Är en ”modern” MTB verkligen snabbare?

Men då har du ju personligen nästan ingen koll, kaiso1? Vilken väldokumenterad erfarenhet om att singelklinga fungerar sämre på långlopp är det då du talar om?

Jag har kört trippel, dubbel, singel på olika cyklar (26, 27.5, 29) under åren. Vore kul att få lära sig vad som är bäst egentligen.

ingen koll alls freddie. det här är internet:)

men eftersom jag byggt och byggt om cyklar och växlar, egensvetsade kassetter mm under många år har jag dock gått på pumpen några gånger. vad jag kan stå för utifrån detta i mera absoluta termer är att för mig som ändå hyggligt rask amatör är...

-inte kontinuerligt använda bakdrev mindre än 12t. de kan sitta på kassetten, men framkransen bör dimensioneras så att de inte kommer i användning mer än högst tillfälligt.

-hopp mellan växlar över säg 75 växeltum ska inte vara mer än en kugg på bakkassetten. gäller landsväg såväl som mtb. det betyder att de tre-fyra högsta växlarna inte bör ha mer än en kuggs skillnad.

har inget emot singelklinga per se, men med 12t som minsta drev och kanske en högsts utväxling på 105-110 vill jag gärna ha 12-13-14- att toppa med när det går undan någon längre sträcka, inte tröga och snabbt utslitna 10-11-12-. inte utspridda 12-14-16- och framförallt inte 10-12-14-. dessutom om det nu fanns singeklingor med vettiga högstaväxlar 12-13-14- skulle det gärna krävas bortåt 60t för lägsta växeln för oss normalsvaga när det vankas branta stigar. elitnissarna har ju antingen mer pulver och/eller kadens och klarar sig med smalare omfång. de kanske med sina ansenliga watt inte heller är lika påverkade av förluster i drivlinan. de accepterar också att byta sin dyra drivlina oftare.

så för min egen del och av praktiskt ekonomiska skäl gäller fortfarande tvådelat på en mtb som också ska klara grusrejs. endast då får jag de tajta växlar jag vill ha i högre fart. önsvärt då är att inte ha så liten lillklinga att det blir motväxlingar på vanlig stig.

men det går att köra med det mesta, och placebo ska inte underskattas.

Senast ändrad:
UrTomas sa:
H. sa:
Om man vill trampa fort utför på grusväg är nog modern geo inte så viktigt.

Den här klassikern känns passande (Jag orkar inte lära mig att bädda in :)):

Vad jag kan se bör de cyklar som används i klippet vara minst lika bra och snabba som dagens dh-monster med fånigt mycket slaglängd, 29" och annat modernt dravel ?

avd; det var bättre innan skivbromsarna kom??

man undrar ju om en del av snubbarna tagit något före start;)

Kan faktiskt lite hålla med om hur jäkla kassa skivbromsar till cyklar är. Råkar man nysa i närheten av sin cykel blir bromsbeläggen kontaminerade och slangarna fyllda med luft. Men det är klart en enklare 2-timmarsservice senare så har man ju måttlig bromsverkan igen tills ett barr böjer bromsskivan.

Nä, fy fan (får man svära på Happy förresten?) va' lång väg kvar cykel-bromsar har kvar till vettig funktion. Jämför med bilar och motorcyklar, hur kan dom bromsarna fungera i ur o skur? Och kom inte med vikt-argumentet - funkar inte kombon skivbromsar o låg vikt så är det inte rätt lösning helt enkelt.

Ska man verkligen behöva komma upp till high end-segmentet för att få någon som helst hyfsad bromsverkan? För i låg- o mellansegmentet är jag nästan böjd att hålla med TS om att fälgbromsar har väl så bra bromsverkan plus att de är lätta att serva.

Och jag ska nog inte börja raljera om den riktigt unkna och ålderstigna konstruktionen med bakre växelförare...

SocialGimp sa:
Kan faktiskt lite hålla med om hur jäkla kassa skivbromsar till cyklar är. Råkar man nysa i närheten av sin cykel blir bromsbeläggen kontaminerade och slangarna fyllda med luft. Men det är klart en enklare 2-timmarsservice senare så har man ju måttlig bromsverkan igen tills ett barr böjer bromsskivan.
..

Du får nog träna med verktygslådan. Och sluta med skitbromsar.

Okej så såna stofiler som Steve Peat, Fabien Barel, Greg Minnaar etc som kört på den absolut högsta nivå är för korkade att fatta deras gamla +25 kg hojjar va mycket bättre än deras nya skräp grejer.....hör folk verkligen sig själva längre eller kan inte acceptera att man blivit gammal???

Vikt argument vad det gäller bromsar.....köp en mc broms och sätt på cykeln......när du ändå är i gång sätt dit hjulen också och återkom med en recension. Visst kör man Hayes eller nå SRAM dynga så ja då fungerar bromsarna kasst men Shimano bromsar som kostar under 500 kr är mer än dugliga för svenska stigar för medel svensson och ett par SLX/XT är mer än nog för allt utom alperna och ren dh. Testa dock att köra större skivor än de standard monterade 140/160mm.

lämnar de här för den icke troende (ja det är inte samma bana men men)
https://www.pinkbike.com/news/video-pinkbike-hot-lap-mike-levy.html

Vad ska man göra om man just köpt ny modern cykel å lyssnat för mycket på Sixten? Skitjobbigt att bygga om lixom!
Screenshot_20190704-083734.png

Screenshot_20190704-083812.png

Screenshot_20190704-084008.png

/T

tmalm sa:
Vad ska man göra om man just köpt ny modern cykel å lyssnat för mycket på Sixten? Skitjobbigt att bygga om lixom!

/T

Inte lätt när man åker för omoderna Santa.

Luca måste åka på en förkortad XL-ram, fast han är ynka 6 fot.
Och Greg har fått förlänga kedjestagen till 478mm.

Ännu en bit kvar på moderniseringen alltså!

Tillbaka
Topp