DavidtheDoom
Aktiv medlem
Är tubeless historia för landsväg?
Jag kör bara lvg, däck 28-32 mm.Resonerar samma men då gillar jag 28mm däck och ligger på runt 4 bar i tryck.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag kör bara lvg, däck 28-32 mm.Resonerar samma men då gillar jag 28mm däck och ligger på runt 4 bar i tryck.
streta inte emot, ai:t vet vad det är du borde vara rädd för egentligen.Ännu roligare är att jag trodde jag rättat autokorrekten, men tydligen inte ?
Såpass?Anledningar till att inte köra TL:
Dyrt jämfört med slang.
Kladdigt och knepigt att få på däck på fälg.
Tyngre. Lite mer vikt i däcken, ventiler, vätska och slangen du ändå tar med dig.
Åldrar snabbt. Låter man hojen stå över vintern lägger sig vätskan och härdar i ena sidan av däcket. Man får fylla på mer vätska och lägga till mer vikt.
Sök på "dried tubeless sealant" så hittar du ett hundratal bilder, så det är ju inte ett icke-problem.Såpass?
Få se nu. 1 latexslang kostar från 120:- och uppåt. 1 liter Stans ugf 400, räcker till ugf 20 däck.
Det knepiga går stå för dig, det finns fälg/däck kombinationer som inte funkar dock. Påfyllning görs enklast med spruta, det finns några att välja på men alldeles o-kladdigt.
För åldrandet kan jag bara svara av egen erfarenhet och dina påstående känner inte jag igen. En snabbkoll med ovan nämnde spruta brukar räcka OM en cykel hängt mer än ett halvår. Hitintills inga torkade rester i mina däck.
Vikten? 50 g vätske ugf.
Det intressanta för viktnörden är nog kombinstionen av hjul och däck, inte enskilda delar.
Alltså kan vi koka ner det till att tätningsvätskan kan torka om man inte håller efter?Sök på "dried tubeless sealant" så hittar du ett hundratal bilder, så det är ju inte ett icke-problem.
Jag tycker inte att allt strul med TL på mina racerhojar är värt uppsidorna. Slang är enkelt och funkar enligt mig. Däremot på mina mountainbikes har det visat sig värt besväret.
Vi behöver inte koka ner något. Man får välja själv. Det finns för- och nackdelar med all utrustning.Alltså kan vi koka ner det till att tätningsvätskan kan torka om man inte håller efter?
Fan PSI och kPa, same same but different.Är det någon som kör med 0,9 bar i landsvägsdäcken?
Lämna PSI åt britterna och använd riktiga enheter istället. Pounds per Square Inch är väl så galet det kan bli.Fan PSI och kPa, same same but different.
Jobbar till vardags delvis med trycksatta grejer och i min hjärna är höga siffror = kPa och låga siffror = bar
Wish I could. Min pump har PSI/Bar och det är på något sätt lättare att bara pumpa till 90 PSI än att landa någonstans mitt emellan på Bar-skalan.Lämna PSI åt britterna och använd riktiga enheter istället. Pounds per Square Inch är väl så galet det kan bli.
Vad kör du för vätska?Såpass?
Få se nu. 1 latexslang kostar från 120:- och uppåt. 1 liter Stans ugf 400, räcker till ugf 20 däck.
Det knepiga går stå för dig, det finns fälg/däck kombinationer som inte funkar dock. Påfyllning görs enklast med spruta, det finns några att välja på men alldeles o-kladdigt.
För åldrandet kan jag bara svara av egen erfarenhet och dina påstående känner inte jag igen. En snabbkoll med ovan nämnde spruta brukar räcka OM en cykel hängt mer än ett halvår. Hitintills inga torkade rester i mina däck.
Vikten? 50 g vätske ugf.
Det intressanta för viktnörden är nog kombinstionen av hjul och däck, inte enskilda delar.
Stans standard.Vad kör du för vätska?
Dom som fick på nöten i fälgbroms vs. skivbroms mobiliserar en sista gång i den här tråden?
Tjena!
Jag kör fortfarande fälgbroms och kommer aldrig sluta. Personligen ser jag ingen nytta med TL heller. En stor anledning är väl att mina mil på LVG är ganska lätträknade per år så vätska skulle bli rätt dyrt per mil, jämfört med en slang som kan hålla i flera år.
Hade jag inte bytt till Pirellis tubolitokopior förra året så hade jag nog fortfarande kört på samma latexslang som jag gjort i fem års tid.
Det beror på däck och väglag... Men som någon skrev här över. Att göra en internetkamp av det hela är ju lite drygt i längden. Men alla har sina olika fetischer/hobbyOm man cyklar över 1000 mil om året så blir det mkt tid vid vägkanten i onödan med slang......
Cyklar man 100 mil så klarar man sig såklart bättre....
Vari består kampen?Det beror på däck och väglag... Men som någon skrev här över. Att göra en internetkamp av det hela är ju lite drygt i längden. Men alla har sina olika fetischer/hobby
Över tusen mil ifjol, två punkteringar. Båda på grusvägshojen dom tyvärr inte har fälgar för slanglöst. På landsvägscykel blev det noll minuter i punkastopp fast jag hade slang.Om man cyklar över 1000 mil om året så blir det mkt tid vid vägkanten i onödan med slang......
Cyklar man 100 mil så klarar man sig såklart bättre....
Det är på tiden med en avböns-tråd, man får erkänna sig besegrad och redovisa inköp av happy-korrekta däck.Dom som fick på nöten i fälgbroms vs. skivbroms mobiliserar en sista gång i den här tråden?
Jag tycker det verkar vara lite som det här med att vaxa kedjor. Där lägger man ner en massa jobb för att slippa lite jobb. Här är det ett steg till; man lägger ner en massa jobb i förväg för att eventuellt slippa lite jobb senare. Men visst, får man så mycket punkor att man tycker det är ett problem, och/eller tycker det är kul att stå i garaget och joxa med grejerna, kör på! Själv får jag punka så oerhört sällan att jag föredrar att ta den smällen då och lägga 5 minuter på att byta slang.
Jag är mest orolig över att sänka trycket. Det blir lätt instabilt når det ska åkas fort tycker jag.
30 mm däck på breda fälgar med 4 bar är hårda.Jag är mest orolig över att sänka trycket. Det blir lätt instabilt når det ska åkas fort tycker jag.
Tyvärr tar min gamla supersexa bara in 25 mm bak så där får det bli så. Trycker jag i mindre än 6 bar riskerar jag hårda genomslag i snabbklungor. Under 7 bar börjar i alla fall bakdäcket kännas lite vobbligt.30 mm däck på breda fälgar med 4 bar är hårda.
Beror nog mer på däckvalet. Om enbart Schwalbe däck och Stans tätningsvätska fanns för slanglöst hade jag också skippat slanglöst på racern, men lyckligtvis finns flera fabrikat med olika egenskaper.Tyvärr tar min gamla supersexa bara in 25 mm bak så där får det bli så. Trycker jag i mindre än 6 bar riskerar jag hårda genomslag i snabbklungor. Under 7 bar börjar i alla fall bakdäcket kännas lite vobbligt.
Jag tror med tubeless att det beror helt på vad som sitter på cykeln när den levereras som ny. Sitter det tubeless däck och allt är slanglöst från början så kör folk slanglöst. Levereras cykeln med slang så kör folk oftast med slang fortsättningsvis. Hur många orkar konvertera till tubeless egentligen?
Jag tycker det verkar vara lite som det här med att vaxa kedjor. Där lägger man ner en massa jobb för att slippa lite jobb. Här är det ett steg till; man lägger ner en massa jobb i förväg för att eventuellt slippa lite jobb senare. Men visst, får man så mycket punkor att man tycker det är ett problem, och/eller tycker det är kul att stå i garaget och joxa med grejerna, kör på! Själv får jag punka så oerhört sällan att jag föredrar att ta den smällen då och lägga 5 minuter på att byta slang.
På alla mina hojar och även på tjejens hojar så satt det tubeless från scratch så därför är det bara att fortsätta köra tubeless men jag skulle aldrig köpa tubeless conversion kit och byta på alla hojar, det är alldeles för mkt jobb och för kostsamt. Men det är klart, man kan ju köpa milkit´s tubeless conversion kit och göra om själv med spruta och allt om man känner för det.Så tror jag inte alls det är.
På alla mina hojar och även på tjejens hojar så satt det tubeless från scratch så därför är det bara att fortsätta köra tubeless men jag skulle aldrig köpa tubeless conversion kit och byta på alla hojar, det är alldeles för mkt jobb och för kostsamt. Men det är klart, man kan ju köpa milkit´s tubeless conversion kit och göra om själv med spruta och allt om man känner för det.
På alla mina hojar och även på tjejens hojar så satt det tubeless från scratch så därför är det bara att fortsätta köra tubeless men jag skulle aldrig köpa tubeless conversion kit och byta på alla hojar, det är alldeles för mkt jobb och för kostsamt. Men det är klart, man kan ju köpa milkit´s tubeless conversion kit och göra om själv med spruta och allt om man känner för det.
Du är ju bara lat, du måste genast byta på alla cyklar! (Alternativet är att skänka cyklarna till mig så att du köper nya med TL!)På alla mina hojar och även på tjejens hojar så satt det tubeless från scratch så därför är det bara att fortsätta köra tubeless men jag skulle aldrig köpa tubeless conversion kit och byta på alla hojar, det är alldeles för mkt jobb och för kostsamt. Men det är klart, man kan ju köpa milkit´s tubeless conversion kit och göra om själv med spruta och allt om man känner för det.
Så kanske är TL jättebra för snabba motionärer i grupp, trötta randos