Är man dumsnål om man köper en hjälm utan MIPS?

mips är väl ett svar på att många hjälmar som säljs numera är mjuka i skalet och kan sas fastna i underlaget.

har man hårt skal i hjälmen bör man kunna slippa undan den svettiga mipsen med hjärnan i behåll.

Det brinner i knutarna. Behöver ny hjälm nu. Tips på fysiska butikeri gbg med stort hjälmsortiment. Sen är ju frågan om miås vara eller icke inte löst för egen del. Inte lätt att bestämt hävda att det bara är nonsens.

Får jag vara så fräck o fråga om nån har testat kask protone och prevail 2? Lurar mellan dom. Kommer prova båda i butik. Så det kanske ger sig så sätt :) nån med åsikt om någon passar bättre för XC. Kommer använda hjälmen både för lvg o mtb.
Annars tycker jag denna ser ok ut på bild iaf. Nån som provat? Den har ju det däringa mips
http://www.sportson.se/tillbehor/hjalm/umbra-mips-race-mtb.html?

Senast ändrad:
Det finns vad jag vet inget som säger att MIPS är till någon nackdel, och även om det vid vissa typer av smällar kanske ej ger någon skillnad mot hjälmar utan MIPS tycker jag att om det ändå skall köpas ny kruka så välj hjälm med MIPS då det i alla fall ej blir sämre. Skallskador är inte kul, och allt som kan minska risken är bra.

Nu har jag bara haft två MIPS-hjälmar. Men ingen av dom har varit varmare eller på något sätt sämre än "vanliga" hjälmar av samma typ. Tvärt om oerhört bekväma. Scott Vivo och Giro Feature.

Scotthjälmen har jag provkraschat så den sprack och fick en ny spännande form. Min skalle höll även om jag fick rejäla bulor i pannan - så man kan säga att även mitt huvud fick en ny spännande form. Även om det var av en mer tillfällig karaktär. Men det hade säkert gått bra utan MIPS också,

skogsvakt sa:
Får jag vara så fräck o fråga om nån har testat kask protone och prevail 2? Lurar mellan dom. Kommer prova båda i butik. Så det kanske ger sig så sätt :) nån med åsikt om någon passar bättre för XC. Kommer använda hjälmen både för lvg o mtb.
Annars tycker jag denna ser ok ut på bild iaf. Nån som provat? Den har ju det däringa mips
http://www.sportson.se/tillbehor/hjalm/umbra-mips-race-mtb.html?

Hur hjälmen sitter är ju olika, men jag köpte en prevail 2 och är mycket nöjd. Använder den till någon slags xc och landsväg,.

Jag trodde MIPS i första hand var för att förhindra vridskador på nacken (eller hur det nu uttrycks på fint språk), "vanliga" smällar är väl hjälmar utan MIPS likvärdiga?

Som vanligt går åsikterna åt hållet; har du mips på din egen hjälm är det lösningen på allt, har du det inte är det lurendrejeri :)
Prevail 2 fick bra betyg av folksam iaf. Trots den inte har mips. En stilla tanke i min dumhet. Hjälper inte mips mest vid krasch på hårt underlag? En krasch i terrängen torde medföra mindre risk att hjälmen "fastnar" i underlaget vid krasch.

me.I.am sa:
Jag trodde MIPS i första hand var för att förhindra vridskador på nacken (eller hur det nu uttrycks på fint språk), "vanliga" smällar är väl hjälmar utan MIPS likvärdiga?

Tror MIPS är till för att minska rotationsaccelerationen av hjärnan vid crash

det bör väl som nämnts variera beroende på om underlaget tar tag i hjälmen eller inte.

borde i sin tur kunna bero säväl på underlaget, som på om hjälmen har en slät och hård yttre yta eller inte?

Tillbaka
Topp