Är det viktigt med olika klädstilar?

Någon missade Alaphilippes makalösa avslut på Tirreno idag ;)

En snabb googling säger mig att UEFA champions league har 380 miljoner tittare. Touren har 3,5 miljarder. Kollar man när ett fotbollslag tränar så ser man många Barcatröjor. Varför skulle cykling vara annorlunda än fotboll?
Nästan halva jordens befolkning. Inte illa!

Min åsikt bygger på stil och vad som är snyggt. Det är inte snyggt med teamkläder. Teamkläder används av dem som söker en gemenskap.
Det stämmer att många teamkläder är skrikiga med logos från tveksamma aktörer. Det är ju också en del av cykelestetiken och jag tycker nog att det finns en viss charm i det. Tror vi tillhör olika generationer Kjell :)

Jag skulle personligen hoppa över reflexvästen (annat än i rena nödfall). Det finns ju gott om cykelkläder med motsvarande visuell utformning att tillgå. Ett visst mått av fåfänga kan vi gott unna oss tycker jag. ?
Håller helt med. Jag använder SYNLIGA kläder i mörker, har reflexer på olika ställen och bra lampor men ytterst sällan reflexväst.

Någon missade Alaphilippes makalösa avslut på Tirreno idag ;)

En snabb googling säger mig att UEFA champions league har 380 miljoner tittare. Touren har 3,5 miljarder. Kollar man när ett fotbollslag tränar så ser man många Barcatröjor. Varför skulle cykling vara annorlunda än fotboll?
För att fotboll är fienden.

Jag förespråkar ninja-svart. Verka utan synas. Särskilt viktigt i trafiken. Ska du ha reflexväst, varselbyxor och jättemycket belysning så glöm inte glitter, julgranskulor och en stjärna på toppen.

Håller helt med. Jag använder SYNLIGA kläder i mörker, har reflexer på olika ställen och bra lampor men ytterst sällan reflexväst.

Det finns ett litet problem med ordet mörker.
En svartklädd cyklist syns knappt när den kör i djup skugga vid strålande sol, i synnerhet av äldre trafikanter. Och det gör lika ont att bli plattat av en äldre bilist dagtid som en yngre bilist om natten.

Nu är det stor skillnad på supporter och utövare. Vi är utövare och jag tycker att det är extremt inom cykel. Det finns inte många fotbollsspelare som tränar i klubbkläder från någon storklubb.

Fast en utövare som hobbycyklar, kör motionslopp, internetcyklar och inte har en blekaste chans på pallplacering i de populäraste loppen kan nog vara minst lika mycket supporter som utövare och därmed i mina ögon vara godkänd för de teamkläder som känns rätt där och då.
Bär ditt favorit-team med stolthet.
Och att tro att det inte finns grymt duktiga fotbollsspelare som lattjar med sina polare om kvällarna iklädd en tröja från någon storklubb är bara... Hmm...

Det stämmer att många teamkläder är skrikiga med logos från tveksamma aktörer. Det är ju också en del av cykelestetiken och jag tycker nog att det finns en viss charm i det. Tror vi tillhör olika generationer Kjell :)
Det finns gott om skrikiga cykelkläder som rimligtvis lever upp till den cykelestitik du förefaller vurma för. ? Men som i stort är befriande från loggorna.
För att citera en välklädd skotte i en klassisk rulle av allas våran Åberg "företagsloggor bär jag endast om jag får betalt för det".

Med det sagt är min bestämda åsikt att var och en klär sig enligt eget kynne. ?

Jag gissar att det inte är en generationsfråga. Det är en fråga om smak och känsla för cyklingens traditioner. En del har det, andra inte.
Protip (kul va?): Kör i klubbkläder istället.

Gamla skolan har talat.

Varför är folk så emot proffskit egentligen? I alla andra sporter är det ju ok att ha kit från laget man hejar på.

Sverige är ett u-land när det gäller cykling. Nere på kontinenten som ligger lååååångt före oss är det okej att cykla runt i sitt favorit-teams kläder.

Det roliga är att man kan cykla runt på en Canyon Aerod och stolt berätta för alla hur bra cykeln är och att det minsann är samma cykel-modell som proffsen använder(!!), men nåde dig om du skulle dra på dig en tröja från något av lagen. Vad är logiken i det?

Nej, man får klä sig som man vill så länge man inte utsätter sig själv eller andra för fara.

Jag gissar att det inte är en generationsfråga. Det är en fråga om smak och känsla för cyklingens traditioner. En del har det, andra inte.
Protip (kul va?): Kör i klubbkläder istället.

Men då måste man gå med i en klubb vilket inte alla vill ?

Klubbkläder har också en massa logotyper som klubbmedlemmarna inte får betalt för att bära. Man får i bästa fall några procent rabatt hos LBSen.

Det finns gott om skrikiga cykelkläder som rimligtvis lever upp till den cykelestitik du förefaller vurma för. ? Men som i stort är befriande från loggorna.
För att citera en välklädd skotte i en klassisk rulle av allas våran Åberg "företagsloggor bär jag endast om jag får betalt för det".

Med det sagt är min bestämda åsikt att var och en klär sig enligt eget kynne. ?
Tydligen är det flera som älskar rosa RCC-kit och en hel del andra som slår till direkt när Tobias Ludvigsson säljer ut sina Groupama-FDJ kläder här på K&S. Så båda sidor finns tydligen här representerade.

Vet inte vem man bör lyssna på mest när det gäller klädestetik Åberg eller modevärlden. Men faktum är att det i den sistnämda hänt mycket som motsäger det argumentet. Googla tex Vêtements DHL så får du ett tydligt exempel ?.

Tänker att cykelestetiken till i mångt och mycket är besläktad med F1 estetiken. Ferrari och Marlboro för att nämna ett exempel som haft stor estetisk inverkan.

Klubbkläder har också en massa logotyper som klubbmedlemmarna inte får betalt för att bära. Man får i bästa fall några procent rabatt hos LBSen.

Fast om man är medlem i en klubb och klubben fått betalt för loggorna.
Då kan man gott klä sig med loggor från de som får klubben att kunna leva och utvecklas.

Instämmer, det handlar sällan om generationsfrågan. Det ser helt enkelt lustigt ut.

Blunda och föreställ er parodin: tio MAMIL’s, alla amatörer, alla med ölmagar, kärlekshandtag och chipstuttar. Alla i full Team Bora-mundering, cyklandes, stånkandes, i samma klunga.

Borde inte någon posta en klassisk bild som tydliggör det lite töntiga med teamkläder?
Klart det ska köras i teamkläder!
C2217BF0-0ADB-4DBD-8C80-352DEB2D1A74.jpeg

Nu måste jag säga att det känns som att ts fråga ändå blev lite väl löjligfierad här.

Men vad vet jag. HEN kanske inte blev jättekränkt utan är kvar och i så fall skulle jag föreslå att både svart och rött är aldrig fel. På lvg. För övrigt: sobra färger, de färger du brukar passa i. Sen är det viktigt att det sitter snyggt och inte minst känns bra. Samt ev. en bra reflexväst för synbarheten.

Se där, ett seriöst svar! :)

En

Randonneur Stockholm kan man gå med i utan att vara klubbkille hela dagen. Snygga tröjor åsså!

Tydligen är det flera som älskar rosa RCC-kit och en hel del andra som slår till direkt när Tobias Ludvigsson säljer ut sina Groupama-FDJ kläder här på K&S. Så båda sidor finns tydligen här representerade.

Vet inte vem man bör lyssna på mest när det gäller klädestetik Åberg eller modevärlden. Men faktum är att det i den sistnämda hänt mycket som motsäger det argumentet. Googla tex Vêtements DHL så får du ett tydligt exempel ?.

Tänker att cykelestetiken till i mångt och mycket är besläktad med F1 estetiken. Ferrari och Marlboro för att nämna ett exempel som haft stor estetisk inverkan.
För det första: Åberg. Givetvis. Och utan någon som helst form av diskussion. ?

Och som sagt, var och en väljer givetvis helt och hållet själv. Alla har vi ju olika smak, konstigare än så är det väl inte egentligen?

Apropå F1-estetiken får jag väl erkänna att jag tycker Martini-loggor gör sig mycket väl på väl utvalda tyska bilar. Så pass väl att jag övervägt det själv.

Handen på hjärtat. Hur många av er som cyklar runt i klubbkläder gör det för att ni känner er lite proffsiga/duktiga/snygga/coola?

Att man tränar i klubbkläder för att klubben får betalt av någon sponsor känns lite som ett halvdåligt argument. Tänk om alla som lägger X antal tusen på att köpa klubbkläder istället gav dessa pengar direkt till klubben?

Klädstilen är viktig för många. Det är en del av att visa att man gillar och tillhör en viss grupp och är stolt över det. Hur mycket man är all-in varierar. Har själv inga problem att skida i cykelkläder men skulle ha svårt att cykla i ett Dähli-ställ. Misstänkter att motsatsen kan gälla för en inbiten skidåkare. När det gäller cykel så undviker jag reklam och lopptröjor.

Proffskläder är ett absolut no no om du inte är bra betald av stallet.
Aldrig helsvart, dels är det supertråkigt och dels så syns man inte i trafiken.
Bra kan väl diskuteras, minimilönen är tydligen 50000€ och det lär många av cyklisterna tjäna.
Men för att vara ute och cykla hela dagarna och äta godis är det såklart bra jämfört med oss vanliga dödliga.

Är man en del av en klubb så får man indirekt betalt av de företag som satsar tusentals kronor för att supporta dess medlemmar. Håller man inte med om det så har man helt enkelt fel ;)

Hur mycket betalar sponsorerna? Vore kul att veta vad det skulle kosta att få sitt namn/logotyp på en cykelklubbs kläder.

Handen på hjärtat. Hur många av er som cyklar runt i klubbkläder gör det för att ni känner er lite proffsiga/duktiga/snygga/coola?

Att man tränar i klubbkläder för att klubben får betalt av någon sponsor känns lite som ett halvdåligt argument. Tänk om alla som lägger X antal tusen på att köpa klubbkläder istället gav dessa pengar direkt till klubben?

Eller så kan man köpa klubbkläder när man ändå köper kläder. Då får de företag som betalar loggorna en anledning att betala till klubben även nästa år.
Bara för att man har klubbens loggor på sina cykelkläder så hindrar ju inte det att man även kan betala valfri summa till klubbkassan om man vill det.

Handen på hjärtat så ser jag ofta ut som en pajas med olika kläder blandat kors och tvärs lite olika olika dagar. Men jag har rätt kul ändå.

Jag skidar ibland med en cykeljacka, skidhandskar och cyklar ibland med skidbyxor, skidhandskar. Men, jag är ju ingen riktig cyklist (cyklar mest för att det är trevligt) och då jag är både gammal och man så bryr jag mig inte heller. Gör som du vill.

Eller så kan man köpa klubbkläder när man ändå köper kläder. Då får de företag som betalar loggorna en anledning att betala till klubben även nästa år.
Bara för att man har klubbens loggor på sina cykelkläder så hindrar ju inte det att man även kan betala valfri summa till klubbkassan om man vill det.

Handen på hjärtat så ser jag ofta ut som en pajas med olika kläder blandat kors och tvärs lite olika olika dagar. Men jag har rätt kul ändå.

Fast jag funderar på om inte klubben skulle tjäna mer på att medlemmarna donerade klubbklädspengarna direkt till klubben istället? Men sponsorerna kanske drar in mer pengar?

Hur mycket betalar sponsorerna? Vore kul att veta vad det skulle kosta att få sitt namn/logotyp på en cykelklubbs kläder.

Lite olika skulle jag tro? Men har du några tusen över så kanske du kan få ditt namn på klubbens kläder till 2022. Jag tror att klubbens 2021 kläder redan är på G att beställas.

Lite olika skulle jag tro? Men har du några tusen över så kanske du kan få ditt namn på klubbens kläder till 2022. Jag tror att klubbens 2021 kläder redan är på G att beställas.
Det vore något. Får kolla vad det skulle kosta att bli namnsponsor till den lokala cykelklubben.
Klubb Andy eller kanske Team Andy eller varför inte bara ANDY!

Ett alternativ vore att bara få mitt namn placerat långt upp på höger/vänster bröst så att det ser ut som att alla klubbmedlemmar har samma namn som jag ?

Mmmmm... det här kan bli hur bra som helst!

Nehej? Varför vill man inte gå med i en klubb? Ideologiska skäl?

Ja, mitt förslag med klubbkläder var ju bla därför. Ett sätt att åka runt i ett teamkit komplett med matchande strumpor och feta loggor från ”Lelles rör” och ”Hårhörnan”. Utan att sända ut Lampre-mannen-vibbar. Är man rädd för reklam så är det ju absolut inte bättre med ett Pro-tour-kit?!? Vill man ha en cleanare look finns ju massor med (nästan) omärkta kläder, allt från Craft till Rapha.

Nehej? Varför vill man inte gå med i en klubb? Ideologiska skäl?

Ja, mitt förslag med klubbkläder var ju bla därför. Ett sätt att åka runt i ett teamkit komplett med matchande strumpor och feta loggor från ”Lelles rör” och ”Hårhörnan”. Utan att sända ut Lampre-mannen-vibbar. Är man rädd för reklam så är det ju absolut inte bättre med ett Pro-tour-kit?!? Vill man ha en cleanare look finns ju massor med (nästan) omärkta kläder, allt från Craft till Rapha.

Om man är ute efter gemenskap och det sociala eller tillgång till kvalitativ träning, träningstips, kunna utvecklas och kanske tävla så är en klubb perfekt. Men vill man bara ut och cykla och gärna gör det ensam så har inte en klubb så mycket att tillföra tyvärr.

Om man är ute efter gemenskap och det sociala eller tillgång till kvalitativ träning, träningstips, kunna utvecklas och kanske tävla så är en klubb perfekt. Men vill man bara ut och cykla och gärna gör det ensam så har inte en klubb så mycket att tillföra tyvärr.
Man får cykla själv! Rätt säker på att det inte finns regler mot det i någon klubb.

det är en aning problematiskt med klubbkläder.

ger positiv gemensamhetskänsla vid tävling och är i vissa fall påbjudet då.

men vem vill i övriga lägen egentligen se ut som alla andra? sen den redan nämnda jönsiga reklamen. betalar gärna extra för att slippa den.

team kit kan jag tycka är kul att titta på, det finns en del outfits med humor. men känslan av lånta fjädrar finns där?

svart går bort i största allmänhet. i alla lägen utom begravning.

Tillbaka
Topp