Apidura-väskor

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Apidura-väskor
Hur upplever du torrväskan? Jag sitter och ska lägga en order på Mediumväskan torrvarianten alternativt en regular, som dock inte är vattentät. Vet inte riktigt hur jag ska tänka.. Ska cykla genom USA i två månader och kommer ha med lite kläder, sandaler, ipad.. Upplever du den liten eller får det plats lite? Kanske bättre beställa regular trots allt...

Apidura-väskor
Dök upp strax innan målsnöret.
apidura.jpg

Är lite vingligare än jag tänkt mig men har bara fyllt den med strumpor å andra sidan. Dödar platsen för min extralampa bak, får se hur jag löser det.

Apidura-väskor
Funderar på den stora sadelväskan, valet står mellan Ortliebs största och Apiduras största vattentäta som är lite mindre än deras största.

Någon åsikt om Ortlieb vs. Apidura för deras största sadelväska?

Apidura-väskor
Vilken av Ortlieb-väskorna är det du avser, saddle bag, seat pack eller seatpost bag?

Med viss reservation för att Ortlieb kan ha ändrat konstruktion/detaljer sedan jag köpte min saddle bag L 2011 så är min erfarenhet att Apiduras sadelväska (saddle pack compact) rymmer betydligt mer och sitter lägre men åas behöver mer volym packat för att vara lika stabil som Ortlieben vid samma mängd grejor i.

De andra två Ortlieb-väskorna har jag ingen erfarenhet av.

Apidura-väskor
En fråga till er erfarna; hur mkt plats behöver man för en 60-mila randonee? Provcyklade med styrväskan jag hade hemma men den var inget vidare.
Compact är 11liter. Mid är 14liter.
Vad ska man komplettera med framtill?
1000spänn för en väska är en hel del. Har det dykt upp några prispressare ännu?

Apidura-väskor
Raggamuffin sa:
Dök upp strax innan målsnöret.

Är lite vingligare än jag tänkt mig men har bara fyllt den med strumpor å andra sidan. Dödar platsen för min extralampa bak, får se hur jag löser det.

Finns ju ett fäste för lampan på väskan. Biltemas vanliga baklampa fungerar utmärkt.

Apidura-väskor
desmo sa:
En fråga till er erfarna; hur mkt plats behöver man för en 60-mila randonee? Provcyklade med styrväskan jag hade hemma men den var inget vidare.
Compact är 11liter. Mid är 14liter.
Vad ska man komplettera med framtill?
1000spänn för en väska är en hel del. Har det dykt upp några prispressare ännu?

Beror ju på hur mycket kläder man anser sig behöva och hur mycket mat som ska bäras med. För mig har det räckt med styrrulle compact + accessoarväskan (aka necessären) plus en Ortlieb saddle bag S (motsv) för slangar och verktyg på både 40/60/100 mil. Ev kompletterat med topprörsväskan om man vill ha lite mer småplock nära till hands.

Mer packvolym brukar oftast innebära att man släpar med fler onödiga prylar (utifall att), rationalisering är inte enbart ett dåligt ord ;-)

Apidura-väskor
me.I.am sa:
Det är Ortliebs seat-pack (största om det finns olika storlekar), den som liknar Apiduras största.

Var tänkte du beställa den från? Jag beställde från rosebikes för två månader sen ungefär, har fortfarande inte kommit. Verkar vara hårt tryck på dem och rose har inte kunnat säga när de finns tillgängliga utan förlänger bara leveranstiden undan för undan. Men så är det väl med nya prylar och väntar man på något gott så. Hade tänkt använda den i sommar men det lutar åt turer till hösten istället.

Apidura-väskor
Max_max sa:
me.I.am sa:
Det är Ortliebs seat-pack (största om det finns olika storlekar), den som liknar Apiduras största.

Var tänkte du beställa den från? Jag beställde från rosebikes för två månader sen ungefär, har fortfarande inte kommit. Verkar vara hårt tryck på dem och rose har inte kunnat säga när de finns tillgängliga utan förlänger bara leveranstiden undan för undan. Men så är det väl med nya prylar och väntar man på något gott så. Hade tänkt använda den i sommar men det lutar åt turer till hösten istället.

Tack, bra att veta.

Apidura-väskor
Nu ska jag få tummarna loss.

Styrväska.
Bestämt mig för Apiduras Handlebar Pack Dry, 9L eller 14L, och "necessären" till det.
9L https://www.apidura.com/product/handlebar-pack-dry-9l/
14L https://www.apidura.com/product/handlebar-pack-dry-14l/
Necessären https://www.apidura.com/product/accessory-pocket-handlebar/

Två cyklar kommer att få äran att bära väskan. Har 38cm mellan bockarna på bägge, då räknat med någon cm luft mellan. 9L har 35cm som minimått och 14L 40cm.
Hur pass kan man knö ihop väskan, om det är 40cm minimått i praktiken blir det för tight med 14L, vill gärna ha så stor som möjligt när jag nu köper. Så kan man knö ihop 14L till typ 38cm?

Vad gäller att fästa väskan så har jag fullt på det nakna styret, enda platsen är där lindorna börjar. Båda väskorna har 13cm som mått mellan centrum av fästremmarna. På ena cykeln är det 13cm mellan start av lindorna, på andra är det 15cm. Någon som har väskan och kan säga om det skulle funka att "tänja" på fästremmarna, det blir ju lite snedbelastning.

EDIT: la till länkar.

Senast ändrad:
Apidura-väskor
Och sadle bag big.

Velar mellan Apidura Saddle Pack Dry (14L) och Ortlieb SEAT-PACK
https://www.apidura.com/product/saddle-pack-dry-14l/
https://www.ortlieb.com/en/Seat-Pack/

Lutar åt Ortlieb, går på lite magkänsla där. Apidura känns pr0, men Ortlieb lite mer gedigen, och rymmer lite mer. En liten detalj, men nog så viktig, Ortliebs har fästen för baklampa längs med väskan så oavsett hur man rullar ihop den så finns ett fäste - om jag förstått det rätt.

Några åsikter?

Apidura-väskor
Lite sent svar då men men....

IMHO sitter styrväskan bättre om remmarna fäst ovanpå en greppig linda. Iaf bättre än på naken alu/kolfiber. Den "otätade" varianten går att rulla ihop rätt ordentligt om det bedövs men jag kan tänka mig att den vattentäta är lite styvare i materialet så det är nog smart isf att välja den mindre varianten så det inte blir lika mycket överskottstyg att rulla ihop.

Sadelväskan är inte ett måste för mig på 600K/1000K men det beror ju mycket på mat- och sovstrategi.

Apidura-väskor
Jo, det var lite så jag tänkte. Dessutom gjorde jag en liten tankevurpa, iom att jag alltid måste knö ihop den (aktuella cyklar har plats för 38 cm) så skulle jag ändå inte ha någon nytta av större storlek. Iofs lite mer p.g.a. större diameter, men det skulle kanske ändå ätas ihop av de ihopknölade ändarna.

Blir nog bra det här. Sen vill man ju inte komma till en 600k-brevet med en jättestor styrväska och få elaka kommentarer :)

Apidura-väskor
På 600/1000km har jag klarat mig hur lätt som helst med styrrulle (compact) och necessär.

På Sverigetempot hade jag dessutom frame bag och liten top tube bag. Pga de enroma avstånden behövdes plats till mer mat framförallt. Vid start var det ändå gott om plats i väskorna och det var först mot slutet när det var sommarvärme (och jag alltså behövde ta av mig all västar, värmare etc. som tagit mig igenom 3-gradersnätterna) som kapaciteten utnyttjades till max (jag hade fortfarande ganska god plats i ryggfickorna faktiskt).

På kortare lopp (ja, 1000k räknas i princip dit) bör man kunna rationalisera hårdare då väderleken är mer överskådlig innan start och de normalt föregår någorlunda nära civilisationen så man behöver oftast inte bunkra för 200km åt gången.

I framtiden ska jag se om jag eventuellt kan klara mig med enbart frame bag på 600k. Ger lite mer flexibilitet för belysning etc. Men det är en helt annan historia...

Till sist och som sagts tidigare - de "vanliga" är INTE helt vattentåta så skaffa en dry bag till förstärkningskläderna (undertröja, strumpor etc.)

Apidura-väskor
Funderar på att köpa mig en "seat pack" av något slag. Apidura eller Ortlieb är väl de jag kikat på. Normalt gillar jag ju att ha med mig massor med saker på stoora pakethålleväskor. Men nu finns inte den möjligheten för närvarande. Dessutom verkar det ju ganska bra med "seat pack". De tyngre sakerna får jag väl ha på styret då kanske.

Det lilla jag läst verkar säga att Apiduran är, som synes, lite bredare i början och kräver kanske lite mer avstånd mot hjulet där. Medans Ortlieben är lite mer strut-formad och kanske lite svajigare. Det lutar mot Apiduras stora dry-bag iaf.

Det har väl inte hänt något revolutionerande i branchen så det finns något annat att spana in?

Apidura-väskor
Jag har apiduras stora dry bag (ny för säsongen) men har inte haft möjlighet (läs: behov) att testa den ännu. Det kanske blir om dryga två veckor... annars definitivt i slutet av juli.

Dry bagen ligger ju storleksmässigt mellan large och medium i det konventionella utförandet.

Apidura-väskor
Sambal Oelek sa:
Funderar på att köpa mig en "seat pack" av något slag. Apidura eller Ortlieb är väl de jag kikat på. Normalt gillar jag ju att ha med mig massor med saker på stoora pakethålleväskor. Men nu finns inte den möjligheten för närvarande. Dessutom verkar det ju ganska bra med "seat pack". De tyngre sakerna får jag väl ha på styret då kanske.

Det lilla jag läst verkar säga att Apiduran är, som synes, lite bredare i början och kräver kanske lite mer avstånd mot hjulet där. Medans Ortlieben är lite mer strut-formad och kanske lite svajigare. Det lutar mot Apiduras stora dry-bag iaf.

Det har väl inte hänt något revolutionerande i branchen så det finns något annat att spana in?

Jag kollade lite på de 2 förra sommaren. Det jag kom fram till (lite amatörmässigt) var att Ortlieb var något tyngre, Apidura känns som mer för snabbcyklare (inte bara för vikten). Om man vill ha 100% waterproof så har jag för mig att den ena var något större (kommer inte ihåg vilken det var :)) om man jämför deras största. Samt att Ortlieb hade fäste för baklyse på flera ställen med tanke på att man rullar ihop den till olika storlekar.

Kul om det kommer in lite åsikter baserade på erfarenhet.

Apidura-väskor
ohellstrom sa:
Jag har apiduras stora dry bag (ny för säsongen) men har inte haft möjlighet (läs: behov) att testa den ännu. Det kanske blir om dryga två veckor... annars definitivt i slutet av juli.

Dry bagen ligger ju storleksmässigt mellan large och medium i det konventionella utförandet.

Varför blev det inte Ortlieb?
Just det, var nog Apiduras Dry bag jag kollade lite på i slutet av förra sommaren, har för mig att specen fanns men att den ännu inte gick att beställa då, eller kanske blandar ihop det helt.

Apidura-väskor
Apidura-väskor
me.I.am sa:
ohellstrom sa:

Varför blev det inte Ortlieb?

För att den inte matchar mina existerande apidura-grejer...

Apidura-väskor
Haha, ja jag hade funderat lite tidigare men egentligen tänkt låta bli köpa mer pryttlar denna månaden. Men med stundande äventyr i åtanke så...

Apidura-väskor
Sure thing. Gissningsvis är den ungefär som den "vanliga", stort fack på höger sida, liten ficka på vänster. Båda med hellånga dragkedjor på längden.

Apidura-väskor
Är inte direkt kopplat till Apiduraväskor men indirekt eftersom jag har två och kommer att fortsätta köpa Apidura om/när jag köper fler.

Vilka väskor (och i vilken stl) kan man antas behöva om man ska packa för att kunna övernatta i 3-4 dagar. Givetvis beror det på hur mycket saker man packar men jag tänker mig att det ska vara för att köra någon runda där man har med ett minimum av "lätta" saker men ändå lite komfort som tex:

- Sommarsovsäck på 600 gr
- Bivybag
- Liggunderlag 400 gr
- 1 minimalt gaskök + kastrull på 1 liter
- 4-5 påsar frystorkad mat + några bars och gels
- Powerbank (medelstor, typ 7-10 000 mAh) + sladdar till telefon och gps
- 1 extra cykeltröja + bibs + strumpor
- väst, armvärmare, knän, tunnvindjacka, långfingrade handskar
- 1 merino t-shirt + merinomössa
- 1 lätt dunjacka (liner)
- 1 par vanliga shorts
- 1 par flipflopp
- Tandkräm, tandborste, tvål
- Liten pannlampa
- 2 slangar, laglappar, miniverktyg, pump
- Telefon
- 1 kexchoklad om man får tråkigt :-)

Apidura-väskor
Några bilder på den torra ramväskan, skillnaden mot den "lilla" jag redan har, förutom lite mer volym, är att denna har justerbar placering på remmarna, en liten värdeficka i stora facket och en lucka för genomförning av sladdar. Måtten på väskan stämmer bra med spec och vikten landade på 177 gram.

20170704062135_IMG_0757.jpg

20170704062443_IMG_0760.jpg

20170704062455_IMG_0761.jpg

Apidura-väskor
Jocke77 sa:
Är inte direkt kopplat till Apiduraväskor men indirekt eftersom jag har två och kommer att fortsätta köpa Apidura om/när jag köper fler.

Vilka väskor (och i vilken stl) kan man antas behöva om man ska packa för att kunna övernatta i 3-4 dagar. Givetvis beror det på hur mycket saker man packar men jag tänker mig att det ska vara för att köra någon runda där man har med ett minimum av "lätta" saker men ändå lite komfort som tex:

- Sommarsovsäck på 600 gr
- Bivybag
- Liggunderlag 400 gr
- 1 minimalt gaskök + kastrull på 1 liter
- 4-5 påsar frystorkad mat + några bars och gels
- Powerbank (medelstor, typ 7-10 000 mAh) + sladdar till telefon och gps
- 1 extra cykeltröja + bibs + strumpor
- väst, armvärmare, knän, tunnvindjacka, långfingrade handskar
- 1 merino t-shirt + merinomössa
- 1 lätt dunjacka (liner)
- 1 par vanliga shorts
- 1 par flipflopp
- Tandkräm, tandborste, tvål
- Liten pannlampa
- 2 slangar, laglappar, miniverktyg, pump
- Telefon
- 1 kexchoklad om man får tråkigt :-)
Det känns overkill med köket, ffa 1 liters kastrull. Jag hade hellre tagit en Stanleykopp eller en primus lite (500ml), helst inget kök alls.
Med så där mycket prylar så behöver du nog den största bakväskan, jag får in sovsäck och lite kläder i den minsta.
I styrväska (lilla) blir det liggunderlag och bivvy sen är det fullt iaf om man har bockstyre.

Till NLC, kan man få en bild med sladdar genom hålen, jag kanske är blind men ser inte riktigt hur det blir.

Apidura-väskor
nieves sa:
Det känns overkill med köket, ffa 1 liters kastrull. Jag hade hellre tagit en Stanleykopp eller en primus lite (500ml), helst inget kök alls.
Med så där mycket prylar så behöver du nog den största bakväskan, jag får in sovsäck och lite kläder i den minsta.
I styrväska (lilla) blir det liggunderlag och bivvy sen är det fullt iaf om man har bockstyre.

Tack för svaret.
Ja, en 1l kastrull är stor :-) Anledningen till att jag skrev det är att jag har ett set med kastruller som jag har till mitt Primus OmniFuel, sen har jag ett Powertrail också som jag vunnit men aldrig använt. Tänkte att jag skulle försöka använda det jag har. Det bästa vore annars att sälja Powertrail och införskaffa ett Lite. Att ta med kök eller inte är ju en väsentlig fråga när man vill hålla nere packvolymen/vikten, för mig handlar det om jag kan lägga en rutt där jag vet till 100% att det inte behövs. Det är tråkigt att behöva ett men inte ha det med

Apidura-väskor
Kolla in
Fast då med MSR pocket rocket 2 samt även en Stanley titantallrik (68gr) som fungerar som stekpanna, det blir inte dyrare än att köpa en komplett lite+ men bättre och man slipper teflon.

Senast ändrad:
Apidura-väskor
Slängde precis iväg en storbeställning. Jag förslog för sambon att vi skulle åka bort några dagar under semestern när vi hade barnvakt...första förslaget att åka till Nice förkastades, likaså förslag två och tre. Drog då till med att "då får vi väl ta en cykelsemester" mest för att retas men då var hon på direkt. Sen konstaterade hon att hon inte hade några lämpliga väskor och sa att "den du har är snygg, beställ det jag behöver". Nu är det gjort...kanske blev nåt extra...kanske :-)

Blev iaf:

Saddle pack, compact
Frame pack, dry
Handlebar pack, compact
Top tube pack, extended

Har en saddle pack, dry och en lite top tube pack sedan tidigare så det kommer att räcka gott och väl eftersom vi ska bo på hotell. Gissar att jag får packa mitt i ramväskan och sen går resten åt till hennes packning...som jag får ha på min cykel :-D :-D

Apidura-väskor
Hoppar in lite i tråden för ett råd, även om jag inte planerar att köra långa turer utan snarare många turer på under 10km... Pendling alltså. Vill gärna slippa ryggsäck, så idag kör jag en full rygga till jobbet på måndagen och lämnar den där. I ryggsäcken finns alltså kläder för en vecka. En sadelväska modellen större hade dock kunnat göra det trevligare, men kanske inte för en veckas behov. Jag har sneglat på Apidura, men även Topeak har en snarlik modell (och om jag förstår det hela rätt så har den även en vattentät packpåse i sig).
Anledningen till att jag är mindre inne på Ortlieb är infästningen i sadeln som jag tycker ser lite skumt ut. Både Apidura och Topeak verkar lösa det med remmar, något som tilltalar mig då det verkar mer anpassningsbart till olika sadlar och cyklar.
Nån som har tips på volym eller erfarenheter av Topeak?

Topeak-väskan kan man läsa mer om här: https://www.topeak.com/global/en/products/bikepacking-series/969-backloader

Apidura-väskor
tinkerbell sa:
Hoppar in lite i tråden för ett råd, även om jag inte planerar att köra långa turer utan snarare många turer på under 10km... Pendling alltså.

Ska väskan demonteras två gånger per dag skulle jag bli ganska less på en "bikepackingväska" med massa remmar.
Jag kör min mesta pendling med en Carradice Nelson Longflap http://www.carradice.co.uk/bags/saddlebags/originals-nelson-longflap-saddlebag tillsammans med ett stöd och snabbfäste: http://www.carradice.co.uk/products...s/bagman-quick-release-support-sport-original som gör det snabbt och enkelt att ta loss väskan och ta med den in på arbetsplatsen.

Apidura-väskor
desmo sa:
tinkerbell sa:
Hoppar in lite i tråden för ett råd, även om jag inte planerar att köra långa turer utan snarare många turer på under 10km... Pendling alltså.

Ska väskan demonteras två gånger per dag skulle jag bli ganska less på en "bikepackingväska" med massa remmar.
Jag kör min mesta pendling med en Carradice Nelson Longflap http://www.carradice.co.uk/bags/saddlebags/originals-nelson-longflap-saddlebag tillsammans med ett stöd och snabbfäste: http://www.carradice.co.uk/products...s/bagman-quick-release-support-sport-original som gör det snabbt och enkelt att ta loss väskan och ta med den in på arbetsplatsen.
Nja, den kommer att sitta kvar på cykeln, men tanken var att packa kläderna i en drybag för att enkelt kunna ta med sig innehållet in på jobb.

För övrigt gick det utmärkt att cykla 30 mil runt Vättern utan en enda väska på cykeln, å andra sidan såg man ju folk som verkade ha halva bohaget med sig på racern...

Apidura-väskor
tinkerbell sa:
desmo sa:
tinkerbell sa:

Nja, den kommer att sitta kvar på cykeln, men tanken var att packa kläderna i en drybag för att enkelt kunna ta med sig innehållet in på jobb.

För övrigt gick det utmärkt att cykla 30 mil runt Vättern utan en enda väska på cykeln, å andra sidan såg man ju folk som verkade ha halva bohaget med sig på racern...

Jag förstår inte hur Vätternrundan kom in i diskussionen?

Men om du tänker dig drybag så finns väskor av "hölster"-modell. En sådan kanske skulle passa dig bra? Ett av flera exempel: http://www.wildcatgear.co.uk/shop/seat-systems/wildcat-tiger-drover/

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp