Är det viktigt med olika klädstilar?

Det festliga med mtb-cyklister är att de alltid ska verka så chill och inte bry sig det minsta om vilka baggy och gamla tisha de har på sig och så är det ändå så extremt utstuderat, värre än när vissa (tj.j.r) har sminkat sig.
Lvg-åkare är åtminstone lite mer ärliga i sin fåfänga - allt ska se perfekt ut, punkt!
:p
stora frågan är nu vaxning av spirorna innan eller efter sommartidsomställningen, eller rent av 1:a april

Det festliga med mtb-cyklister är att de alltid ska verka så chill och inte bry sig det minsta om vilka baggy och gamla tisha de har på sig och så är det ändå så extremt utstuderat, värre än när vissa (tj.j.r) har sminkat sig.
Lvg-åkare är åtminstone lite mer ärliga i sin fåfänga - allt ska se perfekt ut, punkt!

Kanske har du rätt med första delen, men inte med sista meningen. Många lvg-åkare har förskräckliga team kläder, eller kanske ser det perfekt ut in deras ögonen?

Bilagor

• A0430C8E-6B12-4752-82FF-6055C9B6FF18.jpeg
    A0430C8E-6B12-4752-82FF-6055C9B6FF18.jpeg
    165.7 KB · Besök: 44

”It cost a lot of money to look this cheap.”
Dolly Parton

Tur att jag varken är riktig mtb- eller lvgcyklist. Jag slipper tänka på att göra alla nöjda (eller besvikna) med mina kläder, jag slipper raka benen och ffa slipper jag cykla snabbt!

+1

(fast har man svarta skor är det vita strumpor som gäller. Allt annat oviktigt)

Synliga knäskydd vilket förutsätter åretruntcykling i shorts är ju viktigt för dagens stigcyklist. Den stilen lär ju kännas rätt skämsretro om 10 år så det gäller att passa på nu!

Synliga knäskydd vilket förutsätter åretruntcykling i shorts är ju viktigt för dagens stigcyklist. Den stilen lär ju kännas rätt skämsretro om 10 år så det gäller att passa på nu!

Ser fram emot de osynliga knäskydden vi kommer ha i framtiden. Det och flygande cyklar.

Har ett par skor på väg hem som har dubbla fäste och funderade lite på spd. Så tänkte prova om de är styva nog för att det inte ska kännas någon skillnad mot SL, kör ju spd hela vintern utan problem men då är inte turerna så långa heller iof.

Vad åker ni för pedaler? Ensidiga?
Balansen mellan för mjukt och för styvt är inte helt enkel.

Enkelsidiga rena SPD pedaler (utan plattsida på bakdidan) PD-ES600 på ena cykeln och PD-A600 på den andra racern. Pendlarcrossen kör jag dubbelsidigt på.

Kör shimano SH-XC7 när jag skall skall cykla längre, annars ofta ett par giro lvg-spd pjuck. Xc7 orna är lite styvare, giropjucken är snyggare....

Enkelsidiga rena SPD pedaler (utan plattsida på bakdidan) PD-ES600 på ena cykeln och PD-A600 på den andra racern. Pendlarcrossen kör jag dubbelsidigt på.

Kör shimano SH-XC7 när jag skall skall cykla längre, annars ofta ett par giro lvg-spd pjuck. Xc7 orna är lite styvare, giropjucken är snyggare....

I Nederländerna hade jag Dura-Ace PD-7140, första SPD pedal till racer! Hade ramlat en gång med Look plattor och cyklen på axlen fran en branta betong trappan (Nederländska trappor är/var branta!), aldrig igen. SPD skor är också bra om man vill köra en flerdags tur med minimal bagage. Använda då faktiskt en Kånken, dålig för att vandra, men bra för långtur med lvgcykel.

Snacka om att tråden spårat ur!

Japp. Tillbaka till det viktiga.

Gjorde jag fel när jag körde ett XC motionslopp 40km med en grön Skoda teamtröja, CK Örnens svart-röda endurobyxor, en grön LVG-hjälm med Skodaloggor, billiga läsglasögon för ca: 50 spänn, plattisar med svart-röda 5/10 dojor och svarta sockar, samtidigt som jag slösar energi på en pinsam powerwheelie framför kameran med ca 10km kvar till mål?

Och den kanske viktigaste frågan... Skulle Yonna kunna tänka sig att cykla med mig när jag har denna klädsel och en dekaltrimmad röd-orange cykel med högreflekterande fälgband?
1615842384481.png

Senast ändrad:
Japp, Hövding-knäskydd! Det är ju prototypen kais har på sig
ja på mtb kör jag synliga sådana på armbågar men inte knän. tyvärr i praktisk användning ett antal gånger.

bilden tagen på hemväg med sj och medhavd brommie idag em. sedan synd att skorna på bilden giro alpineduro med spd inte säljs längre.

Gjorde jag fel när jag körde ett XC motionslopp 40km med en grön Skoda teamtröja, CK Örnens svart-röda endurobyxor, en grön LVG-hjälm med Skodaloggor, billiga läsglasögon för ca: 50 spänn, plattisar med svart-röda 5/10 dojor och svarta sockar, samtidigt som jag slösar energi på en pinsam powerwheelie framför kameran med ca 10km kvar till mål?

Och den kanske viktigaste frågan... Skulle Yonna kunna tänka sig att cykla med mig när jag har denna klädsel och en dekaltrimmad röd-orange cykel med högreflekterande fälgband?
Visa bilaga 475745

Benmusklerna ser spänstiga ut iaf!

Visa bilaga 475745
Säkert gjorde du helt fel på flera viktiga punkter. Jag tycker du ser ut att ha kul, så du får klart godkänt av mig.

Visa bilaga 475745
Med dig alltid! :love: Tjockisen gömmer vi under happyraften, så det är no problem, har vi bara dina muskulösa hulkben kvar för dem passar aldrig i mitt lilla tält. Bäst att rulla dem i brungrönlervälling så dem kan sticka ut ur tältet som tjocka trästockar och då kan ingen upptäcka oss! Exklusiva tidlösa veganska byxor för riktiga cykeläventyrare, och dessutom billigt, vem vill det inte. ?

Haha... Tack... eller vad ska man säga? ?
Nu var väl inte tanken att detta skulle handla om gubb-ben och lerinpackning, utan mer om klädstil, grenöverskridande val och färgmatchning. Men det var underhållande lunch-läsning iallafall.
Det viktiga är som BFS skrev att man har roligt när man cyklar och det brukar det oftast bli hur humöret än må vara innan man ger sig ut och även om man inte följer alla stilpolisers regler.

Jo jag ska beställa nya cykelkläder
Jag har en svart cykel med röda inslag så tänkte gå på den stilen. Men det känns som att det finns så många "regler" och stilar kring just cykelkläder. Vad är det som gäller egentligen? Olika typer av färger efter årstider och olika stilar efter vilken typ av cykel man har?
Jag bryr mig oftast aldrig om sånt men jag är ändå nyfiken på att höra vad ni säger.
Så är det någon som har lust att reda att detta för mig?
Tack på förhand.
Ja hur blev det med beställningen nu då? Man blir ju nyfiken på vad det landade i när Happys kombinerade snille och smak rett ut vad som gäller ?

Någon missade Alaphilippes makalösa avslut på Tirreno idag ;)

En snabb googling säger mig att UEFA champions league har 380 miljoner tittare. Touren har 3,5 miljarder. Kollar man när ett fotbollslag tränar så ser man många Barcatröjor. Varför skulle cykling vara annorlunda än fotboll?
Så halva jordens befolkning tittar på Touren?
eeh, pucksist...

Jag har bara ett par knän så kör knäskydd jämt och shorts är skönare än brallor. Det får va bra jävla kallt för att man ska behöva långbrallor, men jag cyklar inte heller under snösäsongen.

Cyklar du i skogen med byxor under sommaren med? Eller vad skulle alternativet vara till knäskydd och shorts?

Jag har bara ett par knän så kör knäskydd jämt och shorts är skönare än brallor. Det får va bra jävla kallt för att man ska behöva långbrallor, men jag cyklar inte heller under snösäsongen.

Cyklar du i skogen med byxor under sommaren med? Eller vad skulle alternativet vara till knäskydd och shorts?
Närå exakt samma här, har bara långbrallor när det är rejält kallt och torrt, vilket ju är ganska sällan. Det var mer ett konstaterande. Dock: jag slår mig på armbågarna minst lika ofta som knäna men det tar emot att ta på mig armbågsskydd för en stigrunda. Så det är ju en stilfråga också, för mig iaf.

Vi lär väl ha minst lika mycket skydd om 10 år så knäskydden kommer säkert stanna men det är samtidigt något med just den här shorts+knäskydd-kombon som känns så väldigt NU eftersom nästan alla har det och ser likadana ut. Hade det enbart handlat om personlig skyddspreferens och ingen brydde sig om vilken look det skapar så hade nog variationen varit mycket större!

Närå exakt samma här, har bara långbrallor när det är rejält kallt och torrt, vilket ju är ganska sällan. Det var mer ett konstaterande. Dock: jag slår mig på armbågarna minst lika ofta som knäna men det tar emot att ta på mig armbågsskydd för en stigrunda. Så det är ju en stilfråga också, för mig iaf.

Vi lär väl ha minst lika mycket skydd om 10 år så knäskydden kommer säkert stanna men det är samtidigt något med just den här shorts+knäskydd-kombon som känns så väldigt NU eftersom nästan alla har det och ser likadana ut. Hade det enbart handlat om personlig skyddspreferens och ingen brydde sig om vilken look det skapar så hade nog variationen varit mycket större!
Fast shorts+knäskydd har ju sett mer eller mindre likadant sen 00-talet. Har lite svårt att se den stora massan vanliga svennebananer strunta i shortsen och börja köra tighta bianchi-ställ med knäskydd för att puttra runt och fikacykla.

Tillbaka
Topp