Är det här den nya instegsenduron på Happy?!

marr sa:
Sixten Fors sa:
Vad är problemet Lyrik RC 170 mm fram och Super Deluxe RC3 160 mm bak? Är öhlins bättre på något sätt?
Ja.
Förutom att det är dyrare och sämre kundsupport, vad är det som faktiskt är märkbart bättre? Har inte testat själv (annat än på motorcykeln) men de flesta tester/kommentarer jag läst, sett och hört sköljer inga lovord över öhlins cukelprylar direkt.

Jag hade mycket hellre köpt en roligare ram än att lägga pengar på Öhlins om jag hade de pengarna att bränna.

Storleken är helt ok för 190 cm men lite onödigt hög i förhållande till längden och någon cm till i reach hade inte skadat.

Sixten Fors sa:
marr sa:
Sixten Fors sa:
Vad är problemet Lyrik RC 170 mm fram och Super Deluxe RC3 160 mm bak? Är öhlins bättre på något sätt?
Ja.
Förutom att det är dyrare och sämre kundsupport, vad är det som faktiskt är märkbart bättre? Har inte testat själv (annat än på motorcykeln) men de flesta tester/kommentarer jag läst, sett och hört sköljer inga lovord över öhlins cukelprylar direkt.

Föreslår att du försöker få till en test då. Gick från pike och monarch till rxf och ttx, märkbart på många sätt.

Rattnalle, jag hade inte heller köpt en knasig rockmachine och öhlinat.
Hade nog hellre köpt en Bird, eller ja Orange.

Blizzard_Capra.png

marr sa:
Sixten Fors sa:
marr sa:
Sixten Fors sa:
Ja.
Föreslår att du försöker få till en test då. Gick från pike och monarch till rxf och ttx, märkbart på många sätt.
Aha, du har inte testat :)
Om du skulle gå från dina pike/monarch till 2018 Lyrik RC 170 mm fram och 2018 Super Deluxe RC3 160 mm bak. Tror du att det skulle vara märkbart på något sätt? Föreslår att du försöker få till en test då.

Sixten Fors sa:
marr sa:
Sixten Fors sa:
marr sa:
Sixten Fors sa:
Ja.
Om du skulle gå från dina pike/monarch till 2018 Lyrik RC 170 mm fram och 2018 Super Deluxe RC3 160 mm bak. Tror du att det skulle vara märkbart på något sätt? Föreslår att du försöker få till en test då.

Tror jag håller mig till mina Ö. Med tanke på att du inte kört något av det som efterfrågas, varken cyklar eller dämpare.

marr sa:
Sixten Fors sa:
marr sa:
Sixten Fors sa:
marr sa:
Sixten Fors sa:
Ja.
Tror jag håller mig till mina Ö. Med tanke på att du inte kört något av det som efterfrågas, varken cyklar eller dämpare.
Jag frågade om öhlins var bättre, eftersom jag inte testat själv. Du sa ja. Men sedan visade sig att du inte inte heller hade testat vare sig cykeln i fråga eller gaffel/dämpare som satt på cykeln, right? Så på vilket sätt var öhlins bättre sa du?

Sixten Fors sa:
marr sa:
Sixten Fors sa:
marr sa:
Sixten Fors sa:
marr sa:
Sixten Fors sa:
Ja.
Jag frågade om öhlins var bättre, eftersom jag inte testat själv. Du sa ja. Men sedan visade sig att du inte inte heller hade testat vare sig cykeln i fråga eller gaffel/dämpare som satt på cykeln, right? Så på vilket sätt var öhlins bättre sa du?

Vänta nu, jag sa inte att jag inte testat dämparna i fråga, jag skrev vad jag själv bytade ifrån ;)

Börjar vänja mig och gillar den mer och mer.
Stigarna blev bättre och snabbare i helgen så farten steg och även testat lite mindre branter men tyvärr lite för översnöade och lättåkta så får återkomma med mer rapporter. Mindre drop på 60cm är som en trottoarkant för HT.

Bilagor

• 20180319_225308.png
    20180319_225308.png
    326.4 KB · Besök: 99
MickeMud sa:
Stigarna blev bättre och snabbare i helgen så farten steg och även testat lite mindre branter men tyvärr lite för översnöade och lättåkta så får återkomma med mer rapporter. Mindre drop på 60cm är som en trottoarkant för HT.
Cyklar du fortfarande omkring på den där o-roliga och knasiga Blizzard-ramen med den där dåliga RS Lyrik RC gaffeln + RS Super Deluxe RC3 dämparen. Hur är det ens möjligt? ;)

Ja det kan man verkligen undra ha ha.
Jag har självklart bytt till lite fetare och mer lättrullande däck. Kanske därför ;-)
Kör 2,8 fasttrack bak som ger 75mm avtryck och 2,6" Rocketron fram m 70mm avtryck. Tror jag tunat in dämparna hyffsat nu också ?

Sixten Fors sa:
MickeMud sa:
Cyklar du fortfarande omkring på den där o-roliga och knasiga Blizzard-ramen med den där dåliga RS Lyrik RC gaffeln + RS Super Deluxe RC3 dämparen. Hur är det ens möjligt? ;)

Nu är du ju bara löjlig.

Paco sa:
Sixten Fors sa:
MickeMud sa:

Nu är du ju bara löjlig.

+1

Nu höjer vi nivån här va.

På vilken rockmachine sitter den nya lyric med separat lsc och hsc som släpptes idag?

Eftersom du (Sixten) hänvisar till ett test av just den?

Till er andra, vilken Lyrik är det som sitter på cyklarna? Är det med nya charger 2 dämparen? Eller nån oem variant?

marr sa:
På vilken rockmachine sitter den nya lyric med separat lsc och hsc som släpptes idag?
Eftersom du (Sixten) hänvisar till ett test av just den?
Nästa års RM har nog nästa års Lyrik. Om 2018 års Lyrik:
"The Fox 36 and the RS Lyrik are in my opinion two of the best single crown forks on the market today. After testing a whole load of forks from the likes of Ohlins, Formula and MRP, it still seems to be the two big players who keep coming out on top, when it comes to long travel enduro forks.

Det finns ju lite olika lyriks med. De har väl rc nu? Inte den dyrare rct3?

Varför skulle de då sätta nya rc2 nästa år?

Den är däremot riktigt intressant. Synd att den är röd.

Verkar kosta en slant också.
Saxat från enduro-mtb.com

The new RockShox Lyrik features a Charger 2 RC2-damper and an optimised DebonAir air-chamber. Travel options 150-180 mm | Wheel sizes 27.5″ and 29” | Price € 1,109

Senast ändrad:
Du kan inte få RC2 och RCT. Så jag tror mer på att dom fortsätter med RC eller RCT som OEM och RC2 blir deras top tier för att kunna konkurrera med andra tillverkare om eftermarknaden.

Enda värda uppgraderingen från vad jag förstått är den nya luftdämparen för 42dollar. Något jag funderar på för att bli av med luftkappe. Vill hellre använda tokens ifall jag vill ha mer progressivitet.

BjornR sa:
Du kan inte få RC2 och RCT. Så jag tror mer på att dom fortsätter med RC eller RCT som OEM och RC2 blir deras top tier för att kunna konkurrera med andra tillverkare om eftermarknaden.

Enda värda uppgraderingen från vad jag förstått är den nya luftdämparen för 42dollar. Något jag funderar på för att bli av med luftkappe. Vill hellre använda tokens ifall jag vill ha mer progressivitet.

Det är ett bra pris på uppgraderingen. Kan hamna i många yaris.

marr sa:
BjornR sa:

Det är ett bra pris på uppgraderingen. Kan hamna i många yaris.

Tror mer på att dom som äger Gen 1 Nya Pike kommer vara lyckliga då piken har rätt tråkig luftfjäder med dåligt stöd. Men nu skriver jag bara vad det står på artiklarna; Pike, rev, yari och lyrik.

marr sa:
Visst är det RC utan Traction/Pedal läget på cykeln <25K, men ändå samma (?) DebonAir och Charger 2 med lsc och open-to-firm. Hur ofta använder man "pedal" läget? Nya RC2 har inte det läget t.ex.

Ang. priser, 2018 Lyrik RCT3 kostar 800 EUR hos Bike24, RC verkar bara säljas OEM (precis som Pike RC). Jag skulle inte bli förvånad om Lyrik RC2 kommer att saluföras under 900 EUR när den landar i butik inom en månad. Men jag kan ha fel.

Sixten Fors sa:
marr sa:
Visst är det RC utan Traction/Pedal läget på cykeln <25K, men ändå samma (?) DebonAir och Charger 2 med lsc och open-to-firm. Hur ofta använder man "pedal" läget? Nya RC2 har inte det läget t.ex.

Ang. priser, 2018 Lyrik RCT3 kostar 800 EUR hos Bike24, RC verkar bara säljas OEM (precis som Pike RC). Jag skulle inte bli förvånad om Lyrik RC2 kommer att saluföras under 900 EUR när den landar i butik inom en månad. Men jag kan ha fel.

Pinkbike har satt msrp till 999 usd, så då verkar 900euro rimligt. Knasigt med enduro-mtb.com listpriset bara. Jäkligt högt.

marr sa:

Den är däremot riktigt intressant. Synd att den är röd.

Verkar kosta en slant också.
Saxat från enduro-mtb.com

The new RockShox Lyrik features a Charger 2 RC2-damper and an optimised DebonAir air-chamber. Travel options 150-180 mm | Wheel sizes 27.5″ and 29” | Price € 1,109

Den här testen är 2018 modeller.
Tycker det är lite för mycket "tyckande" istället för lite väl underbyggda fakta i form av mätdata och diagram a la Tysk ordnung med loggning av rörelsemönster m.m. Likaså undrar man hur dom gjort inställningar, i tuning instruktionen för Lyric ska man sänka trycket och ha 30mm sag i.st.f 25 om man prioriterar more supple midstroke vilket jag inte provat ännu i praktiken eftersom det varit ett gäng minusgrader.
En sak jag noterat så här vintertid är att både min Dual position 140/110 RS pike på cambern som RS Lyricen på Blizzarden påverkas mer av låga temperaturer än Fox 34Performance som jag hade på Cambern innan. Liten reservation för dåligt dokumenterade temperaturer vid tillfällena. Men vid -5 - -10 är RS gafflarna stenhårda och helt annorlunda än när man har dom inne i värmen.

oj, nyheterna skapar diskussion, känns mer som en Dämpar tråd :)

Jag har för övrigt en RM som knappt är inkörd......men snart är det VÅR!!!!!

Storleksfråga för RM 50-27+

Är 173cm så jag hamnar mellan 41,5 och 46.
82cm benlängd
Omkring 65-70 armlängd om jag fattat det hela rätt.
Går jag på den mindre storleken?

Senast ändrad:
Har en storleksfråga även jag, dock för 70-27+-modellen

Är 179cm och har 83-84cm i grenmått.

Blir 17"/41.5cm-storleken för liten?

Var inne på en 46cm först men den är slut, och flera i denna tråd vittnar om att cykeln är rätt stor i storlekarna...

Den är hög I storlekarna. Det är inte samma som stor. Den är inte anmärkningsvärt lång utan ganska normal så det finns inga enorma long and low marginaler att ta av.

dustiekaltman sa:
Storleksfråga för RM 50-27+, är 173 cm så jag hamnar mellan 41,5 och 46.
Du ligger precis på gränsen och kan i teorin använda båda men 41,5 cm är ganska liten/kort.
Eftersom 46 cm / 19" / L funkar bra så skulle jag absolut välja den storleken i ditt fall.

Wiciman sa:
Har en storleksfråga även jag, dock för 70-27+-modellen
Är 179cm och har 83-84cm i grenmått.
Blir 17"/41.5cm-storleken för liten?
Var inne på en 46cm först men den är slut, och flera i denna tråd vittnar om att cykeln är rätt stor i storlekarna...
41,5 cm / Medium blir på tok för liten!
Den är lika kort som Escarpe VRX i stl Small för 160-170 cm cyklist. http://vitusbikes.com/products/escarpe-vrx-2018/

Håll bara koll på sadelrörslängden!
För hög (i förhållande till benlängden) blir jobbigt när ni inte kan köra hisspinnen hela vägen upp...

Räknar att mina 82cm klarar jag 460mm sadelrör med 150mm hisspinne och då sitter jag 1-2cm lägre med plattisar än bindningar.

Nu har man börjat skämma bort henne också.......att ett styre kan va så läckert?

Bilagor

• 20180323_170752.jpg
    20180323_170752.jpg
    137.5 KB · Besök: 123
Ni som konverterat till tubeless... Har ni tape'ar om fälgen eller använt fälgbandet som sitter på? Ser ut att vara sån "ny" typ Stans rimtape variant.
Känns onödigt att tape'a om fälgen om det funkar med befintligt fälgband.

/Kenneth

Kema sa:
Ni som konverterat till tubeless... Har ni tape'ar om fälgen eller använt fälgbandet som sitter på? Ser ut att vara sån "ny" typ Stans rimtape variant.
Känns onödigt att tape'a om fälgen om det funkar med befintligt fälgband.

/Kenneth

Jag tog bort bandet. Tyckte det satt ganska löst.
Tejpade sen med gorillatejp och det verkar hålla tätt.
Om du har samma slags fälgband som jag så tvivlar jag på att det skulle hålla tätt.

Bubas sa:
Jag tog bort bandet. Tyckte det satt ganska löst.
Tejpade sen med gorillatejp och det verkar hålla tätt.
Om du har samma slags fälgband som jag så tvivlar jag på att det skulle hålla tätt.

Var o köpte Joes tape på Cykloteket. Men fy faaaan vilken skit-tape. Fastnade inte ens i fälgen trots rengöring med sprit innan.
Får bli en trip till Sportson.

Kema sa:
Var o köpte Joes tape på Cykloteket. Men fy faaaan vilken skit-tape. Fastnade inte ens i fälgen trots rengöring med sprit innan.
Får bli en trip till Sportson.

Ja, den tejpen är bedrövlig. Varför säljer Cykloteket sånt skräp?

Tillbaka
Topp