Ännu en hydraulisk skivbroms som ligger emot

Jag har nyligen gett upp hoppet om att kunna övertala min frambroms, en Hope X2, att fungera lika bra som förut.
Kolvarna verkar trivas bäst i utfällt läge, och värst är det efter att cykeln varit parkerad inomhus. Efter att ha bytt packningar, kolvar, bromsvätska, samt smörat cylindrarna med silikonfett så det stått härliga till, är situationen oförändrad.

Bakbromsen är intressant nog fortfarande helt OK.

Under svarta fredagens sista timmar slog jag till och beställde en Sram Avid BB7 Road (med viss reservation för eventuella extra typbeteckningsbokstäver), och hoppas att en vajerbaserad lösning i längden skall visa sig vara mera tillförlitlig. Jag tror mig gå in i vajervärlden med relativt öppna ögon, men gör bedömningen att en fungerande broms som kräver en del kärlek och pyssel, ändå är bättre än en broms som trots intensiva åtgärder inte fungerar som den skall.

Blir säkert ok. Jag pendlar med mekanisk skivbroms och tycker att det går bra. Man får justera ganska ofta och se till att ha rimligt raka skivor bara.

Du ska inte ha fett på kolvarna, det är trögheten mot packningarna som får kolvarna att röra sig tillbaks till ursprungsläget.
Ja precis, packningarna till kolvarna flexar, och flexar sedan tillbaka. Normalt sett tar de kolvarna med sig tillbaka. Är de smorda kommer de väl bara att frammatas utan att gå tillbaka igen.

Vad är det som säger att felet sitter i oket troligen så är det uppe i handtaget som problemet är för bromscylindrn är den som släpper tillbaka oljan till resovoaren.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp