Är "att blocka bilar" någon trend jag missat?

Har full förståelse för Makten i det här fallet och det kan väl knappast räknas som litet mothugg eller så, snarare ett farligt beteende av bilister. Tyvärr inte helt ovanligt heller...
”Jävla idioter”, ”jävla apskaft” etc etc. Samma i de flesta trådar. Ständigt arg, ständigt aggressiv. Verkar jobbigt.

Senast redigerad av en moderator:
Med den här tråden i minnet försökte jag hålla koll på vad som hände runtomkring mig på dagens runda runt Södertörn:
  • Bilist i Huddinge som körde in rakt framför mig i en cirkulationsplats jag redan var inne i. Gick inte att få ögonkontakt med henne (stirrade tvångsmässigt rakt fram) så vet inte om hon ens såg mig
  • Mötande bil på väg ut mot Dalarövägen som körde om två bilar samtidigt som möte med mig. I svag vänsterkurva (för mig, högerkurva för mötande) så jag såg honom inte förrän han var rakt framför mig, lite nära-döden-upplevelse (edit: hann inte se men generaliserar och gissar att det var en man)
  • En mängd omkörningar av mig vid möte, där mötande bilar var tvungna att hålla ut eller sänka farten för att undvika krock (två hjul över mittlinjen i samtliga fall). Gick inte att hålla räkningen på hur många. I stort sett alla höll ordentligt avstånd från mig så kände mig aldrig osäker, men inte lika roligt för dom mötande antar jag
  • Körde Slingerbulten utan några speciella händelser. Mötte inga andra cyklister där, så var kanske därför ?
Den absoluta majoriteten bilister visar hänsyn (lär vara långt över 90 %) och jag upplever det också som att dom blir fler och fler, men just omkörningar verkar ta fram det sämsta hos en del. Det är i den verkligheten som jag (och uppenbarligen andra cyklister) känner att det hjälper att ta plats så att normala människor tvingas tänka till innan dom tränger sig förbi.

Dom riktiga idiotierna lär inget hjälpa mot. Mina klart värsta upplevelser har varit vid tillfällen där jag har försökt hålla mig ur vägen men ändå har varit på väg att bli överkörd, en gång av lastbilsförare utanför Jordbro som körde om innanför refug och en tok i Härryda som blåste förbi så nära att jag typ kände backspegeln på armen, trots att det var god sikt och inget möte.

Svårt att veta om något av det här är relevant för TS. Hade som sagt underlättat att i alla fall veta vilken väg det handlade om. Kan ju ha varit att cyklisterna bara tänkte att det var lättare att köra om dom i två-par istället för en kolonn med en totallängd på över 10 meter.

Senast ändrad:
Den verkar 99% av Sveriges bilförare inte veta om
Jag har inte läst VTI-rapporten och tänker inte göra det den närmsta tiden.

Men även om rekommendationer m m i rapporten är bra och vettiga så spelar
denna rapport ingen större roll om den följs av ändrad/förbättrad lagstiftning,
uppföljning av lagstiftningen (av ex polisen) och framför allt av en ändrad/förbättrad
attityd från alla trafikanter.

Rapporten är/blir bara en "hyllvärmare" precis som rätt många andra rapporter,
utredningar m m.

Äsch, nu jag glömde jag en liten detalj.....

Rapporter, utredningar, lagstiftning etc har liten eller ingen betydelse om
inte dom 2 mest centrala myndigheterna (Trafikverket och Transportstyrelsen) ändrar inställning
och går från att vara Bilverket och Bilstyrelsen till att lite grann leva upp till deras namn.

Blockade en cyklist i morse vid Stureplan. Skulle korsa på övergångsstället från Biblioteksgatan. Ljusen slog om till rött för fordon, en lastbil tvärstannade, men tanten (30-40 år) på cykel med blicken på mobilen visade inga tecken på att sakta ner. När jag fick grönt klev jag ut på övergångsstället och då upptäckte hon att det visst var dags att bromsa. Mobilen flög i gatan och hon av cykeln. Hade hon inte tvärnitat för mig, så hade hon fått göra det för någon av de andra som gick ut på övergångsstället samtidigt. Såg nästan lite komiskt ut när hon samlade ihop sina pinaler. Måhända lärde hon sig att vara mer uppmärksam i trafiken.

I morse insåg jag ytterligare en anledning att inte ligga dikt an mot högerkanten som cyklist. Eller mopedist, som det var i det här fallet.

Körde om en EPA på en raka med jättebra sikt och gott om plats till en mötande bil (många hundra meter bort). Vad jag däremot inte såg var att det kom en farbror på moped i mötande riktning! Han strök kanten och även om jag hann tillbaka i min fil så gissar jag att han inte blev helt imponerad av min omkörning.
Till mitt försvar skall sägas att han körde med lyset släckt, men det hade å andra sidan med största sannolikhet även gällt en cyklist.

Man lär sig nåt nytt varje dag. ?‍?️

Blockade en cyklist i morse vid Stureplan. Skulle korsa på övergångsstället från Biblioteksgatan. Ljusen slog om till rött för fordon, en lastbil tvärstannade, men tanten (30-40 år) på cykel med blicken på mobilen visade inga tecken på att sakta ner. När jag fick grönt klev jag ut på övergångsstället och då upptäckte hon att det visst var dags att bromsa. Mobilen flög i gatan och hon av cykeln. Hade hon inte tvärnitat för mig, så hade hon fått göra det för någon av de andra som gick ut på övergångsstället samtidigt. Såg nästan lite komiskt ut när hon samlade ihop sina pinaler. Måhända lärde hon sig att vara mer uppmärksam i trafiken.
Dessa kommer evolutionen att naturligt eliminera då de uppenbarligen har dåligt agerande och riskmedvetenhet.

Dessa kommer evolutionen att naturligt eliminera då de uppenbarligen har dåligt agerande och riskmedvetenhet.

Du menar de gångtrafikanter som inte är uppmärksamma på mobilzombies som cyklar mot rött?

Att döma av beteendet hos yngre gåendes/cyklandes/elsparkcyklandes så har det evolutionära steget redan tagits, sällan jag ser någon yngre som inte har näsan i mobilen.

Du menar de gångtrafikanter som inte är uppmärksamma på mobilzombies som cyklar mot rött?

Att döma av beteendet hos yngre gåendes/cyklandes/elsparkcyklandes så har det evolutionära steget redan tagits, sällan jag ser någon yngre som inte har näsan i mobilen.
Om inte annat kommer de bli inlagda på sjukan på grund av stress när de hållit på sådär i 10-20 år till. Märkligt att man inte talar mer om de ganska brutala nackdelarna med att alltid vara uppkopplad och ständigt stirra i mobilen. Tror det kommer explodera i elände.

Sida 4 och fortfarande ingen diktator?
1000026381.jpg

Sida 4 och fortfarande ingen diktator?

Sida 4 och fortfarande ingen annan som observerat det TS sett
I år märkte jag en ny trend jag inte sett innan. Ett antal gånger (säg 50% av tillfällena) valde cyklister om de var fler än en att aktivt gå ut och hindra omkörning tills de själva gjorde bedömningen att en omkörning var säker, då gick de tillbaks till en rad och "släppte förbi".

Om det hälften av tillfällena (och antaget att dessa var fler än två) hände att en grupp cyklister går från ett led till par (inte redan cyklar par) för att "blockera" bakomvarande bilist ser jag det som osannolikt att ingen annan råkat ut för samma sak. Eller att TS haft extrem otur. Eller att det är hittepo.

Om det hälften av tillfällena (och antaget att dessa var fler än två) hände att en grupp cyklister går från ett led till par (inte redan cyklar par) för att "blockera" bakomvarande bilist ser jag det som osannolikt att ingen annan råkat ut för samma sak. Eller att TS haft extrem otur. Eller att det är hittepo.
Hittepo? Är det sådant man finner vid vägkanten efter att ett proffslag varit på träningsläger i trakten?

att medvetet kliva/köra ut framför ngn som går/kör mot rött elikn, om detta medför fara för vederbörande är brottsligt.

Det finns (väl) inga, uttryckliga, rättigheter i trafiken, tex rätt till företräde.

Haha.
Jodå, eller kanske inte observerat, men jag lägger mig väldigt mycket i mitten av vägen på sträckor där jag inte vill bli omkörd, min Varia blinkar till, jag kan kika bakåt och förhoppningsvis ser föraren att jag vet hen är på väg och jag kan glida åt sidan, som inte är längre åt höger än höger hjulspår. Det är väl ren självbevarelsedrift, trodde jag fler gjorde

Haha.
Jodå, eller kanske inte observerat, men jag lägger mig väldigt mycket i mitten av vägen på sträckor där jag inte vill bli omkörd, min Varia blinkar till, jag kan kika bakåt och förhoppningsvis ser föraren att jag vet hen är på väg och jag kan glida åt sidan, som inte är längre åt höger än höger hjulspår. Det är väl ren självbevarelsedrift, trodde jag fler gjorde
Är du ute och cyklar med Mollgan ?? Eller identifierar du dig som cyklist i plural ?

Ja, alla trafikslag ska använda defensivkörning, och minimera risker för alla, på och omkring vägen.(på väg mot vägen med)

Bilar har ingen förkörsrätt mot andra trafikanter.
Som cyklist ligg INTE slickat åt höger, utan håll en meter ut, kör bara in korta stunder om behövs.
Samma för klunga, slicka INTE högerlinjen, utan ligg mitt i körfältet, på två led.

Sedan är ju en tvåledslkunga ganska smal, jmf med en traktor med dubbla hjulpar och nått stort på draget.

Jag lever enbart för att jag alltid ligger så långt till höger som möjligt när jag cyklar. Annars hade jag varit död för länge sen.

Tillbaka
Topp