Är "att blocka bilar" någon trend jag missat?

ething

Aktiv medlem
En reflektion från sommarens vistelse på sommarstället (strax söder om stockholm). Torpet ligger efter en krokig väg, som uppskattas av såväl cyklister såsom bilister med mer fokus på naturen än vägen.

I år märkte jag en ny trend jag inte sett innan. Ett antal gånger (säg 50% av tillfällena) valde cyklister om de var fler än en att aktivt gå ut och hindra omkörning tills de själva gjorde bedömningen att en omkörning var säker, då gick de tillbaks till en rad och "släppte förbi". Jag vet att hetsen mellan cyklister och bilister är värre i Stockholm än på många andra ställen, men som cyklist kändes detta enbart som provocerande och helt onödigt. Nu hör det till saken att jag kan vägen väl och det handlade inte om att klämma sig om i dolda kurvor. Eftersom det skedde så regelbundet börjar jag fundera om detta är en ny form av kultur jag missat. Jag är skolad i att sist i klungan håller koll bakåt och ropar "bil" vid behov, varpå alla lägger sig i ett led, här var det raka motsatsen.

Det är ett sätt att tvinga bilisterna att göra en _säker_ omkörning där det finns plats, ungefär som när man kör om en traktor, barnvagn eller what not. Man hindrar inte direkt omkörning om man ligger "två i bredd" då säkerhetsavståndet ska vara stort nog att göra en säker omkörning.

Tycker detta egentligen endast är en form av defensiv körning.
Defensiv körning är alltid att föredra alla andra former. Vi ska vara säkra och trygga på vägarna.

Jag vinkar glatt förbi bilar när jag ser att det är fritt men jag kan absolut ligga så långt ut till vänster som möjligt i filen för att synas bakom en bil så att bil i mötande fält inte försöker svänga vänster efter bilen som ligger framför mig. Defensiv positionering.

Jag har tagit upp klubbkörningen med Hofvet i år efter nästan 15 års uppehåll och det finns massa små skillnader. En är att gruppen ligger närmare mitten på vägen än vad man gjorde förr, med ledarnas goda minne. Det känns lite obekvämt för mig som är ovan vid att köra på det sättet och det är en balansgång att ta plats utan att provocera. På en "normalbred" väg går det att köra om cyklister på två led och att ligga på en rad gör ju bara tåget dubbelt så långt så det är väl inte ett smart sätt att facilitera en omkörning men jag tolkar ething som att man ligger långt ut i vägen för att aktivt blockera.

Tycker detta egentligen endast är en form av defensiv körning.
Defensiv körning är alltid att föredra alla andra former. Vi ska vara säkra och trygga på vägarna.

Jag vinkar glatt förbi bilar när jag ser att det är fritt men jag kan absolut ligga så långt ut till vänster som möjligt i filen för att synas bakom en bil så att bil i mötande fält inte försöker svänga vänster efter bilen som ligger framför mig. Defensiv positionering.

Det är riktigt dumt att vinka fram bilar - DU ska inte göra bedömningen att det är säkert att köra om, bilisten ska se till att hen har koll på vad som händer längre fram och att det finns gott om marginal för en säker omkörning.
Vinkar du fram en bilist som kör om, utan att ha koll på läget och det plötsligt kommer ett möte kan det gå riktigt illa...

Jag tycker det låter vettigt! Om man är cyklist. Tyvärr är det olagligt så det är ju det. Om det är för farligt så är det väl bana eller gravel om gäller?

Jag tycker det låter vettigt! Om man är cyklist. Tyvärr är det olagligt så det är ju det. Om det är för farligt så är det väl bana eller gravel om gäller?

Vad är olagligt?

Jag minns att en land har regeln att en grupp cyklister är att betrakta som en bil. Men detta land måste väl vara Nederländerna.

Vad är olagligt?

Jag minns att en land har regeln att en grupp cyklister är att betrakta som en bil. Men detta land måste väl vara Nederländerna.
Du ska, i Sverge, hålla i till höger inte utöva polisär verksamhet.

I NL får man hålla i mitten med cyklister på båda sidor utan plats att möta bilar utan att korsa linjerna. Läskigt i mörker (dock ej LVG cyklar)

Låter märkligt, hur många är de i gruppen då och varför ligger de isf inte i tvåpar redan?

Jag har tagit upp klubbkörningen med Hofvet i år efter nästan 15 års uppehåll och det finns massa små skillnader. En är att gruppen ligger närmare mitten på vägen än vad man gjorde förr, med ledarnas goda minne. Det känns lite obekvämt för mig som är ovan vid att köra på det sättet och det är en balansgång att ta plats utan att provocera. På en "normalbred" väg går det att köra om cyklister på två led och att ligga på en rad gör ju bara tåget dubbelt så långt så det är väl inte ett smart sätt att facilitera en omkörning men jag tolkar ething som att man ligger långt ut i vägen för att aktivt blockera.

Det där med att enkelled gör att omkörningssträckan blir dubbelt så lång har jag försökt förklara för en kompis. Det gick inte, han blev irriterad till slut för att jag resonerade korkat. Han cyklar själv, men "bara" MTB, så blir väl även någon väg, men ingen gruppcykling.

Jag tror inte han är ensam om att se dubbelled som väldigt omständligt att köra om. Dessutom är det många bilister som mycket väl kan köra om ett enkelled, eller ensam cyklist, i skymd kurva. Då har dom ju marginal även om dom får möte - verkar dom tänka.

Jag tolkar dock TS som att det gäller så smal väg att dubbelled inte ger möjlighet för omkörning. Det är aldrig svart och vitt, finns säkert cyklister som kanske "spärrar" lite väl mycket, men rent generellt så har man varit med om några incidenter så kan jag förstå lite om man "spärrar". Man har ju ingen aning om bilisten som kommer är en idiot eller ej.

Det är riktigt dumt att vinka fram bilar - DU ska inte göra bedömningen att det är säkert att köra om, bilisten ska se till att hen har koll på vad som händer längre fram och att det finns gott om marginal för en säker omkörning.
Vinkar du fram en bilist som kör om, utan att ha koll på läget och det plötsligt kommer ett möte kan det gå riktigt illa...
Samtidigt, bilisten har själv ett strikt ansvar att bedöma om det går att köra om säkert. Att en cyklist "vinkar förbi" innebär i mina ögon enbart att denne bedömmer det som säkert, en extra källa till information, inte att jag som bilist kan/får/bör överlåta ansvaret till cyklisten.

Jag skulle gissa att dom gör så där p g a anledning och det är svårt att sitta här och bedöma rimligheten i det. Det finns massor av ställen på Södertörn där jag som ensamcyklist flyttar mig närmare mittlinjen än jag normalt är placerad för att bilister inte ska få för sig att det är en bra idé att köra om där utan att gå över mittlinjen.

Så är det ju! Jag vinkar ju bara fram där bilen kan se. Precis som jag inte vinkar fram folk över övergångsställen.
Får ju läsa mellan raderna istället för att hugga.

Ledaren/ledarna för gruppen avgör om det skall köras tvåpar eller enkelled. På vältrafikerade avsnitt delas gruppen upp för att den inte skall bli för lång i enkelled. Det brukar fungera bra.

Det där med att enkelled gör att omkörningssträckan blir dubbelt så lång har jag försökt förklara för en kompis. Det gick inte, han blev irriterad till slut för att jag resonerade korkat. Han cyklar själv, men "bara" MTB, så blir väl även någon väg, men ingen gruppcykling.
Håller med! Typ ingen bilist förstår att dubbelled kan vara bra för dem eftersom det blir halva tåglängden..
Ledaren/ledarna för gruppen avgör om det skall köras tvåpar eller enkelled. På vältrafikerade avsnitt delas gruppen upp för att den inte skall bli för lång i enkelled. Det brukar fungera bra.
Absolut, ingen åsikt om det. Och det funkar precis som du säger. Det jag upplever som nytt och för mig lite konstigt är att tendensen är att köra mer mitt i vägen än förr. Och då menar jag inte att man ska ligga max till vänster. Det är en gradskillnad... :)

Om omständigheterna kräver det så tycker jag att "blockande" kan vara rätt väg att gå, det säkra före det osäkra.

Upplever dock att det missbrukas, när en klunga kör igenom samhället där jag jobbar så brukar man gå ut och blocka i backen som leder till en längre svagt nedåtlutande raksträcka med 30 som maxhastighet. Bilarna kör annars om klungan på 50-vägen, kör över krönet och lägger sig i 30 precis lagom till att klungan är ifatt, och hindrar därmed klungan från att hålla högre hastighet. Givetvis så gäller 30 även för klungan men antar att något rekord ska slås.

Om omständigheterna kräver det så tycker jag att "blockande" kan vara rätt väg att gå, det säkra före det osäkra.

Upplever dock att det missbrukas, när en klunga kör igenom samhället där jag jobbar så brukar man gå ut och blocka i backen som leder till en längre svagt nedåtlutande raksträcka med 30 som maxhastighet. Bilarna kör annars om klungan på 50-vägen, kör över krönet och lägger sig i 30 precis lagom till att klungan är ifatt, och hindrar därmed klungan från att hålla högre hastighet. Givetvis så gäller 30 även för klungan men antar att något rekord ska slås.
Ändå lite märkligt att man bums ska om. På samma sätt som att bilister bara måste köra om för att 50 meter senare bromsa in till stillastående i nästa korsning.
Tror det är någon grej att det är omöjligt att ligga efter cyklister.

klungkörning är ju ett speciellt fall, men när jag cyklar ensam gör jag gärna en markering genom att på ett tydligt sätt styra till höger. den visar att jag är beredd och trygg med att strax bli omkörd.

markeringen brukar ha avsedd verkan, ibland kommer en tacksam vink.

men; man kan inte göra markeringen om man redan från början ligger längst ut åt höger.

det fungerar förresten på liknande vis om man kör långamt med bil, och blir upphunnen.

Ändå lite märkligt att man bums ska om. På samma sätt som att bilister bara måste köra om för att 50 meter senare bromsa in till stillastående i nästa korsning.
Tror det är någon grej att det är omöjligt att ligga efter cyklister.

Hur tänker du nu? Klungan ska väl även de anpassa sin fart på 30-sträckan? Bara för att man kan köra snabbare så betyder det väl inte att man ska? Tänker att man har 30 på den sträckan av en anledning.

Jag brukar gå ut en bit vid mötande och bil kommande bakifrån på landsvägen - Just för att visa kör inte om för det finns inte plats. Förstår inte felet med det? Går man ut mot stödkanten så kommer många ta chansen och blåsa förbi och man har en backspegel inpå axeln i 80 blås.. Trevligt nej?

Jag har givit upp det här för länge sedan med hur vissa bilister beter sig mot cyklister i grupp men jag önskar er lycka till. ?

Cyklar man mycket i grupp får man helt enkelt fråga sig själv om man anser det vara värt risken för ofarligt är det f-n inte, jag har själv valt att acceptera risken men har full förståelse för cyklister som tycker det är för farligt.

En del bilister blir förbannade helt enkelt, totalt bergssäkra på att de har rätt och svarar med demonstrativa knäppa (ibland farliga) saker. Med den typen av exceptionellt luddiga lagar/regler etc vi har i Sverige så är det inte ett endaste dugg överraskande att det är så här, tvärtom. Det görs helt enkelt otroligt lite för att skydda tränande cyklister i Sverige. Jag tror att ganska få av de bilister som blir så här upprörda/heligt förbannade är personer som tränar någonting själva.

Från ntf:
"Huvudregeln är att cyklister skall färdas efter varandra. Den regeln gäller inte bara på körbanan utan också på vägrenen och cykelbanan. Finns det tillräckligt med utrymme, får man dock köra i bredd, om det kan ske utan fara eller olägenhet. (6 kap 1 § trafikförordningen)"

Problemet här är väl att vissa hetlevrade bilister tycker att det utgör just både fara och olägenhet med resultat att de tycker de sig själva ha full rätt att bli upprörda med lagen på sin sida.

Precis som att många bilister blir heligt förbannade tex om en bilist tar upp vänster fil för länge, alternativt om någon pensionär ligger framför dem och smygkör så blir de minst lika förbannade (oftast mer...) över att en cykelgrupp framför dem leder till att de tvingas lugna ner sig ett tag.

Just cykling i bredd triggar många bilister väldigt mycket, tycker man att dessa reaktioner är för jobbiga kan man lika gärna sluta med gruppcykling.

Själv har jag valt att inte bry mig så mycket även om väl visst fingret dyker upp ibland mot de jobbigaste/farligaste bilisterna... ? ? (lite underhållning måste man ju ha, hårt mot hårt). Jag bara väntar på att man gör det någon gång mot någon bilist som det visar sig att man är bekant med. ?

Senast ändrad:
Lite tendens till "öm tå" här märker jag. Jag har genom åren lekt mycket på vägarna med bil, MC och cykel. Jag har cyklat så väl i stora klungor som ensam. Min högst personliga bild är att alltfler anser sig veta bäst vad andra bör göra i trafiken och tar sig rätten att bestämma det. Bilar som hindrar MC från att köra om, bilar som medvetet trycker ut en i fickor på smala vägar för att de inte tror att två bilar kan mötas o.s.v.

Detta beteende (inkl. att själv avgöra när man som cyklist vill bli omkörd) gör knappast klimatet bättre, snarare blir det gott om "Karen's" och jag kan inte låta bli att nynna på DLKs "Egon" ("Världen befolkas av mig, bara mig mig mig mig, bara mig och min mamma. Vi kan bete oss precis som vi vill..."). Det är uppenbart att det finns olika åsikter, men trendskillnaden är tydlig. Själv håller jag åt sidan när bil kommer och givetvis underlättar jag genom att ge tecken när vägen är fri för omkörning.

Gällande 2-par vs. ett led. Argumentet om lång omkörning håller när det är klungor på 20+ cyklar, här handlade det om 2-5 st.

Låter som ett vettigt beteende från cyklisterna tycker jag, med tanke på hur många totala galenpannor det finns som bara MÅSTE köra om utan nån som helst marginal vid möte. Kan man som bilist inte köra om i mötande fil ska man inte köra om. Punkt.

Edit: För en vecka sen mötte jag en hel karavan med bilar som körde om en barnfamilj på cykel i en bergskärning på 70-väg, när de mötte mig. Blir så förbannad på att det finns så många som är så sjuka i huvudet. De fick smaka helljus och tuta kan jag meddela.

Senast ändrad:
Ja, alla trafikslag ska använda defensivkörning, och minimera risker för alla, på och omkring vägen.(på väg mot vägen med)

Bilar har ingen förkörsrätt mot andra trafikanter.
Som cyklist ligg INTE slickat åt höger, utan håll en meter ut, kör bara in korta stunder om behövs.
Samma för klunga, slicka INTE högerlinjen, utan ligg mitt i körfältet, på två led.

Sedan är ju en tvåledslkunga ganska smal, jmf med en traktor med dubbla hjulpar och nått stort på draget.

Hur tänker du nu? Klungan ska väl även de anpassa sin fart på 30-sträckan? Bara för att man kan köra snabbare så betyder det väl inte att man ska? Tänker att man har 30 på den sträckan av en anledning.
Förstår inte varför man ska köra om (inga omkörningar är helt riskfria) med vetskapen att kort efter 50-sträckan börjar en sträcka i 30. Tycker gott man kan sansa sig lite då.

Note to self: Visa inte denna tråd för icke-cyklister

De flesta av oss har "roligast" på cykel på 70-vägar (inte massa korsningar och annat som stör), men den generella åsikten här är att alla bilar skall bete som om de är på en gågata. Vi får ta vår del av ansvaret för flyt i trafiken tycker jag.

Jag inser att trenden är tydlig och i detta mikrokosmos är majoriteten lika vinklade som mitt andra mikrokosmos var när jag lekte med sporthojar på gata, fast i helt motsatt riktning.

Note to self: Visa inte denna tråd för icke-cyklister

De flesta av oss har "roligast" på cykel på 70-vägar (inte massa korsningar och annat som stör), men den generella åsikten här är att alla bilar skall bete som om de är på en gågata. Vi får ta vår del av ansvaret för flyt i trafiken tycker jag.

Jag inser att trenden är tydlig och i detta mikrokosmos är majoriteten lika vinklade som mitt andra mikrokosmos var när jag lekte med sporthojar på gata, fast i helt motsatt riktning.
Förklara för mig varför du nånsin skulle påbörja en omkörning (av cyklist, traktor, whatever) om du inte klarar av att göra den i mötande fil. Varsågod.

Så är det ju! Jag vinkar ju bara fram där bilen kan se. Precis som jag inte vinkar fram folk över övergångsställen.
Får ju läsa mellan raderna istället för att hugga.

Jo jag fattar, men risken finns alltid att det inte blir som man tänkt sig, det kan det förvisso bli oavsett men jag har själv som bilist varit med om situationer där framförvarande cyklist vinkat fram men jag gjort bedömningen att omkörningen inte skulle vara säker - och tyvärr har inte alla omdömet med sig.

Det blir liksom ofta "fel" hur man än gör då det saknas en större cykelkultur. När jag kör bil och ska köra om cyklister så lägger jag mig lugnt bakom och väntar tills det är gott om marginal för en säker mötesfri omkörning, men vissa blir då stressade och irriterade istället och upplever det som "hotfullt" att en bil kör bakom i långsam (för en bil) hastighet. Det går liksom inte att alltid alla blir nöjda :)

När jag cyklar och jag får en bil bakom gör jag det jag kan för att de ska kunna köra om så enkelt och säkert som möjligt. Det är inte så svårt att visa ömsesidig respekt och hänsyn. Tyvärr verkar förmågan till empati och kunna se något ur flera perspektiv inte varit med på läroplanen i mångas livsskola.

Jo jag fattar, men risken finns alltid att det inte blir som man tänkt sig, det kan det förvisso bli oavsett men jag har själv som bilist varit med om situationer där framförvarande cyklist vinkat fram men jag gjort bedömningen att omkörningen inte skulle vara säker - och tyvärr har inte alla omdömet med sig.

Det blir liksom ofta "fel" hur man än gör då det saknas en större cykelkultur. När jag kör bil och ska köra om cyklister så lägger jag mig lugnt bakom och väntar tills det är gott om marginal för en säker mötesfri omkörning, men vissa blir då stressade och irriterade istället och upplever det som "hotfullt" att en bil kör bakom i långsam (för en bil) hastighet. Det går liksom inte att alltid alla blir nöjda :)

När jag cyklar och jag får en bil bakom gör jag det jag kan för att de ska kunna köra om så enkelt och säkert som möjligt. Det är inte så svårt att visa ömsesidig respekt och hänsyn. Tyvärr verkar förmågan till empati och kunna se något ur flera perspektiv inte varit med på läroplanen i mångas livsskola.
Självklart, håller med på alla plan här. Vi får samsas på vägarna och göra det som krävs för att inga olyckor ska ske, oberoende av transporttyp.

Det är en balansgång. Tidigare cyklade jag alltid så långt till höger som möjligt på landsvägen och fick nästan varje runda uppleva minst en obehaglig omkörning. Den här säsongen har jag därför börjat hålla mig ungefär en sjättedel ut från vägkanten, och ibland lite längre ut, särskilt när det varit mycket mötande trafik. När det lugnar sig, flyttar jag mig närmare kanten för att ge plats åt bilarna. Syftet är att markera min plats på vägen och undvika att uppmuntra omkörningar när det är mötande trafik.

Resultatet av denna mer defensiva cykling har varit att bilister genomgående kör om på ett säkrare sätt, väntar, saktar ner och visar mer hänsyn till alla inblandade trafikanter.

Tidigare tänkte jag att bilister var vårdslösa och inte brydde sig om cyklisters säkerhet. Nu inser jag att många av de osäkra omkörningarna snarare beror på okunskap om hur lite marginal det faktiskt finns för cyklister, särskilt vid mötande trafik.

Förstår inte varför man ska köra om (inga omkörningar är helt riskfria) med vetskapen att kort efter 50-sträckan börjar en sträcka i 30. Tycker gott man kan sansa sig lite då.
Det orimliga är att klungan med cyklister blockerar vägen för att kunna hålla en högre hastighet än 30 på 30-väg.

Dom kör alltså 30 på 50-väg, och säkerligen 50 på 30-väg. Hade klungan haft samma hastighet som innan backen så hade det inte varit något problem för då hade dom inte kommit ifatt bilen som tidigare körde om dom.

Två i bredd är väl rimligt om man håller hyfsad hastighet. Om man som bilist måste sakta ner till <15km/h kan det uppstå farliga situationer, även om bakomliggande trafik självklart borde anpassa farten.

Jag bor i närheten av en halvlång backe som har en kombinerad GC-bana bredvid vägen. I backen ner är det självklart att snabba cyklister kör på vägbanan, men ligger man och nöter uppför i 7km/h kanske man kan glida över på GC-banan även om man har tagit på sig sina snabba glasögon?

Förklara för mig varför du nånsin skulle påbörja en omkörning (av cyklist, traktor, whatever) om du inte klarar av att göra den i mötande fil. Varsågod.
Ju närmare omkörningen sker desto saktare måste man köra. Klart man i låg fart kan smyga om en cyklist om utrymmet tillåter. Behöver inte köra vänstertrafik för det!

Har också noterat detta beteende och tycker det är egoistiskt. På glest trafikerade vägar är det sällan nåt problem, med det är omdömeslöst att cykla 2st. i bredd på slingriga 70-vägar med mycket trafik, tex slingerbulten på södertörn. Vissa bilister kör ju tvångsmässigt om cyklister oavsett situation och då utsätts tex mötande cyklister för fara istället.
Har själv varit tvungen att, näst intill, styra ner i diket pga av detta. Många gånger dessutom.
Andra bilister är osäkra och vågar inte köra om 2 cyklister i bredd öht och då skapas köer bakom med fler aggro bilister som gör vansinnesomkörningar.

Två i bredd är väl rimligt om man håller hyfsad hastighet. Om man som bilist måste sakta ner till <15km/h kan det uppstå farliga situationer, även om bakomliggande trafik självklart borde anpassa farten.

Jag bor i närheten av en halvlång backe som har en kombinerad GC-bana bredvid vägen. I backen ner är det självklart att snabba cyklister kör på vägbanan, men ligger man och nöter uppför i 7km/h kanske man kan glida över på GC-banan även om man har tagit på sig sina snabba glasögon?
Jag tycker inte att det har så mycket med hastighet att göra, egentligen. På de flesta vägar måste den omkörande bilen över i mötande fil om omkörningen ska ske med hänsynsfullt avstånd. Detta är inte hastighetsberoende.

Att man ska och bör använda cykelbana när det är lämpligt (som i ditt exempel) är en annan sak, och jag kan bara hålla med. Jag stör mig på alla cyklister som tvångsmässigt väljer bort de tomma cykelbanorna påväg ut ur stan. Jag stör mig också på cyklister som väljer att köra på min pendlingssträcka (80km/h i princip utan vägren) mellan 16 och 17 när det är köer av biltrafik när det finns massor av alternativa mindre, eller mindre trafikerade, slingriga mysiga alternativ man kan ta istället. Jag vet att de inte begår något lagbrott, men de retar upp alltför många j-la dumhuvuden till bilister alldeles i onödan (obs, de allra flesta bilister är inte dumma), och när de sen ska hämnas på en cyklist är det risk att det är jag som är i vägen.

Vi ska absolut försöka att inte reta upp några bilister i onödan, men är bilisterna så tröga att de inte fattar att två-led underlättar för DEM är det liksom kört.

Om jag med <70 hästar i bilen klarar av att köra om cyklister på ett säkert och respektfullt sätt kan väl alla andra göra det också? Inte är det kul att vänta på omkörningsläge, men är det så kränkande att man måste bli arg? Epor, däremot...
Nej, inte Epor däremot. Det finns inga rationella skäl att tycka illa om dem heller. Vi kan samsas i trafiken, kärlek och omtanke.

Tillbaka
Topp