Är alla nöjda med sina 29er.

NH skrev:
-------------------------------------------------------
> Man får verkligen inte tycka 29"ers bara är
> halvbra...

första budordet i flera religioner
Du skall inga andra gudar hava jämte mig.

NH skrev:
> mytomspunnen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > NH:Håll farten uppe istället och rulla över.
>
> Om det vore så lätt, jag försöker ;-D
>
> halvbra...

Eller så är du inte särskilt övertygande när du skyller allt på hjulen. Min 29:a är mycket rappare än min 26:a. Vilket inte är så konstigt om man sett båda cyklarna bredvid varandra.

oxr skrev:
> Eller så är du inte särskilt övertygande när
> du skyller allt på hjulen. Min 29:a är mycket
> rappare än min 26:a. Vilket inte är så konstigt
> om man sett båda cyklarna bredvid varandra.

Fast hela den här tråden går väl ut på att skylla på hjulen?

Jag har en helstel oväxlad 29er i stål med tunga, breda fälgar och brett styre. Vill inte direkt säga att den är bättre än de 26" HT jag innan, men den är definitivt något annorlunda. och annorlunda är väl bra.

Tävlar man hänger det (väl, jag har inte tävlat i mtb, men i en massa andra materialsporter) mest på utövaren och utrustningen ger väl på sin höjd på marginalen?

rising skrev:
> (Är det UCI-korrekt att cykla i
> tagel, förresten)

Nu ser jag att man inte får, hittade en powerpoint med de nya reglerna och där står det att man inte får ha kläder "designed to influence the performances (sic) of a rider". Så tagel är right out enligt min tolkning.

NH skrev:
> mytomspunnen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > NH:Håll farten uppe istället och rulla över.
>
> Om det vore så lätt, jag försöker ;-D
>
> halvbra...

Det får man visst göra, man får t.o.m. tycka att de är dåliga. Dock är det ju precis i den terrängen du beskriver som de stora hjulen har sin största (enda?) fördel. Men det kräver ett annorlunda körsätt. Eftersom, som du själv påpekar, de stora hjulen accelererar sämre så gäller det att ha dem rullandes. Men om de rullar så rullar de betydligt bättre över stöket än de små.

Ok, jag ger mig.
Det ÄR mycket smidigare och bättre med dom större hjulen, ju knixigare och brötigare terräng desto bättre. Jag skojade bara förut.

Jag har beställt en custombyggd 36:er nu.

NH skrev:
> Ok, jag ger mig.
> Det ÄR mycket smidigare och bättre med dom
> större hjulen, ju knixigare och brötigare
> terräng desto bättre. Jag skojade bara förut.

Läst men inte förstått? De stora hjulen är inte smidigare än de små. Det är inte den egenskapen man nyttjar. De stora rullar dock bättre över stock och sten än de små, det är den egenskapen man nyttjar. Därför måste man alltså köra på ett litet annorlunda sätt för att verkligen få ut något positivt av de stora hjulen.

Nu blir jag intresserad, om du inte upplevt denna positiva egenskap hos 29:an, vilka andra egenskaper är positiva med de stora hjulen tycker du?

>
> Jag har beställt en custombyggd 36:er nu.

Du vet att de hjulen är ännu större va?

Jag läste på någon website där en snubbe skrev att han, ca 175cm lång, fick en högre tyngdpunkt på 29'an och kände sig därmed "vingligare" i lite stökigare terräng. Någon här som känner igen sig?

Inte riktigt, men jag kan tänka mig att det är precis det som händer om man "bara" sätter stora hjul på en konventionell 26-tumsgeometri. Då hamnar både vevlager och styre högre och då kommer den känslan. När jag byggde upp min cykel la jag på ordentligt med distanser över styrhuvudet för att jag var van vid det från tidigare cyklar. Resultatet blev inte vingligt direkt, men helt klart mysko när styret hamnade så högt. Åtgärdades raskt.

schture skrev:
> Jag läste på någon website där en snubbe skrev
> att han, ca 175cm lång, fick en högre tyngdpunkt
> på 29'an och kände sig därmed "vingligare" i
> lite stökigare terräng. Någon här som känner
> igen sig?

Är själv 175 cm och upplever att jag sitter mer "i" cykeln nu än på mina 26", där jag satt mer "ovanpå". Det och den högre tyngdpunkten gör att cykeln är snabbare på riktningsförändringar genom att jag lutar mig eller lutar cykeln. Så kanske man kan uppleva den som vingligare, men samtidigt så upplever jag den svängigare när man väl är uppe i fart.

Jag körde mycket roadracing tidigare och där ville man ibland ha upp tyngdpunkten för att göra cykeln mer snabbstyrd in i svängarna, och det påminner lite om känslan mellan 26" och 29".

Martin W skrev:
>
> Är själv 175 cm...
>
> Jag körde mycket roadracing tidigare...

Va? Så lång är du väl ändå inte Martin? Jag har alltid uppfattat dig som ca 155-155,5, absolut maximalt som 156...?? Har du gjort benförlängning?

Och beträffande Roadracingen så var det väl mer rulla runt lite och titta på den vackra omgivningen du gjorde än att köra om man skall vara helt ärlig?

;-)

PS. Hoppas du får en grym Säsong mannen! DS.

...och, jo just det, jag kör 26 tum och är inte bitter....

Senast ändrad:
Precis, om ngt så sitter man i tjuniorna och på tjugosexorna, åtminstone om man tittar på de vanligaste geometrierna. Man "måste" helt enkelt ha lite mer bb-drop på en tjugonia om man skall få lika långt ned till marken.

De fördelar jag märkt så här långt, fast jag har inte hunnit köra min Flash 29 så mycket, är:

Bättre fäste uppför än 26".
Knappt någon tendens till framhjulslyft uppför.
Det tar inte stopp mot stenar och rötter som 26" fastnar på utan det bara rullar över.

Nackdelarna har jag inte hunnit uppleva ännu förutom att den är något hög i fronten men det kan lösas med en annan styrstam.
Jag tycker hittills inte heller den känns sämre i knixig terräng än 26" men det kanske ändras när jag kommer ut på riktigt bökiga stigar.

Jag tror jag kommer bli rikigt nöjd med min 29er och kommer nog köra långloppen på den istället för min 26" Giant Anthem i sommar.

Varför knöla till allt, jag kommer att köra 27,5" hädanefter och jag mäter 172cm, finns inget annat alternativ om man är mellan 170-180 har kört 29" i ett år o känner att det borde finnas nåt emellan 26-29, militär utrustning brukar sällan "bara bli" 650 b lär ju militäringengörerna räknat på ett tag...;-)

Senast ändrad:
Den största fördelen med 29"arnas frammarsch är att begagnatmarknaden på 26"are börjar se prismässigt riktigt bra ut.

What ville said.

Det är inte så noga bara man inte har en dålig cykel. Det är irriterande.

Om man sen VILL grotta ner sig i detaljer så kan man göra det in absurdum och känna jätteskillnad. Men man måste inte.

tille34 skrev:
> Varför knöla till allt, jag kommer att köra
> 27,5" hädanefter och jag mäter 172cm, finns
> inget annat alternativ om man är mellan 170-180
> har kört 29" i ett år o känner att det borde
> finnas nåt emellan 26-29, militär utrustning
> brukar sällan "bara bli" 650 b lär ju
> militäringengörerna räknat på ett tag...;-)

Du har för stor ram o däää Tille!!!!!

Är nöjd både med min helstela SS 29" och med min heldämpade 29". Är 175 cm lång.

Har kvar en fin 26" som stått orörd i två år....

Jag är såpass nöjd med min hardtail Niner 3x9 att jag nu bygger en helstel SS 29er. Eller är jag verkligen nöjd när jag vill ha en till?...
/K

Tillbaka
Topp