Är det asfalt mellan Tyresö & Åva?

Ja, det har litet "långliggarkaraktär" tycker jag också. Har varit en hel del folk där av och till tycker jag.
Aha, jag kan inget om camping egentligen så hade aldrig hört detta uttryck förut. Men alltså mer som en semestergrej än ett permanentboende då? Jag kanske bara haft otur och lyckats missa de boende när jag cyklat igenom. Det var något med stämningen av att först cykla igenom den lite märkliga campingen (som ligger väldigt off geografiskt?) och sen stanna på den övergivna och igenvuxna badplatsen vid Åvaviken som jag gillade men som kändes lite kusligt.

När vi ändå diskuterar rundan.
Någon som testat att köra grusvägen till Tyresta By istället för att fortsätta ut till den livsfarliga Dalarövägen ?

När vi ändå diskuterar rundan.
Någon som testat att köra grusvägen till Tyresta By istället för att fortsätta ut till den livsfarliga Dalarövägen ?
Den första kanske kilometern lades om för några år sen med grov makadam/stora sprängstenar vilket gjort den rätt otrevlig även med stigcykeln. Var över ett år sen jag åkte den vägen nu, men kan inte tänka mig att den blivit mer än marginellt bättre. I övrigt är det en fin väg åt mer traktorstighållet, men inget jag skulle ta med räser. Och när man närmar sig Tyresta får man ha med sig att det är mycket folk i rörelse.

Campingen bodde min frus familj på ibland på 60-talet. De var rätt normala. Eller, sådär i alla fall.
Jag var förbi själva citygatan inne på campingen förra året. Verkade vara mest massa panshcisar som ville vara i fred där.
Jag kanske åker en runda förbi i morgon bara för det. Får se.

Den första kanske kilometern lades om för några år sen med grov makadam/stora sprängstenar vilket gjort den rätt otrevlig även med stigcykeln. Var över ett år sen jag åkte den vägen nu, men kan inte tänka mig att den blivit mer än marginellt bättre. I övrigt är det en fin väg åt mer traktorstighållet, men inget jag skulle ta med räser. Och när man närmar sig Tyresta får man ha med sig att det är mycket folk i rörelse.
Det finns två vägar upp. Den första (blå pil) körde jag för något år sedan och den var fruktansvärd. Sprängsten och punka efter 200 m med gruscykel. Kanske är bättre i år men har svårt att tro det.

Den andra (röd pil) är bättre men inte superkul. Det har varit någon avverkning en bit upp och trist underlag här också och mest bara över ett fult kalhygge tills man kom upp till hagarna precis innan Tyresta.
1661235600828.png

Just Tyresta ska man nog akta sig för alla dagar det inte regnar... Jag har för mig att det finns en väg som går mellan typ Åva Gård och Brakmaren (och kollar jag på Google så håller de med mig) men då kommer man inte till fiket.

Jag föredrar nog förvirrade svampplockare och hundägare framför gänget i Audi och BMW som gör sitt bästa för att försöka köra ihjäl mig….

Just Tyresta ska man nog akta sig för alla dagar det inte regnar... Jag har för mig att det finns en väg som går mellan typ Åva Gård och Brakmaren (och kollar jag på Google så håller de med mig) men då kommer man inte till fiket.
Har du möjlighet att peka ut vägen på en karta?

Det är nog tyvärr grus det med, men kanske inte sprängsten? Det är nog några år sedan jag gick där senast.
foo.png

Det finns två vägar upp. Den första (blå pil) körde jag för något år sedan och den var fruktansvärd. Sprängsten och punka efter 200 m med gruscykel. Kanske är bättre i år men har svårt att tro det.

Den andra (röd pil) är bättre men inte superkul. Det har varit någon avverkning en bit upp och trist underlag här också och mest bara över ett fult kalhygge tills man kom upp till hagarna precis innan Tyresta.
Visa bilaga 576344
Cyklade den röda häromdan. Lite skumpigt fortfarande, men inga proclem att ta sig fram med cx/gravel.

Cyklade den röda häromdan. Lite skumpigt fortfarande, men inga proclem att ta sig fram med cx/gravel.
Jag brukar köra den röda hem när jag cyklar på kvällen och inte vill ta Dalarövägen när det börjar bli mörkt. Den är inte jättekul men funkar med min hybrid som har "normala" däck. Brukar få ta det rätt långsamt dock.

Den där grusvägen är väldigt fin, kan nog t.om. funka med racer med lite bredare däck.
Får man cykla där? Jag har bara cyklat förbi infarten vid Åvavägen när jag varit på väg hemåt och har för mig att det är någon skylt där om förbjuden genomfart, men det kanske bara är för motorfordon?

Jag har stött på bonden där flera gånger när jag cyklat förbi. Brukar i alla fall få någon nickning när jag hälsar, så skulle tro att dom helst vill undvika att bilar kör in där. Det är ju bom osv. så det blir väl rätt krångligt om någon tror att det går att smita över till Tyresö-sidan med bilen.
Har vid ett tillfälle även fått glada tillrop när han nyligen skrapat och lagt löst grus hela vägen för några år sen. "Visst har jag gjort vägen fin?!" Oklart om det var sarkastiskt med hänsyn till mina slirande däck eller om han bara var nöjd!

Jag kan för övrigt passa på att fråga själv om sträckan som tidigare var en kohage men nu är en grusväg (efter Vissvass), och fortsättningen tills åvavägen övergår i asfalt, är den fortfarande ok att cykla på med racer, har någon cyklat där nyligen? Jag har nämligen fått min första riktiga racer och skulle vilja pröva att cykla den sträckan och sen hem via Dalarövägen (då traktorstigen till Tyresta by knappast är att tänka på). Har precis börjat med racer men har inte prövat att köra på grusväg än.

Jag kan för övrigt passa på att fråga själv om sträckan som tidigare var en kohage men nu är en grusväg (efter Vissvass), och fortsättningen tills åvavägen övergår i asfalt, är den fortfarande ok att cykla på med racer, har någon cyklat där nyligen? Jag har nämligen fått min första riktiga racer och skulle vilja pröva att cykla den sträckan och sen hem via Dalarövägen (då traktorstigen till Tyresta by knappast är att tänka på). Har precis börjat med racer men har inte prövat att köra på grusväg
Det är inga som helst problem att cykla på stigen vid Vissvass med racer (även om det nu var någon månad sedan jag gjorde det). Men man bör inte bränna på för fullt, inte bara för punkarisken utan även för att man emellanåt kan få möte med folk som är ute & promenerar

Det är inga som helst problem att cykla på stigen vid Vissvass med racer (även om det nu var någon månad sedan jag gjorde det). Men man bör inte bränna på för fullt, inte bara för punkarisken utan även för att man emellanåt kan få möte med folk som är ute & promenerar
Tack, skönt att höra. Går resten av vägen bra innan Åvavägen blir asfalterad också? Brukar ta det lugnt när jag cyklar den sträckan med min hybrid, det är just med racer jag aldrig prövat förut.

Tack, skönt att höra. Går resten av vägen bra innan Åvavägen blir asfalterad också? Brukar ta det lugnt när jag cyklar den sträckan med min hybrid, det är just med racer jag aldrig prövat förut.
Japp inga problem alls förutom att det kan bli lite småslirigt om det är blött (på våren & hösten)

Helt åkej även med lvg-cykeln.
C3FB37B2-F7B3-409A-93DC-BA7449850818.jpeg

Dock bara ett par mil fin asfaltcykling på hela 7-mila Åvarundan och sen för övrigt massor med knixande, på och av cb, vägarbeten trafik folk bilar rödlysen och så.
Så troligen bättre med cx eller gravel då man kan ta lite stig oxå. Nedan är stigen vid campingen. Hillbillisarna har en gnutta humor.
9EAB7CF0-E36F-4EE8-BF16-B13C67C3B06C.jpeg

Edit båda bilderna är vid campingen

Visa bilaga 576663

Dock bara ett par mil fin asfaltcykling på hela 7-mila Åvarundan och sen för övrigt massor med knixande, på och av cb, vägarbeten trafik folk bilar rödlysen och så.
Så troligen bättre med cx eller gravel då man kan ta lite stig oxå. Nedan är stigen vid campingen. Hillbillisarna har en gnutta humor.Visa bilaga 576664
Har oxå noterat skylten. Naturligtvis ska man ta det vackert genom campingen.

Visa bilaga 576663

Så troligen bättre med cx eller gravel då man kan ta lite stig oxå. Nedan är stigen vid campingen. Hillbillisarna har en gnutta humor.Visa bilaga 576664
Vad körde du för väg?
Så fort du kommer bort mot Öringe kan man åka på vägen hela vägen till Brandbergen

Missade du Vissvassvägen?
Galet vackert men lite halvdan asfalt.
Ja det är superfint, riktigt idylliskt bitvis. Men den där backen precis vid Tyresta nationalpark-entrén Brakmaren är inte att leka med? Har dock inte prövat den med racer än, bara blytung hurtbullecykel samt blytung herrcykel (båda två gamla crescent) samt med hybrid.

Kör man motsols blir det läskigt brant - neråt! :p
Men ok, får väl ta backen ”det rätta hållet” ett par gånger nästa gång jag åker där förbi då. För anständighetens skull.

Kör man motsols blir det läskigt brant - neråt! :p
Men ok, får väl ta backen ”det rätta hållet” ett par gånger nästa gång jag åker där förbi då. För anständighetens skull.
Har kört den åt "fel håll" en gång, höll på att tappa andan. Har bara sett cyklister komma från det hållet en gång, då var det två killar som såg lite rädda ut som susade nerför backen, förstår varför nu!

Äntligen lyckats pröva denna runda med min racer. Hade försökt en vecka tidigare men då fick jag punka nära Tyresö slott. Denna gång gick det bra. Jag var lite nervös för mördarbacken eftersom jag aldrig tagit en sån brant backe tidigare med den här typen av cykel eller med cykelskor men det gick ändå helt ok. Hade dock inte hunnit öva tillräckligt på backar för att känna mig bekväm att ställa mig upp och trampa så slutade med att jag tog hela backen sittande men det gick ju också. Cyklade genom campingen men såg inte en själ denna gång heller.

305554749_10159120755377898_5542499966420370694_n.jpg

Fin men nedgången brygga.

304945336_10159120756882898_7195857378855172201_n.jpg

Kiosken är tyvärr stängd så hann aldrig pröva denna hamburgare.
299887926_10159120756957898_2604432904267399835_n.jpg

Hade däremot med mig egen proviant.
304966656_10159120766682898_207400821317133409_n.jpg

Lite sorgligt att även campingen verkar va stängd för alltid.
304935232_10159120766597898_6572173247375512347_n.jpg

Kul bilder! Snyggt cyklat! Och hamburgare som hamburgare! Det "prisbelönta" såg ändå inte jätteläckert ut va?
:D

Apropå den där vägen.
Jag är helt säker på att jag såg en varg när jag cyklade där tidigt förra våren.
Tänkte för mig själv att det är bäst att slå av på takten det är nog hundägare där framme.
När jag kom rund kröken såg jag dock inte til några människor men väl ett stort grått hunddjur som försvann in i skogen.
Hela jag frös till is under några sekunder.
I början på April är det inte en människa i de trakterna och en varg har gott om mat och så länge den håller sig undan är det ingen som kommer märka av den...
Jag vet vad jag såg trots att det inte har rapporterats någonstans om varg efter den som började intressera sig för hundar på Dalarö men den fick möta gud.....

Apropå den där vägen.
Jag är helt säker på att jag såg en varg när jag cyklade där tidigt förra våren.
Tänkte för mig själv att det är bäst att slå av på takten det är nog hundägare där framme.
När jag kom rund kröken såg jag dock inte til några människor men väl ett stort grått hunddjur som försvann in i skogen.
Hela jag frös till is under några sekunder.
I början på April är det inte en människa i de trakterna och en varg har gott om mat och så länge den håller sig undan är det ingen som kommer märka av den...
Jag vet vad jag såg trots att det inte har rapporterats någonstans om varg efter den som började intressera sig för hundar på Dalarö men den fick möta gud.....
Har sett vildsvin och spår av lodjur i de trakterna, förutom älgar, andra hjortar och rovfåglar. Inte så konstigt egentligen i en nationalpark.

Cyklade samma sträcka igen, årets första, för några dagar sedan. Alltid lika fint. Men ser ut som att de håller på och fixar med något vid den övervuxna badplatsen, de där gamla skjulen som verkar ha innehållit utedass verkade ha rivits nu. Annars hände inget särskilt. Såg inte en människa när jag cyklade genom de två campingområdena, den här gången heller.

Tillbaka
Topp