Är Scotts kolfiberramar bräckliga??

Peppe_L

Medlem
Hej

Är på gång att byta ut min hardtail Cube Reaction GTC i kolfiber mot en FS. Är otroligt sugen på både Scott Spark och Spark RC Team, men lutar åt RC. Har dock läst lite oroande trådar där folk är bekymrade/trötta på/förbannade över sprickor i Scotts kolfiberramar. Att de är för bräckliga och lätt spricker/skadas. Nu blev jag helt plötsligt nervös över att lägga så mycket på en cykel som är bräcklig. Tänker ju inte göra drops från 20 meter, men lite vill jag ju de ska tåla även om jag mest kör XC och lättare trail. Är det någon av er som har erfarenheter av Spark/Spark RC i kolfiber och hur väl de håller?

Gillar att RC verkar vara en grym XC-cykel med lite trailvänligare geometri. Ska jag kolla på något annat än Scott?

Att du läst om flera exempel på spruckna ramar handlar nog helt enkelt om att Scott har hyfsat stor del av marknaden. Vet inte alls hur fördelningen ser ut men min känsla är att Spark är den modell jag ser mest av ute i skogarna (i o f s mest alu). Om det säljs 10ggr fler av modell x än av y så borde det vara 10ggr fler fall av ramsprickor på X än y Om hållfastheten är likvärdig. Men jag har som sagt inga som helst siffror utan (kill)spekulerar.

Killspekulationer är också välkomna ?

Precis som du säger ser man många Spark men osäker på om det är alu eller kolfiber. Aluminium verkar inte vara någon issue vad gäller hållbarhet, men tycker de blir för tunga då tyvärr.

Det är väl snarare färre sprickor i Scottramar än andra tillverkare. Vet andra tillverkare med tydligare problem.

Oroa dig inte så mycket utan köp den cykel du tycker är snyggast och bäst och njut av cyklingen.

Supersonic sa:
Det är väl snarare färre sprickor i Scottramar än andra tillverkare. Vet andra tillverkare med tydligare problem.

Oroa dig inte så mycket utan köp den cykel du tycker är snyggast och bäst och njut av cyklingen.

Ja... får väl göra det antar jag... är lite perfektionist och grottar gärna in mig i alla detaljer men får nog lägga ner det och bara köra på .misstänker jag om jag ska komma till avslut ?

Jag skulle inte påstå att Scott gör ramar som går sönder oftare än andra.
Men det finns typiska fel på Scott och Trek ramar och det är att vevlagerhylsan är en smula mindre tight än vad som behöver vara på en PF lager, som tur är det ett enkelt fel som går fort att laga.

Peppe_L sa:
Martinmat sa:
Lingon sa:
Borde det inte komma en ny spark i år?

Så gammal geo som det är på nuvarande är det ju ett under att den ens går att cykla på .... ?

Visst sjutton!! Tänkte inte på det! Det är ju därför jag inte kunnat använda min Cube från 2010 de senaste 9 åren!! ???

det finns ju cube fs också. mina är en alu 26a från 2006 och en kolfiber 29a 2013. båda har fått plusfälgar, den senare klarar tretumsdäck. bestående värden och geo som faktiskt fungerar. ingen längtan att byta ut endera.

kais01 sa:
Peppe_L sa:
Martinmat sa:
Lingon sa:

Så gammal geo som det är på nuvarande är det ju ett under att den ens går att cykla på .... ?

Visst sjutton!! Tänkte inte på det! Det är ju därför jag inte kunnat använda min Cube från 2010 de senaste 9 åren!! ???

det finns ju cube fs också. mina är en alu 26a från 2006 och en kolfiber 29a 2013. båda har fått plusfälgar, den senare klarar tretumsdäck. bestående värden och geo som faktiskt fungerar. ingen längtan att byta ut endera.

Nej jakten på att alltid ha det senaste känns inte ekonomiskt försvarbart och för mig och troligen 95% av alla mtb-åkare då vi inte är på den nivån. För min del blir dock FS och 29" en ganska stor förändring mot det jag har idag även om Cuben är en fantastisk cykel ?

fs är för mig självklart och scott spark du funderar på har skön stigig känsla. lite åt damtrallahållet, och det är inte tänkt nedsättande i det här fallet. gäller även lättaste sl-modellen. mycket bekväm cykel. den liksom ålar sig över hindren.

är du ute efter en mera rejsig upplevelse med med kraftigare igångdrag mer likt en ht, men den extra försäkring bakfjädringen ändå ger vid drops och så kan jag rekommendera cube ams. bakfjädringen är såpass adaptiv med sin goda antisquat att du aldrig behöver låsa fjädringen.

det finns inget rätt eller fel i detta, olika inrikting på designen bara.

kais01 sa:
fs är för mig självklart och scott spark du funderar på har skön stigig känsla. lite åt damtrallahållet, och det är inte tänkt nedsättande i det här fallet. gäller även lättaste sl-modellen. mycket bekväm cykel. den liksom ålar sig över hindren.

är du ute efter en mera rejsig upplevelse med med kraftigare igångdrag mer likt en ht, men den extra försäkring bakfjädringen ändå ger vid drops och så kan jag rekommendera cube ams. bakfjädringen är såpass adaptiv med sin goda antisquat att du aldrig behöver låsa fjädringen.

Tror jag lutar mer åt Spark RC än vanliga Spark och antar det är den vanliga Spark du refererar till? RC borde vara lite mer rejsig som Cube AMS känner jag även om jag inte testat dem. Men AMS var med på listan också. Kanske får testa.

Peppe_L sa:
kais01 sa:
Peppe_L sa:
Martinmat sa:
Lingon sa:

Nej jakten på att alltid ha det senaste känns inte ekonomiskt försvarbart och för mig och troligen 95% av alla mtb-åkare då vi inte är på den nivån. För min del blir dock FS och 29" en ganska stor förändring mot det jag har idag även om Cuben är en fantastisk cykel ?
Just därför kan det ju vara värt att vänta på den nya, då kan du göra en superdeal på den gamla.

Är du osäker, prata med en cykelmek (ej XXL, eller dyl) som har så många märken som möjligt i butik, då får du nog en
bra uppfattning om vilka märken och modeller hen tycker du ska undvika

Peppe_L sa:
kais01 sa:
Peppe_L sa:
Martinmat sa:
Lingon sa:

Håller med, på sätt och vis. Dock satsar jag på att ha det senaste när jag byter, eftersom jag byter så väldigt sällan. Geometri är väl en sak, men standarder på komponenter är skönt att ha det senaste. Med det sagt så är Scott bra eftersom de ligger före alla stora konkurrenter. Min gamla Spark (förra generationen) har ”progressivare” geo än det mesta som säljs idag, och den nuvarande Sparken kommer troligen kännas fräsch i design även om flera generationer av XC-fs.

Freddie L sa:
Peppe_L sa:
kais01 sa:
Peppe_L sa:
Martinmat sa:
Lingon sa:

Håller med, på sätt och vis. Dock satsar jag på att ha det senaste när jag byter, eftersom jag byter så väldigt sällan. Geometri är väl en sak, men standarder på komponenter är skönt att ha det senaste. Med det sagt så är Scott bra eftersom de ligger före alla stora konkurrenter. Min gamla Spark (förra generationen) har ”progressivare” geo än det mesta som säljs idag, och den nuvarande Sparken kommer troligen kännas fräsch i design även om flera generationer av XC-fs.

Håller med till fullo. Vill inte köpa för gammalt. Men tänker att en 2019-modell borde vara ok.

Peppe_L sa:
kais01 sa:

Tror jag lutar mer åt Spark RC än vanliga Spark och antar det är den vanliga Spark du refererar till? RC borde vara lite mer rejsig som Cube AMS känner jag även om jag inte testat dem. Men AMS var med på listan också. Kanske får testa.

menar i första hand rc. vanliga spark har jag just inte testat, och inte cube stereo heller, som möjligen liknar vanliga spark mera? längre fjädringsväg och så. men 100 mm är funkis för mig. rappt och bra. men spark rc är enligt det jag provat mindre rapp än cube ams. ffa när man trampar i utan låst fjädring. men sparken alltså mer följsam känsla i stök.

vilket av detta man föredrar ser jag som en smaksak.

kais01 sa:
Peppe_L sa:
kais01 sa:

menar i första hand rc. vanliga spark har jag just inte testat, och inte cube stereo heller, som möjligen liknar vanliga spark mera? längre fjädringsväg och så. men 100 mm är funkis för mig. rappt och bra. men spark rc är enligt det jag provat mindre rapp än cube ams. ffa när man trampar i utan låst fjädring. men sparken alltså mer följsam känsla i stök.

vilket av detta man föredrar ser jag som en smaksak.

Tack för input! Då låter nog Spark RC bättre än AMS för mig. Lite mer jack of all trades låter det som vilket är precis vad jag letar efter.

ja tycker du det är ok att gärna låsa fjädringen när du kommer ut på grusväg och i branter men vill ha en race fs med betoning på stig kan sparken vara ett bra tips. det är en väldigt kompetent cykel,

vill du slippa hålla på med fjädringsreglaget tycker jag cube ams är mer allsidig.

och den gör ju inte bort sig på stig på något sätt. jämförde den i somras med 2,6or på rotigt underlag i lunsen uppsala med en full stache som hade 3,0 och 150 mm fjädring. cuben med hårt ställd 100mm gick följsammare.

varför inte testa runt lite? det är rätt kul!

kais01 sa:
ja tycker du det är ok att gärna låsa fjädringen när du kommer ut på grusväg och i branter men vill ha en race fs med betoning på stig kan sparken vara ett bra tips. det är en väldigt kompetent cykel,

vill du slippa hålla på med fjädringsreglaget tycker jag cube ams är mer allsidig.

och den gör ju inte bort sig på stig på något sätt. jämförde den i somras med 2,6or på rotigt underlag i lunsen uppsala med en full stache som hade 3,0 och 150 mm fjädring. cuben med hårt ställd 100mm gick följsammare.

varför inte testa runt lite? det är rätt kul!

Absolut! Ska ge mig ut en sväng i helgen och testa. Ser fram emot det som ett barn på julafton. ?

Tillbaka
Topp