Är tubeless historia för landsväg?

Proffsens anternativ är väl tub eller har jag missat nåt?
Kommer väl alltid vara lite säkrare vid punka med ett limmat däck och det funkar väl med följebil.

Nä, jag har cyklat en del mil oragniserade av San Fransisco Randonneurs, så jag vet vad Raggarmuffin pratar om. Skulle gissa att 1/3 av min breveter genomfördes sans slang.
Jag reagerade nog enbart på att du skrev "trötta randos" ? ? men jag kanske misstolkade detta ordval.

Däremot coolt med San Fransisco Randonneurs, en fin stad, ungefär som jag frågade brorsan "Varför flyttade du hem igen för?". ? :unsure:

Min gruscykel står med platta TL-däck 2 månader efter senaste rundan. Bak ett splitter nytt GK med Muckoffs latexgucka i.
Min gamla stålcross står med pumpade slangdäck 4 månader sedan den togs ut.

Jag hoppas TL på rajsern ska innebära en upplevd fördel. Den som lever får se.

Proffsens anternativ är väl tub eller har jag missat nåt?
Kommer väl alltid vara lite säkrare vid punka med ett limmat däck och det funkar väl med följebil.

Tjena!

Rätt många fördelar med tub, fantastiskt att köra på, man kan fortsätta även med punktering om man inte är allt för rädd om fälgen, det går tokigt snabbt att byta ett däck om man har med sig ett förlimmat. Nackdelen är att det är förbannat dyrt att få punktering.

Jag reagerade nog enbart på att du skrev "trötta randos" ? ? men jag kanske misstolkade detta ordval.

Däremot coolt med San Fransisco Randonneurs, en fin stad, ungefär som jag frågade brorsan "Varför flyttade du hem igen för?". ? :unsure:

Jo för att på längre turer är man garanterat rätt trött och sliten under någon period. Då är allt extrameck med punkor etc extra jobbiga. tydligt i tråden att man tänker olika kring hur lämpligt TL är beroende på individens cykelvanor.

Och ja, SFR är en supergrupp! rekomenderar alla som vill cykla långt att köra med dom om man är i trakterna!

Vad ska man säga, tycker man det är roligt och omväxlande med en punka ibland = slang

Vill man invaggas i en falsk säkerhet = tubeless

Har man frågor om tubeless? Då skriver man till @Manurhin2

Skämt åsido, jag har varit nöjd hittills med TL med ett par undantag av jobbig däck/fälg kombo i samband med byte ett par ggr, sådant kan vara rent traumatiskt, då börjar man hata och svära. Till och med funderat över att skaffa tryckluft.

Inte haft någon punka med racern som ställt mig sedan jag började med TL (2021 tror jag...), på pendlaren dubbelpunka pga en jobbig nit. Får man något objekt likt en nit som sitter fast och även rör sig duger inte TL heller. Har tydligt blivit räddat av TL ett par ggr däremot på racern.

Senast ändrad:
Jo för att på längre turer är man garanterat rätt trött och sliten under någon period. Då är allt extrameck med punkor etc extra jobbiga. tydligt i tråden att man tänker olika kring hur lämpligt TL är beroende på individens cykelvanor.

Och ja, SFR är en supergrupp! rekomenderar alla som vill cykla långt att köra med dom om man är i trakterna!

Det är just detta som får mig att tveka till TL på rando ?

Med tanke på att jag aldrig har fått punka under rando, eller lvg för den delen, så skrämmer tanken på att behöva göra den kladdiga övningen det är att sätta i en slang när guckan inte tätar. På mtb har jag varit tvungen att göra det två gånger, men då under relativt behagliga förhållanden. Jag fantiserar om hur det skulle vara att behöva göra det mitt i natten när det regnar och man redan hallucinationerar ?

Men jag utesluter inte att jag kommer att konvertera. På mtb har ju TL även bevisligen räddat mig några gånger. ?

Wow! Hur har jag missat den här tråden? Jag hoppar in med armbågen först!

Jag var ganska skeptisk till tubeless tills jag testade. Visst, det kan vara lite meckigare innan man har hittat rätt fälg, rätt däck och rätt pump. När man väl har det så tycker jag att det funkar prima.
Jag körde en hel säsong utan en enda punka. Då var det en brevetserie, en 100-milare, en sväng till Åre, en vecka i Spanien och Sverigetempot. Ganska många mil. Inte en enda punka och inget strul alls. Jag kör med hookless-fälgar och Conti 5000 TL 32 mm.
Det negativa är att man inte bara kan ställa in cykeln i förrådet när säsongen är över. Man måste ta av däcken och göra rent, annars blir det klumpar. Det går såklart att byta däck till nästa säsong men ändå. En annan nackdel är att de slits snabbare. Antagligen för att de görs i mjukare gummi för att behålla känslan. Om jag bara cyklade nån gång ibland så skulle jag nog köra slang. Det är enkelt och kräver inget underhåll.

Om man inte är intresserad av tubeless eller inte är sugen på att byta, så kan man faktiskt strunta i det och köra vidare med slang. Ingen Bryr sig. På samma sätt som att ingen bryr sig om att jag kör tubeless eller inte.

I sommar kommer jag självklart testa Contis senaste variant, trots att de kostar som ett bildäck. Jag kommer såklart toppa upp mitt nörderi med att vaxa kedjan. Olja är för töntar.

Senast ändrad:
Jag kör med hookless-fälgar och Conti 5000 TL 32 mm.
En annan nackdel är att de slits snabbare.
Det kan bero på att slitbanan är tunnare, för när GP5k lanserades skrevs det att slitbanan var tunnare på GP5K TL jmf med slangvarianten. För att hålla nere vikten på TL-däcket jmf med slangdäcket gissar jag.

Jan Heine har precis lanserat ett nytt TL-däck
Orondo_End_IMG_0378_COVER.jpg

"There are many tubeless road tires out there, but they are usually heavier, stiffer and slower than their tubed counterparts. None offer the speed, light weight and comfort that we want in our tires. (Some big pro teams seem to think the same. For example, Soudal-Quickstep continues to use tubed clinchers, even though their tire sponsor would love to see them run tubeless.)"
Men han skriver också
"If you prefer tubes, we continue to offer the 700C x 32 Stampede Pass"
Stampede Pass däcken i 32mm är lättare än de nya TL-däcken i 31mm.

Dessutom är det inte säkert att ngn av dem är det snabbaste ~32mm däcket, jag har tidigare skrivit om ett test av 32mm däck där Stampede Pass var med
Tidningen Tour testade 15 olika däck i 32mm i nr 8-2022.

Rullmotstånd
rullmotstand-32mm-tour-8-22-png.603982

Kanttråd
sammanst-32mm-test-tour-8-22-png.603983

Slanglösa
sammanst-tubeless-32mm-test-tour-8-22-png.603985

Läs mer om hur Tour testar grepp här och rullmotstånd här.

Om man inte är intresserad av tubeless eller inte är sugen på att byta, så kan man faktiskt strunta i det och köra vidare med slang. Ingen Bryr sig. På samma sätt som att ingen bryr sig om att jag kör tubeless eller inte.

Så jävla skönt att se sunt för nuft.

För övrigt störtgillade jag din YT-video om Sverigetempot. Ska fan se om den.

Kul att följa den här tråden från sidlinjen. Tänker inte blanda mig i diskussionen eftersom jag är en av Happys största/tidigaste TL-fanboys, men jag kör ändå slang på racern.
Men sen kommer nån och säger att folk inte vill TL-konvertera?!? Det är ju det roligaste och enklaste cykelmek som finns, jue!

Min gruscykel står med platta TL-däck 2 månader efter senaste rundan. Bak ett splitter nytt GK med Muckoffs latexgucka i.
Min gamla stålcross står med pumpade slangdäck 4 månader sedan den togs ut.

Jag hoppas TL på rajsern ska innebära en upplevd fördel. Den som lever får se.

Byt till en tubelessgucka som funkar så ska du se att det blir bättre. Mucoffs är ju absolut sämst: Tätar inte hål, förstör både lack och kläder om man punkar och så vidare. Valfri annan funkar fint.

Någon skrev att pr0teamen kör med slang, är det så? Har isf svårt att tänka mig att TL skulle ge mindre rullmotstånd.
Jag skrev att Soudal-Quickstep kör med slang även 2024, vilket man kan läsa om här, men klipper in den relevanta delen.

One thing last year that was apparent while walking the various race paddocks was that QuickStep were primarily using inner tubes, despite Specialized itself, the wheel and tyre sponsor for the team, insisting that tubeless (or 2Bliss, to use the marketing jargon) is the optimum setup.

When asked if this was to change this year, the answer was very much a no.

“It's exactly the same bike that we finished the 2023 season with,” Coosemans informed us of the Soudal Quick-Step tyre choice, meaning 26mm, cotton cased Specialized Turbo Cotton tyres and latex inner tubes.

Naturally the question is why not tubeless, to which the answer from Coosemans was:

“It will come. It’s a project we are working on”.

Bora-Hansgrohe, who also race on Specialized, were seen testing a 'wet' version of a 28mm Specialized tubeless set-up in Mallorca. One source told Cyclingnews that the riders are happy with the 'wet' tubeless but work is still need on the 'dry' tubeless tyre, so that riders are 100% happy to race on it.

Mondini said of Soudal's tyre choice: “At the moment, the fastest solution we have is on clincher. So cotton tyres now. They give us better performance. So we keep going with it.”

This is in contrast somewhat to the Specialized marketing material, which moved away from the promotion of inner tubes with the launch of the Rapide CLX II and Alpinist II wheels. We wondered if it was also a safety issue, in terms of puncture protection, but this was met with an “it depends on the type of puncture you get” from Mondini, so it remains unclear.

It does appear that tubeless is something that Specialized and its teams are working towards but all is not yet perfect for demanding pro racers.
Det KAN ju vara så att Specialized inte har bra lösning medan andra stall som kör Vittoria eller Continental glatt kör TL. Vad jag läst så kör de flesta stall TL men det varierar lite beroende på loppet.

Jag ser mig själv lite som en rebell och har valt den tuffa och hårda vägen genom att välja det som passar mig och mina behov. Vad proffsen kör på/med eller vad min granne använder för märke/modell/utrustning är totalt ointressant för min del. Sen är det så klart alltid bra att våga testa/prova nyheter och olika alternativ i jakten på det optimala. Om inte annat vet man då vad det är man väljer bort.

Jag tycker för övrigt att det är rätt roligt med inställningen att det man själv tycker är bra också kommer vara exakt lika bra och passande för alla andra. Lite som att jag gillar Felix små delikatessköttbullar och därför smakar de exakt lika bra för alla andra människor. Alla borde köpa, tillaga och njuta av dessa gudomligt goda små läckerheter. Även veganer som har valt bort kött (eller spår av kött eller vad det nu är i) ska älska mina favoritköttbullar lika mycket och passionerat som jag. Felix vego-bullar är så klart inte något alternativ... för någon... över huvud taget. Att mina favo-köttbullar har fått lite halvdåliga betyg på Felix egna produktsida spelar ingen roll. För övrigt blandar jag ihop "Findus" och "Felix", men eftersom mina åsikter är det enda som gäller så anpassar sig Google så klart efter MIG. Bra Google!

Felixbullar.PNG

#fredag

Vad @Manurhin2 hänvisar till, att risken för att bli droppad vid punka i snabba grupprunder hade för mig varit en klar fördel med TL, men nu är det så att jag inte cyklar i så många snabba grupprundor så det spelar ingen roll för min del.
Fast hur länge orkar man hänga med klungan i 45kmh med 1,2 bar, eller vad det nu är kvar i däcket när gukkan tätat? ?

Men fattar du hur jobbigt det blir när debatten ska föras mellan fyra läger? Airless, TL, tub, och slang. Slangfalangen kan dessutom dels upp i butyl, latex och TPU. ?
Du glömde denna korsning mellan de alla. Kan bilda egen falang!

Men de här hyrcyklarna EU bikes som fanns för några år sedan hade ju däck i massivt turkost gummi! Garanterat punkteringsfria! De måste ha varit skapelsens krona ?

Det som jag reagerade på och fick mig att titta närmare på en en gång, var att det inte fanns nån ventil på hjulen…

I sommar kommer jag självklart testa Contis senaste variant, trots att de kostar som ett bildäck. Jag kommer såklart toppa upp mitt nörderi med att vaxa kedjan. Olja är för töntar.
Eftersom jag valde likadan cykel som dig blir jag lite villrådig när du påstår jag får göra som jag vill.
Nej minsann jag fortsätter på inslagen bana och tänker det är bäst köra GP5000S TR och Silka vax.
Valfrihet är stressigt ibland

Har "alltid" kört Schwalbe doc blue (stans) och det har funkat bra, har dock köpt en L Milkit road & Gravel efter att ha läst utsökta recensioner och hoppas på ytterligare bättre.

Kan det annat än att täta?
Ja, enligt "oberoende" test så.....

Kan det annat än att täta?

Det kan täta större eller mindre större hål och torks ut långsam eller snabbt. Om man lägger till (större) partiklar täter fickan större hål men torkat ut snabbare. Doc Blue / Stans håller långt jämfört med andra guckor, för mig 6-7 månader i MTB däck.

Tillbaka
Topp