Är cykeln säker?

colan

Ny medlem
Är cykeln säker?
Jag har en herr cykel med fotbroms, växling sker i navet.
Jag undrar helt enkelt om något kan krångla, tex kedjan eller växlarna krånglar så jag får tvärstopp, dvs jag vurpar. Eller är cyklar stabila att det nästan aldrig sker?
Jag frågar för jag vet inte hur cykeln funkar och vill inte köra ihjäl mig då jag inte har hjälm.

Är cykeln säker?
Seriöst?

Bilagor

• IMG_6848.JPG
    IMG_6848.JPG
    244.9 KB · Besök: 18
Är cykeln säker?
Eftersom du redan har blivit räddad av hjälm en gång så är det väl klokt att fortsätta med hjälm?

Nja. Slitna fotbromsade nav kan låsa sig vid inbromsning även om det är rätt ovanligt. Enda sättet som framhjulet kan låsa sig om det är obromsat är att skärmen på något sätt kilar fast sig. Torde dock inte vara jättevanligt.

Underhåll cykeln så blir den säkrare. Olja, byt slitna delar och justera så är det sällan farliga problem.

Är cykeln säker?
Jag har en person bil med automat låda och undrar om dom kan krångla så jag kör i diket. Att jag frågar är för att jag kör utan bälte och vill inte slå ihjäl mej.

Är cykeln säker?
Jag har trampat av kedjan på en fotbromsad cykel en gång när jag väldigt väldigt gärna hade velat sluta åka framåt. Det var dock inte den finaste eller mest välskötta av cyklar, så felet är nog mer mitt än cykelns...

Är cykeln säker?
"Re: Hjälmtest. Mips verkar ju bra ändå...
Av: colan 8 månader sedan
Biltema brukar få bra betyg på tester. Dem har bra kvalite på sina produkter av egen erfarenhet. Kör alltid hjälm folk :) hjälm räddade mitt liv. Utan hjälm skulle jag förmodligen vara skadad. Är en 23 åring som trodde aldrig jag skulle råka ut för en olycka och känner mig "ödödlig" men jag är precis lika dan som alla andra som råkar ut för olyckor man ser...... hjälmen gick inte sönder"

Tillbaka
Topp