Ange din vilopuls

Ange din vilopuls
Känner en som enligt 2a-handssuppgifter vaknade på nätterna ibland av för låg puls och fick gå upp en stund och trigga igång systemet. Han tror jag hade 28.
Riktig vilopuls= vaken.
Varför anser du att riktig vilopuls kräver att man är vaken?

När bloddopingen var som värst (EPO på sent 90-tal) så sov Pantani m.fl med pulsövervakning och hade personer som väckte dem när det gick ner mot 20, då fick de upp och röra på sig lite...

Ange din vilopuls
Det är så man mätt vilopuls traditionellt, "alla" har ju låg under sömn.
En garminklocka skall kunna beräkna båda varianterna av vilopuls

"Vilopuls: Detta värdet är för den aktuella dagen. Det beräknas på ett av två sätt:
  • För användare som bär sin klocka när de sover kommer klockan att avläsa och spela in medelvärdet för alla avläsningar under sömn, exklusive perioder där steg upptäcks eller om mätvärdet på pulsen faller utanför rimliga gränser. Ett minimum av 4 timmars sömn krävs för att registrera en avläsning.
  • För användare som inte bär klockan under natten så kommer vilopulsen (RHR) vara mindre noggrann och en grovare uppskattning kommer fastställas baserat på den lägsta mediumavläsningen under en enminutsperiod under dagen."

Ange din vilopuls
Jag har hög vilopuls, brukar hamna runt 60.

Ingen övervikt, vältränad (inte skryt, jag är i bra form för tillfället) och kör fem cykelpass i veckan. Medicinerar för högt blodtryck, vilket jag har på grund av medicin och troligen genetik.

Gunde Svan hade väl 40 under sin aktiva karriär, om jag minns hans bok ”Var går gränsen?” rätt? Det är 30 år sedan jag läste den.

Ange din vilopuls
Jag har hög vilopuls, brukar hamna runt 60.

Ingen övervikt, vältränad (inte skryt, jag är i bra form för tillfället) och kör fem cykelpass i veckan. Medicinerar för högt blodtryck, vilket jag har på grund av medicin och troligen genetik.

Gunde Svan hade väl 40 under sin aktiva karriär, om jag minns hans bok ”Var går gränsen?” rätt? Det är 30 år sedan jag läste den.
Det påstås att Gunde och Torgny hade under 35.

Ange din vilopuls
Googling ger att vanligaste uppgiften säger 32 slag/min för Svan. Dock ska man nog ta det med en nypa salt. Jag gissar att det lätt blir att det lägsta värdet som någon hävdat blir det som cirkulerar i olika sammanhang.

Ange din vilopuls
Jag hade 38 senast jag kollade, men frun har nog ännu lägre. När hon låg inne på sjukhuset så gick pulslarmet så fort hon somnade så då kom de och väckte henne för att kolla att allt var bra
😅

Edit: ska tillägga att ingen av oss är vidare vältränade. Det verkar vara mycket genetiskt, iallafall på min sida släkten.

Senast ändrad:
Ange din vilopuls
Visst ja, har en polare med 28 i sin ungdom, låg på idrottspluton på I2 och vid pulsmätningen på morgonen skrek befälet: är du död Xxxersten?

Snabbaste europe på för-os i Malaysia på maraton, "ganska" vältränad.

Ange din vilopuls
Gissar att du inte är tung för din längd.
Det som gör det hela ännu mer märkligt är att jag inte är speciellt smal/lätt av naturen. Snarare mer åt det som i styrkelyftssammanhang brukade kallas "kompakt kroppsbyggnad". Brukade när jag var yngre väga ungefär längd minus hundra i perioder när jag sprang mycket och åt bra.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp