Hjälp mig med min "nya" kona lava dome 1995

hejhelena

Medlem
Hej alla kloka!
Jag behöver hjälp. Jag har köpt en Kona lava dome från 1995 (tror jag). Skulle vilja göra en renovering på den, göra den utrustad för både pendling och enkel bikepacking. Ny kasset och kanske vevparti? samt byta till en stel gaffel (som originalet).
Men jag behöver er hjälp inser jag. Jag vill ha era tips och råd, ska jag behålla nuvarande gaffeln, vevpartiet? Hur mycket är värt att renovera för att det ska vara värt ekonomiskt. Betalade 850 kr för cykeln med diverse orginaldelar. Cykeln rullar fint och är väldigt trevlig att köra så som den är. Jag har inte mycket pengar. Men ser detta som ett projekt för att lära mig och ha en extra cykel så jag kan ta med mina vänner på lite längre turer med tält osv.

Öppna frågor från mig nu men det kanske är nån som tycker det kan vara lite kul o guida mig? Hoppas på det i alla fall.

Kan tillägga att jag är ganska händig men blir helt vilsen i denna jungel av storlekar och modeller. Jag har en nishiki gravel x one som jag fixat med vid behov, men det är mer av vanligt underhåll som byte av däck/drivlina.
20250812_174443.webp

IMG-20250812-WA0000.webp

Tror att du ringat in det viktigaste: "Betalade 850 kr för cykeln med diverse orginaldelar. Cykeln rullar fint och är väldigt trevlig att köra så som den är."
Vad får en mtb från -95 kosta?

Jag skulle:
1. byta hela drivlinan (den verkar vara slut)
2. byta bromsgummi (kostar inte många kronor)
3. sätta på en stel gaffel (om jag hittar någon inte allt för dyr)
4. byta vajrar om de går segt

Om du har ont om pengar så skulle jag göra så lite som möjligt. Byt bara det som inte fungerar. Om kedjan inte hoppar över så kan du vänta med byte av drivlinan. Om drivlinan ändå är slut så är det ju inget mer som skadas på den.
F.ö är det något som inte fungerar som det skall?

För pendling och bikepacking behöver du väl komplettera med pakethållare/ frontrack och flaskhållare. Om det inte ingick i köpet. Håll utkik på k&s.

Jag håller med ovanstående om stel gaffel, det passar bättre för det du tänkt använda cykeln till.

Smörj och håll rent, då blir det billigare i längden.

Byt vajrar och höljen. Byt kedja, kassett och kanske klingorna om de är dåliga. Byt bromsbelägg.

Kolla över alla kullager i nav och styrlager. Rengör, nytt fett och korrekt lagerspänning. Om vevlagret funkar, rör ej. Kan i och för sig vara bra att demontera, rengöra gängor och fetta in gängorna. Det blir lättare att få loss vevlagret i framtiden när du gjort det. Samma med pedalerna. Ta loss och fetta in gängorna.

Har man begränsat med pengar så kan man ju göra en del i taget. Som de flesta redan skrivit - if it works, don't touch it (yet).

Vi har ju en jättefin tråd här där du kan fråga om någon ev har gaffel. Om du finns i Skåne kan jag kanske ha en passande stålgaffel för övrigt. (måste kolla om den är 26 eller 28 bara)

En stel gaffel kommer antagligen att sänka den en del i fronten. Så tänk över geometrin noga innan du byter gaffel.

Jag pendlar på en något modernare 26" cykel varje dag. Jag bytte 3x9 till 1x11 (36 fram, 11-40 bak) på den. Lite bredare styre. Den är otroligt rolig att cykla på! Och singelklinga fram är rikigt skönt.

Billigast är att göra så lite som möjligt. Köpte en liknande cykel för några år sen. Slängde på en pakethållare (från XXL) och vips var det en billig semestercykel för kortare tripper. Bakväxeln var väldigt glapp så det var vissa utmaningar (men den och reglage byttes). Gaffeln är ff rätt kass, men det styr framhjulet åt rätt håll utan att läcka.

Funkar gaffeln, behåll den. Får du tag på en lämplig stel i rätt prisklass, handla. Sen är det ju bara vanligt underhåll (drivlina etc måste ju ändå bytas).

Gratulerar till bra köp! 🙂 i övrigt många bra tips här. Jag hade nog bytt hela drivlinan, men det är också för att jag, som nog många här, gillar att skruva och gillar nytt. Inte säkert det krävs. Smörj kedja och kontrollera att bromsarna tar bra, sen bara cykla på och fixa efter hand som du märker vad som är mer slitet.

Wow, en sådan har jag haft, köpte den ny -95! Guldfärgad stel gaffel satt på orginalet. Håller med ovanstående, underhåll det som sitter på framförallt. Lite bredare styre ger en enorm förbättring i mitt tycke.

Tillbaka
Topp