App till AppleTV för att analysera wifi-problem under Zwiftrace

Magil

Aktiv medlem
Undrar om någon kan tipsa om en app som kan laddas ner till AppleTV och som kan logga wifisignalens styrka, kvalitet osv under tiden jag har Zwift igång.

Har nämligen problem med att under i princip varje aktivitet på Zwift så blir jag disconnectad ett flertal gånger, varar ca 5 sekunder varje gång. Blir inte helt utslängd utan det är bara de andra cyklisterna som försvinner ur bild och resultatlistan, mina egen avatar cyklar glatt vidare och alla värden, watt kadens puls mm funkar fortfarande. Det gör att jag lutar åt att det är problem mellan AppleTV som jag kör Zwift på och Zwifts servrar, inte mellan min trainer och AppleTV.
Störigt ändå när man ligger i en klunga och plötsligt är man själv utan att se de andra.

Zwifts support föreslog att koppla trainern till Zwift compainon appen istället och sen via den till AppleTV men det funkade uselt, svajigt att para trainern och blev ändå disconnectad men ännu värre för nu försvann alla värden så det var bara att försöka para om enheterna och så kunde man glömma det racet....

Har bra hastighet och signalstyrka när jag testar med Bredbandskollen men frågan är om wififörbindelsen tappas helt ibland vilket skapar problemen, tydligen kan man inte heller komma åt loggfiler på AppleTV som man kunde gjort på en PC.

Du har ingen logg i din accesspunkt?

Har du testat att koppla in din Apple TV med kabel?

Du har ingen logg i din accesspunkt?

Har du testat att koppla in din Apple TV med kabel?
Är inte så hemma i hur routern fungerar, har 2st Asus routrar i ett meshsystem, AI-mesh. Vet inte om man kan läsa ut av loggen hur wifi-signalen beter sig till en viss enhet.

Bra förslag med kabel, mellan router och trainer är det bara 5m "fågelvägen" men det är en vägg mellan så kabeln får jag dra en omväg så lite omständligt.
Skulle iofs kanske kunna flytta routern lite.

Bra förslag med kabel, mellan router och trainer är det bara 5m "fågelvägen" men det är en vägg mellan så kabeln får jag dra en omväg så lite omständligt.
Varför inte
iStock-1225041941.jpg

Är inte så hemma i hur routern fungerar, har 2st Asus routrar i ett meshsystem, AI-mesh. Vet inte om man kan läsa ut av loggen hur wifi-signalen beter sig till en viss enhet.

Jag har bra erfarenhet av homeplug/nätverk över elnätet när jag hade problem med hackig filmstreaming på min Apple TV, då var det 4m till routern men två väggar emellan.

Jag kör visserligen genom companion. Men upptäckt att om telen byter meshnode blir det dropout 5-10s.

Jag kör visserligen genom companion. Men upptäckt att om telen byter meshnode blir det dropout 5-10s.
Där sa du något, kanske har att göra med att AppleTV:n flyttas till den andra routern, skulle kunna försöka o "låsa" den så att den alltid kopplar upp till samma router.

Där sa du något, kanske har att göra med att AppleTV:n flyttas till den andra routern, skulle kunna försöka o "låsa" den så att den alltid kopplar upp till samma router.
Asus har en ”binding” funktion, men det struntade den i och valde annan ändå. Lösningen för mig var helt enkelt att flytta ena. Du kan ju testa att stänga av en nästa gång så vet du om problemet ligger där.

Bara för att testa, så kan du väl dra en lång kabel på golvet.
Den hade blivit 15 meter eller så men har flyttat routern närmare trainern nu så jag ska testa med kabel nästa Zwiftride. Testade precis med routern närmare och blev disconnectad 2ggr på en timme så ingen förbättring, men ska bli intressant att testa med kabelanslutning istället. Hastigheten sjönk från ca 100Mbps till 60Mbps, svarstid 10ms, efter flytten när jag mätte med Bredbandskollen men det tycker jag inte borde störa.

Lite generella tips för WiFi
1.Signalstyrka är inte det enda måttet på "kvalitet"
2.Använd inte 2.4 Ghz i tättbebyggt område.
Det finns bara ett fåtal kanaler att välja på utan att få krock med grannarna.
3.Bor man i närheten av flyg,hamn eller andra ställen där det finns risk för att din router/AP kan höra radarsignalar ska man inte använda DFS-kanalerna på 5Ghz-bandet.
4.Ställ ner kanalbredden till 20 eller 40 MHz om du bor på ett ställe med många grannar.
Prestandan blir lägre men kvaliteten högre då du har får fler kanaler att välja på.

Tveksamt om det hjälper wifin hur man kopplar trainern till atv. Tvärtom blir det bt till companion och wifi därifrån till atv. Otippat om det hjälpt.

Sätt en mesh node eller bridge i rummet och dra kabel till atv.

Jag har också problem med min apple tv. Funkar iofs bättre i år än förra året, men får ibland en 5 sek dropout. Förra året fick jag 2-4 dropouts per timma, nu kanske en. Men det räcker ju för att tappa klungan om det är rejs. :(
Har zwiftat i 5 år tidigare på samma plats med samma wifi på massa andra klienter, pc, ipad, iphone, & android utan en enda dropout, så det är inte fel på wifi:n.
Nu kör jag på en gammal ipad igen, funkar kanon. ?

Jag har också problem med min apple tv. Funkar iofs bättre i år än förra året, men får ibland en 5 sek dropout. Förra året fick jag 2-4 dropouts per timma, nu kanske en. Men det räcker ju för att tappa klungan om det är rejs. :(
Har zwiftat i 5 år tidigare på samma plats med samma wifi på massa andra klienter, pc, ipad, iphone, & android utan en enda dropout, så det är inte fel på wifi:n.
Nu kör jag på en gammal ipad igen, funkar kanon. ?
Intressant att höra, kanske ändå är relaterat till just AppleTV:n med dropouts.

Gissar att det kan vara kombinationen av trainer och apple-tv. Antagligen har inte zwift testat alla varianter. Jag har en gammal trainer (kickr v2) och senaste apple tv:n.

Jag har aldrig lyckats få en dropout och har kört AppleTV i ett par år, över wifi. Anekdotiskt, men iallafall skäl nog att inte säga att det generellt är problem med ATV.

TS, släng dit en nätverkskabel provisoriskt. Löser det sig vet du att det är wifit som är problemet och får felsöka vidare där. Är det så känns det smidigast att sätta en node (om det nu heter så) i samma rum som trainern står till att börja med.

Ja, en node eller om man har nåt som som duger som bridge. Och en sladd som facit.

Dropout mot trainern är värre att få rätt på. Om man inte vill pynta upp för en v5 /6 och en connect adapter

Hade exakt samma symptom med min gamla ipad, min gamla iphone, samt gamla apple tv, samt gamla wifi router. Det fungerade superbra att streama zwift både från iphone och ipad till Apple tv. Men så hände något allt började plötsligt lagga, precis allt mellan både Ipad, iphone och apple tv beträffande streaming inkl Zwift. Skaffade då Xiaomi Mi Box medispelare och körde då screensharing som fungerade ett tag, sedan fick jag samma fel även där och det blev bara värre. Skaffade ny Iphone dock inte senaste och gav då upp Zwift i ett antal månader, då jag tröttnade på problemen. Förnyade mitt bredbands abbonnemang som innebar att jag fick en ny router. Med ny router testade jag återigen både apple tv, iphone och ipad stream med Zwift och det fungerade lite bättre men inte perfekt. Sedan läste jag på. Apple produkter överlag är de mest känsliga produkter som finns på marknaden beträffande just Wifi. Kolla wifi inställningarna i både telefonen, ipad och se till att koppla bort all flum skit som Apple lagt på sina produkter i de senare versionerna av IOS som: Privat wifi adress skall alltid vara avstängd, 9 av 10 wifi routers inkl brandväggar blir allergiska mot dessa idiotinställningar. Stäng även av Begränsa IP-adressspråning 9 av 10 wifi routers inkl brandväggar är allergiska mot dessa idiot inställningar. APPLE skall ge fan i att leka säkerhetsexperter beträffande wifi kommunikation, då den helt skall skötas av wifi routern samt brandväggen och inte av telefonen! Telefonen skall inte vara den som bestämmer vad som skall filtreras och inte på wifi nätverk utan brandväggen/wifi routern! Först då fick jag också allt att fungera klockrent med just Zwift. Dessutom kopplar Apple fan på dessa inställningar vid varenda IOS uppgradering, vilket är sjukt irriterande, då det förstör mer än vad det åtgärdar! Jag är irriterad med all rätt, då jag tappat månader på att felsöka detta idiotproblem, som inte borde funnits från första början.

Gissar att det kan vara kombinationen av trainer och apple-tv. Antagligen har inte zwift testat alla varianter. Jag har en gammal trainer (kickr v2) och senaste apple tv:n.
Har en Tacx Flux S och AppleTV 4K, körde första säsongen på PC utan dropouts men däremot var wifisignalen riktigt svag då så ibland blev det vita rutor med "no valid" där de andra zwiftarnas namn ska stå!

Hade exakt samma symptom med min gamla ipad, min gamla iphone, samt gamla apple tv, samt gamla wifi router. Det fungerade superbra att streama zwift både från iphone och ipad till Apple tv. Men så hände något allt började plötsligt lagga, precis allt mellan både Ipad, iphone och apple tv beträffande streaming inkl Zwift. Skaffade då Xiaomi Mi Box medispelare och körde då screensharing som fungerade ett tag, sedan fick jag samma fel även där och det blev bara värre. Skaffade ny Iphone dock inte senaste och gav då upp Zwift i ett antal månader, då jag tröttnade på problemen. Förnyade mitt bredbands abbonnemang som innebar att jag fick en ny router. Med ny router testade jag återigen både apple tv, iphone och ipad stream med Zwift och det fungerade lite bättre men inte perfekt. Sedan läste jag på. Apple produkter överlag är de mest känsliga produkter som finns på marknaden beträffande just Wifi. Kolla wifi inställningarna i både telefonen, ipad och se till att koppla bort all flum skit som Apple lagt på sina produkter i de senare versionerna av IOS som: Privat wifi adress skall alltid vara avstängd, 9 av 10 wifi routers inkl brandväggar blir allergiska mot dessa idiotinställningar. Stäng även av Begränsa IP-adressspråning 9 av 10 wifi routers inkl brandväggar är allergiska mot dessa idiot inställningar. APPLE skall ge fan i att leka säkerhetsexperter beträffande wifi kommunikation, då den helt skall skötas av wifi routern samt brandväggen och inte av telefonen! Telefonen skall inte vara den som bestämmer vad som skall filtreras och inte på wifi nätverk utan brandväggen/wifi routern! Först då fick jag också allt att fungera klockrent med just Zwift. Dessutom kopplar Apple fan på dessa inställningar vid varenda IOS uppgradering, vilket är sjukt irriterande, då det förstör mer än vad det åtgärdar! Jag är irriterad med all rätt, då jag tappat månader på att felsöka detta idiotproblem, som inte borde funnits från första början.
Va?
Med äppelprodukter så fungerar ju allting bara.

Sen får man skilja på om trainern droppar eller om internet/wifi gör det
Jag är ganska säker på att mina dropouts var i BT-kopplingen mellan trainern och apple TV:n.
Avataren visade 0w och klungan seglade iväg, inget konstigt med bilden eller med motståndet i trainern fast den skickade noll watt till apple TV:n.

Mystiskt att just appleTV:ns bluetooth kopplar ifrån ibland, när det aldrig händer med ipaden.

Jag är ganska säker på att mina dropouts var i BT-kopplingen mellan trainern och apple TV:n.
Avataren visade 0w och klungan seglade iväg, inget konstigt med bilden eller med motståndet i trainern fast den skickade noll watt till apple TV:n.

Mystiskt att just appleTV:ns bluetooth kopplar ifrån ibland, när det aldrig händer med ipaden.
Har Zwiftat 2ggr nu med nätverkskabel inkopplad.

Första turen så gick det prick 5min sen kom en dropout precis som tidigare, bara medcyklisterna som försvann, resterande 45min gick bra.
Andra turen gick det bra i 28 min då det lustiga inträffade att effekt och kadens försvann vilket aldrig hänt innan och med 0 watt blev det stopp förstås, pulsen funkade dock hela tiden.
Som tur var så var det "late join" under 30 min så jag hann precis joina igen och missade inte groupriden, sen gick det felfritt i 90min.

Får fortsätta köra med kabel ett tag och se hur det utvecklar sig.

Kabel kommer inte hjälpa om det är BT som krånglar.
Har du annat i närheten som stör ut signalen?
2.4Ghz wifi tex?
Wifirouter som står precis intill?

Vad jag vet så försvinner inte cyklister vid trainer dropouts. Det bli 0w som skrivits ovan.

Å andra sidan bör inte wifi spela så stor roll om du kör kabel....

Har testat några gånger nu med router placerad nära AppleTV:n och det verkar som det blir färre dropouts men routern stör nog kommunikationen mellan trainern och AppleTV då den kommunikationen tappades helt 2ggr vilket aldrig hänt innan.
Senaste träningen stod routern 3-4m från AppleTV:n, körde på wifi igen istället för kabel, och en dropout på 90min blev resultatet så den får stå så ett tag.
Misstänker att det kanske ändå är mjukvaran i Zwift som spökar, har tidigare testat att para min Garmin kadensmätare till Zwift men inte fått upp något värde, testade igår ett pass på Wahoo RGT och då var det inga problem med kadensgivaren.

Du måste som sagt bena ut vad som är vad. Du har problem med wifi. Hur blir problemen färre istället för noll när du kör kabel?

Om routern stör ut bt så testa att stänga av wifi när du testar med kabel.

Någon skrev att 2.4Ghz skulle störa bt/ant+ det låter intressant men märkte själv ingen skillnad när jag körde kabel. 5Ghz testade jag inte men lär inte vara bättre än kabel.
Det vanligaste tipset är att sätta dongel på en kabel så den kommer bort från elektronik och närmre trainern. Hjälpte inte mig men längre kabel gör det kanske.
Companion är ett alternativ men då får man ha fungerande wifi.

Detta gäller comm till trainern som märks som 0w i zwift. Så pass irriterande att jag nu kör kabel till kickr v5. Allt på en laptop med zwift. Trainerroad på android droppar aldrig.

Du måste som sagt bena ut vad som är vad. Du har problem med wifi. Hur blir problemen färre istället för noll när du kör kabel?

Om routern stör ut bt så testa att stänga av wifi när du testar med kabel.

Någon skrev att 2.4Ghz skulle störa bt/ant+ det låter intressant men märkte själv ingen skillnad när jag körde kabel. 5Ghz testade jag inte men lär inte vara bättre än kabel.
Det vanligaste tipset är att sätta dongel på en kabel så den kommer bort från elektronik och närmre trainern. Hjälpte inte mig men längre kabel gör det kanske.
Companion är ett alternativ men då får man ha fungerande wifi.

Detta gäller comm till trainern som märks som 0w i zwift. Så pass irriterande att jag nu kör kabel till kickr v5. Allt på en laptop med zwift. Trainerroad på android droppar aldrig.

Stängde du av Wifi under tiden då? För routern skickar ju ut signaler fast din enhet använder kabel.
Man kan även ändra på kanalen som routern använder.
Här finns en tråd att läsa vidare på https://forums.zwift.com/t/ant-dropouts/11097

Stängde du av Wifi under tiden då? För routern skickar ju ut signaler fast din enhet använder kabel.
Man kan även ändra på kanalen som routern använder.
Här finns en tråd att läsa vidare på https://forums.zwift.com/t/ant-dropouts/11097
Kan inte stänga av Wifi då den routern jag använder till Zwift är kopplad i ett meshnätverk via wifi.

Får se om jag orkar testa mer, kan ju testa med PC också eller en surfplatta med och utan kabel osv, men det är ju cykla man vill göra, inte felsöka skiten...! :-)

Så länge inte anslutningen mellan trainern och AppleTV:n lägger ner går det att leva med det även om det är störigt.

Kan inte stänga av Wifi då den routern jag använder till Zwift är kopplad i ett meshnätverk via wifi.

Får se om jag orkar testa mer, kan ju testa med PC också eller en surfplatta med och utan kabel osv, men det är ju cykla man vill göra, inte felsöka skiten...! :-)

Så länge inte anslutningen mellan trainern och AppleTV:n lägger ner går det att leva med det även om det är störigt.
Vill flika in lite att jag kört i princip alla mina pass med apple-tv via mesh-nätverk ute i garaget, ganska långt från routern. Sänder effekt och kadens samt puls via ett Viiiiva-blåtandspulsband som "samlar ihop" effektmätarens siffror som bara kan sändas över ANT in till apple-tvn. Har aldrig tappat anslutningen mot Zwift, en enda gång. Har förvisso inte kört tusen pass kanske, men ganska många förra vintern och ett gäng hittills denna vintersäsongen.

Tänker att jag borde märkt om det var mjukvarustrul, vilket jag alltså aldrig gjort..

Tackar för all hjälp och input/erfarenheter, mycket värdefullt. Testar o kör ett tag med nuvarande setup nu så ska jag utvärdera det lite under en lite längre period.

Det kan spöka med för många telefoner och annat i närheten också. Testa bara ha det du absolut måste ha i närheten av trainern.

Tillbaka
Topp