Är tubeless historia för landsväg?

pero02

Aktiv medlem
Upptäckte precis att det finns sjukt lätta slangar numera som påstås rulla bra.

25 gram hittade jag en från schwalbe för 28mm däck. Känns ju som om man har mer än 25 gram vätska i ett däck utan slang.

Fördel med tubeless är ju att det tätar mkndre hål. Dock är min erfarenhet att det aldrig tätar. Elller så är det bara när det inte tätar som man märker det.

Nu till frågan. Är det värt besväret med tubeless när det finns nya lätta bra slangar.?

Låt höra, vad är era erfarenheter.

25 gram hittade jag en från schwalbe för 28mm däck.
Om det är TPU-slangar så funkar inte såpass lätt slangar för fälgbroms
TPU-slangar har varit uppe här tidigare, kolla tex

25 gram hittade jag en från schwalbe för 28mm däck. Känns ju som om man har mer än 25 gram vätska i ett däck utan slang.

Fördel med tubeless är ju att det tätar mkndre hål. Dock är min erfarenhet att det aldrig tätar. Elller så är det bara när det inte tätar som man märker det.

Nu till frågan. Är det värt besväret med tubeless när det finns nya lätta bra slangar.?

Vadå besvär?
Köra i en ansjovis om vätskan mot förmodan inte tätar, vilket hänt mig två ggr på 4 år på två olika cyklar - tar någon minut och man slipper hålla på att plocka av hjul, kränga av däck, plocka ur slang och sedan vice versa. Samt skita ner sig duktigt med lite otur. Nog fan syns det på däcken att vätskan tätat otaliga småhål, i synnerhet på mtbn.
Tacka vet jag slanglöst och så blir det även på den enda cykel jag har med slang när rätta hjulen dyker upp på K&S.

Framförallt avskräcker både kvaliteten och priset från TPU slangar. Men gissningsvis får de ordning på materialet så att inte svetsar går upp / ventiler lossnar samtidigt som priserna blir lite rimligare och då kan det vara ett alternativ till tubeless.

Framförallt avskräcker både kvaliteten och priset från TPU slangar. Men gissningsvis får de ordning på materialet så att inte svetsar går upp / ventiler lossnar samtidigt som priserna blir lite rimligare och då kan det vara ett alternativ till tubeless.
Ja, när dom blir självtätande så är det ett bra alternativ?

Vadå besvär?
Köra i en ansjovis om vätskan mot förmodan inte tätar, vilket hänt mig två ggr på 4 år på två olika cyklar - tar någon minut och man slipper hålla på att plocka av hjul, kränga av däck, plocka ur slang och sedan vice versa. Samt skita ner sig duktigt med lite otur. Nog fan syns det på däcken att vätskan tätat otaliga småhål, i synnerhet på mtbn.
Tacka vet jag slanglöst och så blir det även på den enda cykel jag har med slang när rätta hjulen dyker upp på K&S.

Tjena!

Viss skillnad på MTB och LVG. Alla vätskor tätar inte vid högre tryck så man måste kolla att vätskan funkar för +5 bar eller vad man kör.
Sen är det inte skitkul att cykla på ett landsvägsdäck med salami i, det känns väldigt mycket.

Tjena!

Viss skillnad på MTB och LVG. Alla vätskor tätar inte vid högre tryck så man måste kolla att vätskan funkar för +5 bar eller vad man kör.
Sen är det inte skitkul att cykla på ett landsvägsdäck med salami i, det känns väldigt mycket.
Är väl inte så många däck/fälgar som är godkända att köra TL med tryck över 5 bar?

Tjena!

Min erfarenhet är att om man har tillräckligt färsk latex av fungerande sort i däcken så tätar det "alltid" vanliga punkor, det har räddat mig kvar i snabbgrupper flera ggr?
Skulle inte komma på tanken med salami på lvg.

Är väl inte så många däck/fälgar som är godkända att köra TL med tryck över 5 bar?

Tjena!

Är ju en hel del som är godkända för 80 psi/5,5 bar. Roval CLX ii är ju godkända för 110 psi, så det är markant över.

Min erfarenhet är att om man har tillräckligt färsk latex av fungerande sort i däcken så tätar det "alltid" vanliga punkor, det har räddat mig kvar i snabbgrupper flera ggr?
Skulle inte komma på tanken med salami på lvg.

Av fungerande sort ja, men många funkar inte vid högre tryck. Så de stoppar tillslut, men hur kul är det med 28mm däck med 2 bar i?
Så just därför så måste man kolla vad vätskan funkar till och som du säger, den måste vara färsk så man får byta ganska ofta.
Nä, jag ger tummen ner för tubeless på landsväg. Där är jag bakåtsträvare, såpass så att jag helst kör på tubdäck fortfarande.

Tjena!

Är ju en hel del som är godkända för 80 psi/5,5 bar. Roval CLX ii är ju godkända för 110 psi, så det är markant över.

Av fungerande sort ja, men många funkar inte vid högre tryck. Så de stoppar tillslut, men hur kul är det med 28mm däck med 2 bar i?
Så just därför så måste man kolla vad vätskan funkar till och som du säger, den måste vara färsk så man får byta ganska ofta.
Nä, jag ger tummen ner för tubeless på landsväg. Där är jag bakåtsträvare, såpass så att jag helst kör på tubdäck fortfarande.
Själv har jag kört i ca 10 år, min bästa tid runt sjö exempelvis hade inte funnits om jag inte kunnat rulla imål på 3,5 bar 28mm bak (6bar vid start) latextätat däck.

Kör dock aldrig latex vintertid i några däck efter att ha sölat 1 ggn för mkt i minusgrader?

Tjena!

Nähä.
Jag kör med 4 bar i mina 30 mm pro one.
Och utskjutande ansjovis kan man skära ner om det stör.
Märkligt så pigga folk här är på dyra elektroniska lösningar medan de enkla möts med allehanda märkliga argument och misstänksamhet.
Rulla på pojkar!

är öppen för slanglöst på landsväg, även om jag fortfarande i det fallet litar till latexslang, med skönt rull även det. kör helt enkelt lvg för sällan för att det skall vara värt besväret med koll av vätska samt påfyllning.

en annan faktor är att tlr-däcken hittills tenderat ha påtagligt tjocka sidoväggar, är lika med träig känsla och suboptimalt rull. och ett viktstraff. just detta lär ha blivit bättre på senare tid?

man skall sedan när det gäller risken för punka nog inte förringa effekten av de lägre tryck som är aktuella för slanglöst. kör man lika lågt med slang minskar punkarisken även i det fallet, eftersom de eftergivliga däck som är en förutsättning för bra rull med dessa låga tryck gärna ger efter för skarpa föremål just när trycket inte är så högt.

risken för snakebite råkar man köra på en lös sten kvarstår.

Nähä.
Jag kör med 4 bar i mina 30 mm pro one.
Och utskjutande ansjovis kan man skära ner om det stör.
Märkligt så pigga folk här är på dyra elektroniska lösningar medan de enkla möts med allehanda märkliga argument och misstänksamhet.
Rulla på pojkar!

Tjena!

Kör man så fett som 30 så ja, men merparten kör ju fortfarande 26 eller 28.. Det första är det som säljs klart mest av.

Tjena!

Kör man så fett som 30 så ja, men merparten kör ju fortfarande 26 eller 28.. Det första är det som säljs klart mest av.
Källor på det?

Nä, på tal om trollet; förra inlägget skrev jag medan jag åt lunch.
20240114_130825.jpg
- och tammefan om inte jag såg att bakdäcket hade spytt ut vätska när det var dax att fortsätta.
Alltså i med plugg, tömma en patron i däcket, allt på två röda innan jag kunde fortsätta. Cykeln hängde ju redan i ställ ?
20240114_133049.jpg
Hade ingen kniv med mig så överskjutande ansjovis fick bli platt mot vägbanan. Det kändes inte. Alls.
20240114_140203.jpg
Slanglöst är guds gåva till cyklisten ?

( och nu väl hemma ska jag tömma på CO2, fylla på lite Stans, pumpa med äkta spansk luft och skalpera ansjovisen. Alla nöjda?)

Tjena!

Jadu, iallafall i den affären jag har jobbat senaste två åren så är det så. Fast jag har pushat som f-n för att dom ska prova 28mm.

Beror väl på lite vad man kör för fälg också. Ser helt okej ut med 30 mm på 25 mm hookless tycker jag.
Rullar på cirka 3 bar på den kombinationen.

Nu kanske det lät som att jag var negativ till 30, det är jag absolut inte. Men 30 får ju ändå anses vara rätt fett för att vara på en LVG-hoj.

Vågar nog säga att slanglöst fortsatt ökar, fram till när 30mm blir nya 28mm!? Rullar själv på 30mm med korv, kan inte påstå jag känner skillnad med eller utan, men då är jag i.o.f. amatör som roadie. Har fått pys några ggr under mina år med slanglöst, jag kör på 3,5-4 bar, så det täppte till snabbt, i med lite luft och iväg direkt.

Jag sket i tubeless på racern. Det är enklare att bara poppa i en ny slang de få gånger man får punka. Vikten blir ju typ samma när man haft i vätska. De flesta som kör tubeless litar ju ändå inte på systemet och har med en slang ändå bara för att vara säkra. På MTB'n är tubeless överlägset om du frågar mig.

Jag sket i tubeless på racern. Det är enklare att bara poppa i en ny slang de få gånger man får punka. Vikten blir ju typ samma när man haft i vätska. De flesta som kör tubeless litar ju ändå inte på systemet och har med en slang ändå bara för att vara säkra. På MTB'n är tubeless överlägset om du frågar mig.
Slang är med för att kunna fortsätta i de fall däcket rivs upp. Fast då räcker det inte med slang utan däcket får fodras med en tjuga, snickerspapper eller vad man nu har till hands. Därvidlag skiljer det sig inte från slangmaffians vedermödor.
Vanliga punkor klarar vätskan, evt i kombination med en ansjovis, alltid.
Cykeldäck kan vara fragila.

Slang är med för att kunna fortsätta i de fall däcket rivs upp. Fast då räcker det inte med slang utan däcket får fodras med en tjuga, snickerspapper eller vad man nu har till hands. Därvidlag skiljer det sig inte från slangmaffians vedermödor.
Vanliga punkor klarar vätskan, evt i kombination med en ansjovis, alltid.
Cykeldäck kan vara fragila.
Jag tror att vi pratar för döva öron.
Det är presis som med fälg/skivbroms-diskussionerna på 1900-talet, idag sitter dom mest still och skäms?

Onödigt kladd med tubeless på landsväg. Efter rent elände med Tubolito slangar kör jag med Schwalbe Smartube. 30g o finns i många storlekar. Slangdäck o TPU slang blir betydligt lättare än tubelessvariant.

Alla proffs-stall kör ju inte ens tubeless. Läste om Soudal-Quicksteps 2023 och 2024 och de kör på latexslang trots att deras sponsorer insisterar på att TL är bättre på alla sätt och vis.

Jag tycker inte det är värt det faktiskt. Kör med latex nu och tycker det är jobbigt nog att behöva pumpa mellan gångerna :) Men alla får göra som dom vill, men jag tycker inte att det har en given plats på LVG.

Jag tycker inte det är värt det faktiskt. Kör med latex nu och tycker det är jobbigt nog att behöva pumpa mellan gångerna :) Men alla får göra som dom vill, men jag tycker inte att det har en given plats på LVG.
På vilket sätt är tubeless jobbigare? Koppla på pump inför rundan är ju något man vill oavsett vad man har i däcket så man kör de trycker man vill.

Tubeless är snabbast enligt alla test. Aldrig sett något annat. Och tätar små hål vilket kallas pyspunka med slang och är rätt deppigt.

Tycker också det är överlägset men om det är värt "besväret" beror på vad och hur man cyklar imho. Inte för det är något besvär heller om man har rätt grejer, det är känsligare med bra kombo av däck och fälg än på mtb imho. Men lite mer jobb/kladd att byta däck än med slang är det såklart.

Vill man hänga med en klunga som inte väntar?
Cyklar man helst inte kortare än 40 mil?
Cyklar man sällan mer än 7 mil i fint väder runt huset?
Cyklar man ofta avstickare på grusvägar?

Jag cyklade hela Sverigetempot utan en punka, pumpade upp lite i Skövde på morgonen innan vi gled vidare.

Sen jag började med tubeless så har jag gått från minst 1 punka/säsong, sannolikt fler, till på sin höjd 2,3,4 på ca 10 år.
Om jag från börja fattat hur "vattnig" latex blir över tid och gjort som idag med 1 byte/säsong så är jag tveksam till om jag haft någon.
Fortsätt gärna att spjärna emot men skyll er själva?

Går ju uppenbarligen alldeles utmärkt att köra slanglöst på landsväg för många, på samma sätt som det går alldeles utmärkt att köra med slang. Jag tänker att inget av alternativen har några enorma fördelar så länge man cyklar hyfsad asfalt. Jag har hjul med slanglöst, latex, butyl och TPU och latex-slangarna är dom som är drygast att hålla ordning på för det går aldrig att köra mer än två rundor utan att pumpa. Däremot håller dom genom en 60-milare utan problem och det var såna jag körde PBP på, med påfyllning i Brest.

Angående punkarisken på landsväg. I de grupper jag har cyklat rando så kan jag minnas 3 punkteringar de senaste åren, inklusive Sverigetempot, UTU och PBP. En norrman på Sverigetempot som körde på slitna däck, en genomslagspunka på en 40-milare i våras och jag själv som fick en pyspunka när jag körde en 30-milare med inslag av grus förra sommaren med TPU-slang och slitna däck (däck som jag inte längre kände mig trygg med att köra slanglösa). På Sverigetempot träffade vi också en person som lagade punka när vi cyklade förbi, men räknar inte in det i ovan.

Några orsaker till att jag inte känner att det är värt att köra slanglöst på landsväg:
  • På min racer kör jag 26 mm däck med strax över 5 bar och tycker att det krävs rätt små skador på däcket för att det ska börja läcka
  • Orkar inte ha fler däck där jag behöver hålla koll på mängden gucka i däcken (kör slanglöst på grushjulen)
  • Känner mig inte trygg med att kunna stoppa i en slang om det skulle behövas, om nu slanglöst gör att man kan köra vidare med en massa skräp i däcken (där man annars skulle ha fått punktering)
  • Om jag byter mellan däck så tycker jag att det är svårt att få däck med latexrester att täta bra mot kanten igen och orkar inte hålla på och göra rent däcken från sånt
  • Jag känner att jag tidigare når en nivå på slitaget där jag inte känner mig bekväm med att köra vidare slanglöst

Tror inte vi hamnar i en sits där en teknik dödar en annan. Jag kör faktiskt alla fyra olika varianterna, TPU, Latex, Tubeless och butyl.

Skulle säga att jag föredrar Tubeless just för att däcken är mjukare och således inte lika tunga att dra runt, däremot är ett schysst tubelessdäck med latexslang minst lika najs att cykla runt på. Slipper kladda med vätska också vilket är en bonus.

TPU är najs för att de är "lättare" att montera än latex då de är "glatta" och inte kläms lika lätt, däremot kostar de mer än mina latex i Svensk handel, kör man kina TPU så är det en annan femma, dock inga slangar jag har i sadelväskan då kvalitén verkar variera lite mer än Tubolito.

Just reservslang så tycker jag att TPU är en vinnare, väger nada och packas väldigt kompakt.
Så som det ser ut så blir det endast tubeless framledes + TPU-slang för gångerna när vätskan+plugg inte tätar. Jag har fått tre punkor på 3 år så kanske inte så stor risk för det iof.

Jag har lite beslutsångest. Jag har kört TL på min gamla MTB, det har gått bra trots att det är getto på en fälg som inte är tubless ready. Jag har behövt byta till slang två gånger pga ett hål i däckssidan som tätades tillfälligt av guckan, men gick upp när det blev belastning just där. När jag hittade problemet kunde det lätt lösas med en Salami. Den nya MTBn kommer jag nog konvertera framåt sommaren.

Men, ångesten rör min Rando. Med tanke på kladdet när man måste ha i en slang, så är jag tveksam till TL ute på en långtur. Den har klarat sig utan punkor två år, inklusive en 120-milare som hade en sträcka med sprängsten, där det var allmän punkaorgie. Däcken är GPX 5k. Lite osäker på vad det är för slang i, men det är jag som har monterat dem, så inte "fabriksslang".
I sommar är målet Sverigetempot, så det blir många mil...

På min lvg-hoj har jag TPU och GPX 5k, den har också klarat sig flera år och många rando utan punka.

Men nu har jag jinxat och kommer få massor av punkor på alla cyklar oavsett lösning ?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp