Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Din vilopuls gick ner från 75 till 54 efter att du sade upp dig + 7 veckors sommarledighet eller hur menar du?Är med i ett forskningsprojekt där jag varje år gör en grundlig hälsoundersökning.
De flesta av mina värden har vart relativt konstanta men rört sig sakta i en hälsosam riktning. (Styrka, kondition, blodvärden mm)
Men på senaste undersökningen reagerade forskarna:
Vilopuls hade gått från 75 till 54 och blodtrycket var mer normalt (tidigare lite högt)
Då fick jag veta att en av de faktorer som påverkar vilopuls mest är stress.
Jag trivdes inte på mitt jobb, sa upp mig och tog en 7 veckor sommarledighet som avslutades med denna undersökning innan jag började mitt nya arbete.
Detta ledde då också att min tomgångsförbrukning gått från 1985 kcal/dygn till 1600. Så nu måste jag äta mindre/träna mer för att inte gå upp i vikt. För mer stressad vill jag inte bli igen!
Tycker att det var lite intressant.
Skall inte behövas. Jag hade 38 när jag var hyggligt tränad och under min friskaste tid i livet. 30-45 år.Visa bilaga 792476
Klockan tycker sömnpulsen är lite låg och larmar om det.
Kanske borde man kolla upp?
Visa bilaga 792476
Klockan tycker sömnpulsen är lite låg och larmar om det.
Kanske borde man kolla upp?
+143 inatt med Garmin, extremt missvisande mot vad man menade med vilopuls förr.
Är det "sömnpuls" - vilopuls, eller att du ligger mellan dom värdena under sömnen?
Att ligga lågt tyder (vanligtvis) inte på att något är del. Att man plötsligt får lägre vilopuls kan vara något man ska kolla upp.
I mitt fall gick ibland pulsen ibland ner väldigt mycket under sömn/vila, har sedan opererats för hjärtfladder (brorsa till förmaksflimmer). Läkaren menade att det kan hända vid hjärtfladder, utöver att hjärtat kan "rusa".
En gång när jag låg och vilade med pulsband (det och en 800 var nya, så testade lite), gick pulsen ner under 30, har normalt lägst typ 41 under sömnen. Blev skraj och reste mig upp, la mig ner igen, då gick det igen ner under 30. Vågade inte vila mer, pulsen på väg ner mot 0 liksom.
Jag har också varit med om liknande. Låg och kollade pulsen och det blev obehagligt där vid 30 någontingoch inte att kroppen kändes konstig, utan bara vetskapen att pulsen var så låg.
Man fick ligga med en glaskupa över huvudet som slöt tätt. Förstod det som att den mäter utandningsluften. Syrehalt i luften kanske? Jag vet inte hur det funkar.Intressant förändring! Hur mäter/estimerar de "tomgångsförbrukingen" (BMR/RMR)?
Precis. Under flera år var min vilopuls på undersökningarna runt 75, alltså konstant under 3 år.Din vilopuls gick ner från 75 till 54 efter att du sade upp dig + 7 veckors sommarledighet eller hur menar du?
Låter jäkligt konstigt måste jag säga men är man helt sönderstressad och klockar pulsen just då så kan man säkert få mycket knepiga värden.
Man kan inte dra några slutsatser alls av att jämföra olika individers vilopuls. Den är individuell och ofta genetiskt betingad.På årsbasis verkar det variera mellan ca 41-45, 55 år.
Men puls (både vilo samt arbetspuls) är ju så enormt personligt så vet i sjutton vilka slutsatser man ska dra.
Exakt, därför är väl denna tråd mer eller mindre meningslös.Man kan inte dra några slutsatser alls av att jämföra olika individers vilopuls. Den är individuell och ofta genetiskt betingad.
Meningslösa trådar är de mest välbesökta! :)Exakt, därför är väl denna tråd mer eller mindre meningslös.![]()
47Cyklister skall ju ha bra låg vilopuls, tänkte få fram lite statistik här.. Fyll på efter mej...
52
Exakt samma här. 38 i god form, annars snittar jag 48Låg puls på 45-50 otränad
Dippar under 40 vid regelbunden träning längre än 6mån.
I vila?36
20 cm
Låter ju inte bra att det svartnar. Har du kollat upp blodtrycket? Hur hård träning? Vet ingen elitidrottare som haft under 30.27. Tungt fysiskt jobb och hård träning i många år. Få slag men rejält tryck i varje, dock får jag resa mig upp försiktigt om jag suttit eller legat ner för det svartnar ganska bra.
Indurain hade väl 28..Låter ju inte bra att det svartnar. Har du kollat upp det? Vet ingen elitidrottare som haft under 30.
I vaket tillstånd?
Gissar att du inte är tung för din längd.46 bpm 7-dagars medelviopuls just nu enligt Garmin. 54 år och tränar inget sedan tre månader tillbaka pga att jag drog på mig överträningssymtom efter semestern. Var nere på 41 i somras när jag försökte bedriva strukturerad löpträning efter bästa förmåga.
Antar att jag har låg vilopuls för min ålder och att det är medfött. Har även hög maxpuls för min ålder. Formeln 220 - ålder felar med runt 10-15 slag per minut om jag minns rätt.
Har alltid varit väldigt "lättränad" när det gäller löpning. Ingen aning om det har med ovanstående att göra eller om det är en ren slump.
Ja, när jag precis vaknat, eller fått vila och inte är stressad.I vaket tillstånd?
Cykelbud?27. Tungt fysiskt jobb och hård träning i många år. Få slag men rejält tryck i varje, dock får jag resa mig upp försiktigt om jag suttit eller legat ner för det svartnar ganska bra.
27 är väldigt lågt och har du har symptom som att det svartnar borde du kanske kolla upp det.27. Tungt fysiskt jobb och hård träning i många år. Få slag men rejält tryck i varje, dock får jag resa mig upp försiktigt om jag suttit eller legat ner för det svartnar ganska bra.
Eliten ligger där.....27 är väldigt lågt och har du har symptom som att det svartnar borde du kanske kolla upp det.
Jo, men 27 är nog rätt ovanligt. Och "svartnar det ganska bra", kanske man ska kolla upp det.Eliten ligger där.....
En otroligt liiiiiiiten andel av yttersta eliten ligger där. Inte en dussinsiffraEliten ligger där.....
Det där undrar jag verkligen om det är sant. Enligt denna källa ligger Pogi på 37 och om inte han räknas in i "De bästa i världseliten inom konditionsidrott" så vet jag inte vilka man tänker ska ingå.De bästa i världseliten inom konditionsidrott, ligger i spannet 28-30. 27 är riktigt extremt!
Tycker att det här är ett något "flummigt"/oklart men mycket intressant område trots allt.Jag har frågat många läkare genom året och ingen har reagerat, tills förra året då jag fick förmaksflimmer, tydligen vanligare bland oss som gillar konditionssport.
De försökte behandla med medicin i tre dygn (betablockerare) utan effekt. Då blev det elchocksbehandling. Sedan fick jag för låg puls (nere på 19) på grund av all medicin, så då låg jag kvar för övervakning i två dygn innan de vågade släppa hem mig.Tycker att det här är ett något "flummigt"/oklart men mycket intressant område trots allt.
Läkaren sa så till dig att förmaksflimmer är vanligare bland konditionsidrottare? Jämfört med vad i så fall, yngre personer, styrketränare, promenad-motionerare eller överviktiga soffliggare?
Varför jag tycker det är intressant:
Om det bevisas tydligare att förmaksflimmer är ett avsevärt vanligare problem "bland medelålders konditionsidrottare" skulle ju det eventuellt till slut kunna få en ganska kraftig påverkan på hur folk i allmänhet över medelåldern tränar i framtiden menar jag? Dvs om det faktiskt är så att konditionsträning absolut ger en rad med bra hälsoeffekter även för medelålders samt över men samtidigt att bevisligen risken för förmaksflimmer kraftigt ökar?
"Typ: Du får jättebra hälsoeffekter av konditionsidrottande men bra att tänka på är att risken för hjärtflimmer ökar samtidigt med ca 39%"
Skulle det vara så kan det ju ändå vara "kul" att veta? Just nu tycker allting bara känns flummigt med olika rykten.
Därav min fråga vad du fått för information samt vet i frågan, jag är nyfiken.
Sedan något halvflummigt hur förmaksflimmer hanteras för olika personer, det verkar kraftigt variera. Det är väl inte alltid det opereras och vissa personer verkar fortsätta leva ungefär som tidigare ändå. Jag är något förvirrad över allt detta måste jag säga. En högt profilerad "gubbatlet" i Sverige av absolut världsklass som nyligen haft flimmer är väl tex Jonas Bohr (supercyklisten med vissa världsrekord i sin åldersgrupp) men tror väl han ganska kort efteråt ändå fortsätter träna samt satsar mot nya världsrekord (om jag ej missuppfattat sociala medier...).