Är mina däck tubeless ready?

Tyvärr kan ingen svara på din fråga då du inte skriver vilka däck du har

Glömde bifoga bild ?

Bilagor

• 20190730_191038.jpg
    20190730_191038.jpg
    303.9 KB · Besök: 97
  • 20190730_191051.jpg
    20190730_191051.jpg
    201 KB · Besök: 87
Har wire så inte tubeless, känner dock att jag vill byta till det då jag får punktering vid ventilen hela tiden.

Har testat allt som man kan tänka sig när det gäller punktering vid ventilen

Ok detta måste förtydligas: Vad menar du med "Wire"?
Vad heter ditt däck?
Borde stå tubeless ready på båda däck och fälg om det funkar (Kan funka ändå men lite mer felmarginal).

Och får du punka med slang vid ventilen så måste du sätta nåt som skyddar ventilen. Typ krympslang.

Står wire bead på mina däck(gummit) sen läste jag på den du länkade, kom fram till att det inte var tubeless ready på mina däck :)

Har testat allt verkligen, har kontaktat stället jag köpte cykeln på så får se om jag får bytt fälg.

Normalt när man köper en cykel ska det ju inte vara så att man får punktering varje gång man cyklar.

Läst att det brukar hända vid inbromsningar, och idag testade jag att cykla utan att ens bromsa men fick punktering ändå.

Nej. Det skall stå Kenda SCT, KSCT eller SCT på sidan av däcket, det är deras "logga" för däck som är redo för slanglöst. Ingen logga, inget för slanglöst.

Helt sjukt. Har du en bra slang?

Eller skitsamma: Släng det du har och köp nytt.

Vill du ghetto köra så kan ditt däck funka med massa gucka i. Och sen silvertejp på fälgen istället för riktig Tubeless tejp.
Men du behöver fixa ventiler till tubeless...

Sätt krympslang runt nedre delen av ventilen. Så den fixeras i fälghålet.

Och kolla så det inte är massa vassa kanter. Om det är det så grada av kanterna (dvs slipa ner det vassa).

Det där ska inte ske om du har ok saker (även dåliga saker brukar klara sånt).

Denna gången körde jag med en "mutter" som distans men fick punktering ändå.

När med slang från TEC kostar 89 kr, kanske ingen höjdare. Är ny när det kommer till att köra mtb så har ingen koll

Köpte jag ska köpa en släng från cresent och se om det håller.

Slipat vassa kanter har jag testat utan resultat, kan vara att jag inte slipat tillräckligt

Du drar inte åt muttern på ventilen så du skiter ner dig väl?

Köpa slang från Crescent tror jag inte hjälper, är väl inte bättre än det sämsta Kina skit.

Talka slangen så att den blir hal o inte följer med däcket vid hårda inbromsningar. Använd ingen mutter på ventilen annars kan den inte följa med slangen när den vrider sig.

Ser inte ut att vara vasst och känns inte vasst heller.

Dock märkte jag att fälgbandet rör lite på sig, nån millimeter fram och tillbaka om det kan vara problemet kanske

Bilagor

• 20190801_210606.jpg
    20190801_210606.jpg
    164.4 KB · Besök: 78
Hålet är precis så racer ventilen passar.

Måste vara många pissiga slangar då haha.

Testat att köra olika tryck men samma problem uppstår

Bilagor

• 20190801_211052.jpg
    20190801_211052.jpg
    233.3 KB · Besök: 45
Har skrivit ett mejl till dom så får se när dom kommer tillbaka från semestern. Sjukt troligt nu när det är fint väder osv. Men att lägga 1000 kr på en vecka på nya slangar är inget jag vill göra om :)

Kolla däcken riktigt noga så de ligger rätt hela vägen runt. Du använder väl inget för att däcken ska vara lätt att kränga på? Så där blir de när däcken rör sig och ventilen sätter stopp för slangen att röra sig. Talk drar åt sig fukt så jag brukar köra silikonspray på crossen och utan mutter på ventilen.

Va kör du på för däck tryck? Pumpa upp hårt först så däcket går ut överallt och släpp sen ut till önskat tryck

Intressant skada. Har cyklat mtb och tagit hand om mina egna punka i 30år och har aldrig sett en slang som gått sönder sådär. Så det är ett ovanligt problem du har. Röstar oxå för däcken. Investera i erkänt bra däck av maxxis, schwalbe, continental och du får en bättre upplevelse av mtb med. Däcken är viktigaste parametern efter cykelstorleken.

Intressant skada. Har cyklat mtb och tagit hand om mina egna punka i 30år och har aldrig sett en slang som gått sönder sådär. Så det är ett ovanligt problem du har. Röstar oxå för däcken. Investera i erkänt bra däck av maxxis, schwalbe, continental och du får en bättre upplevelse av mtb med.

Mini_me kör 29" och bor utanför Göteborg, tack ändå :) får bli att investera i ett par andra däck.

Max är 5 bar, pumpar alltid upp till det och kollar noga så det sitter bra runt om med däck mot fälg sen släpper jag ut lite luft.

Tillbaka
Topp