Antal tänder på drev - singlespeed

Antal tänder på drev - singlespeed
Det är en gammal racer hoj som jag funderar på att göra om till en Singlespeed.
Dessutom även en mtb 26" som jag hade tänkt prova göra om först.
 
Antal tänder på drev - singlespeed
Tycker 42-16 är rätt mysig stads utväxling. Har hellre högre kadens än låg. Sen 26 mtb som nämt ovan 32/16 typ om det ska köra skog med.
 
Antal tänder på drev - singlespeed
Jag kör fixed i relativt kuperade områden med 32-622 och 46/16 utväxling, fungerar perfekt. Lägre utväxling skulle bli knasigt i nedförsbackarna. Med frihjul så låter 46/18 trevligt, men kanske är 42/16 lite mer lagom för den som vill köra fort

Min vintermtb (26") har jag 32/18 på vilket är på tok för lätt i stan alla andra årstider
 
Antal tänder på drev - singlespeed
Många nya lvg singel-speed har ca 2,6 i utväxling. Du kan ju testa med det först och sedan se om du vill ha tyngre eller lättare.
 
Antal tänder på drev - singlespeed
mluther sa:
Prästbol sa:
Många nya lvg singel-speed har ca 2,6 i utväxling. Du kan ju testa med det först och sedan se om du vill ha tyngre eller lättare.


Kanske verkar lite trög, men ca 2,6 i utväxling, hur räknar man ut vad man skall ha för drev ?

2,6 är förhållandet mellan fram- och bakdrev. Ponera att du har 16 bak så är det bara att multiplicera med 2,6 för att få antal tänder på framdrev = 41,6 vilket du får avrunda till 42. Jag har kört pendlarfixi med just 42/16 och tycker att det funkade fint med mina klena ben.

/Johan
 
Antal tänder på drev - singlespeed
Jag har pendlat på fixed många år året runt. Det är grymt praktiskt med minimalt underhåll av cykeln. Började rätt lätt på 46x17 första åren. Jag kör 47x15 nu. Kör mestadels innerstan-förorten på cykelbanor/landsväg. Om jag bara skulle köra i innerstan så skulle jag välja lättare utväxling.

Val av utväxling är ju såklart individuellt. Beror lite på vilken känsla du vill åt och hur fort du vill köra. Jag gillar inte jättehög kadens så jag kör lite tyngre.
 
Tillbaka
Topp