Manurhin2
Aktiv medlem
Är tubeless historia för landsväg?
Jag tycker att det är "gungigt" nästan oavsett tryck i 28or vs 23/25mmJag är mest orolig över att sänka trycket. Det blir lätt instabilt når det ska åkas fort tycker jag.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker att det är "gungigt" nästan oavsett tryck i 28or vs 23/25mmJag är mest orolig över att sänka trycket. Det blir lätt instabilt når det ska åkas fort tycker jag.
Varför då? Pigga randos klarar att byta slang?Du är ute på lite djupt vatten här. ? ?
I synnerhet när man cyklar förbi Gävle är det bra med tubeless.Varför då? Pigga randos klarar att byta slang?
Nä, jag har cyklat en del mil oragniserade av San Fransisco Randonneurs, så jag vet vad Raggarmuffin pratar om. Skulle gissa att 1/3 av min breveter genomfördes sans slang.Du är ute på lite djupt vatten här. ? ?
Jag reagerade nog enbart på att du skrev "trötta randos" ? ? men jag kanske misstolkade detta ordval.Nä, jag har cyklat en del mil oragniserade av San Fransisco Randonneurs, så jag vet vad Raggarmuffin pratar om. Skulle gissa att 1/3 av min breveter genomfördes sans slang.
Proffsens anternativ är väl tub eller har jag missat nåt?
Kommer väl alltid vara lite säkrare vid punka med ett limmat däck och det funkar väl med följebil.
Jag reagerade nog enbart på att du skrev "trötta randos" ? ? men jag kanske misstolkade detta ordval.
Däremot coolt med San Fransisco Randonneurs, en fin stad, ungefär som jag frågade brorsan "Varför flyttade du hem igen för?". ?![]()
Jo för att på längre turer är man garanterat rätt trött och sliten under någon period. Då är allt extrameck med punkor etc extra jobbiga. tydligt i tråden att man tänker olika kring hur lämpligt TL är beroende på individens cykelvanor.
Och ja, SFR är en supergrupp! rekomenderar alla som vill cykla långt att köra med dom om man är i trakterna!
Jag.Jag tror med tubeless att det beror helt på vad som sitter på cykeln när den levereras som ny. Sitter det tubeless däck och allt är slanglöst från början så kör folk slanglöst. Levereras cykeln med slang så kör folk oftast med slang fortsättningsvis. Hur många orkar konvertera till tubeless egentligen?
Jag kör med hookless-fälgar och Conti 5000 TL 32 mm.
Det kan bero på att slitbanan är tunnare, för när GP5k lanserades skrevs det att slitbanan var tunnare på GP5K TL jmf med slangvarianten. För att hålla nere vikten på TL-däcket jmf med slangdäcket gissar jag.En annan nackdel är att de slits snabbare.
Om man inte är intresserad av tubeless eller inte är sugen på att byta, så kan man faktiskt strunta i det och köra vidare med slang. Ingen Bryr sig. På samma sätt som att ingen bryr sig om att jag kör tubeless eller inte.
Min gruscykel står med platta TL-däck 2 månader efter senaste rundan. Bak ett splitter nytt GK med Muckoffs latexgucka i.
Min gamla stålcross står med pumpade slangdäck 4 månader sedan den togs ut.
Jag hoppas TL på rajsern ska innebära en upplevd fördel. Den som lever får se.
Ännu en bottenprodukt från Mucoff.Byt till en tubelessgucka som funkar så ska du se att det blir bättre. Mucoffs är ju absolut sämst: Tätar inte hål, förstör både lack och kläder om man punkar och så vidare. Valfri annan funkar fint.
Förslag på valfri annan?Byt till en tubelessgucka som funkar så ska du se att det blir bättre. Mucoffs är ju absolut sämst: Tätar inte hål, förstör både lack och kläder om man punkar och så vidare. Valfri annan funkar fint.
Jag skrev att Soudal-Quickstep kör med slang även 2024, vilket man kan läsa om här, men klipper in den relevanta delen.Någon skrev att pr0teamen kör med slang, är det så? Har isf svårt att tänka mig att TL skulle ge mindre rullmotstånd.
Det KAN ju vara så att Specialized inte har bra lösning medan andra stall som kör Vittoria eller Continental glatt kör TL. Vad jag läst så kör de flesta stall TL men det varierar lite beroende på loppet.One thing last year that was apparent while walking the various race paddocks was that QuickStep were primarily using inner tubes, despite Specialized itself, the wheel and tyre sponsor for the team, insisting that tubeless (or 2Bliss, to use the marketing jargon) is the optimum setup.
When asked if this was to change this year, the answer was very much a no.
“It's exactly the same bike that we finished the 2023 season with,” Coosemans informed us of the Soudal Quick-Step tyre choice, meaning 26mm, cotton cased Specialized Turbo Cotton tyres and latex inner tubes.
Naturally the question is why not tubeless, to which the answer from Coosemans was:
“It will come. It’s a project we are working on”.
Bora-Hansgrohe, who also race on Specialized, were seen testing a 'wet' version of a 28mm Specialized tubeless set-up in Mallorca. One source told Cyclingnews that the riders are happy with the 'wet' tubeless but work is still need on the 'dry' tubeless tyre, so that riders are 100% happy to race on it.
Mondini said of Soudal's tyre choice: “At the moment, the fastest solution we have is on clincher. So cotton tyres now. They give us better performance. So we keep going with it.”
This is in contrast somewhat to the Specialized marketing material, which moved away from the promotion of inner tubes with the launch of the Rapide CLX II and Alpinist II wheels. We wondered if it was also a safety issue, in terms of puncture protection, but this was met with an “it depends on the type of puncture you get” from Mondini, so it remains unclear.
It does appear that tubeless is something that Specialized and its teams are working towards but all is not yet perfect for demanding pro racers.
Orange sealant gillar jag mest.Förslag på valfri annan?
Jag är novis på guckor.
Tror jag trattade i vanlig Stans-gukka i mina på inrådan från CykelCity.Orange sealant gillar jag mest.
Du kommer att se ut som en reflex i röven vid punktering.Jag köpte en burk panduroglitter. Vilken nytta gör det i rajserdäck?
Fast hur länge orkar man hänga med klungan i 45kmh med 1,2 bar, eller vad det nu är kvar i däcket när gukkan tätat? ?Vad @Manurhin2 hänvisar till, att risken för att bli droppad vid punka i snabba grupprunder hade för mig varit en klar fördel med TL, men nu är det så att jag inte cyklar i så många snabba grupprundor så det spelar ingen roll för min del.
Vadå, har du inte en sån här!?Fast hur länge orkar man hänga med klungan i 45kmh med 1,2 bar, eller vad det nu är kvar i däcket när gukkan tätat? ?
Jag hoppar nog TL, avvaktar att airless-däck slår genom.
"klarat att köra på den röda planetens hårda terräng med stenar, starka gravitation och temperaturer på ned till -100°C."Snart är det kanske slut med punkterade däck | illvet.se
Luftlösa däck som inte kan punkteras – de är prisbelönta, bygger på teknik från Nasa och är snart ute på marknaden.illvet.se
Snart är det kanske slut med punkterade däck | illvet.se
Luftlösa däck som inte kan punkteras – de är prisbelönta, bygger på teknik från Nasa och är snart ute på marknaden.illvet.se
Du glömde denna korsning mellan de alla. Kan bilda egen falang!Men fattar du hur jobbigt det blir när debatten ska föras mellan fyra läger? Airless, TL, tub, och slang. Slangfalangen kan dessutom dels upp i butyl, latex och TPU. ?
Luftlösa däck var väl där vi började?
De var iaf slanglösa!Men de här hyrcyklarna EU bikes som fanns för några år sedan hade ju däck i massivt turkost gummi! Garanterat punkteringsfria! De måste ha varit skapelsens krona ?
Men de här hyrcyklarna EU bikes som fanns för några år sedan hade ju däck i massivt turkost gummi! Garanterat punkteringsfria! De måste ha varit skapelsens krona ?
Jag kör ju tubeless på allt. Skulle aldrig byta till slang igen. Tubeless är det bästa.Du är ju bara lat, du måste genast byta på alla cyklar! (Alternativet är att skänka cyklarna till mig så att du köper nya med TL!)
Eftersom jag valde likadan cykel som dig blir jag lite villrådig när du påstår jag får göra som jag vill.Om man inte är intresserad av tubeless eller inte är sugen på att byta, så kan man faktiskt strunta i det och köra vidare med slang. Ingen Bryr sig. På samma sätt som att ingen bryr sig om att jag kör tubeless eller inte.
I sommar kommer jag självklart testa Contis senaste variant, trots att de kostar som ett bildäck. Jag kommer såklart toppa upp mitt nörderi med att vaxa kedjan. Olja är för töntar.
Kan det annat än att täta?Har "alltid" kört Schwalbe doc blue (stans) och det har funkat bra, har dock köpt en L Milkit road & Gravel efter att ha läst utsökta recensioner och hoppas på ytterligare bättre.
Ja, enligt "oberoende" test så.....Kan det annat än att täta?
Kan det annat än att täta?