TommyE Skrev:
-------------------------------------------------------
> Menar du Alex & Skooks Pong? De hade firman
> Magic Motorcycle, med det nu ganska legendariska
> vevpartiet - om inte det första så bland de första
> som hade splinad axel. De köptes senare av
> Cannondale. Det kom en intressant och mycket dyr
> (70 tkr var projekterat retailpris) projekthoj
> från Cannondale och bröderna Pong för länge
> sedan... kring -94 eller så, någon som minns den?
> Var visst mycket lätt (under 8 kg nånting) och
> hade 4" dämpning fram och bak, framgaffeln och
> baksvingen var för övrigt formad som en knäled och
> var som Leftyn - dvs bara med ett ben. Den, liksom
> DH-monstret "Fulcrum", kom aldrig ut på marknaden.
> Förmodligen var de för dyra för att
> massproducera.
>
> Man kan ha skiftande åsikter om Cannondale, men
> jag anser att de är mycket mer innovativa än Gary
> Fisher.
Visst var det Magic Motorcycle. Jag hittade den där prototypen i en MBA från -94 eller -95 igår när jag kollade efter. Fantastisk hoj helt enkelt. Där kan man nog kalla det nyskapande med i stort sett bara frästa delar och mycket lite återblick på cykeltradition. Visst sitter prylarna där dom brukar på en cykel men annars är det rätt annorlunda. Att det sen var en mockup gör inte så mycket. Koncepthojar finns det ju alldeles för lite av. Jag visste inte att Cannondale köpte upp dom men dom gjorde nog en riktigt bra affär där.
Håller med om Cannondale vs. (Gary) Fisher. Fisher kan marknadsföring. Cannondale kan teknik. Gary Fisher är rätt duktig på att hämta från andra men att göra det på ett sätt som inte skapar konflikter så det hamnar i rätten. Att han "uppfann" oversize är en sanning med modifikation. T ex Manitou/Doug Bradbury gjorde överdimensionerade grejer tidigare än Fisher. Cannondale har ju däremot tagit i rätt bra med idéerna. Själv är jag definitivt ingen märkesfanatiker, har både Fisher (CR-7) och Cannondale (Cykelkärra. Bra sak. Dyr...) och fattar inte varför "folk" blir märkestroende idag när nästa års modell som funkar troligen är från en helt annan firma än vad som gäller idag.
:)