Är CyklePro Octagon en bra Downhill ram?

• Trådstartare Trådstartare Sven Duva
  • Start datum Start datum
S

Sven Duva

Guest
Är CyklePro Octagon en bra DH ram?

Är det en bra cyckel för downhill?

Hur är det med ramstorlekarna vilka tumm är det på L,M och S?

Det var väl inte så många som hade något positivt att säga om den..när det begav sig.
Nu är den omodern o gammal o trött,
Dock gjorde cyclepro en senare modell som hette Halley - yellah eler nåt
som är helt ok.

Octagon XC ramen till downhill = nix, nix !
Får du däremot tag på Octagon DH ( svart ) den är avsedd för Down H. den har dessutom öhlinare bak.
Tick o tack !

Tjipps..

hade en gammal Octagon med Öhlinare i bak, den va rätt fet. Me boxxer, hope bromsar mm. Modellen va från sent 90-tal.
Går kanske inte å jämföra med de lite finare ramarna idag men helt okej å skrota omkring med om man får tag på en billig.
Kanske du får tag på min gamla hoj, den blev nämligen stulen :(

De senare Octagon modellerna (de med RS dämpare bak) är lite smidigare, finns i olika storlekar har jag för mej. testade en polares hoj, kändes helt okej! Börjar väl också bli lite stenåldern så smått..

Lycka till med eventuellt köp!

Det är en helt ok. DH-ram, men köper du modellen med RS-dämpare bör du försöka byta bakdämpare till en zocchi boss eller fox, för Octagonen äter RS till frukost, middag och lunch... lite olistigt länkage.
Körde hårt på min i åre i ett och ett halvt år, sen lossnade vevlagerhylsan i svetsen... har inte stött på nån annan med samma problem dock, och det finns rätt många octagoner där ute.
Modellen med Öhlinare är ju lite brutalare....

Jag köpte en gammal octagon dh ram med marzocchi dämpare för ett tag sen. När jag skulle bygga ihop den upptäckte jag massor av sprickor runt omkring i svingen. Det verkade som om den var svetsad på fel sätt så att det hade bildats spänningar i materialet för sprickorna var på rätt konstiga ställen. Till sist lyckades jag lämna tillbaka skrotramen.

Tillbaka
Topp