Är "att blocka bilar" någon trend jag missat?

Ju närmare omkörningen sker desto saktare måste man köra. Klart man i låg fart kan smyga om en cyklist om utrymmet tillåter. Behöver inte köra vänstertrafik för det!
Det håller jag absolut med om. Ibland går det helt enkelt inte att köra om i mötande fil och då får man köra skitlångsamt istället. Vilket ytterst få bilister gör, tyvärr. Skulle dock säga att på de allra flesta landsvägar utom de allra smalaste och snirkligaste, kan du utan problem köra om en klunga cyklister på ett vettigt sätt om du bara väntar lite tills du får fri sikt.

Om man har utrymme och sikt så förstår jag inte varför man INTE skulle lägga sig i mötande fil. Det gör nästan ingen och som cyklist tycker jag i alla fall själv att det är jävligt otäckt att bli omkörd i ~80 om bilen bara lämnar säg 2 meters mellanrum. Det är för lite.

Ju snabbare man kör om desto större avstånd till cyklisten såklart, då räcker ofta inte 1,5 meter. Men det hajar ju alla. Som är cyklister. Inte så många andra dock :/
Precis. Det borde verkligen ingå ett moment i körkortsutbildning där man tvingas cykla på högtrafikerad landsväg så kanske fler skulle fatta.

Ju närmare omkörningen sker desto saktare måste man köra. Klart man i låg fart kan smyga om en cyklist om utrymmet tillåter. Behöver inte köra vänstertrafik för det!
Detta kan inte nog betonas! Detta är den största skillnaden mellan att cykla i Sverige och Sydeuropa tycker jag. Här blir man ofta omblåst med en meters marginal av bilister som håller hög fart. I Sydeuropa smyger många om med ganska liten marginal men också med liten hastighetsskillnad. Jag föredrar verkligen det senare.
(Sen tycker jag också att det är på tok för många ”seriösa” träningsgrupper som cyklar som idioter i bredd och över halva vägbanan och jag har full förståelse för att många bilister blir förbannade då, även om jag inte har förståelse för farliga omkörningar…)

Detta kan inte nog betonas! Detta är den största skillnaden mellan att cykla i Sverige och Sydeuropa tycker jag. Här blir man ofta omblåst med en meters marginal av bilister som håller hög fart. I Sydeuropa smyger många om med ganska liten marginal men också med liten hastighetsskillnad. Jag föredrar verkligen det senare.
(Sen tycker jag också att det är på tok för många ”seriösa” träningsgrupper som cyklar som idioter i bredd och över halva vägbanan och jag har full förståelse för att många bilister blir förbannade då, även om jag inte har förståelse för farliga omkörningar…)
Var på körbanan menar du att de ”seriösa” träningsgrupperna ska cykla? För att inte vara idioter då såklart.

Ju snabbare man kör om desto större avstånd till cyklisten såklart, då räcker ofta inte 1,5 meter. Men det hajar ju alla. Som är cyklister. Inte så många andra dock :/
Obligatoriska körkort A-CE samt att man cyklat lite på landsväg för att man ska få körkort hade varit en bra sak! Som så många andra bekymmer i samhället är det brist på förståelse av den andres perspektiv som är problemet. Har man C-kort vet man att man blinkar i rondeller. Har man A-kort vet man att man tittar i döda vinkeln innan man byter fil. Har man cyklat landsväg vet man att man håller ut vid omkörning.

Det är en balansgång. Tidigare cyklade jag alltid så långt till höger som möjligt på landsvägen och fick nästan varje runda uppleva minst en obehaglig omkörning. Den här säsongen har jag därför börjat hålla mig ungefär en sjättedel ut från vägkanten, och ibland lite längre ut, särskilt när det varit mycket mötande trafik. När det lugnar sig, flyttar jag mig närmare kanten för att ge plats åt bilarna. Syftet är att markera min plats på vägen och undvika att uppmuntra omkörningar när det är mötande trafik.

Resultatet av denna mer defensiva cykling har varit att bilister genomgående kör om på ett säkrare sätt, väntar, saktar ner och visar mer hänsyn till alla inblandade trafikanter.

Tidigare tänkte jag att bilister var vårdslösa och inte brydde sig om cyklisters säkerhet. Nu inser jag att många av de osäkra omkörningarna snarare beror på okunskap om hur lite marginal det faktiskt finns för cyklister, särskilt vid mötande trafik.
Precis så! Psykologi. Och om man går ut lite för långt till vänster så upplevs det som provocerande. Det finns en ideal linje, jag brukar tänka ungefär i högra delen av högra hjulspåret för bilar. Ungefär.

Obligatoriska körkort A-CE samt att man cyklat lite på landsväg för att man ska få körkort hade varit en bra sak! Som så många andra bekymmer i samhället är det brist på förståelse av den andres perspektiv som är problemet. Har man C-kort vet man att man blinkar i rondeller. Har man A-kort vet man att man tittar i döda vinkeln innan man byter fil. Har man cyklat landsväg vet man att man håller ut vid omkörning.
Menar du att det ska vara obligatoriskt att ha C-kort för att på cykla på landsväg också då? Eller hur ska cyklister annars förstå yrkesförares behov?

Var på körbanan menar du att de ”seriösa” träningsgrupperna ska cykla? För att inte vara idioter då såklart.
På ett led när det är lämpligt. Aldrig sick-sackandes över hela. Samt visa allmän rimlig hänsyn till övriga trafikanter.
(Med risk för att låta Televinken-präktig så är en av anledningarna till att jag nästan slutat cykla i grupp i trafik när det inte är tävling just att det blir farligt, ungefär lika mycket pga det huvudlösa beteende som jag - och lejonparten av gruppen- ibland utövar pga någon slags tävlingsinstinkt i situationen och dels mängden av bilister som gör rent livsfarliga manövrar, tex tajta omkörningar i hög fart.)

Varför måste så många bilister bli förbannade? Det har inte jag någon förståelse för. Tycker de inte om att vistas i sina bilar?

Generell fråga:
"Who do you think poses a greater risk for your safety as a pedastrian, cars or bikes?"

Nästan alla svarar "Bikes"

Intervjuaren frågar sedan en dam: "What if I said that cars kills 500 pedestrians per year and bikes kills two?"
Damen tänker så att det knakar och svarar sedan: "I would say that those cars are often killing people because bikes are forcing them over the middle of the road and causing problems."

Senast ändrad:
Folk har blivit sämre på att köra om. Och kanske inte på det sätt som ni uppfattar det. Eller så är det för att jag bor i södra Sverige numera(Folk blir mer brölande och självgoda med avståndet till Treriksröset.).
Man skyndar sig om, eller ligger stabilt bakom, det är det enda rimliga. Det som spridit sig numera är att man börjar med kökörning, i väntan på nåt. Detta oavsett vad man ligger bakom(Grävmaskiner som är både korta och långsamma verkar vara extra farliga för vissa att köra om). Detta innebär då mer omkörningar som är vårdslösa eller helt enkelt bara långa. Jag körde om en tio bilar på rad med min 70hk Renault härom dagen, det var 75% av en helt meningslös kö bakom en traktor. Jag körde alltså 90, och hade utmärkt sikt hela tiden. Och när jag kom i kapp den här kön så var det på en raksträcka utan mötande bilar. Det kom en liknande raksträcka sen, där jag körde om resten, och det var en lång raksträcka även innan. Och liknande händer ofta. Oftare händer det dock att det kommer nåt klappskaft i en SUV och gör nån märklig omkörning av mig på samma sträcka, fast då helst de korta bitar med heldragna linjer som är på de 2 milen. Jag utgår från att flera i kön jag körde om ansåg att jag kör vårdslöst, jag tycker det är vårdslöst och farligt att bilda köer i onödan.
Dock är det intressant att man nästan aldrig ser motorcyklister köra vårdslöst numera. Har motardtrenden dött ut helt?

Ööh, vi har nog olika uppfattningar om sydeuropeiska bilister

Det orimliga är att klungan med cyklister blockerar vägen för att kunna hålla en högre hastighet än 30 på 30-väg.

Dom kör alltså 30 på 50-väg, och säkerligen 50 på 30-väg. Hade klungan haft samma hastighet som innan backen så hade det inte varit något problem för då hade dom inte kommit ifatt bilen som tidigare körde om dom.
Men bilisten som nitiskt håller 30 kan inte vara samma som körde om på 50-sträckan.. Personlighetstypen stämmer liksom inte .. Jag misstänker att det snarare handlar om att jävlas med cyklisterna.

Varför måste så många bilister bli förbannade? Det har inte jag någon förståelse för. Tycker de inte om att vistas i sina bilar?
Nej. Hade jag råd så skulle jag bo på promenadavstånd till jobbet, förskolan och affären, eller i alla fall cykelavstånd. Jag avskyr vardagskörandet. Och jag är knappast ensam om att tycka det är ett dyrt tidsslöseri.

Kom hem ikväll efter att ha cyklat 276:an från Norrtälje och söderut(yes, det finns mindre trafikerade vägar, men just idag behövde jag ta snabbaste vägen). Ingen trevlig upplevelse, faktiskt flera som vevade ner rutan och skrek diverse saker. Ca 10 km norr om Åkersberga pallade jag inte mer utan veka av på småvägarna närmare kusten.
Hur svårt kan det vara att inte irritera sig på traktorer, EPA, höskrindor, cyklister etc och bara ta det piano och köra om i motsatt körbana isf 20 cm bredvid??
Trevlig helg!

Senast ändrad:
Men bilisten som nitiskt håller 30 kan inte vara samma som körde om på 50-sträckan.. Personlighetstypen stämmer liksom inte .. Jag misstänker att det snarare handlar om att jävlas med cyklisterna.
Tror tyvärr det är lite mer komplicerat än så. Många av dessa bilister som blir högröda av ilska anser att de har 100% rätt i sin sak (inklusive lagen på sin sida), detta gör dem enligt mig extra farliga, som en galen ilsken polis på steroider ungefär.

Det blir självklart jäkligt farligt i de fall då de också demonstrativt i ren ilska gör farliga manövrar. I sin urilska verkar de sluta tänka logiskt och bryr sig ganska lite om att de sitter skyddade i en bil och att vi cyklister är ganska oskyddade. Det mesta tragiska är att det här är ganska vanligt att råka ut för under gruppcykling (tex träning inför Vätternrundan och liknande) men det finns flera stora träningsgrupper i Stockholm med omnejd (och självklart i många andra städer också).

De bilister (ofta unga) som får lycko-orgasm av att spruta spolarvätska är egentligen de mest ofarliga. Bland det otäckaste är när bilister i ren ilska skär/bromsar in precis framför klungan eller verkligen demonstrativt stryker förbi klungan i hög fart.

Senast ändrad:
Nej. Hade jag råd så skulle jag bo på promenadavstånd till jobbet, förskolan och affären, eller i alla fall cykelavstånd. Jag avskyr vardagskörandet. Och jag är knappast ensam om att tycka det är ett dyrt tidsslöseri.
och för att du inte har råd att bosätta dig närmre dina intressen så ska inga cyklar vara ute på vägen? För att inte slösa din tid alltså.

och för att du inte har råd att bosätta dig närmre dina intressen så ska inga cyklar vara ute på vägen? För att inte slösa din tid alltså.
Va? Jag tycker inte om att vistas i bilen. Och förklarade varför jag och många andra inte gör det.
Om du har missat det så håller jag på rätt mycket med cyklar.

Du menar att bara cyklister har rätt att bli förbannade när andra beter sig som arslen? Eller?
Alla kan väl bli förbannade nån gång. Men jag kan inte förstå varför "många bilister blir förbannade då" [när cyklister cyklar i bredd]. Det är som att det är självklart att folk ofta blir förbannade när de är ute och kör. Det är det jag finner märkligt.

Det som spridit sig numera är att man börjar med kökörning,
Det kan nog stämma som du är inne på att folk vant sig vid att det ska finnas 2+1 eller motorväg överallt, så de blir sämre på att göra omkörningar. Sen har det blivit fler elbilar i trafiken och då vill de väl spara batteri genom att ligga bakom i suget.

Alla kan väl bli förbannade nån gång. Men jag kan inte förstå varför "många bilister blir förbannade då" [när cyklister cyklar i bredd]. Det är som att det är självklart att folk ofta blir förbannade när de är ute och kör. Det är det jag finner märkligt.
De blir förbannade eftersom de anser att cyklister som cyklar i bredd begår ett lagbrott mitt framför deras näsa.

Tränande cyklister får egentligen inte så mycket skydd från lagar i Sverige tyvärr, de är alldeles för luddiga som du ser nedan.

Kopierat från ntf:
"Huvudregeln är att cyklister skall färdas efter varandra. Den regeln gäller inte bara på körbanan utan också på vägrenen och cykelbanan. Finns det tillräckligt med utrymme, får man dock köra i bredd, om det kan ske utan fara eller olägenhet. (6 kap 1 § trafikförordningen)"

Va? Jag tycker inte om att vistas i bilen. Och förklarade varför jag och många andra inte gör det.
Om du har missat det så håller jag på rätt mycket med cyklar.
Oj, köra bil som är så kul. Men jag vet ju att det är en dinosaurie-känsla som jag har. Att tycka om att köra bil. Skulle kunna sätta mig i bilen nu och sträckköra till Italien. Vad kul det skulle vara. Och inte skulle jag behöva bli förbannad heller. :-)

Jag tycker också om att köra bil. Ibland ganska offensivt, men jag har aldrig bråttom. Kör gärna slingriga landsvägar lite fortare än de flesta andra. Men inte fan har jag nåt behov av att tränga mig förbi den extremt lilla skara människor som väljer att bevista dessa vägar per cykel. I 9 fall av 10 går jag ut helt i mötande fil. Går det inte så smyger jag förbi i bara lite högre fart än vad cyklisten färdas. På så långt avstånd som är tekniskt möjligt.

Vad är problemet egentligen? Jag förstår verkligen inte.

Folk har blivit sämre på att köra om. Och kanske inte på det sätt som ni uppfattar det. Eller så är det för att jag bor i södra Sverige numera(Folk blir mer brölande och självgoda med avståndet till Treriksröset.).
Man skyndar sig om, eller ligger stabilt bakom, det är det enda rimliga. Det som spridit sig numera är att man börjar med kökörning, i väntan på nåt. Detta oavsett vad man ligger bakom(Grävmaskiner som är både korta och långsamma verkar vara extra farliga för vissa att köra om). Detta innebär då mer omkörningar som är vårdslösa eller helt enkelt bara långa. Jag körde om en tio bilar på rad med min 70hk Renault härom dagen, det var 75% av en helt meningslös kö bakom en traktor. Jag körde alltså 90, och hade utmärkt sikt hela tiden. Och när jag kom i kapp den här kön så var det på en raksträcka utan mötande bilar. Det kom en liknande raksträcka sen, där jag körde om resten, och det var en lång raksträcka även innan. Och liknande händer ofta. Oftare händer det dock att det kommer nåt klappskaft i en SUV och gör nån märklig omkörning av mig på samma sträcka, fast då helst de korta bitar med heldragna linjer som är på de 2 milen. Jag utgår från att flera i kön jag körde om ansåg att jag kör vårdslöst, jag tycker det är vårdslöst och farligt att bilda köer i onödan.
Dock är det intressant att man nästan aldrig ser motorcyklister köra vårdslöst numera. Har motardtrenden dött ut helt?
Håller helt med, folk har inte bara blivit sämre på att köra om, utan sämre på att köra bil öht. Och jag tror att det är alla förbannade ”hjälpsystem” som är orsaken, farthållare, lane assist, osv. De lär sig att sitta och halvsova på motorvägen och har därmed dålig uppmärksamhet på medtrafikanterna, vilket även smittar av sig på övrig körning.

Ööh, vi har nog olika uppfattningar om sydeuropeiska bilister
Har viss erfarenhet av cykling i Italien och Spanien och jag skulle säga att upplevelserna från de två länderna är så pass olika att det blir lite snett att gruppera samman bilisterna från de två längderna som sydeuropeiska bilister.

Vad gäller bilister föredrar jag spanjorerna som över lag är duktiga på att invänta lämpligt tillfälle för omkörning och lämnar bra avstånd i sidled. Italienare är klart mer benägna att ta en omkörning med klart mindre marginal. Inte på ett provokativt sätt utan mer att de litar på/förutsätter att du håller ditt spår.

Sen finns förstås, precis som i alla länder, "rötägg". Och i turisttäta områden i Spanien kan man drabbas av turister som kör som hemma snarare än att anpassa sig till hur de kör i Spanien.

Ovanstående skrivet med brasklapp för att jag inte cyklat i något av länderna efter pandemin och det skulle kunna vara så att bilisterna ändrat sig.

Håller helt med, folk har inte bara blivit sämre på att köra om, utan sämre på att köra bil öht. Och jag tror att det är alla förbannade ”hjälpsystem” som är orsaken, farthållare, lane assist, osv. De lär sig att sitta och halvsova på motorvägen och har därmed dålig uppmärksamhet på medtrafikanterna, vilket även smittar av sig på övrig körning.
Pendlingsnormen/centralisering/gentrifiering tror jag är den största boven. Fler mindre bra trafikanter har sänkt standarden. Sen vill jag som alltid skylla på SUVtrenden också. Det är svårare att köra en större bil, men många tycker tvärtom för dom sitter högt och ombonat, så dom vaggas in i en falsk säkerhet. Och den verkar inte rubbas av att dom inte vågar köra om en grävskopa på flera kilometer eller inte kan parkera i parkeringsrutan.

Kom hem ikväll efter att ha cyklat 276:an från Norrtälje och söderut(yes, det finns mindre trafikerade vägar, men just idag behövde jag ta snabbaste vägen). Ingen trevlig upplevelse, faktiskt flera som vevade ner rutan och skrek diverse saker. Ca 10 km norr om Åkersberga pallade jag inte mer utan veka av på småvägarna närmare kusten.
Hur svårt kan det vara att inte irritera sig på traktorer, EPA, höskrindor, cyklister etc och bara ta det piano och köra om i motsatt körbana isf 20 cm bredvid??
Trevlig helg!
Som sagt, åter på lvg på Ekerö efter nästan 15 års uppehåll så tycker jag att det har polariserats. En del bilister är supersnälla och håller avstånd och stannar när gruppen ska korsa en väg, andra beter sig uppenbart farligt, visar fingret osv. Båda fenomenen var ovanligare förr...

Det kan nog stämma som du är inne på att folk vant sig vid att det ska finnas 2+1 eller motorväg överallt, så de blir sämre på att göra omkörningar. Sen har det blivit fler elbilar i trafiken och då vill de väl spara batteri genom att ligga bakom i suget.
Det är lättare att göra en säker omkörning med elbil än vanlig bil. Det händer allt man behöver på en gång. Man behöver inte ta höjd för att mekaniken skall samverka och vridmomentet komma. Men visst finns det de bilister som skapar sig själva en onödigt svår omkörning.

Just på slingerbulten kan du väl ändå inte påstå att det är gruppen cyklister som är mest omdömeslösa?
Just därför. Det krävs oftast misstag från två för att det skall ske en olycka.
Hat slutat cykla på den vägen helt och hållet. Finns många bättre alternativ i närheten.

Du menar att bara cyklister har rätt att bli förbannade när andra beter sig som arslen? Eller?
Bilisterna får bli hur förbannade de vill, helt ok (tuta, blinka, skrika etc skadar ingen men budskapet går fram), problemet är de (ett fåtal men ändå för många) bilister som demonstrerar sin till synes okontrollerbara ilska genom farliga manövrar. Har du verkligen inte förstått det eller spelar du bara dum?

Senast ändrad:
Just därför. Det krävs oftast misstag från två för att det skall ske en olycka.
Hat slutat cykla på den vägen helt och hållet. Finns många bättre alternativ i närheten.
Förstår faktiskt inte vad du menar? Så för att folk kör som blådårar så ska man inte få cykla på vägen? Eller vilka misstag är det du pratar om?

Bilisterna får bli hur förbannade de vill, helt ok, problemet är de (ett fåtal men ändå för många) bilister som demonstrerar sin till synes okontrollerbara ilska genom farliga manövrar. Har du verkligen inte förstått det eller spelar du bara dum?
Suck. Läs de inlägg jag svarade på så kanske du fattar.
F.ö. är det ytterst sällan (läs aldrig) jag själv råkar ut för det du beskriver. Kan nog bara dra mig till minnes två ggr under alla år. Båda faktiskt i Sthlms län. Kanske är ett Sthlms-problem primärt?

Suck. Läs de inlägg jag svarade på så kanske du fattar.
F.ö. är det ytterst sällan (läs aldrig) jag själv råkar ut för det du beskriver. Kan nog bara dra mig till minnes två ggr under alla år. Båda faktiskt i Sthlms län. Kanske är ett Sthlms-problem primärt?
Jag gissar att de flesta som ej drabbas av ilskna bilister är cyklister som aldrig roar sig med gruppcykling eller på sin höjd kanske parcyklar (typ...).

Visst är det ett alternativ, att förbjuda gruppcykling och/eller cykling två i bredd etc men jag kan tycka att det vore förbannat tragiskt. En del bilister tolkar ju iofs nuvarande lagar som att cykling två i bredd redan är förbjudet. (Vilket är fullt förståeligt med tanke på hur luddigt formulerat allting är.)

Sedan att det finns personer här på happy som också verkar generellt fientligt inställda till tränande cyklister är också tragikomiskt. Man undrar lite ibland för sig själv, vad i h-vete de gör här egentligen? :unsure: Fast visst, happy är till för alla och så ska det så klart vara. (Peace)

Senast ändrad:
Förstår faktiskt inte vad du menar? Så för att folk kör som blådårar så ska man inte få cykla på vägen? Eller vilka misstag är det du pratar om?
Förstår inte varför man vill utsätta sig för risken att cykla två i bredd på den vägen. Det är många krön och blinda kurvor på och hastighetsskillnaden när haningerossi kommer ikapp kan vara 200 km/h.
Det skedde så sent som förra helgen en upphinnandeolycka där en MC körde in i baken på en epa tex.

Förstår inte varför man vill utsätta sig för risken att cykla två i bredd på den vägen. Det är många krön och blinda kurvor på och hastighetsskillnaden när haningerossi kommer ikapp kan vara 200 km/h.
Det skedde så sent som förra helgen en upphinnandeolycka där en MC körde in i baken på en epa tex.
Tycker det är synd att folk som sköter sig och håller sig inom lagen ska behöva utöva sin aktivitet på ett annat vis för att det finns rötägg som kör i 200+ på en 70-väg.

Hade varit vettigare att göra något åt de vansinnesfärder som äger rum på vägarna runt om där.

Tycker det är synd att folk som sköter sig och håller sig inom lagen ska behöva utöva sin aktivitet på ett annat vis för att det finns rötägg som kör i 200+ på en 70-väg.

Hade varit vettigare att göra något åt de vansinnesfärder som äger rum på vägarna runt om där.
Inkomstrelaterade böter. Som Finland mfl har. Detta och återinförande av hundskatten skulle förbättra mycket cykling

Tillbaka
Topp