavsett hur lugn o fin jag är när jag skall kolla blodtrycket (med Omron) så får jag göra 4-5 mätningar innan det har planat ut. Om jag mäter hos sjukvården så misslyckas det ofta, tydligen beroende på att deras finare mätare inte pallar för mina dubbelslag.'

Ange din vilopuls
Hur definierar polar och garmin vilopuls? På fitbit har jag 10+ mellan lägsta och resting.
Det finns säkert några white papers från Polar som beskriver deras metod, men på min ca. 20 år gamla Polar så tror jag det är medelvärdet under tre minuter då jag ligger ned under ett ortostatiskt test (Polar kallar testet OwnOptimizer). Min Garminklocka var det längesen jag använde, så där har jag noll koll.

Senast ändrad:
Ange din vilopuls
Gjorde en blodtrycksutredning för inte så länge sen och då mätte jag även upp vilopulsen som ligger strax över 40 bpm. Dessutom har jag mätt upp en puls på 36-37 rätt många gånger i vaket tillstånd och då även under utredningen. Nu vill de att jag ska gå och få blodpumpen elektriskt mätt!

Lägsta nattpuls enligt Whoop har varit 34 bpm om det nu är jämförelsevärdet.

Maxpuls verkar vara 188-189 bpm, har inte sett högre puls senaste 4 åren.

Ange din vilopuls
Angående puls tycker jag det är mest intressant i dessa dagar hur mycket pulsen påverkas av hög värme. Kanske ingen större skillnad på vilopuls (möjligen beroende på hur mycket man vistas inomhus vs utomhus) men medelpulsen under träning kan så klart påverkas kraftigt uppåt.

Själv vet jag att jag påverkas mycket av värme. Hade tex ca 10 slag lägre snittpuls under årets Vätternrunda vs förra årets som ju var mycket varm. Så klart ingen exakt jämförelse, vindar och sådant påverkar också men jag brukar se liknande skillnad för mig även i andra fall.

Tillbaka
Topp