är Kona Caldera något att ha?

Min bror har en Kona Blast som också ingår i serien Black moutain, i den serien ingår även Caldera, där den också ligger högst på listan i pris och komponenter på cykeln : )
Ramen på Calderan och Blasten är i princip likadana, om inte precis faktiskt. Calderan har ju förstås bättre växlar, bromsar osv än Blasten, vilket på verkar cyklen mycket bättre.
Jag har kört mycket på brosan Blast och gillar den starkt!
Den är snabb och relativt lätt om man inte är så kräsen, och måste ha maximal lätthet i en kolfiberram förstås.
Den har även en grymt skön geometri tycker jag för att köra i skogen, på bökiga och trixiga stigar, även för vanliga asfaltsvägar fungerar den galant :) Den är väl dock inte en cykel man gärna cyklar 20 mil på en asfaltsväg med.
Som jag sa så är Blasten likadan som Calderan vad jag vet, fast Calderan är mera uppgraderad med komponenter som verkligen gör en skillnad.
Jag har hört lite om att det ska vara en halv bra gaffel på Calderan, men så vitt jag vet så är den kanon skön, men man kan ju alltid byta upp sig senare om man verkligen avgudar ramen och resten av cykeln.

Sammanfattning en grymt skön cykel att leka på och även köra seriöst på, om man inte är allt för kräsen, dock inte så bra i tävling vad jag har hört, men allt som rullar går väl att tävla med ; )
PRIS VÄRD är den också, Kona gör bra cyklar : )

Scott reflex och Scale är väl ganska stor skillnad på gemfört med Kona Caldera. Geometrin är alldeles olika och jag skulle nog tro att en Scale/ reflex är mera en cykel som passar för att köra 20 mil med på asfalt ;)
Men jag är inte så insatt i Scale och Reflex, jag har själv frågat en del om Scale på forumet om du söker på Scale trådar.

Lycka till med cykeln

Mvh Patrik

det verkar ju som en riktigt skön hojj asså.. Det enda problemet är ju framgaffeln dock men det går ju som sagt att byta. Jag skulle gärna vilja ha allt i ett paket, eftersom jag löpte en scott YZ2 och märker att det är mycket man behöver byta och jag skulle gärna vilja ha en bra startar gaffel... Det har ju både reflex och scale.. Reflex har ju Dart 2 och scale har tora.. och fox.. Inte helt fel..

Den fanns ju att beställa från tyskland tror jag för ca. 6000 för ett tag sen. Kanske fortfarande går, har ingen aning. Men färgen var ju absolut inte den snyggaste.

Är också väldigt sugen på en Caldera.

Det är sant att dom har, men det är upp till dig att testa i affärer, vilken du gillar mest eftersom geometrin gör mycket på de olika hojarna. jag tycker själv att scott tar lite för mycket för sina hojar, men det är självklart fina saker man får det är jag säker på, men man betalar självklart lite för märket, men det gör du säkert för Kona också.
Det sitter ingen dålig gaffel på en Caldera, det kulle jag inte säga, den har en slag längd på 105mm vilket är lite mera än cott vad jag vet. Calderans gaffel är en marzocchi och dom gör absolut inte dåliga gafflar vad jag vet, av erfarenhet. Du måste ju inte heller byta upp dig direkt till en bättre gaffel om det inte är så att du verkligen vill förstås.
Men jag råder dig även till att spana på Blocket och happy efter begagnade cyklar efterom du oftat får mera cykel för pengarna då :) Storleken på ramen är också väldigt viktig. Om den känns skön på vanlig asfaltsväg är den ofta för stor i skogen ( ett tips ) som alla ger : )

// Patrik

Men då e det troligen inte 2007 modellen.. Annars hade det varit ett fantastiskt pris.. :P Jag frågade en kille på cykel spec (jobbade där) och han skulle valt en scale över en Caldera lätt sade han..

Jepp, Calderan har en elastomergaffel. Det är ingen fara med hållbarheten, det är trots allt en Marzocchi. Men en oljedämpad gaffel är sååååååå mycket skönare och bättre.

det beror på vad man gillar för geometri på ramen som sagt, så etsta i affär om du kan :)
Ah, men jag skulle itne säga attt gaffeln är dålig, går den sönder får du väl bygga upp dig :)
Men Kona Kula har nog en bättre gaffel och är inte så mycket dyrare vad jag vet, kolla på den.

Det finns en Caldera 2005 på köp & sälj här på happy, den har trevligare gaffel än de nyare årsmodellerna.

...fast priset 7500 är alldeles för högt imo, pruta ner ett par tusen så börjar det bli prisvärt.

mm, 7500 e jävligt för högt, jag kan få 2007:an för typ samma pris när dem rear ut den på cykel spec.
Det tar jag nog heldre då isåf.. Ska testa dem i helgen hos cykel spec då

Det tycker jag du ska göra. : )

Det är bara du själv som kan avgöra vilken cykel som är bsät för just dig.

Lycka till!

// Patrik

Köpte en Caldera 06 för 6000kr ink frakt för ett par månader sedan grymt nöjd. Har dock inte så mycket att jämföra med.....

Gaffen MZ race finns på 2005 Cinder cone och det finns länkar om uppdatering av den som blev ganska så bra, min Cinder cone 2005 har fått en reba race.

PatrikB körde ifrån det mesta på en Caldera i alperna i somras, iofs så var det nog inte mycket kvar på den som var orginal. Bland annat hade den fått en PIKE i fören, men den höll!

Jag testade både Kona Caldera och Scott reflex 30 idag.. Kan ju verkligen säga att Konans gaffel var som mjukost.. inte så mycket att ha.. isåfall var ju scotten bättre eftersom det var typ samma delar annars, det enda som skillde sig var ju typ gaffeln och ramen.. Och RS dart 2 e så fan mycket bättre eftersom den har ju gasdämpning medans mz har ju gummi.. Håller typ inte så bra under vintern.. :( Inte så kul.. Isåfall får man ju lägga till 2000 kr extra på en Marzocchi Mx comp ETA 06 hos cykelspec, och då e det ju lika bra att köpa för lite mer en vettig cyckel typ scott scale 50, har ju typ samma komponenter men har RS Tora istället.. Extremt mycket pengar.. Dock måste jag ju säga att känslan i Calderan var för jävla skön..

AH cyklarna är väl rätt olika i dämpningen.
bra att du testade dom olika dock.Vilken geometri tyckte du mest om? Scale eller Caldera?
spännade att veta : P
Det är en fråga du själv får ta ställnign till, ifall du tycker det är värt att uppgradera Calderan.
De tär ju skönt om allt är klart direkt.

// Patrik

Kona verkar ha snålat in på gafflar senaste åren, eller så är det bara alla andra som skärpt sig ett par snäpp. Gamla Caldera (04-05?) var ju lite vassare med en EXR-gaffel, det var en riktigt vettig hoj, men sen Kona devalverade för något år sedan har alla modeller fått dras med elastomergafflar.

lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> PatrikB körde ifrån det mesta på en Caldera i
> alperna i somras, iofs så var det nog inte mycket
> kvar på den som var orginal. Bland annat hade den
> fått en PIKE i fören, men den höll!

Det säger nog mer om cyklisten än cykeln. ;-)

/Leo

Om man nu vill byta gaffel på Calderan är man bunden till 100mm eller kan man våga sig på en gaffel med ännu mer travel?

Jag har för mig att han kör Piken i 120 läget. Jag hade en Fox 32 Talas på min Caldera ett tag och körde även jag i 120. Den kändes bra och stabil då, i 140 läget blev geometrin riktigt skum.

Tveksam till för hög gaffel bara.. Jag nöjjer mig nog med 100 eller 105 faktiskt.. Gick från 80 och ska eventuellt byta till 100/105 men mer blir nog lite för mkt. bara. ska kunna cykla lite i stan också, så då ska jag väl inte ha för hög.. Dock ska jag sätta på ett skydd på tredje klingan så att jag bara har två växelskivor..

Med RockShox U-turn kan man ju välja lite som man vill om jag förstått det rätt. Så då skulle man kunna vrida ner till under 100 under transport sen snurra upp till 130-140 när man behöver det som mest. Eller 120 åtminstone så man slipper den värsta chopper-känslan.

najs.. Vad e bäst? att köpa ny cykel och köpa till en sjysst gaffel eller att köpa en bra cykel från början? Jag funderar på m jag ska köpa Calderan sedan och sedan köpa till Marzocchi Mx comp ETA men isåfall e det ju nästa lika bra att köpa en Scott scale 50.. Den har ju redan en sjysst framgaffel. Calderans gaffel var nästan av mjukost.. Inte riktigt dock :P

Det beror väl på hur mycket pengar du vill lägga med en gång. Antingen kan du ju handla cykeln först, använda den och sedan köpa en gaffel du blir gladare med eller lägga mer pengar med en gång och skaffa en dyrare cykel.

Är gaffeln enda problemet med en Caldera hade jag köpt den och sedan skaffat ny gaffel när man har tid/råd/lust. Då kan man köpa precis den man vill ha.

Tillbaka
Topp