Är det värt 5000kr skillnad?

daikai1 sa:
dileno sa:
Det kostar ingen tull på cyklar från GB va?

ingen tull eller skatt på varor inom EU

En butik utom Sverige, exempelvis i UK, som säljer på disktans (E-handel) är skyldig att redovisa svensk moms om butiken har en omsättning i Sverige som överstiger 320.000 kr per år. Med andra ord kan priset på hemsidan komma att justeras pga olika momssatser i förhållandet Sverige/UK, där momsen är 25% i Sverige och 20% i UK. Inte alltid det sker i verkligheten, men detta är kartan. De flesta större butikerna har koll på detta och är också momsregistrerade i Sverige.

Npgon som vet om det som skrevs innan? Om cannondales garanti om det skulle vara något att man kan ta ett service center i sverige. Det står något om det på deras sida om att tex cykeln är köpt i europa så kan garantin användas där.

Även om du kan nyttja ett service center i Sverige är väl risken rätt stor att just din hoj kommer bli hyfsat nerprioriterad när det kommer till turordningen i verkstaden?

-Visst kan vi hjälpa dig med det, vi har tid om typ tre månader. Hade du köpt hojen här hade vi haft tid i morgon.

Kanske... Men jag har ingen aning.

Johan A sa:
Även om du kan nyttja ett service center i Sverige är väl risken rätt stor att just din hoj kommer bli hyfsat nerprioriterad när det kommer till turordningen i verkstaden?

-Visst kan vi hjälpa dig med det, vi har tid om typ tre månader. Hade du köpt hojen här hade vi haft tid i morgon.

Vi har två cyklar köpta från England där LBS säljer samma märke, och det har aldrig varit några som helst protester gällande service på dem. Givet är att eventuell "fri livstids service" inte ingår efter som cyklarna inte är köpta i butiken, men att de skulle nedprioritera mig har jag inte fått någon som helst intryck av.
Egentligen borde jag prioriteras högre eftersom de vet att de kommer få betalt för servicen på min cykel, kontra det gratisjobb de måste utföra på sina egensålda cyklar?

Men om de ändå ska få betalt så behöver det ju inte vara ett utav Cannondale utpekade servicecenter? Eller måste det vara det? Jag trodde nämligen i min enfald att sådana servicecenter var till för typ garantiärenden etc.. Alltså gratisjobb.

Johan A sa:
Men om de ändå ska få betalt så behöver det ju inte vara ett utav Cannondale utpekade servicecenter? Eller måste det vara det? Jag trodde nämligen i min enfald att sådana servicecenter var till för typ garantiärenden etc.. Alltså gratisjobb.
Rena garantiärenden är nog en annan grej, där håller jag med dig. Där bör man nog lyssna mer på vad tillverkaren säger.

Starcus sa:
dnleriksson sa:
Starcus sa:
dnleriksson sa:
Jag tycker inte det är relevant hur de sitter på MC för TS frågeställning..

Men om höger bromshandtag hanterar frambromsen på en cykel som förvärvas från UK (MC standard), till skillnad mot den standard som vi har, där höger bromshandtag hanterar bakbromsen, så kanske informationen kan vara relevant för TS? Han har då minst tre val, där han 1/ kan lära sig att leva med förändringen och använder cykeln som den är, 2/ ber butken i UK vända slangarna, eller 3/ vänder på slangarna själv. Alternativ 3, och kanske alternativ 2 kan innebära en kostnad som kan tas med i beräkningen vid den totala prisjämförelsen mellan att förvärva cykeln av en svensk butik eller motsvarande i UK, på samma sätt som eventuell tillkommande frakt och bör iakttas. Håller du med? Jag tycker alltså att informationen att UK tillämpar samma placering av bromshandtaget som en MC är högst relevant för TS. Det är långtifrån självklart att man känner till detta.

Det var väl ändå fastställt att de sitter så på cyklar från England. Frågan var ju om vi byter plats på MC också och det känns irrelevant.
Lättast är att be butiken byta vilket de borde kunna bjuda på, men som sagt är det ju bara att byta sida med SRAM och Shimano är rätt lätta att byta sida på slangen utan att behöva lufta.

Du är medveten om att en motorcykel har ett kopplingshandtag på vänster sida och handtag för frambromsen på höger sida, eller? Därutöver har man gasreglaget på höger sida. Självklart byter man inte sida på en motorcykel. Fundamenta! Punkt.

Men var sitter då bakbromsens reglage på en mc?

Johan A sa:

Om nåt märke skulle göra så skulle jag nog akta mig för dem. Det är jäkligt dålig reklam. I så fall innebär det ju att de skulle göra likadant om jag köpt cykeln i en annan butik och vill fixa garantiärende hos dem. Trist om man är nyinflyttad och butiken man köpte cykeln i ligger 100 mil bort.

Har du fått råd och hjälp hos LBS, och kanske även fått testa den lite, isf är det lite småfult att köpa på nätet istället kan jag tycka. Även om det inte är så så finns det goda skäl att handla hos LBS som flera skrivit.

5k är mycket pengar. Som många skrivit, har du frågat om någon rabatt? Jag handlar det mesta lokalt, nu är min LBS ganska bra med priser, strax över nätpriser på det mesta. Dessutom har jag rabatt där, vilket nog är ganska vanligt hos mindre LBS. Han vet direkt vilka storlekar som passar, vilka temperaturer som gäller för olika plagg, och allt möjligt annat. Det är värt mycket tycker jag.

Det här var värt att citera:
Simon89 sa:
Det är ju ett jätte bra pris för den hojen ändå! Köp av lbs:en och få ett problem-fritt ägande, alltid lättare med ramgarantier mm med en bra lbs, och allt kan hända, även att du köper en väldigt fin hoj.
Jag hade tveklöst köpt den hos en handlare och glömt att det går att köpa billigare någon annanstans, för så är det med allt.

Men som sagt, hör med LBS om det går att deala med priset.

Fulköper man från utlandet så har man förverkat sin rätt (rent moraliskt) att besöka sin LBS framöver. Om man inte har någon skam i kroppen är det bara att bortse från det och hoppas att LBSen aldrig får reda på var cykeln är köpt. Ett tips är att klura ut ett bra svar på frågan "var har du köpt cykeln".

Ok nu är det aå att lbs är lite överdrivet jag bor i malmö men den finns i varberg. Tänkte såfall köra dit som en utflykt ? men dom verkar inte vara intresserade att gå ner i pris. Aå jag har varken testat eller använt den säljaren på något sätt till och med fått mer hjälp av dem.engelska sidan och dom sätter bromsen där jag vill ha den.en svaret var att bak bromsen sitter till vänster. Tänkte fråga lite om en bikefit ingår från svenska butiken. Jur lång tid tar en bikefit egentligen? Typ lote väl att ta 1500kr när man hyfsat lätt kan sätta d
Sig in i det själv.

Håller med Bulldog76 till stor del. Bikefit gör nog större skillnad på t.ex. landsväg. Men bikefit på MTB kan göra skillnad. Frågan är om man tycker att det är viktigt eller värt tiden/pengarna.

Jag har alltid utgått från de vedertagna inställningarna (t.ex. sadelns position/höjd/vinkel) och det har fungerat bra. Men det blev avsevärt mycket bättre med några småjusteringar. Jag hade nog tjänat på att göra en riktig bikefit tidigare.

Exempel:
1. Jag bytte skor och flyttade klotsarna några millimeter. Resultatet var personbästa 5 rundor på raken (10% snabbare på en 30 km runda) trots att jag var helt ur form. Det resulterade också i utebliven kramp i vaderna på långrundorna (2h+).
2. Jag flyttade sadeln en centimeter och fick ut mycket mer kraft ur benen. Blir inte alls lika trött lika snabbt och har mer tryck i benen.
3. Jag flyttade in handtagen två centimeter och slapp trötthet i axlarna.

Starcus sa:
Foxis sa:
ratatosk sa:
Men var sitter då bakbromsens reglage på en mc?
Ledtråd: Trampar du fram en MC? ;)
Ledtråd 2: Googla Puch Dakota jackad kolv, planad topp, och kylflänsar

Jag minns inte vad min moppe var för märke, men kolven var jackad. Sachs-motor, får fortfarande impulser att ta isär varje gång jag ser en likadan. Inte minns jag hur jag bromsade heller, försökte mest få den att gå. När jag växt klart, hade en extrem och energikrävande tillväxtperiod, ledsnade jag på oljudet o återgick till riktig cykel.

Ursäkta ts att jag svamlar i din tråd. Se det som bumpning.

-Andy- sa:
Håller med Bulldog76 till stor del. Bikefit gör nog större skillnad på t.ex. landsväg. Men bikefit på MTB kan göra skillnad. Frågan är om man tycker att det är viktigt eller värt tiden/pengarna.

Jag har alltid utgått från de vedertagna inställningarna (t.ex. sadelns position/höjd/vinkel) och det har fungerat bra. Men det blev avsevärt mycket bättre med några småjusteringar. Jag hade nog tjänat på att göra en riktig bikefit tidigare.

Exempel:
1. Jag bytte skor och flyttade klotsarna några millimeter. Resultatet var personbästa 5 rundor på raken (10% snabbare på en 30 km runda) trots att jag var helt ur form. Det resulterade också i utebliven kramp i vaderna på långrundorna (2h+).
2. Jag flyttade sadeln en centimeter och fick ut mycket mer kraft ur benen. Blir inte alls lika trött lika snabbt och har mer tryck i benen.

Det är ju sånt en bikefit löser direkt så du slipper cykla fel första året.

Jo men är 1500kr värt d? Tycker det är ett överpris, men det e ju jag. För hur lång tid kan det ta för någon som kan detta. Halva det priset hade jag kunnat köpa ?

i min värld är en cykelaffär två timmars resa bort är inte att räkna som lbs.

är inte den där cykeln väl tung för sitt pris??

Mtb nisse sa:
Jo men är 1500kr värt d? Tycker det är ett överpris, men det e ju jag. För hur lång tid kan det ta för någon som kan detta. Halva det priset hade jag kunnat köpa ?

Fråga en frisk människa hur normalt det är att köpa en trampcykel för mer än 10 000 så får du ungefär samma svar.

Jag tycker att frukt är dyrt på affären, "men det är ju jag det" ;)

Huvudsaken är att man kommer igång med cyklandet. Det är väl höst i Danmark snart också.

"Taping the hammer - $2, knowing where to tap - $998"

När det gäller bikefit är det väl inte främst mantimmar man betalar för, utan kunskapen som personen besitter?

Tycker inte ett dugg att man förverkar sin moraliska rätt om man klämmer och känner osv på en cykel hos LBS och sedan köper den annorstädes... Möjligtvis om det var ens plan från början, men jag köpte iaf t.ex inte min bil där jag först provkörde modellen - bättre pris och bemötande hos annan handlare.
Går man till LBSen och får all den hjälp man önskar i förhoppningen att man ska kunna nå en överenskommelse om priset ser inte jag det som något problem att köpa cykeln annorstädes (t.ex på nätet) om man inte kommer överens om priset.

Konkret sa:
-Andy- sa:

Exempel:

Det är ju sånt en bikefit löser direkt så du slipper cykla fel första året.
När jag köpte MTBn skulle det ingå en typ Bikefit, men det var ingen riktig sådan när jag hämtade cykeln. Inga mätningar av vinkel på benen mm. Bara sadelhöjden kollades lite, och någotsånär avstånd till styret. Sen skulle man cykla och känna sig för vilka positioner man föredrar. På samma ställe var det helt annat med racern, där mättes det och justerades det in ordentligt. Men visst, det kan löna sig väldigt mycket att göra en riktigt Bikefit även på MTB.
Poängen jag vill komma till att LBS i detta fall inte var värt just bikefit för MTBn, då det inte var fråga om riktig bikefit.

Jag snackar ju om RIKTIG bikefit givetvis, säg att man får en överbelastning i hälsenan, under eller över knäet pga av fel inställd cykel. Då är iaf 1500 kr en piss om det hade kunnat förhindra min skada. Det är optimalt att lägga den nya hojen i träda bara för man var dumsnål.

Sen säger jag verkligen inte att det är ett måste för att kunna cykla. Min långfärdscykel har jag ställt in helt själv och den har rullat ganska många mil utan problem från min sida.

Konkret sa:
Jag snackar ju om RIKTIG bikefit givetvis, säg att man får en överbelastning i hälsenan, under eller över knäet pga av fel inställd cykel. Då är iaf 1500 kr en piss om det hade kunnat förhindra min skada. Det är inte optimalt att lägga den nya hojen i träda bara för man var dumsnål.

Sen säger jag verkligen inte att det är ett måste för att kunna cykla. Min långfärdscykel har jag ställt in helt själv och den har rullat ganska många mil utan problem från min sida.

Mtb nisse sa:
kais01 sa:
är inte den där cykeln väl tung för sitt pris??

Tung? 12.75kg? Vad tycker du en sådan cykel borde väga :)

den kanske har önskade downhillegenskaper som motiverar vikten, och om du gillar cykeln såg jag i ett test att du inte är ensam:)

men jag tror att du åtminstone på höstrean rätt lätt kan klara dig med en bit under halva priset för samma kg så att säga.

som ex; en kompis köpte en habil och ny heldämpad scott 29a som väger mindre, för ca 12 ksek lbs i svedala förra hösten. man får då lägga till sänkstolpe dock..

Nog för man kan få support hos lbs men inte för 5000!
Köp cykeln från England var glad för det o i värsta fall så går den sönder o du får A skicka den för lagning i england, B flyga dit o lämna cykeln, C prata med lbs om support, eller D kontakta svenska importören direkt.
Jag har aldrig upplevt strul med såna grejer tidigare.

Mtb nisse sa:
Och vad var det för komponenter på den, och ingen lefty ? där ligger ha begäret och cykeln är skitsnygg.

lefty verkar iofs vara rätt välproducerad, men är i grunden en osund bara-för-att ide. och osund mekanik är inte snyggt i min värld. och om man skulle ha nytta av konceptet med enkelgaffel skulle det dessutom sitta bak som det gör på motorcyklar. fram är det toklätt att byta hjul och däck ändå.

googla sedan gärna på lefty-problem-mtb...

och kanske fundera vad som händer om den där axeln eventuellt går av eller lossnar eller gängar ur sig, hur den nu är fastsatt.

jra enduro sa:
Nog för man kan få support hos lbs men inte för 5000!
Köp cykeln från England var glad för det o i värsta fall så går den sönder o du får A skicka den för lagning i england, B flyga dit o lämna cykeln, C prata med lbs om support, eller D kontakta svenska importören direkt.
Jag har aldrig upplevt strul med såna grejer tidigare.

Jag tänker på alla de Canyon-kunder som varit utan cykel under lååååånga perioder mitt under cykelsäsongen och tycker att värdet av de där tusenlapparna de sparade vid köp snabbt försvann.

Om något krånglar kan det bli ett mindre helvete. Vilka kunder tror du den engelska butiken prioriterar när de har fullt upp under cykelsäsongen? De lokala kunderna eller en missnöjd svensk kund som innebär en massa extra arbete och krångel för butiken.

Slår man ut prisskillnaden per år under cykelns livslängd så blir det inte många kronor per år. Speciellt inte om man ser vad man får för pengarna (alla de risker som man slipper när man handlar av en LBS + den snabba, smidiga, enkla servicen + slipper EU-anpassa bromsarna + mm, mm).

kais01 sa:
Mtb nisse sa:
Och vad var det för komponenter på den, och ingen lefty ? där ligger ha begäret och cykeln är skitsnygg.

lefty verkar iofs vara rätt välproducerad, men är i grunden en osund bara-för-att ide. och osund mekanik är inte snyggt i min värld. och om man skulle ha nytta av konceptet med enkelgaffel skulle det dessutom sitta bak som det gör på motorcyklar. fram är det toklätt att byta hjul och däck ändå.

googla sedan gärna på lefty-problem-mtb...

och kanske fundera vad som händer om den där axeln eventuellt går av eller lossnar eller gängar ur sig, hur den nu är fastsatt.

Medveten om att leftygafflarna är bland de styvaste gafflarna kontra vikt? Så visst fyller den en funktion ?. Du kanske skulle läsa på, axeln till hjulet är i ett stycke med hela underbenet, hjulet pressas på och hålls på plats med en rejäl bult (som jag inte tror upplever så stor belastning när väl hjulet är påpressat). Aldrig hört om någon som tappat ett hjul, och skulle det skett kan det knappast vara vanligt och troligen inte materialfel. Så just den biten vetefan om man kan säga så mycket om. Specialized kör ju oxå med egna grejer på dyrare cyklar, om än i andras förpackning (Brain), scott har inte de en bakdämpare som har lägen som inte andra har?

Angående vikt så är det inte allt och såååå tung är den ju inte. Har fått grymma recensioner med.

Senast ändrad:
jo den är tydligen väldigt styv. kudos på det. men tänk hur styvt det kunde bli med en lefty på varje sida:)

och lefty bak skulle kunna vara en bra grej, eller skulle den heta righty? svårt lösa problemet med en oljig drivlina nära skivbromsen. skulle kanske vara tänkbart ihop med en navbroms manövrerad med bromshandtag.

Tillbaka
Topp