Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Va? Är det över? Bara sådär? Ingen final
> showdown... ingenting? Bara vit flagga och kriget
> är avblåst? ...Sicket antiklimax, hehe ;-)
Ja du ska väl få ett litet snabbsvar på detta då. Det är du allt värd tycker jag ;7)
Men om vi ska återgå till lite mer seriösa frågor som avtalsrätt mm.
Nu kommer jag att försöka skriva så att det blir lättförstått, så att om möjligen alla kan förstå och hänga med.
Grunden i detta är att det finns en köpare/kund och en säljare/leverantör. I rätten och skyldigheterna däremellan skiljer sig det åt och det reglernas bla i konsument köplagen.
Men rent generellt gäller följande. En köpare/kund har rättigheter och i viss mån skyldigheter.
Medans en säljare/leverantör har skyldigheter och i viss mån rättigheter.
Köpare = Rättigheter. Säljare = Skyldigheter. Det är därför det heter "Konsument köplagen" och inte "konsument säljlagen".
Och som någon skrev, att han inte köpte varan, och det är helt ok. Så länge varan inte är avhämtad eller levererad så har köparen rätt att avsäga sig köpet. Rätt att göra det. Dock kan det då bli frågan om att köparen får betala för ev uppkommen ekonomisk skada som säljaren pga detta får.
Tex så har kanske köparen tagit bort annonsen på blocket och för att då sälja den igen så måste han betala en ny. Och den summan kommer då säljaren att få stå för. Eller om säljaren stått för en fraktkostnad mm. Det ska då köparen stå/ersätta säljaren för.
Men en säljare däremot kan dömmas till ett "skadestånd" om denna inte levererar i tid eller rätt vara eller inte alls. Och det är milsvid skillnad, för den som förstår detta.
Sen vad påföljden för att sälja något som man inte längre har längre "äger", då varan redan är såld. Dvs att man ingått ett avtal om detta. Det är en annan sak som man bör ta i beaktande.
Och detta förstod man redan på Galileos tid, tydligen.
Och i övrigt så har jag ju förlorat, men...............