Är det viktigt med olika klädstilar?

Beror på vilket märke du frågar om.
Italienska märken är små, amerikanska är stora.
Finns andra märken som har både stora och små passform beroende på vilken serie man kikar på.
Du får vara mer precis i din fråga.
Tänkte köpa från craft. Jag är 1,73 och väger 73. Men jag har en bred form
Vilken storlek bör man satsa på där. Enligt deras guide så ska man ha small om man är under 1,75 men känns ju sådär om jag är bred och muskulös

Tänkte köpa från craft. Jag är 1,73 och väger 73. Men jag har en bred form
Vilken storlek bör man satsa på där. Enligt deras guide så ska man ha small om man är under 1,75 men känns ju sådär om jag är bred och muskulös
Lvg-kläder är generellt sett tajta. Craft, skulle jag säga, är normalt i storleken. Åtminstone för min del. ("Svenska" storlekar, från ett svenskt märke?) Jag ligger någonstans mellan M och L i vanliga kläder och detsamma gäller mina cykelkläder från Craft.

Det bästa är givetvis att prova kläderna. Tänk också på att passformen skiljer sig lite mellan olika kläd-serier från samma märke. Ju mer tävlingsanpassade kläderna blir desto tajtare blir dom, skulle jag säga/använda som riktmärke.

Bra val av märke, för övrigt. ?

Kommer ni reta mig när ni ser mig iklädd FDJ skinsuiten vid rödljusen på Hornsgatan 08:37 på måndag ? För om så är fallet kanske jag avstår köp

Kommer ni reta mig när ni ser mig iklädd FDJ skinsuiten vid rödljusen på Hornsgatan 08:37 på måndag ? För om så är fallet kanske jag avstår köp
framförallt kommer vi vrida om dina kylhårda bröstvårtor

Italienska och franska märken följer eller följde en annan storlekstabell, som sagt. Deras beskrivning och mått på en storlek är inte desamma som till exempel en tysk eller svensk. Jag tror dock att det har skett en EU-standardisering nu.
...Om kläderna är stora eller små beror väl mest på hur man ser ut själv? :unsure:

Ekoi har en storlekstabell för varje plagg, kan skifta mellan L och XL för det mesta men har även blivit M och XXL. Så det går inte säga att det alltid är små storlekar i Franska kläder

Jag tycker att det funkar hyfsat om man följer storlekstabellerna. Det svåra brukar vara att veta hur man ska tolka en ensam siffra, för Castelli har jag förstått det som att det är maxmåttet för en storlek som man anger. Ett annat problem är att det kan variera rätt mycket mellan olika serier även inom samma märke, jag försöker hålla mig till modeller som jag har provat eller hitta kommentarer som säger hur storleken är jämfört med något jag har provat själv.

Jag tycker att det funkar hyfsat om man följer storlekstabellerna. Det svåra brukar vara att veta hur man ska tolka en ensam siffra, för Castelli har jag förstått det som att det är maxmåttet för en storlek som man anger. Ett annat problem är att det kan variera rätt mycket mellan olika serier även inom samma märke, jag försöker hålla mig till modeller som jag har provat eller hitta kommentarer som säger hur storleken är jämfört med något jag har provat själv.

Håller med.
Det är dock viktigt att tillverkare anger hur tajt kläderna är, t.ex. loose fit, standard fit, tight fit, form fit. Det kan skiljer sig mycket.
Jag brukade ha M hos de flesta märken, men för några år sen har många flyttat storlekarna lite och nu är jag tyvärr mellan M och L. Då väljar jag M med standard fit, om den finns.

Alla de större tillverkarna skriver ut passformen (race-fit, sport-fit, osv) på sina webbplatser och i kombination med plaggens storlekstabell går det att hitta hyfsat rätt. Men går man enbart på storlekstabellen kan man få "för små" eller "för stora" kläder trotts rätt storlek eftersom man har valt fel passform. Den enda svårigheten är att veta vad race-fit innebär hos respektive märke då det kan skilja en del.

Jag var inne på Cykelcity och testade i stort sett alla deras Rapha-kläder och blev hyfsat missnöjd. Jag tänkte att det var mig det var fel på och att min kropp inte var en Rapha-kropp helt enkelt. Efter tredje besöket gav jag upp men konstaterade efter att ha tittat på olika produktbilder från Rapha att kläderna satt precis så som Rapha hade tänkt sig. Det bara bara inte så jag ville att kläderna skulle sitta.

Ett mått som jag bara sett någon gång är omkrets lår. Jag har 2 Ekoi-byxor som sitter löst kring midjan men som sitter riktigt tight över låren (nej det är inga kompressionsplagg).

Ett mått som jag bara sett någon gång är omkrets lår. Jag har 2 Ekoi-byxor som sitter löst kring midjan men som sitter riktigt tight över låren (nej det är inga kompressionsplagg).

Det skulle jag behöva för svenska märker! Jag har ingen svenska lår och har ofta problem med svenska byxor.

Tillbaka
Topp