Ny uppdatering!
Har inte fått till dämperiet som jag vill än, men nu börjar det bli uppenbart vad som är fel.
@Valhalla_ hade liknande problem med sin gaffel (oföljsam) och tyckte det blev bättre av att styva upp HSR-shimstacken. Nu har jag till slut också gjort det, och det verkar hända grejer!
Teorin är att Charger 2.1 (och förmodligen många andra gaffeldämpare) har retur-tuning avsedd för luftfjäder, och i och med att luft har flackare fjäderkonstant i mitten av spannet och rampar upp på slutet, så är det optimala förhållandet mellan LSR och HSR inte samma som med coil. Jag tror att coilen får in i helvete mycket mer skjuts utåt när man väl kommit ~2/3 eller mer in i slaget, och därför är HSR-stacken för vek. Enda botet utan att grotta inne i dämparen är att istället strypa LSR, vilket medför äckligt långsam retur
längst ut i slaget, om den ska vara rimlig längst in.
Detta i sin tur medför att gaffeln inte hinner ut mellan kompressioner med liten amplitud (då HSR aldrig öppnar), och därför upplevs som oföljsam. Till på köpet är returen ändå fortfarande för snabb längre in i slaget och det bidrar också till stötighet, för att hjulet fjångar ut för hårt efter hårdare kompressioner. Det här är nästan omöjligt att bena ut genom att försöka känna vad som händer, men det verkar stämma.
Jag har också en lite långsökt teori om att när LSR är öppen så blir tryckdifferensen över backventilen ("check valve") lägre eftersom olja flödar även genom LSR vid kompression. Shimset i backventilen kommer därför inte att tryckas lika långt bort från kolven och "hinner stänga" snabbare när kolven vänder till retur. Alltså minskar hysteresen, och returdämpningen börjar göra nytta tidigare istället för att det är ett skapligt glapp innan något händer.
Så, idag har jag provat med uppstyvad HSR-stack. Jag tog helt sonika de shims jag hade att tillgå och stacken ser nu ut som följer, med ytterdiametrarna angivet i ordning från ventilhålen:
15, 15, 15, 15, 14, 13, 13, 12, 11, clamp
Detta är vansinnigt mycket styvare än standardstacken och även än vad Push förordar i sin instruktion om HC97, men den kanske inte är menad för coil. Oklart. Standardstacken ser ut såhär:
15, 15, 15, 15, 13, 11, clamp
Och visst gjorde det skillnad! För tillfället kör jag 45-fjäder och har höjt gaffeln från 130 till 140 mm, och jämfört med innan modifieringen kunde jag nu köra LSR 8 klick ut från stängd, istället för 5 klick ut från stängd.
Det kanske inte låter så mycket, men känsligheten över småstök blev markant bättre och därtill kändes returen efter större kompressioner mycket bättre. Men nu när jag känner vad ändringen gör, är jag rätt säker på att HSR fortfarande inte är i närheten av så slö som den borde. Jag skulle vilja öppna LSR mer och då måste HSR-stacken vara ännu hårdare.
Frågan är nu... Varför har man ens en HSR-stack? Returen kommer även med bara LSR att vara snabbare längre in i slaget eftersom fjädern är mer komprimerad där. Vad är anledningen till att man vill snabba upp den
ännu mer just där det borde göra som mest skada? ? Det vore intressant att helt sonika stänga skiten helt, men det kanske är lite väl radikalt. Jag tänker att ytterligare ett 15-shims borde göra stor skillnad, så det är min plan för vidare moddning. Frågan är om det ens får plats i och för sig. ?
Sen finns ett litet smolk från provturen, som var ganska lång. På slutet körde jag en inte särskilt brant men väldigt rotig utförslöpa, och vips blev gaffeln helt stenhård. Jag misstänker att den helt enkelt packade ihop för att jag kör med såpass mjuk fjäder och tämligen lite dämpning. Men det vore ju jäkla illa om det är HSR-modden som ställer till det. Då kommer det inte finnas nån utväg. Eller missar jag något här?
Edit: Efter att ha sett detta tror jag ännu mer på att tokstrypa HSR.