Är liniment bra nu för tiden?

Har faktiskt funderat lite över detsamma. Köpte ngt slags "hot stuff" från Cykelcity för flera år sedan. Har använd det några gånger men det enda som det ger mig är en trevlig doft av pepparmint.

Liniment är väl främst till för att vissa cyklister ska kunna visa sig "hårda" och inte ha benvärmare på sig när det är svinkallt och alla vettiga människor borde klä på sig.

Jag är omodern och kör med liniment om jag är stel eller att det är blött och kallt. Kan inte påstå att det gör en redan långsam gubbe långsammare eller snabbare men det hjälper mot stelhet och frysning vilket är värt en hel del det.

Det är väl framför allt doften man vill åt? Jag kommer ihåg när jag som junior kom in i omkädningsrummet vid fotbollsplanen efter att A-laget varit där och bytt om och den starka doften av liniment låg tjock i rummet. Det var liksom målbilden, att lukta så. Då visste man att man blivit vuxen.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Liniment är väl främst till för att vissa
> cyklister ska kunna visa sig "hårda" och inte ha
> benvärmare på sig när det är svinkallt och
> alla vettiga människor borde klä på sig.

För mig funkar liniment på benen bättre än benvärmare på tävling eftersom linimentet svettas bort när jag blir varm medans benvärmaren sitter kvar. Är det riktigt kallt är benvärmaren lämplig hela vägen. Allt är ju subjektivt.

Luthman Photography skrev:
> Det är väl framför allt doften man vill åt?
> Jag kommer ihåg när jag som junior kom in i
> omkädningsrummet vid fotbollsplanen efter att
> A-laget varit där och bytt om och den starka
> doften av liniment låg tjock i rummet. Det var
> liksom målbilden, att lukta så. Då visste man
> att man blivit vuxen.

+1
Och ibland, men bara ibland skickade tränaren runt en flaska liniment i omklädningsrummet inför ngn pojklagsmatch. Det fick de flesta att känna sig sådär extra starka och snabba ;)

Om det är tävling och jag inte vill ha skoöverdrag (i vägen på MTB och CX) eller bylsiga handskar brukar jag smörja in händer och fötter i liniment vilket fungerar bra. Kom bara ihåg att inte gnida er i ögonen när handskarna tas av...

Personligen tycker jag att liniment är rätt bra dels när det är lite kallt ute och man vill slippa knä/benvärmare och dels om man är öm/stel i någon muskel och ska köra. Har aldrigt testat att använda det på händerna som JPKC säger, litar inte på min egen förmåga att inte klia mig i ögonen eller snyta mig och få brännskador i ansiktet.....

FAst det här med att ni blir varma, funkar det? Jag blir inte ett dugg varm av liniment. Gör säkert fel...
Ngn gång har jag blivit varm u duschen efteråt, dvs jag känner en tydlig effekt av linimentet när varmt vatten kommer på.

De roligaste linimenten är de som ska "masseras in". Sen tror man att det är linimentets förtjänst att den masserade muskeln blir "varm". Bra marknadsföring?

zodah skrev:
> FAst det här med att ni blir varma, funkar det?
> Jag blir inte ett dugg varm av liniment. Gör
> säkert fel...
> Ngn gång har jag blivit varm u duschen efteråt,
> dvs jag känner en tydlig effekt av linimentet
> när varmt vatten kommer på.

Linnex blir djävligt varmt på mig i alla fall!

zodah skrev:
> Får prova Linnex då :-)
Gör det, köp den som ser ut som en amerikansk deo. Då slipper man kladda med fingrarna.

Tillbaka
Topp