Är det värt att banta?

CR1Falun

Ny medlem
Är det värt att banta?
Hur mycket ger det i ren cykelfart om man går ner säg 5 kg? Ligger slentrianmässigt på 75 kg med pizza-öl-annat gott, skulle nog kunna komma ner på 70 med lite vilja men ger detta verkligen fart?

Är det värt att banta?
Det gör nog mer för orken än fart skulle jag tippa på.. själv drar man omkring på 10kg bagage som hade varit revligt att lämna hemma :)

Men så är jag bara fetto och inte svetto.. orka..

Är det värt att banta?
äh det är ju bara en anledning att cykla mer. Var försiktig med bantandet, jag tor inte på att banta överhuvudtaget. Du förlorar så mycket kraft under den perioden öka träningsmängden något och skit i det där röret chips som jag just åt upp så kommer matchvikten av sig själv.

Är det värt att banta?
Ja, nog gör det skillnad! har gått ner 4kg på en månad och det gjorde en väldig skillnad på min tävlingsfart!! Finns väl en anledning att elitåkarna är smala som pinnar!

Är det värt att banta?
Vänta lite nu... Jag som håller på och går upp! :P

Vi vänder på frågan, om man är tävlings-seriös inom nedförsåkning. Lönar det sig då att vara smal som en pinne eller är nyckeln till framgång där att vara vältränad så man kan krasha och träna utan att skada sig? ;)

Är det värt att banta?
Har för mig att jag sett uträkningar på hur mycket man tjänar tidsmässigt på att gå ner i vikt, kommer inte ihåg var, någon cykeltidning kanske! Vet definitivt att jag sett sådant i Runners World,(för löpare då!). Snyggare blir man också av att minska vikten, önskar jag hade bättre karaktär!

Är det värt att banta?
nenja skrev:
-------------------------------------------------------
> Vänta lite nu... Jag som håller på och går
> upp! :P
>
> Vi vänder på frågan, om man är
> tävlings-seriös inom nedförsåkning. Lönar det
> sig då att vara smal som en pinne eller är
> nyckeln till framgång där att vara vältränad
> så man kan krasha och träna utan att skada sig?
>
Jag tror inte det har så stor betydelse om man är stor el. liten. Det är ju aldrig fel med muskler men viss fördel kan det kanske vara om man tränar in lite fallteknik (finns väl en gammal tråd under läsvärt som handlar om det bl a.).

Är det värt att banta?
Det finns hälsofördelar såsom längre liv med att vara smal.

Angående banta vs "träna bort det" så är det viktiga att du ägnar dig åt någon form av styrketräning under tiden du ligger på energiunderskott efter sådan sänder ut tillräckligt med anabola signaler för att motverka den mesta av muskelförlusten som annars kommer med viktnedgång generellt. Det är alltå inte träningen som gör att fettet försvinner, det är energiunderskottet som du kan åstadkomma med mer cykling eller mindre mat. Däremot vill du ha kvar muskler för en funktionell fysik och en hjälp till att behålla vikten när du en gång nått den.

En annan fördel är väl att du kan ha happytröjan

Senast redigerad av en moderator:
Är det värt att banta?
Jag är mitt uppe i en hårddiet, iofs så ligger jag bra mycket över vad jag borde.

Vi midsommras började jag från 106 kg, drog bara ner på måltidernas storlek och äta lite nyttigare träna lite mer. Jag låg redan tidigare på ca 15-20 mil i veckan på racer i medelhastighet över 30km/h.

Sen efter att jag passerat 102 så har jag börjat hårdbanta. Jag kör med ett konsept som heter Camebridgemetoden. Det är samma metod som används av personer som skall genomgå magsäcksstrypning. Det handlar om att äta 470Kcal om dygnet, dvs 1/6 av vad jag åt tidigare. Och de tre första dagarna var hårda men nu går det av bara farten 99 kg ligger jag på nu och målet är att nå 80-85 kg.

Det svåra kommer efter att målvikten är nådd. Jag har bestämt att jag skall köra viktväktarmat i största möjliga utsträckning. Men att hitta nya ätmönster är nog nummer 1 för att gå ner i vikt. Detta är bara en kickstart som hjälper en i början.

/Jerka

Är det värt att banta?
rekrej: Det låter som mycket bantning de, hur lång är du? Ta det lugnt och tänk på att kunna hålla vikten efteråt med.

Smal kanske är bra men inte för smal. Då är det svårt med kraft, hälsa och att leva bra. Viktiga är att hitta en passande vikt att trivas med, inte hela världen om man är lite smal eller lite tjock. Bara man är nöjd och mår bra.

Är det värt att banta?
Att åka jojo med vikten är sämre för hälsan och psyket än att ligga runt en matchvikt som också är trivselvikt har jag läst i nån träningstidning.

Det låter lite läskigt att snabbpressa ner från 106 till 85. Stor risk att tappa orken och återgå till gamla vanor och plötsligt ligga uppe på startvikten eller lite mer igen. Sikta på 90+ :)

Är det värt att banta?
Många forskare menar väl idag att det är hälsosamt att ligga på en naturlig kroppsvikt? Alla har vi olika kroppar med anlag för olika vikter osv, att banta sig smal är absolut inte alltid det hälsosammaste.

Är det värt att banta?
nenja skrev:
> Många forskare menar väl idag att det är
> hälsosamt att ligga på en naturlig kroppsvikt?
> Alla har vi olika kroppar med anlag för olika
> vikter osv, att banta sig smal är absolut inte
> alltid det hälsosammaste.

Det finns mycket som pekar på att låg kroppsvikt och kronisk undernäring(!) är väldigt hälsosamt(1). Däremot finns det ett problem med rekommendationen då den ofta övergår i i ren aneroxia. Undernäring behöver inte innebära ett drastiskt underskott. Och att vara väldigt smal är inte alls farligt. Man kan utan problem ligga kring 5% kroppsfett som man(2). Och det är väldigt smalt i den allmänna uppfattningen

Den här sidan är inte lika sekteristisk som sidor av den här typen (atikin, GI mm) brukar vara utan innehåller både referenser och en ganska nyanserad bild:
http://www.calorierestriction.org/

Referenser

1. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16626389?dopt=Abstract

2. Om kroppsfett och hälsa
Friedl, K. E., R. J. Moore, L. E. Martinez-Lopez, J. A. Vogel, E. W. Askew, L. J. Marchitelli, R. W. Hoyt, and C. C. Gordon. 1994. Lower limit of body fat in healthy active men. J. Appl. Physiol 77:933-940.

Är det värt att banta?
Jag är 187 cm lång och mitt första mål är 10% av min ursprungsvikt dvs 10,6kg, därefter är det 5% mål som gäller tills jag ligger på 25 i BMI. Tilläggas kan att jag i mig själv är ganska stor och har grova ben och armar och breda axlar. Jag tror att BMI skalan är lite oskarp men att ligga i överkant på normalviktig är nog bra för mig.

Min övervikt lade jag på mig dels efter lumpen 85 till 95 och sen när jag slutade snusa, jag gick från 95 till 106 på ca 2 år och det var den tiden det tog att sluta snusa.

/Jerka

Är det värt att banta?
rekrej skrev:
> Sen efter att jag passerat 102 så har jag börjat
> hårdbanta. Jag kör med ett konsept som heter
> Camebridgemetoden.

VLCD är som du säger en bra kick-start på en bantning. Var dock försiktig med att köra VLCD längre än de rekommenderade två veckorna åt gången. Det går alldeles utmärkt att minska upp mot ett kilo i veckan med en "vanlig" diet också om man tränar ordentligt.

Är det värt att banta?
Jag "spontanbantade" 6kg på 8 dagar när jag körde TransPortugal (1000km MTB 20000 höjdmeter). Mindre än en vecka efter körde jag Vättern. Veckan efter Vättern hade jag gått ned 9kg..... från 94 till 85 (fördelat på 194cm) utan att "anstränga" mig...... och ja det bölev lättare att cykla....

Vill man ha siffror på det så kolla analyticcycling

Är det värt att banta?
rekrej skrev:
> Jag är mitt uppe i en hårddiet, iofs så ligger
> jag bra mycket över vad jag borde.
>
> Vi midsommras började jag från 106 kg, drog bara
> ner på måltidernas storlek och äta lite
> nyttigare träna lite mer. Jag låg redan tidigare
> på ca 15-20 mil i veckan på racer i
> medelhastighet över 30km/h.
>
> Sen efter att jag passerat 102 så har jag börjat
> hårdbanta. Jag kör med ett konsept som heter
> Camebridgemetoden. Det är samma metod som
> används av personer som skall genomgå
> magsäcksstrypning. Det handlar om att äta
> 470Kcal om dygnet, dvs 1/6 av vad jag åt
> tidigare. Och de tre första dagarna var hårda
> men nu går det av bara farten 99 kg ligger jag
> på nu och målet är att nå 80-85 kg.
>
> Det svåra kommer efter att målvikten är nådd.
> Jag har bestämt att jag skall köra
> viktväktarmat i största möjliga utsträckning.
> Men att hitta nya ätmönster är nog nummer 1
> för att gå ner i vikt. Detta är bara en
> kickstart som hjälper en i början.
>
> /Jerka

Grattis och lycka till. En fråga bara: Hur mycket "sämre" har du blivit att cykla, nu när musklerna nästan inte får någon näring? Orkar du trycka på lika länge som tidigare?

Är det värt att banta?
jonzén skrev:
> ähh. bmi är bara bullshit.. i alla fall för
> folk som tränar.

BMI är ett statistiskt mått, inte ett mått för att mäta individer. Dvs man använder det för att visa att skåningar är feta, men inte för att visa att en specifik skåning är fet. Fast alla skåningar är ju feta, det vet man ju. ;)

Men det är ju enkelt, även den genomsnittlige Aftonbladet-läsaren kan ju (eventuellt med lite hjälp) peta in rätt värden och få ut sitt BMI. Och kan man inte avgöra om man är över/underviktig eller inte genom en snabb blick nedåt så skall man nog inte ta "råd" av ett så generellt mått som BMI.

Är det värt att banta?
Livsstil är inte det en aspekt.

Att ändra kost och träning så man mår bra på riktigt. Inte bara mår gött (som vi skulle säga i Göteborg). Och så lägga på en tidsaspekt som gör det möjlighet som 5 kilo på 5 månader eller så. Jag har tappat 10 kg sen i årsskiftet bara genom att tänkta lite på vad jag äter egentligen färre snabba kolhydrater och röra mig ganska bra.

För drygt två år sedan fick jag hjärtklappning av att gå till postlådan eller ut till garaget. I sommar har jag sprungit två långlopp på 5 mil ett trail och ett landsväg och cyklar ganska mycket så för mig har det varit stor skillnad sen för något år sedan. För mig handlar det om livsstil och sen kommer dom enkla och onödiga kilona.

Jag har stavat på ett råd som jag fick när jag bestämt mig för att springa lite längre sträcker och det låter fånigt först för att det är så enkelt "live the life of a runner". Man vet ju rätt instinktivt vad som är i linje med det och inte, eller?

Live the life of a mtb galning!

Är det värt att banta?
ÅL skrev:
>
> Grattis och lycka till. En fråga bara: Hur mycket
> "sämre" har du blivit att cykla, nu när
> musklerna nästan inte får någon näring? Orkar
> du trycka på lika länge som tidigare?

Jag var ute en runda igår, försökte att hålla mig runt 110 i puls, väldigt lungt med andra ord. efter 60 minuter hade jag gjort av med hela dagsransonen av intagen näring. Jag var ganska slut sen på kvällen trots den lilla rundan. Det viktigaste med metoden är att jag får alla ämnen jag behöver men reducerat fett, kolhydrat och protein intag. Jag har planer på att fylla på med extra protein om någon vecka och köra lite styrketräning. Fram tills dess så håller jag mig till långa promenader och lugna cykelrundor.

/Jerka

Är det värt att banta?
cerberos skrev:
> Jag "spontanbantade" 6kg på 8 dagar när jag
> körde TransPortugal (1000km MTB 20000
> höjdmeter). Mindre än en vecka efter körde jag
> Vättern. Veckan efter Vättern hade jag gått ned
> 9kg.....

Låter ju som en ganska trevlig bantningsmetod.

Är det värt att banta?
Markus F skrev:
> cerberos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag "spontanbantade" 6kg på 8 dagar när jag
> > körde TransPortugal (1000km MTB 20000
> > höjdmeter). Mindre än en vecka efter körde
> jag
> > Vättern. Veckan efter Vättern hade jag gått
> ned
> > 9kg.....
>
> Låter ju som en ganska trevlig bantningsmetod.

Jepp man kan äta allt man kommer över under de dagarna och ändå gå ned i vikt.... som klippt och skuret för strandbantarna.... :)

Har faktiskt hållit vikten sedan dess.... vägde 85,5kg i morse. Jag har aldrig haft någon fokus på vikt men hade kanske lite fler trivselkilon än nödvändigt innan Portugal nu finns det fortfarande att ta av men inte i samma omfattning. Det var kollegorns på jobbet som försiktigt påpekade att jag såg lite smalare ut så jag vägde mig när jag kom hem...... Tyvärr rök nog lite av muskulaturen i överkroppen också till förmån för benen..... :)

Är det värt att banta?
Det är sannolikt en myt att de som är mycket smala p g a lågt energiintag har kortare livslängd. De flesta som är mycket smala nu för tiden, med dess överflöd på mat i i-länder, är ofta sjuka, därav antagandet att för smal=dåligt. Läste en artikel i Scientific American för många år sedan (troligen slutet av 80-talet) där man i djurförsök funnit att en extremt kalorireducerad diet (men där essentiella näringsämnen fanns med) gav en signifikant ökad livslängd. Vad jag minns gällde det allt från gnagare till primater och borde sannolikt gälla även människor. Det svåra var dock sammansättningen av dieten. Huruvida djuren också presterade bra fysiskt minns jag inte.

Är det värt att banta?
Blir man frånkörd och är överviktig så är det lämpligt att träna mer.
Det ger resultat både på vikten och prestandan.
Skiter man i vilket, vad är då problemet?

Är det värt att banta?
Miss Lycka skrev:
> Blir man frånkörd och är överviktig så är
> det lämpligt att träna mer.
> Det ger resultat både på vikten och prestandan.
> Skiter man i vilket, vad är då problemet?

Inställningen? ;)

Är det värt att banta?
Helt klart kommer du kunna cykla snabbare i skogen om du minskar din vikt. Citat från Lance Armstrong, på frågan hur man blir en bra tävlingcyklist: 'Be light and spin!'

Risken med att banta är att man kan tappa muskler och ork. Bättre bränna bort fettet genom att cykla längre pass med pulsen i 'fettförbränningszonen' som för de flesta ligger mellan 100 och 130 slag per minut.

mvh Mats K

Är det värt att banta?
Kul att en post kom upp om detta precis när jag själv håller på att försöka "gå ner" i vikt. Dvs få bort det sladdriga runt buken. Vikten har ingen större betydelse för mig. Kanske fördel att vara lätt inom seriös XC racing för att kunna ha lättare cykel som kanske inte håller för en kille på 85kg=).
Tuffar runt på min Nerve XC 9 på ca 11kg som funkar mer än bra för mig i mitt skick vad gäller kondis;).
Just nu kör jag på rätt hårt med varierad träning i skogen. Spurtar upp för backarna, hålla ett hyffsat tempo osv.
Kör lite tonfisk,kyckling och protein kost nu för att komma igång igen till det man en gång var. Eller iaf nära inpå.
Så ang vikt kontra längd så tycker jag personligen att man ska ta sin spegel till hjälp och kolla.
Är man nöjd eller inte. Vågen och allt BMI tjat vänder bara till det i skallen på den normala dödliga. Dock lite vägledning kanske.
Som Miss lycka skrev: Skiter man i vilket, vad är då problemet? =).

nenja skrev:
> Vänta lite nu... Jag som håller på och går
> upp! :P
>
> Vi vänder på frågan, om man är
> tävlings-seriös inom nedförsåkning. Lönar det
> sig då att vara smal som en pinne eller är
> nyckeln till framgång där att vara vältränad
> så man kan krasha och träna utan att skada sig?
> ;)

Min mening och svar av den erfarenhet jag har av 11år inom motocross är: Stark nog att klara uppgiften, Kondis nog att orka hela racet och smidig nog att klara sig ur en jobbig vurpa.
Motocrossen handlade om att vara seg/uthållig och inte för stora muskler som tar syret från skallen när det behövs speciellt på varma dagar=). Utförsåkning har väl lite av de kraven med kan jag tänka. Behöver ju vara klar i skallen en varm dag så man inte tappar focus och kör över den satans stenen man undvikit de andra gångerna=). Är man tung faller man hårdare...mjo är väl så, men har man falltekniken/smidigheten så klarar man sig bra ändå tror jag.

Hur som helst ser jag fram emot en Happy easy ride snart runt Götet. Tror inte jag är redo för en normal happy ride ännu. Senaste och första rundan för mig i Delsjön gick ju åt skogen. Kör nu ca 2mil var och varannan dag i skogarna här i Lerum.
Så någon får gärna starta en Easy ride så jag kan haka på och få se lite av stigarna ni alla pratar om.

Ses i skogarna snart hoppas jag!

Är det värt att banta?
Sprockets skrev:
> jonzén skrev:
> -----
> > ähh. bmi är bara bullshit.. i alla fall för
> > folk som tränar.
>
> BMI är ett statistiskt mått, inte ett mått för
> att mäta individer. Dvs man använder det för
> att visa att skåningar är feta, men inte för
> att visa att en specifik skåning är fet. Fast
> alla skåningar är ju feta, det vet man ju. ;)
>
> Men det är ju enkelt, även den genomsnittlige
> Aftonbladet-läsaren kan ju (eventuellt med lite
> hjälp) peta in rätt värden och få ut sitt BMI.
> Och kan man inte avgöra om man är
> över/underviktig eller inte genom en snabb blick
> nedåt så skall man nog inte ta "råd" av ett så
> generellt mått som BMI.

Här ska jag just till att skriva ett inlägg som kommentar till BMI och så ser jag att det är skrivet redan. Korrekt, med ett lysande exempel (exempel med skåningar ger pluspoäng), en knorr där Aftonbladetläsare får en liten gliring och felfri grammatik. Du får skriva alla mina inlägg i fortsättningen.

Är det värt att banta?
Idag har jag svettats bort 2 kilo, efter en lång tur i skogen. Besynnerligt! Jag som tyckte jag drack ordentligt, ca 3 liter, men å andra sidan var det nog 30 grader varmt så. Hur mycket bör man dricka på ett pass på 3 timmar om det är så här varmt?

/Micke

Är det värt att banta?
sedan får man tänka på att kraftig viktminskning (eller ökning) som sker hastigt kan trigga diabetes, oavsett om man går upp eller ned.
(därför inte ovanligt med dom som får diabetes strax efter dom fått barn och tappar det där extra som dom gått upp förutom barnet)
Men är vid hastigare viktnedgång

Är det värt att banta?
Mickelino skrev:

> var det nog 30 grader varmt så. Hur mycket bör
> man dricka på ett pass på 3 timmar om det är
> så här varmt?

Så mycket som man behöver för att inte tappa 2 kilo i vikt ;-)

Rent seriöst så skulle jag nog säga att det inte är dricka du behöver, det är viktigare att du kyler av kroppen för att stoppa överhettning. På så vis minskar du viktförlust genom svett mycket bättre. En halvliter vatten på kläderna har bättre effekt än en halvliter vatten i magen under såna förhållanden som idag.

Är det värt att banta?
Fettot skrev:
> Om man som i mitt fall väger 110kg, finns det en
> rimlig chans att träna så man hänger med dessa
> trådsmala 70 kilos grabbarna upp för backarna
> eller är det bara att ge upp denna tanke?
>
> //Fettot

Om du verkligen vill så kan du.

Är det värt att banta?
Mickelino skrev:
> Idag har jag svettats bort 2 kilo, efter en lång
> tur i skogen. Besynnerligt! Jag som tyckte jag
> drack ordentligt, ca 3 liter, men å andra sidan
> var det nog 30 grader varmt så. Hur mycket bör
> man dricka på ett pass på 3 timmar om det är
> så här varmt?
>
Kroppen kan ta upp ca en liter i timmen, så mer än så gör bara att man blir pissnödig (plus att man lakar ur kroppen på salter etc). Då är det bättre att försöka hålla sig så sval som möjligt, som sagts bl.a genom att blöta kläderna om man kan.

Är det värt att banta?
Fettot skrev:
>
> //Fettot

Tja, du bör givetvis gå ner i vikt men allt för många som börjar cyklar såväl bantare som icke bantare, bygger inte upp muskulaturen. Många tror spinnartekniken är det som alltid ska tillämpas men för det ska kunna gå fort så måste man ha benstyrka att kunna ¨spinna¨ på höga växlar. Att bara ta sig fram genom ett lätt ¨trampmotstånd¨ ger konsekvensen att du inte utvecklas i din träning.
Var inte avundsjuk på trådsmala cyklister med spindelben ;)

Är det värt att banta?
Fettot skrev:
>
> //Fettot

Jag tror att du är torsk och du inte är 210cm lång och urstark. Jag och min brorsa har cyklat en del ihop och han är välmuskulerad med god kondition, jag är det samma fast jag väger 25kg mer än honom. Jag har inte en chans på jorden att hänga med honom.

Sätt en 40 kg ryggsäck på 70kg typerna så ligger ni i samma klass.

/Jerka

På god väg mot målvikt och snabbare, längre och skönare cykling!

Är det värt att banta?
Fettot skrev:

Jag råkade käka en koloni giardia-urdjur andra dagen jag var i Indien, och de bodde i min mage där ett bra tag. Tack vare gott samarbete med dem, kombinerat med indisk nyttig mat och sköna promenader gick jag ned 35kg på tre månader.

Det är nog det lättaste du kan göra. För att lyfta de där extra 40 kilona så måste du utveckla väldigt många fler watt.

Edit: läslighet

Senast redigerad av en moderator:
Är det värt att banta?
rekrej skrev:
> Fettot skrev:
> -----
> > Om man som i mitt fall väger 110kg, finns det en
> > rimlig chans att träna så man hänger med dessa
> > trådsmala 70 kilos grabbarna upp för backarna
> > eller är det bara att ge upp denna tanke?
> >
> > //Fettot
>
> Jag tror att du är torsk och du inte är 210cm
> lång och urstark.

Han är inte 210 cm men har bra tryck på slätan och nerför backen vid Rosenhill.

> Sätt en 40 kg ryggsäck på 70kg typerna så
> ligger ni i samma klass.

Jodå, det där brukar han yra om. Men 110 kg är fan inte 40 kg dödvikt... :)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp