Ångest: Repa lite, repa mycket eller köpa nytt?

Luke

Aktiv medlem
Min gamla Felt Q800 som rullat sedan 2006 (tror jag) börjar sjunga på sista versen. På grund av flytt, barn, jobb och diverse annat har den inte rullat så mycket alla år, men den här sommaren har den körts en del i alla fall. Jag gillar cykeln som tusan men den börjar kosta mig pengar...
FELT.jpg ht=414

> Gaffeln är slut och måste bytas ut om den ska palla hårdare körning.
> Bakhjulet måste riktas om, igen.
> Styrlagret är kass. Lagades i Sälen inför Vasan men lagerbanorna måste också skiftas.
> Bromsarna funkar okej, men skivor lockar ju...
> Kedjan böt jag i sommar, men klingorna kommer nog må bra av att skiftas om några mil.. typ nästa sommar.

Så nu funderar jag över följande;
1. Fixa styrlagret, rikta hjulet och köra vidare. Känns ju billigt!
2. Ovanstående SAMT byta gaffel, byta hjul, byta bromsar. Känns som att det drar iväg!
3. Köpa ny cykel!

Kombinationen av ex. alt 1 och 3 är ju tänkbart... Men alternativ 2, är det lönt?? Känns som att det drar iväg över cykelns värde ganska snabbt.

(OM alternativ 3, vad ska jag ha? Cyklar kråsskåntry på skogsvägar och stigar. Föredrar snabba hårda stigar före allt för steniga, men vill såklart inte behöva vara orolig i DH-partier. Heldämpad crosscountry? Tysk? Vilken? Budget är ABSOLUT MAX 15.000kr )

Är du nöjd med ramen så får du en väldigt fin gaffel och sjyssta hjul med skivor för en bra bit under 15k. Dumt att slänga ut bebisen med badvattnet som man brukar säga.

Mathias skrev:
-------------------------------------------------------
> Är du nöjd med ramen så får du en väldigt fin
> gaffel och sjyssta hjul med skivor för en bra bit
> under 15k. Dumt att slänga ut bebisen med
> badvattnet som man brukar säga.

Jo, visst är det så. Meeeeeen.... Den har ju ändå några år på nacken och repar jag den för 5-6-7 tusen spänn så kan man ju ge sig fan på att något annat går sönder en vecka senare.

Har du pengarna så får du ju otroligt mycket både cykel o glædje från tyskland...

Livet ær før kort før o køra på dåliga grejer!

/T

Reparera Felt'en med billiga delar o ha den som 2'a-hoj.
Tag resten av pengarna o köp en fultysk eller en rea-hoj. Jag köpte tex min Felt Q720 för halva priset (av Alle-bike) pga att det var "förra årets modell".

Jag var i samma sits för fem år sedan, jag hade en lite äldre Kona som behövde en hel del kärlek för att bli brukbar igen. Osäkerhet om jag skulle få tid att cykla så mycket gjorde att jag fixade den istället för att köpa en ny. Nu när jag vet att jag kommer ha tid att cykla och jag har cyklat en hel del så köpte jag en ny Canyon för-förra hösten.

Min rekomendation är därför att fixa vad som behövs. Och se om något år, så kan du kanske köpa ny då.

/Johan

Mm... tack för era kommentarer.
Mest lockande är kombon av alt 1 och 3. Repa upp det nödvändigaste och köpa nytt.
Men, istället för att sälja den beggad för noll och ingenting behålla den som reserv-, till affären-, bra å ha-cykel. Typ.

Om jag skulle inse att pantburkarna inte räcker till en ny hoj, vad tror ni det skulle gå på att fixa upp den enligt alternativ 2?
(Dvs. gaffel, hjul, skivbromsar och allt vad det kan medföra som ex. nya reglage osv.)

Gaffel, hjul och skivbromsar kommer kosta dig nästan lika mycket som en ny komplett hoj med bra gaffel, hjul, skrivbromsar tyvärr.

skit i skivbromsarna. Fixa en ny/beg fungerande gaffel för V-broms och byt de slitdelar som behövs till nya (men inte top of the line). Då har du en kanoncykel för -till affären, -bra att ha osv.
Det går att göra fynd på happys köp & sälj och när tex CRC har special-erbjudanden.
Lagom projekt för vintern - leta delar för renoveringsprojektet.
Har själv satt ihop flera cyklar till både mig själv och mina grabbar på detta sättet till en mycket rimlig kostnad (= det finns ekonomiskt utrymme för FLER cyklar i garaget).

Perfekt! Precis de svar jag ville ha, tack tack.
Jag fixar lite med amerikanen och surfar vidare efter en tysk istället.

Tillbaka
Topp