Ångest: Repa lite, repa mycket eller köpa nytt?
Min gamla Felt Q800 som rullat sedan 2006 (tror jag) börjar sjunga på sista versen. På grund av flytt, barn, jobb och diverse annat har den inte rullat så mycket alla år, men den här sommaren har den körts en del i alla fall. Jag gillar cykeln som tusan men den börjar kosta mig pengar...
> Gaffeln är slut och måste bytas ut om den ska palla hårdare körning.
> Bakhjulet måste riktas om, igen.
> Styrlagret är kass. Lagades i Sälen inför Vasan men lagerbanorna måste också skiftas.
> Bromsarna funkar okej, men skivor lockar ju...
> Kedjan böt jag i sommar, men klingorna kommer nog må bra av att skiftas om några mil.. typ nästa sommar.
Så nu funderar jag över följande;
1. Fixa styrlagret, rikta hjulet och köra vidare. Känns ju billigt!
2. Ovanstående SAMT byta gaffel, byta hjul, byta bromsar. Känns som att det drar iväg!
3. Köpa ny cykel!
Kombinationen av ex. alt 1 och 3 är ju tänkbart... Men alternativ 2, är det lönt?? Känns som att det drar iväg över cykelns värde ganska snabbt.
(OM alternativ 3, vad ska jag ha? Cyklar kråsskåntry på skogsvägar och stigar. Föredrar snabba hårda stigar före allt för steniga, men vill såklart inte behöva vara orolig i DH-partier. Heldämpad crosscountry? Tysk? Vilken? Budget är ABSOLUT MAX 15.000kr )
> Gaffeln är slut och måste bytas ut om den ska palla hårdare körning.
> Bakhjulet måste riktas om, igen.
> Styrlagret är kass. Lagades i Sälen inför Vasan men lagerbanorna måste också skiftas.
> Bromsarna funkar okej, men skivor lockar ju...
> Kedjan böt jag i sommar, men klingorna kommer nog må bra av att skiftas om några mil.. typ nästa sommar.
Så nu funderar jag över följande;
1. Fixa styrlagret, rikta hjulet och köra vidare. Känns ju billigt!
2. Ovanstående SAMT byta gaffel, byta hjul, byta bromsar. Känns som att det drar iväg!
3. Köpa ny cykel!
Kombinationen av ex. alt 1 och 3 är ju tänkbart... Men alternativ 2, är det lönt?? Känns som att det drar iväg över cykelns värde ganska snabbt.
(OM alternativ 3, vad ska jag ha? Cyklar kråsskåntry på skogsvägar och stigar. Föredrar snabba hårda stigar före allt för steniga, men vill såklart inte behöva vara orolig i DH-partier. Heldämpad crosscountry? Tysk? Vilken? Budget är ABSOLUT MAX 15.000kr )