Är specialized cykelvärldens apple?

Kul tråd :-).
Jag har haft ett gäng cyklar från the "Big S", men avvecklat samtliga. Det känns lite som att det går 13 på dussinet nu för tiden.
Visst är det fina grejer, men som sagt lite dussinvara över det hela.
Många märken har lite speciella lösningar, tex Giant´s oversize, eller Cervelo´s BB Right, men ändock...

He he... Är då också med i detta "facket" med Mac, iPhone, VW med CarPlay & en S-Works. Är ju för dåligt att jag inte kan åka till Volvo eller Toyota för att köpa reservdelar till min Golf........ Måste vara idioter som bedriver tillverkningen av en sådan bil. Riktigt dåligt. BTW så kör jag Roval Traverse SL hjul på min cykel, med vanlig 142 bakaxel.

Lillgammal sa:
Jag känner att det behövs en bra fredagstråd som start på helgen. Kommer sitta vid datorn hela kvällen så kan lika gärna ha något att trycka f5 på.
Såg lite av apples press release av iphone7 och påmindes om hur osköna de är som företag med sin inkompatibilitet med allt utom sina egna produkter. Är inte det lite samma stuk på specialized?

Låt oss se:

Egen bakhjulsstandard a la 12x142+ vilket säkerställer att hjulen inte går att sälja till någon annan utom andra specializedägare.

Deras downhillcykel kommer med 135x12

Integrerade styrlager med egna mått (ex campy style)

Istället för att vara normala och köra på 32 ekrar kör de 24 fram, 28 bak vilket ser till att du måste byta hela hjulet ifall du vill köra annan fälg eller navkombo.

Egna dämparmått med eget infäste (semilöst nu då spesh trycker undan bikeyke från komponentmarknaden med sin egna nya yokelösning)

Kort och gott, inkompatibel med typ allt utom deras egna lösningar, överprisat som fan, stark märkestillhörighet bland kunddemografin som #iamspecialized (rofl), reklamfilmer som inte ens frontar produkter utan trycker på hur livsändrande ett köp av deras produkter med tillhörande feelgood etc etc. Vad finns det mer för roliga grejer med den här tillverkarbjässen?

De gör bra handskar.

AX3L sa:
CMI sa:
Haha jag cyklar Specialized och har haft iphones de senaste 5 åren, vad säger det om mig som människa?

Du är vansinnigt överbetald?

Hehe nja ligger nog på en medelinkomst. Betalade 7000 för cykeln och har därefter lagt 3000 på den. Ren slump att det blev en spesh, bra beggad cykel till bra pris.

Har haft 2 iphones på fem år, androidmänniskor tycks ju byta lur 2ggr/år så det är ju inte heller billigt.

CMI sa:
AX3L sa:
CMI sa:
Haha jag cyklar Specialized och har haft iphones de senaste 5 åren, vad säger det om mig som människa?

Du är vansinnigt överbetald?

Hehe nja ligger nog på en medelinkomst. Betalade 7000 för cykeln och har därefter lagt 3000 på den. Ren slump att det blev en spesh, bra beggad cykel till bra pris.

Har haft 2 iphones på fem år, androidmänniskor tycks ju byta lur 2ggr/år så det är ju inte heller billigt.

Phhh....

Vad F gör ett DA på en Spesh? Har de ingen egen drivlinelösning? Apple har ju både eget operativ och drivlina, som de har ändrat vardag som lördag. Apple skulle ha tagit bort skivorna, det har ju alla i sitt sortiment. Formgivningen formligen stinker. Om Spesh varit cykelns äpple och inte ännu ett banankompani så hade de tillverkat något i stil med LotusSport Pursuit Bicycle. Inga växlar, i varje fall inte synliga, och framhjulet, ja, det stod på tur att gå bort eftersom det har ekrar. Och UCI standard går också bort, utom på komponentnivå. Det blir billigare så, inte nödvändigtvis för kunden.

Tillfogas bör att jag har köpt Apple sedan 1984, om än alltmer sällan på senare tid. Cyklar kostar ...

Tråden levererar i alla fall måste jag säga.

Näh, man ska cykla YT och ha en OnePlus-mobil (mobilvärldens YT, extrem spec för pengen), vad säger ägandet om personen? I nationalekonomiska termer: den rationella människan, välinformerad och prismedvetenhet genomsyrar personen. :D

Flameshield on!

Johan A sa:
Homealone111 sa:
Cyklar på en Cervélo och pillar på en Microsoft lur när jag behöver sysselsätta mig, vad säger det om mig?

Du är vansinnigt underbetald?

Säger du det, ja kanske, ska ta det vid nästa lönerevision... Men tror i o f s inte att jag hade gjort andra val även om lönechecken varit dubbelt så stor... Men om du tror att det funkar som förhandlingspunkt så ska jag definitivt fundera på det:-)

Är inte Cannondale mer jämförbar med apple? Känns betydligt mer innovativa än Specialized, ta Lefty t.ex.

Vad har specialized gjort, en ahead set cap med verktyg i?

Nej Specialized är mer som....dell, man är inte insatt i ämnet, men man känner igen det i alla fall och det räcker för att köpa.

Propain kör också 142x12 fast är ju inte så vanliga heller :D

Iphone 7 är vattentät ju är verkligen specialized det?

Jag biter p.g.a. analogin med Apple, och håller verkligen med CT. Varken gillar eller ogillar Apple eller Specialized egentligen, men slutade köpa Apple-produkter efter min iPod G2 som jag köpte 2002, p.g.a. att jag är den sortens tekniker som inte uppskattar färre användarreglage och fler automagiska features lika mycket som jag uppskattar en hög grad av valfrihet.

Apple har väl blivit så stort inom hårdvara nu att synen på dem som överprissatta har luckrats upp, och vem som helst köper Apple så som folk köpte HP eller Dell för en massa år sen.

Jag tycker dock att Specialized verkar designa riktigt bra utrustning, och även om jag inte skulle köpa en Specialized-cykel ny till normalt pris hos LBS så skulle jag gärna köpa en för fyndpris.

Jag kan inte hålla med om att Apple nånsin varit likt något slags underdog. Det har gått dåligt för dem innan iPod+iphone+ipad eran men de har aldrig varit underdog i mina ögon.

D i U sa:
Intressant, åker specialized och använder Mac,iPad och iPhone. Alltid varit nöjd.
Kompbilitet hos Apple, tja exempelvis deras AirPlay är kompatibelt med det största hifi tillverkarna i världen bra B&W,denon,marantz mfl. CarPlay finns hos Volvo,BMW,Mercedes mfl.
Apples iTunes funkar med PC, Microsoft funkar med Mac.

Vadå inte kompatibelt med annat än Apple?

Exakt min tank, men det kanske beror på att man inte hänger på Dreamhack.

qma sa:
Jag biter p.g.a. analogin med Apple, och håller verkligen med CT. Varken gillar eller ogillar Apple eller Specialized egentligen, men slutade köpa Apple-produkter efter min iPod G2 som jag köpte 2002, p.g.a. att jag är den sortens tekniker som inte uppskattar färre användarreglage och fler automagiska features lika mycket som jag uppskattar en hög grad av valfrihet.

Apple har väl blivit så stort inom hårdvara nu att synen på dem som överprissatta har luckrats upp, och vem som helst köper Apple så som folk köpte HP eller Dell för en massa år sen.

Jag tycker dock att Specialized verkar designa riktigt bra utrustning, och även om jag inte skulle köpa en Specialized-cykel ny till normalt pris hos LBS så skulle jag gärna köpa en för fyndpris.

Jag kan inte hålla med om att Apple nånsin varit likt något slags underdog. Det har gått dåligt för dem innan iPod+iphone+ipad eran men de har aldrig varit underdog i mina ögon.

Nja...
Apple är överprisat rent skit. Ett utvecklingsföretag som jag har viss insyn i kastar ansökan om någon använder appleprodukter. De vill inte ha in folk med dåligt omdömme....

Bengt-re sa:
qma sa:

Nja...
Apple är överprisat rent skit. Ett utvecklingsföretag som jag har viss insyn i kastar ansökan om någon använder appleprodukter. De vill inte ha in folk med dåligt omdömme....

Det låter lite hårt, men motiveringen kan ju ligga i tjänstens natur, iaf enligt det företaget.
Jo Apples hårdvara är extra dyr, men jag uppfattar det ändå som att gemene man bara hostar upp det för att Apple blivit så mainstream, men det kan vara en lokal observation.

Jag skulle som sagt inte köpa en Mac till mig själv även om det var fyndpris. (Sidonot: Mina observationer är färgade av att jag utvecklar kommerciella produkter gjorda för proffs och hobbyister, som byggs för två kommerciella Desktop OS, av vilka Mac OS X är det ena och inget riktigt dominerar. Sitter därför varje arbetsdag med båda OS, men har personligen fortfarande svårt att vänja mig vid många grafiska gränssnitt på Mac.)

Specialized däremot skulle jag gärna äga, men det finns så många andra tillverkare som attraherar mig mer. Andra tillverkare på ungefär samma intressenivå för mig är Scott och Giant.

XTRMNTR sa:
D i U sa:
Intressant, åker specialized och använder Mac,iPad och iPhone. Alltid varit nöjd.
Kompbilitet hos Apple, tja exempelvis deras AirPlay är kompatibelt med det största hifi tillverkarna i världen bra B&W,denon,marantz mfl. CarPlay finns hos Volvo,BMW,Mercedes mfl.
Apples iTunes funkar med PC, Microsoft funkar med Mac.

Vadå inte kompatibelt med annat än Apple?

Exakt min tank, men det kanske beror på att man inte hänger på Dreamhack.

Har du någon gång testat att slänga in nytt minneskort i mobilen eller plugga in mobilen via usb och föra över filer från datorn till mobilen. Oj vänta, det går visst inte på den där fina 16gb (LOOOOOOOOOOL) iphone6s för 7000kr? ):

Lustigt att vissa bedömmer en cykel efter hur många andra som cyklar på en likadan.

Bryr mig varken om märke eller färg på en cykel. Handlar cyklar efter funktion och service.
Man kan ju ha likaroligt på en canyon med XTRbromsar som en specialized med DEOREbromsar.

En specialized och ingen apple.

NickPick sa:
Lustigt att vissa bedömmer en cykel efter hur många andra som cyklar på en likadan.

Bryr mig varken om märke eller färg på en cykel. Handlar cyklar efter funktion och service.
Man kan ju ha likaroligt på en canyon med XTRbromsar som en specialized med DEOREbromsar.

En specialized och ingen apple.

Visst blir det de facto så, men jag personligen motiveras av en dragning till att stödja mindre tillverkare som gör nåt jag anser är bra, mycket mer än av att försöka välja bort de vanligaste cyklarna jag ser. Men vore produkterna och priset 100% likvärdigt för mig mellan en Specialized och en mindre tillverkares produkt så skulle jag luta åt den mindre tillverkaren bara för att de är mindre som företag.

CMI sa:
Homealone111 sa:
Cyklar på en Cervélo och pillar på en Microsoft lur när jag behöver sysselsätta mig, vad säger det om mig?

Microsoftlur måste väl ändå vara telefonernas biltemacykel? :)

Nej inte direkt skulle jag säga, betydligt stabilare än fruns äppelskrutt och med betydligt fler features... Att man dessutom slipper betala för loggan gör ju inget...

Jag väntar tills LBS säljer ute föregående års Spesh till rabatterat pris. Då får du en Spesh (Ferrari) till samma pris som en Canyon (Skoda)

Johan A sa:
Stumpy sa:
Johan A sa:
Stumpy sa:
Vad behöver man göra för att stoppa i ett 142-hjul i en 142+ram?

Justera ändlägena ett par mm. Tog mig kanske ett par minuter inkl test att det lirade.

Bra. Då har jag alltså inte valt bort Spesh genom att köpa 142-hjul. Får bara se till så att alla hjulpar är 142 i så fall.

Fast köper du hjul över disk eller över internet är de ju till 99.9999999% sannolikhet 142 så det löser ju sig själv.

Har 5 bakhjul. Alla är 135 OLD.....

Homealone111 sa:
CMI sa:
Homealone111 sa:

Microsoftlur måste väl ändå vara telefonernas biltemacykel? :)

Nej inte direkt skulle jag säga, betydligt stabilare än fruns äppelskrutt och med betydligt fler features... Att man dessutom slipper betala för loggan gör ju inget...

Men du kan väl inte köra Microsoftlur om man inte är självplågare.... valet är mellan android och muppskrutt. Pyttemjuk är DNS...

Johan1978 sa:
Jag väntar tills LBS säljer ute föregående års Spesh till rabatterat pris. Då får du en Spesh (Ferrari) till samma pris som en Canyon (Skoda)

Faktum är att Colnago är det cykelmärke som samarbetar med Ferrari sedan 80-talet.

/skodaägare

Skogling sa:
Johan1978 sa:

Faktum är att Colnago är det cykelmärke som samarbetar med Ferrari sedan 80-talet.

/skodaägare

Colnago är (var) ju coola, men fincyklarna var väl dyra tycker jag. Flärd kan ju ingen förneka iaf...

Bilagor

• colnago-and-ferrari-2.jpg
    colnago-and-ferrari-2.jpg
    111.8 KB · Besök: 29
Bengt-re sa:
Johan A sa:
Stumpy sa:
Johan A sa:
Stumpy sa:
Vad behöver man göra för att stoppa i ett 142-hjul i en 142+ram?

Justera ändlägena ett par mm. Tog mig kanske ett par minuter inkl test att det lirade.

Bra. Då har jag alltså inte valt bort Spesh genom att köpa 142-hjul. Får bara se till så att alla hjulpar är 142 i så fall.

Fast köper du hjul över disk eller över internet är de ju till 99.9999999% sannolikhet 142 så det löser ju sig själv.

Har 5 bakhjul. Alla är 135 OLD.....

Fast det finns ett separat Specialized-internet och där är ALLA hjul 142 OLD.

Jag har många bakhjul men inga konstiga specialhjul med unika lösningar, bara "standard"-nav
från Shimano eller Campagnolo, "standard"-fälgar från Mavic och "standard"-ekrar från DT Swiss.

Och det allra mesta går att flytta runt/byta mellan cyklarna, interoperability!

/Fedde

CT sa:
Vad F gör ett DA på en Spesh? Har de ingen egen drivlinelösning? Apple har ju både eget operativ och drivlina, som de har ändrat vardag som lördag. Apple skulle ha tagit bort skivorna, det har ju alla i sitt sortiment. Formgivningen formligen stinker. Om Spesh varit cykelns äpple och inte ännu ett banankompani så hade de tillverkat något i stil med LotusSport Pursuit Bicycle. Inga växlar, i varje fall inte synliga, och framhjulet, ja, det stod på tur att gå bort eftersom det har ekrar. Och UCI standard går också bort, utom på komponentnivå. Det blir billigare så, inte nödvändigtvis för kunden.

Tillfogas bör att jag har köpt Apple sedan 1984, om än alltmer sällan på senare tid. Cyklar kostar ...

Specialized går över till BSAvevlager på väldigt många cyklar för 2017. Eftersom det är det kunderna vill ha. Inte lika lätt eller styvt men lättmekat hemma.

Tillbaka
Topp