Är det här den nya instegsenduron på Happy?!

Update.
Åkte till TCMCykel som ligger här i Tyresö där jag bor, och de krängde på däcket kostnadsfritt. Det kallar jag service :) De var två gubbar som behövdes för att få dit det. Blir ju mörkrädd när man tänker att man ska ut i skogen o härja och det kan bli punka. Får ta med en punka-på-flaska :)
Köpte även två Specialized däck krängare som verkar stabila så de kanske funkar bra.

Pettaman sa:
Ok, frågan är väl då egentligen hur man tar reda på vilken body den har? Sitter Sram kassett på nu.
Troligtvis HG. Har du 11 tänder som minsta drev är det HG. Samma på allt Shimano upp till 11-delat och Sunrace/Sram upp till 12-delat.

Alternativet skulle vara Sram xD body med en Sram kassett 11- eller 12-delad där minsta drevet har 10 tänder.
https://www.bike24.com/1.php?conten...-filter=&mid[70]=1&pgc[24432]=24434&pgc[62]=0

Eller nya Shimano XTD 12-delat med 10T som minsta drev, den bodyn kallas MicroSpline.
https://www.bike24.com/1.php?conten...&__qf_form-filter=&pgc[24432]=24437&pgc[62]=0

Kanon, tack för ett utmärkt svar. Tänkte gå upp på 11-46T och då kan jag alltså välja och vraka mellan Shimano, Sram eller sunrace.

Japp, 11-delat. Hade varit kul med 11-50T men vad jag fått uppfattningen om det verkar det svårt att få till bra. Bakväxeln är en NX long.

Pettaman sa:
Japp, 11-delat. Hade varit kul med 11-50T men vad jag fått uppfattningen om det verkar det svårt att få till bra. Bakväxeln är en NX long.

Det skiljer ca 0.6km/h mellan 46 och 50 så är 46 ett steg upp mot dagsläget hade jag tyckt bättre växling vägt tyngst.

Vissa gillar sunrace-kassetterna, jag tycker de växlar märkbart sämre än Shimano eller Garbaruk.
Garbaruk har även en 11-48 som kan vara intressant.

Pettaman sa:
Misstänker att NX är byggd för 42T max som går att stretcha till 46T. Medan Shimano SLX/XT byggda för 46T går att stretcha till 50T.

Raggamuffin sa:
Det skiljer ca 0.6km/h mellan 46 och 50 så är 46 ett steg upp mot dagsläget hade jag tyckt bättre växling vägt tyngst.
Även om det bara skiljer 0,5-0,6 km/h på lägsta vxl (beroende på vilket framdrev, hur stort bakhjul, kadens etc.), innebär det att man med bibehållen lägsta utväxling kan byta till större framklingan som då ger ca 2 km/h högre fart på platten/utför.

Bilagor

• Utv18.png
    Utv18.png
    6.3 KB · Besök: 126
Där sitter en 32 fram vilket jag använde som exempel. Möjligtvis vill man gå ner till 30 och då skiljer det ytterligare den fantastiska och märkbara mängden 0.1km/h. Vill man ha större är förmodligen inte en endurohoj rätt väg att gå.

Man byter till större kassett för att få större omfång, större skillnad mellan lägsta och högsta vxl.
42/11 = 382%
46/11 = 418%
50/11 = 455%
50/10 = 500%
De flesta cyklar, oavsett mtb-diciplin, levereras med en utväxling som ger tillräckligt låg lägsta vxl för att kunna klättra allt som går att klättra innan bakhjulet tappar greppet eller cykeln klotar bakåt. Byter man till större kassett behöver man även byta till större framdrev för att få någon reell nytta av den nya kassetten. Annars får man bara en ännu lägre lägsta vxl som man inte behöver. Typ.

Raggamuffin sa:
Sixten Fors sa:
Raggamuffin sa:
Nej, tillräckliga för din kraft och kompetens att klättra kanske. Det kan vara annorlunda för andra.
Faktum kvarstår att fler cyklar är rätt eller underväxlade från fabrik, än antalet som är överväxlade. Även om Du är annorlunda ;)
Fast det var inte det du skrev.
Eh... inte? Jag skrev: De flesta cyklar, oavsett mtb-diciplin, levereras med en utväxling som ger tillräckligt låg lägsta vxl...
Det flesta betyder att >50% (vilket är fler än <50%) levereras med är rätt eller onödigt låg utväxling från fabrik.
Om man då byter till större kassett blir utväxlingen för låg på >50% av alla cyklar.
Min gissning är att minst 80% behöver ny klinga. Vilket inte är 100%.

Sixten Fors sa:
Raggamuffin sa:
Sixten Fors sa:
Raggamuffin sa:
Nej, tillräckliga för din kraft och kompetens att klättra kanske. Det kan vara annorlunda för andra.
Faktum kvarstår att fler cyklar är rätt eller underväxlade från fabrik, än antalet som är överväxlade. Även om Du är annorlunda ;)
Fast det var inte det du skrev.
Eh... inte? Jag skrev: De flesta cyklar, oavsett mtb-diciplin, levereras med en utväxling som ger tillräckligt låg lägsta vxl...
Det flesta betyder att >50% (vilket är fler än <50%) levereras med är rätt eller onödigt låg utväxling från fabrik.
Om man då byter till större kassett blir utväxlingen för låg på >50% av alla cyklar.
Min gissning är att minst 80% behöver ny klinga. Vilket inte är 100%.

Nej nu blev det fel igen.

Kan inte släppa tanken på 11-50 kassett riktigt, så det kan vara dax att återvinna NX prylarna mot SLX/XT. Men vilken bakväxel är det då som gäller, finns short, medium eller long och jag har aldrig fattat vilken man ska ha till vad?

Pettaman sa:
Kan inte släppa tanken på 11-50 kassett riktigt, så det kan vara dax att återvinna NX prylarna mot SLX/XT. Men vilken bakväxel är det då som gäller, finns short, medium eller long och jag har aldrig fattat vilken man ska ha till vad?

för xt x11 är 46T max enligt Shimano. Både SG & SGS. Sen kan man väl fixi fixi....självorkar jag inte det och beroende på hur stor klinga man får plats med fram så ser jag inte behovet ens för mina klena ben.

Köpte en ny Sunrace kassett i 11-46 och det passar mkt bra. Problemet nu är bara att det glappar i hela baknavet. Greppar jag genomgående axel så vickar det ganska rejält vilket medför att hela hjulet vickar i sidled när det är monterat och bakbromsen är omöjlig att ställa in. Är detta något lätt att fixa eller måste man lämna in den för lagning/lagerbyte?

Sen undrar jag även om någon mer fått glapp i dropper posten? Min vickar även den lite i sidled. Inte mkt men tillräckligt för att vara riktigt irriterande.

Pettaman sa:
Köpte en ny Sunrace kassett i 11-46 och det passar mkt bra. Problemet nu är bara att det glappar i hela baknavet. Greppar jag genomgående axel så vickar det ganska rejält vilket medför att hela hjulet vickar i sidled när det är monterat och bakbromsen är omöjlig att ställa in. Är detta något lätt att fixa eller måste man lämna in den för lagning/lagerbyte?

Förstår inte riktigt. Hur kan navet röra sig i sidled när det sitter i ramen?
Bytte du bara kassett?
Låter snarare som att du bytt spacers på navet för att bygga om tex 12x148 till 12x142. Varför man nu skulle vilja det.
Eller om de "spacers" är lösa så kanske du glömt montera tillbaka de?(sitter inte alltid ihop med navet).
Bara byte av kasett ändrar ju inget på navets dimensioner.
Eller har du bytt från shimano HG till Sram XD?

Haha, otroligt va dålig jag måste vara på att förklara cykelproblem :)

Det enda jag bytt är kassett, vilket jag gjort många gånger på massa olika cyklar utan några problem. Har inte gjort om något from boost till icke boost, varför skulle jag det?. Det enda jag kan förklara är att när jag håller i den genomgående navhålet och trycker det uppåt och nedåt så glappar det. Detta innebär att när allt var monterat så vickade hela hjulet i sidled men det är ju så det blir om det glappar i navet. Och det är inget bytt från HG till XD, allt är som innan. Köpte cykeln beggad med rejält trasigt bakdäck, så jag kan tänka mig att den fått sig en rejäl kyss vilket även sabbat navet. Har meckat trasiga bromsar till o från under vintern så jag har inte kunna cykla nåt på den så jag vet inte om detta varit eller om det kom nu.

Har du kollat över spänningen på hjullagret på vänster sida? Även kollat så att bodyn sitter fast ordentligt?
Hade nyligen exakt samma problem med glapp och det va bara att ljustera in lagerspänningen.
Har en Blizzard 50-27 plus 2017

Det är ju just det, vet inte vilka muttrar jag ska dra i. Ska youtuba lite för att klura ut hur man byter body, det borde göra att bilden klarnar.

På vänster sida har du två muttrar, lossa på den yttre och spänn in den andra efter behov. Höger sida där bodyn sitter är det är det också två muttrar där ljustera in hur hårt bodyn ska sitta. :)

på mitt bakhjul sitter de små plast endcaps på navet. antar att de är för boost. den på vänster sida kan man skruva på med handen för att spänna lagret. spänn den så de precis slutar glappa i sidled med kassetten då blir de bra när du nyper åt axeln.
kanske är de?

Apropå baknav och grejer runt om! Distansen dom sitter i bodyn har det blivit skräp av på min 90-27,5+

Nån som vet vad det är för body som sitter på? Har letat som en galning utan nåt vettigt svar?

Skulle uppgradera till en 203mm skiva i fram men köpte tydligen fel adapter till min 70-27+ :(

Skivan är en SM-RT70 och adaptern jag köpte var shimanos 203mm P/PM. Men jag får det inte att passa. har använt de nya skruvar som följde med och vänt adaptern på rätt håll.

Vilken adapter är det eg. jag ska ha?

Sixten Fors sa:
Är det PM160 (äldre, mesigare) eller PM180 (köttigare) gaffeln på cykeln?
Är det PM160 gaffel skall du ha +43 mm https://r2-bike.com/Shimano-adapter-pm-203_1
Är det PM180 gaffel skall du ha +23 mm https://r2-bike.com/SHIMANO-Adapter-PM-PM-23-mm-for-203-mm-Disc

Det satt en 180mm adapter så misstänker då som du skriver att det är PM160 från fabrik och man satt på 180mm skivor den. Men det ser ut som det sitter en adapter även på Rock Machines hemsida.

Då blir det att köpa en ny adapter eftersom man har en mesig gaffel ;)

Tack Sixten!

Ngn som vet hur mkt man kan öka slaglängden fram och bak på en 70-27+? Ramen är Alu 6061.T6 Multibutted BF-1605.
1604-ramen har ju 160mm F/B från fabrik....men skiljer det så pass mkt på ramarna?

Tillbaka
Topp