Är Gary Fisher fortfarande nyskapande?

• Trådstartare Trådstartare dp
  • Start datum Start datum
Det är väl mest glasögon och personlig stil som är "nyskapande"? :)

Sent 80-tal när han "skapade" oversize så var han ju med men annars var Fishers tidiga bättre ramar, t ex Competition eller Supercaliber, bra hojar men inte mer än så. Att han sen är MTB:ns Muhammad Ali med obegränsat självförtroende är väl bra men inte blir hojarna bättre för det.

Det absolut värsta Fisher har gjort måste vara RS-1 ( http://www.firstflightbikes.com/FisherRS1.htm ). Den förlorade Fisher MYCKET anseende på. "J-la släde" tror jag det tekniska uttrycket för den lyder... :)

Fast MTB-branschen är ju inte särskilt nyskapande över huvud taget imho. Det verkar mest som om tillverkarna konkurrerar med att se annorlunda ut. Allt som görs på hojarna har ju redan testats (och ofta förkastats) på t ex motorcyklar. Att dom kan göra så tror jag beror på att cyklister har väldigt lätt att bli märkestrogna och ilsket försvara "sitt" märke. Blir "lite" väl mycket "Volvo vs. SAAB" ibland...

Är dock ganska färsk i svängen, men folk snackar ju fortfarande om hans genesis-geometri. Nått bra måste han väl gjort...? ;)

Hans nya hardtail har ju bakstag i kolfiber.
Kanske lite nytt ändå att blanda Alu och kolfiber i MTB-ramar..?

Öijer Skrev:
-------------------------------------------------------
> 29 tum?
>
> Det vore ju smått fantastiskt om han skulle kunna
> utveckla cyklarna i stora steg varje år..

Jag minns en höghjulings-MTB i kolfiber (Röd. Specilized? Får kolla efter jobbet...) från nån gammal MBA. Kanske det optimala i slutänden?

:D

Öijer Skrev:
> Hans nya hardtail har ju bakstag i kolfiber.
> Kanske lite nytt ändå att blanda Alu och kolfiber
> i MTB-ramar..?

Hade inte den där "snygga" ramen från allebike också kolfiberstag.... =)

/rikard

Giant började med kolfiberstag 2004. Har fungerat väldigt bra vad jag har hört...

XtC hybrid 2005:
2005_XtCHybridFset_035.jpg

Nja, nyskapande. Trek/Gary Fisher var väl ganska nyskapande när Sugar/Fuel linjen introducerades. Men det är väl några år sedan?

kan tycka en sån gullig liten sak som eggbeaters pedalerna var lite nyskapande (eller bortskrapande). Så enkelt, så bra, så lätt och ganska billigt.

Alien ramen var ju också nyskapande men så svår, så dålig, så tung och onödigt fördyrande.

Genesis kom "konstigt nog" efter Klein hamnade i Trek-träsket. Ett sätt att marknadsföra Gary Kleins idéer lite bättre. Däremot tycker jag att GF varit nyskapande i många avseenden. Deras första ram helt i kolfiber (Procaliber) var en underbar skapelse (heter numer Trek 9.8). RS1an var ingen hit men ett förösk att lösa pogostick-problemet som alla andra försökte dölja med reklam. Att Lawmills koncept inte funkade är en annan sak. Montaren (extremt korta kedjestag) var ett annat "vågat" försök (om än ingen succé). Framför allt har GF fattat att det mesta handlar om att synas och marknadsföra, utan honom hade inte sporten fått den rivstart den hade under 90-talet. En anna faktor man inte får glömma är att förvånansvrt många företag som levererat till försvarsindustrin blev utan jobb under Clinton. Här stod de me alla maskiner men inga kunder. De insåg att cyklister är prylgalningar och började färsa prylar in absurdum. Få finns kvar idag men en och annan god idé kom faktiskt därifrån.

Det som är kasst med RS-1:an är ju växelfunktionen, eller snarare avsaknaden av sådan. Annars var det väl inga större fel på dämparen? Glöm inte att det var fjorton år sedan den kom ut på marknaden.
OCLV-ramen är ju däremot en Trek-produktion från början till slut, fast med Fisherdekaler från 94-97.

ething Skrev:
> En anna faktor man inte får glömma är
> att förvånansvrt många företag som levererat till
> försvarsindustrin blev utan jobb under Clinton.
> Här stod de me alla maskiner men inga kunder. De
> insåg att cyklister är prylgalningar och började
> färsa prylar in absurdum. Få finns kvar idag men
> en och annan god idé kom faktiskt därifrån.

Mycket sant. Även om dom inte kunde marknadsförda sig som försvarsindustrileverantörer så fattade man ju ibland att en enbart cykelentusiast i nåt garage knappast hade såna resurser eller kunskaper. Duktiga licensierade titansvetsare var det ju liksom alldeles för gott om i USA ett tag... :)

Vissa prylar blev ju inte mer än en inspirationskälla för andra. Den där amerikansk-asiatiska familjen (Nån som minns eller har MBA med dom i?) som gjorde prototyper till fantastiska ihåliga vevar med borrad vevaxel blev ju inget stort namn av men dom sådde ju säkert ett frö hos nån. Brownings elektriska växlar kom väl aldrig i nån vidare produktion heller. Det finns ju mängder av exempel på sånt lite ute på yttern av det "normala".

Nyskapande inom MTB är nog för mig mer saker som fasta lägen på växlarna, första Rockshox:en, de tidiga fungerande bakfjädringarna (Finns några olika att välja på där imho) och MTB-skivbromsarna. Det mesta annarsär ju egentligen "bara" utveckling. SÅÅÅÅ stor skillnad är det t ex inte på XT tumväxelreglage från -89 och ett XT SL-M750 från nutid rent utprestandamässigt :)

>Den där amerikansk-asiatiska familjen (Nån som minns eller har MBA med dom i?) som gjorde prototyper till fantastiska ihåliga vevar med borrad vevaxel...

Menar du Alex & Skooks Pong? De hade firman Magic Motorcycle, med det nu ganska legendariska vevpartiet - om inte det första så bland de första som hade splinad axel. De köptes senare av Cannondale. Det kom en intressant och mycket dyr (70 tkr var projekterat retailpris) projekthoj från Cannondale och bröderna Pong för länge sedan... kring -94 eller så, någon som minns den? Var visst mycket lätt (under 8 kg nånting) och hade 4" dämpning fram och bak, framgaffeln och baksvingen var för övrigt formad som en knäled och var som Leftyn - dvs bara med ett ben. Den, liksom DH-monstret "Fulcrum", kom aldrig ut på marknaden. Förmodligen var de för dyra för att massproducera.

Man kan ha skiftande åsikter om Cannondale, men jag anser att de är mycket mer innovativa än Gary Fisher.

Det är nog så... jag vet inte ens om den cykeln lämnade "show room"... men den hade ett intressant koncept och ideer som de säkert hade nytta av senare, till mera jordnära cyklar.

Suger konceptet var nyskapande när det kom, ramar runt 2,5kg, fullgung med smart länkage. Nu finns ju Suger även i 29". Från Fishers/hans teknikers ritbord kommer fortförande många ideer även om de flesta inte syns på själva cykeln vid en flyktig anblick, det handlar mest om mått och jag menar hur många har inte svansat efter Fisher? utan honom hade mountainbiken aldrig blivit vad den är.

Själv har man haft 5 fisher cyklar genom åren, en paragon 29" blir det härnäst :D

Jag sticker i mellan för en kommentar till "Rock".
Jag köpte just en X-caliber 2005:a till min flickvän. En hyvens cykel. Den för i år nya geometrin är bättre än den förra, särskilt eftersom bb är mkt högre upp än innan. Rock Shox REBA för 29:an fungerar mkt bra även om den är något tyngre än WB BW 0.8.
Lacken Paragonen var klart snyggare men budgeten sa ifrån.
Lycka till
P

Paragon ramen är dock lätt för en 29"(1498g i min storlek 19,5") så att gaffeln väger några gram mer spelar inte så stor roll, jag tränar bara just nu, tävlandet är lagt åt sidan om det inte blir nått långlopp till hösten.

TommyE Skrev:
> Menar du Alex & Skooks Pong? De hade firman
> Magic Motorcycle, med det nu ganska legendariska
> vevpartiet - om inte det första så bland de första
> som hade splinad axel. De köptes senare av
> Cannondale. Det kom en intressant och mycket dyr
> (70 tkr var projekterat retailpris) projekthoj
> från Cannondale och bröderna Pong för länge
> sedan... kring -94 eller så, någon som minns den?
> Var visst mycket lätt (under 8 kg nånting) och
> hade 4" dämpning fram och bak, framgaffeln och
> baksvingen var för övrigt formad som en knäled och
> var som Leftyn - dvs bara med ett ben. Den, liksom
> DH-monstret "Fulcrum", kom aldrig ut på marknaden.
> Förmodligen var de för dyra för att
> massproducera.
>
> Man kan ha skiftande åsikter om Cannondale, men
> jag anser att de är mycket mer innovativa än Gary
> Fisher.

Visst var det Magic Motorcycle. Jag hittade den där prototypen i en MBA från -94 eller -95 igår när jag kollade efter. Fantastisk hoj helt enkelt. Där kan man nog kalla det nyskapande med i stort sett bara frästa delar och mycket lite återblick på cykeltradition. Visst sitter prylarna där dom brukar på en cykel men annars är det rätt annorlunda. Att det sen var en mockup gör inte så mycket. Koncepthojar finns det ju alldeles för lite av. Jag visste inte att Cannondale köpte upp dom men dom gjorde nog en riktigt bra affär där.

Håller med om Cannondale vs. (Gary) Fisher. Fisher kan marknadsföring. Cannondale kan teknik. Gary Fisher är rätt duktig på att hämta från andra men att göra det på ett sätt som inte skapar konflikter så det hamnar i rätten. Att han "uppfann" oversize är en sanning med modifikation. T ex Manitou/Doug Bradbury gjorde överdimensionerade grejer tidigare än Fisher. Cannondale har ju däremot tagit i rätt bra med idéerna. Själv är jag definitivt ingen märkesfanatiker, har både Fisher (CR-7) och Cannondale (Cykelkärra. Bra sak. Dyr...) och fattar inte varför "folk" blir märkestroende idag när nästa års modell som funkar troligen är från en helt annan firma än vad som gäller idag.

:)

dp Skrev:
> Vad säger ni?

Nja, det produceras en del bra GF hojar, men hör inte till det absoluta toppsegmentet och kan knappast mäta sig med Turner eller Titus eller Santa Cruz eller Ellsworth. Nyskapande, ja, "genesis" har tagits efter av t ex S-Works, och GF har gått i bräschen för 29". Har själv en 99 års Supercaliber och det är en härlig ram.

GF har en överdriven uppfattning om sin egen betydelse http://www.fisherbikes.com/fisher101/ på det hela taget är det dock justa hojar.

Per

Fast Gary Fishers Genesisgeometri funkar inget vidare för såna som jag som vill ha ordentligt med framvikt (Liiiiiite Tomac-inspirerad...) och gillar långa styrstammar på XC-hojen. Armarna räcker liksom inte till för "genesis" om jag ska få "rätt" tyngdpunkt...

Tillbaka
Topp