Är det har ett vettigt köp som första MTB?

Erik611

Medlem
Har hittat en Scott scale 935 från 2016 på Blocket för 13k. Jag är nybörjare och hade tänkt mig att lägga mellan 10-15k på min första cykel. Det står att den är 48cm, vad menas då? Någon som vet vilken storlek den är. Jag behöver L tror jag (187cm lång) Detta är komponenterna, verkar det vara ett vettigt köp ni som kan?

Växelförare bak Shimano XT RD-M781 SGS Shadow Type / 20 Speed
Växelförare fram 700 Series: Shimano Deore FD-M618-E 900 Series: Shimano Deore FD-M618-H / 34.9
Växelhandtag Shimano Deore SL-M610 Rapidfire plus / 2 way release w/gear indicator
Bromsar Shimano M396 Disc 180/F and 160/Rmm SM-RT54 CL Rotor
Vevparti Shimano FC-M627 2-piece Design 700 Series: 38x24 T / 900 Series: 36x22 T
Vevlager Shimano BB-MT500-PA / shell 41x89.5mm
Styre Syncros FL2.0 T-Bar Alloy 6061 / T shape Flat / 9° / 720mm
Styrstam Syncros FL2.0 6061 Alloy / oversize 31.8mm 1 1/8" / 6° angle
Sadelstolpe Syncros FL2.0 700 Series: 31.6mm / 900 Series: 34.9mm
Sadel Syncros XR2.5
Fälgar Syncros X-21 / Eyelets / 32H
Däck Schwalbe Rocket Ron / 2.1 67EPI Kevlar Bead / Dual compound Performance Series
Vikt 11kg
Pris 13.000kr

Erik611 sa:
Har hittat en Scott scale 935 från 2016 på Blocket för 13k. Jag är nybörjare och hade tänkt mig att lägga mellan 10-15k på min första cykel. Det står att den är 48cm, vad menas då? Någon som vet vilken storlek den är. Jag behöver L tror jag (187cm lång) Detta är komponenterna, verkar det vara ett vettigt köp ni som kan?

Växelförare bak Shimano XT RD-M781 SGS Shadow Type / 20 Speed
Växelförare fram 700 Series: Shimano Deore FD-M618-E 900 Series: Shimano Deore FD-M618-H / 34.9
Växelhandtag Shimano Deore SL-M610 Rapidfire plus / 2 way release w/gear indicator
Bromsar Shimano M396 Disc 180/F and 160/Rmm SM-RT54 CL Rotor
Vevparti Shimano FC-M627 2-piece Design 700 Series: 38x24 T / 900 Series: 36x22 T
Vevlager Shimano BB-MT500-PA / shell 41x89.5mm
Styre Syncros FL2.0 T-Bar Alloy 6061 / T shape Flat / 9° / 720mm
Styrstam Syncros FL2.0 6061 Alloy / oversize 31.8mm 1 1/8" / 6° angle
Sadelstolpe Syncros FL2.0 700 Series: 31.6mm / 900 Series: 34.9mm
Sadel Syncros XR2.5
Fälgar Syncros X-21 / Eyelets / 32H
Däck Schwalbe Rocket Ron / 2.1 67EPI Kevlar Bead / Dual compound Performance Series
Vikt 11kg
Pris 13.000kr
Jag tycker det låter ganska dyrt. Du kan få bättre komponenter för det priset.
Kolla in någon av e handlarna cykelkraft, bikester, canyon etc

Tycker det verkar väldigt dyrt, kollar man prisjakt så säljs 2018 års modell helt ny för runt 14000 kr. Är långt ifrån expert men tycker som jonteald att komponenterna ser ganska sunkiga ut och att man kan hitta något mer prisvärt

Erik611 sa:
Är det mycket bättre/modernare komponenter på 2018?

Ja, och du har ingen aning om vad som är slitet och behöver bytas på en beg cykel. Kika på en ny och klicka hem en, när du ändå (verkar) ha budget för det.

Senast ändrad:
Ramen är som sagt för liten för dig och priset är knappt motiverat ens om cykeln verkligen är i helt perfekt skick. Och då menar jag perfekt - full service på gaffel, lager, vajrar, bromsbelägg+vätska, nya findäck etc etc och inte några som helst kosmetiska skador.

Det är ändå en cykel som potentiellt är uttagen 2015, alternativt köpt på rea 2016 och ny kostade ca 18k. Är den jättefin så kanske 9k känns rimligt.

Annars: Kolfiber är kanske inte det du skall lägga pengarna på på din första mtb.

Bra geometri för din kropp, en skaplig gaffel och en ”stil” på cykeln som passar den sortens terräng du tror du vill cykla i.

Sixtens inlägg i köpråds-trådar har ofta bra info om specar och geo; sådant som axelstandarder mm.

Jag köpte själv en Vitus Sentier HT som ”mellancykel” inför mitt nästa cykelköp, specen är ”basic och funkis” och jag tycker den är bra nog för att jag inte akut skall vilja köpa nåt bättre. ;)

Det är en ”stighoj” och inte en XC-raket.

L eller XL funkar båda tror jsg?

Kostar 10k ny

https://www.chainreactioncycles.com...9-mountain-bike-deore-1x10-2019/rp-prod173161

Vid 187 cm välj absolut XL / 53 cm om du köper en Scale 9xx. Den där 935 från 2016 med XT 2x10 (utan clutch) bakvxl och Deore i övrigt, okänd gaffel, Alivio-bromsar, 21 mm skräphjul och RoRo Performance-däck är värd ca 6500 kr och inte 13000 kr. Som vanligt på Blocket, dela priset med två så brukar det bli prisvärt.

År 2016 var väl dessutom en tidigare version av geo som var kortare (reach) än nuvarande modell och den har nog inte boost fram/bak.

Senast ändrad:
Jag kommer mest använda cykeln till jobbet och på enklare stigar/traktorvägar, jag kanske kollar på helt fel cyklar för det? Har kollat på Vitus Sentier efter tips i flera trådar. Funkar de bra för asfalt/grus också? Hur är storleken på dem? Ska jag ha L/XL? Är det svårt att montera själv om man beställer från wiggle/på nätet?

Erik611 sa:
Jag kommer mest använda cykeln till jobbet och på enklare stigar/traktorvägar, jag kanske kollar på helt fel cyklar för det? Har kollat på Vitus Sentier efter tips i flera trådar. Funkar de bra för asfalt/grus också? Hur är storleken på dem? Ska jag ha L/XL? Är det svårt att montera själv om man beställer från wiggle/på nätet?

Hur lätt som helst att montera, kan inte du så kan grannen.

Man behöver inte sentier för det men det går bra. Ska du tävla på grus då är det fel cykel.

Du vill kanske byta däck om du cyklsr mycket grus

Erik611 sa:

Montering: https://happyride.se/forum/read.php/1/3120915/3121399

Nä inga planer på att tävla alls. Ska ha den till och från jobbet och så träning på skogsväg stig och grus. Sen kan det ju ev leda till cykelvadan eller dylikt i framtiden men då får jag väl köpa en ny/till cykel.

Var inne och kollade på storleksguiden hos wiggle nu, och XL verkar vara i största laget. Från 190 cm och 86 innerben. Tror ni att L kommer kännas pyttig?

Sen sista dumma frågan: Går det att montera stänkskärmar på den?

Erik611 sa:
Var inne och kollade på storleksguiden hos wiggle nu, och XL verkar vara i största laget. Från 190 cm och 86 innerben. Tror ni att L kommer kännas pyttig?

Absolut, beställ det i samma veva från wiggle. Dom fästs med buntband.

Erik611 sa:

Jag velade mellan en medium och large innan jag slog till på large efter råd här, väldigt tacksam över det.

Jag är 178cm/83cm innerben och har en Sentier 27,5 i Large. Den kändes bra första gången jag satt på den och nu känns den nästan åt det mindre hållet så Large lär bli i minsta laget för dig om du inte har korta ben och armar. Jag skulle hellre byta till kortare styrstam om den skulle kännas lång än tvärtom men tror inte det blir ett problem.

Vad har du för innerbensmått?

Erik611 sa:
Var inne och kollade på storleksguiden hos wiggle nu, och XL verkar vara i största laget. Från 190 cm och 86 innerben. Tror ni att L kommer kännas pyttig? Sen sista dumma frågan: Går det att montera stänkskärmar på den?
XL är rätt storlek om man är 187 cm. Jag är 194 cm och XL är för liten.

Hej

Av en händelse så har jag en trek superfly 6 2016 Hardtail med stor ram med hyfsat bra komponenter till salu. Jag är själv 191 lång och den har funkat fint till mig. Hör gärna av dig om det verkar intressant så skickar jag mer info.

Vh Calle

Hej Erik

Jag bor i norra Göteborg.

För att var transparent: Jag startade faktiskt en tråd så sent som igår där jag frågade mer erfarna cyklister om råd om hur mycket man kunde sälja den typen av cykel för, landade mellan 6 000-7 000. Jag har gjort några mindre modifikationer på den dock från orginalutförandet. Bl a bytt däck till grövre med bättre grepp, Maxxis minion 2.30
Bytt styrstam från 100 mm tilm 50 mm samt tagit bort en klinga fram och kör nu på enkelklinga 32t då den strulade lite samt att jag tycker det va gött att begränsa växlarna. Detta är modifikationer gjorda med grund av att jag ville göra cykeln mer bekväm och roligare i branta partier på stigarna jag cyklar.
Verkar det fortfarande intressant så får du gärna maila mig så skickar nummer m.m så kan vi höras på telefon.

Calle

Tillbaka
Topp