Är gapet normalt?

implor

Aktiv medlem
Är gapet normalt?
Känns stort? Shimano Deore FC-M6120-1 vevarm.

154E2D39-E450-45A7-9B93-588044788ACA.jpeg

Är gapet normalt?
Eller menar du "gapet" som att vevarmen inte glidit på splinesen ordentligt? Det gör den väl i så fall när du skruvar åt den lilla "pre tension cap"?

Är gapet normalt?
Jag har undrat samma sak i en annan tråd där splinesen på en vevarm gick sönder, troligtvis pga för lite överlapp.

Jag skulle tänka att man vill har synbara biten av splinesen åtminstone två gånger mindre stor. Men som andra redan skrev är frågan om du redan har spänt åt eller inte.

Är gapet normalt?
jag har skruvat dit tension cap och tagit bort så den är ”bottnad”.

Vevarmens manual säger att man ska ha en distans på båda sidorna. Tar och bort den på icke drive side så ser det bra ut. Tror jag kör så.

på bilden är bara 50% av räfflingen överlappande. Känns inte riktigt okej.

Är gapet normalt?
varmens manual säger att man ska en distans på båda sidorna. Tar och bort den på icke drive side så ser det bra ut. Tror jag kör så.

Vad menar du med "distans på vevarmen"?

Tror att man aldrig ska har distanser på vevaxeln. Man kan behöva distanser på vevlagret beroende på bredden av vevlagerhuset.

Är gapet normalt?
Vad menar du med "distans på vevarmen"?

Tror att man aldrig ska har distanser på vevaxeln. Man kan behöva distanser på vevlagret beroende på bredden av vevlagerhuset.
Följde med två plastringar. Aldrig sett denna lösning. Hade tidigare FC-M6100-1 och den saknade distanser. Verkar vara så man får 55mm kedjelinje istället för 52mm.

ur manualen:
96E65F54-A350-49B6-B5C9-799A9BB8C8E3.jpeg

sätter man dit båda så blir det som min första bild. Även efter man spänner ihop med cap.

Är gapet normalt?
Följde med två plastringar. Aldrig sett denna lösning. Hade tidigare FC-M6100-1 och den saknade distanser. Verkar vara så man får 55mm kedjelinje istället för 52mm.

ur manualen:
Visa bilaga 553495
sätter man dit båda så blir det som min första bild. Även efter man spänner ihop med cap.

Då antar jag att m6120 har 6 mm längre vevaxel än icke-Boost versionen, men samma vevarmar.

För att vara säkert kan du kontrollera om vevarmar verkligen är m6120 och distanser är 3 mm tjocka.

Jag skulle tänka att gapet måste vara mindre. Du kan titta var pinnen av brickan hamnar, som Coffee skriver.

Du har inte också bytt vevlager och använt distanser där som inte behövs?

Är gapet normalt?
Då antar jag att m6120 har 6 mm längre vevaxel än icke-Boost versionen, men samma vevarmar.

För att vara säkert kan du kontrollera om vevarmar verkligen är m6120 och distanser är 3 mm tjocka.

Jag skulle tänka att gapet måste vara mindre. Du kan titta var pinnen av brickan hamnar, som Coffee skriver.

Du har inte också bytt vevlager och använt distanser där som inte behövs?
Jag började mäta lite hur mycket kontakt man hade med distanserna på. Är endå 1 cm kontakt (13mm räfflad yta totalt) och lär försvinna någon mm till när cap skruvas på. Är nog helt korrekt med två distanser.

Är gapet normalt?
Jag började mäta lite hur mycket kontakt man hade med distanserna på. Är endå 1 cm kontakt (13mm räfflad yta totalt) och lär försvinna någon mm till när cap skruvas på. Är nog helt korrekt med två distanser.

Men du skrev att du hade spänt åt med capen?
Om vevarmen flyttar inåt 2 mm är allt säkert helt korrekt.

Senast ändrad:
Är gapet normalt?
Känns stort? Shimano Deore FC-M6120-1 vevarm.

Visa bilaga 553426
Hade en vevparti FSA Comet som faktiskt hade en plast bricka för att fylla gapet (och jag tappadebort den på första självservice ?).
Jag undrade ett tog om det var en viktig del och tillverkade själv ett ny bricka med lite plast, men tror att det var bara en fyllning (typ för att inte samla in smuts).
För att vara säker om gapet är rätt det är bra att använda en moment nyckel.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp