Är tubeless historia för landsväg?

Jag har kört slanglöst på lvg under några år och längtar inte tillbaks till slang. Inga snake bites trots genomslag på potthål, trottoarkanter och sprängsten.
Har en bra upplevelse med gp5000, på 7 utslitna däck, noll punkteringar genom slitbanan och en snittad sidovägg.
Gjorde en avstickare till Schwalbe, men efter fått en sten genom slitbanan efter 80 mil fanns inget förtroende.

Kör med 25 mm smala däck och 5-6 bar lufttryck.

Förutom lätt och kompakt i sadelväskan känner jag ingen attraktion att använda tpu-slang i däcken.

Anledningar till att inte köra TL:
Dyrt jämfört med slang.
Kladdigt och knepigt att få på däck på fälg.
Tyngre. Lite mer vikt i däcken, ventiler, vätska och slangen du ändå tar med dig.
Åldrar snabbt. Låter man hojen stå över vintern lägger sig vätskan och härdar i ena sidan av däcket. Man får fylla på mer vätska och lägga till mer vikt.

Anledningar till att inte köra TL:
Dyrt jämfört med slang.
Kladdigt och knepigt att få på däck på fälg.
Tyngre. Lite mer vikt i däcken, ventiler, vätska och slangen du ändå tar med dig.
Åldrar snabbt. Låter man hojen stå över vintern lägger sig vätskan och härdar i ena sidan av däcket. Man får fylla på mer vätska och lägga till mer vikt.
Såpass?
Få se nu. 1 latexslang kostar från 120:- och uppåt. 1 liter Stans ugf 400, räcker till ugf 20 däck.
Det knepiga går stå för dig, det finns fälg/däck kombinationer som inte funkar dock. Påfyllning görs enklast med spruta, det finns några att välja på men alldeles o-kladdigt.
För åldrandet kan jag bara svara av egen erfarenhet och dina påstående känner inte jag igen. En snabbkoll med ovan nämnde spruta brukar räcka OM en cykel hängt mer än ett halvår. Hitintills inga torkade rester i mina däck.
Vikten? 50 g vätske ugf.
Det intressanta för viktnörden är nog kombinstionen av hjul och däck, inte enskilda delar.

Såpass?
Få se nu. 1 latexslang kostar från 120:- och uppåt. 1 liter Stans ugf 400, räcker till ugf 20 däck.
Det knepiga går stå för dig, det finns fälg/däck kombinationer som inte funkar dock. Påfyllning görs enklast med spruta, det finns några att välja på men alldeles o-kladdigt.
För åldrandet kan jag bara svara av egen erfarenhet och dina påstående känner inte jag igen. En snabbkoll med ovan nämnde spruta brukar räcka OM en cykel hängt mer än ett halvår. Hitintills inga torkade rester i mina däck.
Vikten? 50 g vätske ugf.
Det intressanta för viktnörden är nog kombinstionen av hjul och däck, inte enskilda delar.
Sök på "dried tubeless sealant" så hittar du ett hundratal bilder, så det är ju inte ett icke-problem.
Jag tycker inte att allt strul med TL på mina racerhojar är värt uppsidorna. Slang är enkelt och funkar enligt mig. Däremot på mina mountainbikes har det visat sig värt besväret.

mountain-bike-tubeless-tire-sealant-check-and-removal-tech05.jpg

Sök på "dried tubeless sealant" så hittar du ett hundratal bilder, så det är ju inte ett icke-problem.
Jag tycker inte att allt strul med TL på mina racerhojar är värt uppsidorna. Slang är enkelt och funkar enligt mig. Däremot på mina mountainbikes har det visat sig värt besväret.
Alltså kan vi koka ner det till att tätningsvätskan kan torka om man inte håller efter?

Såpass?
Vikten? 50 g vätske ugf.
Vad kör du för vätska?

Dom som fick på nöten i fälgbroms vs. skivbroms mobiliserar en sista gång i den här tråden?

Tjena!

Jag kör fortfarande fälgbroms och kommer aldrig sluta. Personligen ser jag ingen nytta med TL heller. En stor anledning är väl att mina mil på LVG är ganska lätträknade per år så vätska skulle bli rätt dyrt per mil, jämfört med en slang som kan hålla i flera år.
Hade jag inte bytt till Pirellis tubolitokopior förra året så hade jag nog fortfarande kört på samma latexslang som jag gjort i fem års tid.

Tjena!

Jag kör fortfarande fälgbroms och kommer aldrig sluta. Personligen ser jag ingen nytta med TL heller. En stor anledning är väl att mina mil på LVG är ganska lätträknade per år så vätska skulle bli rätt dyrt per mil, jämfört med en slang som kan hålla i flera år.
Hade jag inte bytt till Pirellis tubolitokopior förra året så hade jag nog fortfarande kört på samma latexslang som jag gjort i fem års tid.

Jag har fälgbroms och slang i däcken på racern, latex - tror jag. Om någon argumenterar för att det ena är bättre än det andra så tänker jag bara "jaha".

Tycker det är rätt underhållande att en del går igång och gör det till någon slags internetfight.

Om man cyklar över 1000 mil om året så blir det mkt tid vid vägkanten i onödan med slang......
Cyklar man 100 mil så klarar man sig såklart bättre....
Det beror på däck och väglag... Men som någon skrev här över. Att göra en internetkamp av det hela är ju lite drygt i längden. Men alla har sina olika fetischer/hobby

Jag fick ett par-tre trista slangpunkor på lite fel ställen förra säsongen. Blev att jag i affekt beställde ett par 25mm TL-däck. Till våren får jag göra ett försök.

Det beror på däck och väglag... Men som någon skrev här över. Att göra en internetkamp av det hela är ju lite drygt i längden. Men alla har sina olika fetischer/hobby
Vari består kampen?
Nu är väl jag färgad men försöker inte förespråkarna visa på argument för och motståndarna trycka ner klackarna i backen som vanligt?
Om man för en gångs skull ska följa trådrubriken så är det väl precis den som diskuteras, jag ser det då inte som nån kamp.

Jag tycker det verkar vara lite som det här med att vaxa kedjor. Där lägger man ner en massa jobb för att slippa lite jobb. Här är det ett steg till; man lägger ner en massa jobb i förväg för att eventuellt slippa lite jobb senare. Men visst, får man så mycket punkor att man tycker det är ett problem, och/eller tycker det är kul att stå i garaget och joxa med grejerna, kör på! Själv får jag punka så oerhört sällan att jag föredrar att ta den smällen då och lägga 5 minuter på att byta slang.

Om man cyklar över 1000 mil om året så blir det mkt tid vid vägkanten i onödan med slang......
Cyklar man 100 mil så klarar man sig såklart bättre....
Över tusen mil ifjol, två punkteringar. Båda på grusvägshojen dom tyvärr inte har fälgar för slanglöst. På landsvägscykel blev det noll minuter i punkastopp fast jag hade slang.

Jag tycker det verkar vara lite som det här med att vaxa kedjor. Där lägger man ner en massa jobb för att slippa lite jobb. Här är det ett steg till; man lägger ner en massa jobb i förväg för att eventuellt slippa lite jobb senare. Men visst, får man så mycket punkor att man tycker det är ett problem, och/eller tycker det är kul att stå i garaget och joxa med grejerna, kör på! Själv får jag punka så oerhört sällan att jag föredrar att ta den smällen då och lägga 5 minuter på att byta slang.

Som med flygplan, lägga massa tid i verkstan innan bara för att slippa lite bekymmer i luften. Fattar inte vad de håller på med.

Man får klart använda vad man vill men vi ska väl ha nåt att prata om förutom ifall vi kan påverka klimatet, smygpolitik, hockey och hur våra arbetsplatser ser ut?
Verkar vara ~19 OT-trådar och ~25 cykel-trådar på förstasidan just nu, som vanligt i början av slutet på sämsta cykelsäsongen.

Tyvärr tar min gamla supersexa bara in 25 mm bak så där får det bli så. Trycker jag i mindre än 6 bar riskerar jag hårda genomslag i snabbklungor. Under 7 bar börjar i alla fall bakdäcket kännas lite vobbligt.
Beror nog mer på däckvalet. Om enbart Schwalbe däck och Stans tätningsvätska fanns för slanglöst hade jag också skippat slanglöst på racern, men lyckligtvis finns flera fabrikat med olika egenskaper.
Jag väger kring 80 kg och klarar mig bra på 25 mm breda däck och 6 bar bak. Innan jag gick över till slanglöst hade jag också 7 bar för att slippa slingerkänslan.
Faktum är att även 5 bar är helt okej, men då kanske potthålen i 50 km/h är mindre trevliga.

Jag tror med tubeless att det beror helt på vad som sitter på cykeln när den levereras som ny. Sitter det tubeless däck och allt är slanglöst från början så kör folk slanglöst. Levereras cykeln med slang så kör folk oftast med slang fortsättningsvis. Hur många orkar konvertera till tubeless egentligen?

Jag tror med tubeless att det beror helt på vad som sitter på cykeln när den levereras som ny. Sitter det tubeless däck och allt är slanglöst från början så kör folk slanglöst. Levereras cykeln med slang så kör folk oftast med slang fortsättningsvis. Hur många orkar konvertera till tubeless egentligen?

Så tror jag inte alls det är.

Jag både vaxar och kör tubeless. Är det mer jobb med min cykel nu än förut? Verkligen inte. Sen är jag den första att hålla med om att tubeless på lvg behövde några år för att bli mogen teknologi.

Och absolut att det är en högre tröskel att komma över med tubeless och även vaxning. Men sen är det verkligen minimalt jobbigt.

Så tror jag inte alls det är.
På alla mina hojar och även på tjejens hojar så satt det tubeless från scratch så därför är det bara att fortsätta köra tubeless men jag skulle aldrig köpa tubeless conversion kit och byta på alla hojar, det är alldeles för mkt jobb och för kostsamt. Men det är klart, man kan ju köpa milkit´s tubeless conversion kit och göra om själv med spruta och allt om man känner för det.

På alla mina hojar och även på tjejens hojar så satt det tubeless från scratch så därför är det bara att fortsätta köra tubeless men jag skulle aldrig köpa tubeless conversion kit och byta på alla hojar, det är alldeles för mkt jobb och för kostsamt. Men det är klart, man kan ju köpa milkit´s tubeless conversion kit och göra om själv med spruta och allt om man känner för det.

Skulle tro att det vanligaste är att man köper nya hjul som uppgradering och de flesta moderna hjulen är tubeless förberedda från fabrik med ventiler som följer med, alternativt man köper en ny cykel, även där är många förberedda från fabrik så kostnaden begränsar sig till att köpa vätskan. Inga jättepengar direkt.

Jag avvaktar med att ta ställning i frågan. Tänker se vilken sida som vinner, sedan kan jag säga att jag hävdat det hela tiden, det löser sig alltid på något sätt.

Det är ju några (få) sakliga inlägg i tråden, så lite har jag lärt mig - av båda sidor. Men jag är faktiskt lite nyfiken på en sak.
Någon skrev att pr0teamen kör med slang, är det så? Har isf svårt att tänka mig att TL skulle ge mindre rullmotstånd. Samt att även om det går snabbt för proffsen vid punka så tar dom hellre dom förlorade sekunderna än att teknikerna grejar med TL-gucka mellan racen. Teknikerna gör ju som dom blir tillsagda, dom som bestämmer struntar väl fullkomligt i om teknikerna skulle vara för eller emot något. Oavsett om något val skulle innebära mer jobb för teknikerna så är det ev. sparade sekunder som avgör, IMHO.

Senast ändrad:
Varför pro-teamen kör med det dom gör är svårt att veta bakgrunden till då det finns så mycket sponsorpengar bakom sporten som driver på beslut. Varför puschas TL till konsumenterna? Jo troligtvis för att det har sina fördelar som listas här ovan men också kanske för att det är högre marginal på en hookless fälg tillverkad för att köra slanglöst på. TIllverkarna tjänar mer pengar. Konspirationsterori? ja kanske men, troligtvis är det så att produkterna anpassas för att öka vinsterna. Och för att kunna sälja något nytt och spännande.

Sporten är också väldigt konservativ, saker och ting förändras långsamt. Om det är därför något enstaka team eller tävlande fortfarande rullar på slang vet jag ej. Eller så har dom gått hela varvet runt och ser att det under vissa förhållanden är snabbare med slang än TL.

Vad @Manurhin2 hänvisar till, att risken för att bli droppad vid punka i snabba grupprunder hade för mig varit en klar fördel med TL, men nu är det så att jag inte cyklar i så många snabba grupprundor så det spelar ingen roll för min del.

Så kanske är TL jättebra för snabba motionärer i grupp, trötta randos och någon annan här och var. Men för de riktigt snabba med följebil på tävling och för de flesta andra dödliga så spelar det kanske inte så stor roll.

Nä det har man väl inte gjort sen 2013, nu sätter man dit en ventil istället för en slang och sen pumpar man.

Inga punkteringar på lvg senaste 2000 milen, trots jag kör sopslut på däcken innan byte. (25mm gp4k/5k 5,5-6,5 bar) En punktering på pendlaren på 2000 mil, 2cm snitt i däcksidan. Graveln fick jag genomslagspunka på båda däcken samtidigt vid utförslöpa på sprängsten trots 3 bar. Kör numera tubeless på gravel och slang på lvg.
Tubeless bäst med 30mm+ däck, bred fälg samt under 4 bar?

Du är ju bara lat, du måste genast byta på alla cyklar! (Alternativet är att skänka cyklarna till mig så att du köper nya med TL!)

Hur är det för MTB, eller snarare icke-LVG, finns ju många discipliner nuförtin. Kör proffsen TL? Då menar jag främst discipliner där det finns resurser, alltså att cyklisterna själva inte behöver pula med grejerna.

Tillbaka
Topp